Idiot söker hjälp med att justera bakväxel

Alucardi

Aktiv medlem
Jag känner mig som en jubelidiot då jag inte kan justera mina växlar. Som fungera ok innan jag tog av armen för att rengöra den. Nu kan jag inte för mitt liv få den att gå från 1-2. Kopplingen känns även den trög. Det binder på 1a växeln när jag har den i och det är sjukt trögt att växla.
Jag har hittat 8a! Olika guider på youtube och även använt mig av shimanos egna manual. Men det bara går inte. Jag kan bygga ihop en bil och skruva men detta är över min kunskap tydligen….

Tips på vad jag kan göra. Inte sugen på att pynta ut för en ny arm bara sådär…

IMG_4244.jpeg

Ska växelörat verkligen peka rakt ner? Kedjan ser lite lång ut, men kan kanske bli så ut om det första är fel…?

Senast ändrad:
När du ställer in växlarna ska du ha kedjan på lilla, (eller mellersta om det är aktuellt), klingan fram och mittersta bak. När du justerat så kedjan löper ljudlös där ska resten också fungera hyggligt.

Ska växelörat verkligen peka rakt ner? Kedjan ser lite lång ut, men kan kanske bli så ut om det första är fel…?
Håller med om att den ser lång ut, å andra sidan borde ju inte kedjan blivit längre för att han rengjorde.
TS: säker på att du inte rört något mer? Bara för att kunna felsöka...

Edit: pekar inte armen för mycket fram? Det skulle också förklara varför kedjan verkar för lång. Kolla växelörat som tidigare skrevs, både hur det sitter mot ramen och hur derailleurn sitter i örat.

Senast ändrad:
Om jag vore i din sits hade jag gjort en omstart. Alltså demontera allt och montera igen enligt Shimanos manual (och/eller andra relevanta tillverkares manualer).

Edit: Smörja kopplingen kan ju vara vettigt det också. Jag följde Shimanos manual för det men använde inte deras fett utan vanligt fett.

Om den inte vill växla upp är det vanligaste felet att du (trots 8 guider) har för låg vajerspånning.

En bra grej så där allmänt är att hitta en bit vajer som går fritt och dra i den. På det sättet ser du om själva växeln fungerar som den ska, du behöver inte fundera på om vajerspänningen är rätt eller om reglaget är paj. Eller om du hade fel läge i reglaget när du spände vajern. Osv. Tyvärr har ju många cyklar dold vajerdragning idag…

Kedjan är ny och tidigare kedja finns inte. Cykeln är köpt begagnad. Jag har inte hittat vilken längd det ska vara. Så har inte tagit mig tid att koppla loss dämpare bak och allt annat man behöver göra för att lista ut längden. Scott anger ju inte denna info någonstans.

Om den inte vill växla upp är det vanligaste felet att du (trots 8 guider) har för låg vajerspånning.

En bra grej så där allmänt är att hitta en bit vajer som går fritt och dra i den. På det sättet ser du om själva växeln fungerar som den ska, du behöver inte fundera på om vajerspänningen är rätt eller om reglaget är paj. Eller om du hade fel läge i reglaget när du spände vajern. Osv. Tyvärr har ju många cyklar dold vajerdragning idag…
När du säger up menar du upp till större drev? I mitt fall vill den inte växla ner. Jag kan ha på högsta drevet och välja ett hack ner. Inget händer mer än att armen rör sig lite. Jag får trycka 1 gång tlll och då växlar den ner. Upp till högsta drevet går det bra. När jag sedan forsätter växla ner hoppar den över 4an eller 5ans drev.

Det blir mer tydligt om man säger växla till en tyngre (mindre drev) eller lättare (större drev) växel. Upp och ner är tvetydigt.

Kedjan är ny och tidigare kedja finns inte. Cykeln är köpt begagnad. Jag har inte hittat vilken längd det ska vara. Så har inte tagit mig tid att koppla loss dämpare bak och allt annat man behöver göra för att lista ut längden. Scott anger ju inte denna info någonstans.
Ett tips. Ta dig tiden. Min erfarenhet är att det blir rätt om man följer manualerna från början. Ladda ner dealers manual för bakväxeln (bör räcka). Plocka loss wire och kedja. Följ manualen, mät ut kedjelängd, justera växeln osv

När du säger up menar du upp till större drev? I mitt fall vill den inte växla ner. Jag kan ha på högsta drevet och välja ett hack ner. Inget händer mer än att armen rör sig lite. Jag får trycka 1 gång tlll och då växlar den ner. Upp till högsta drevet går det bra. När jag sedan forsätter växla ner hoppar den över 4an eller 5ans drev.
Upp på kassetten menar jag. Till lättare växel. Även om jag kanske uttryckte mig lite otydligt så är det ditt problem jag försöker hjälpa dig med.

Ja, börja om. Se till att den sitter rätt på klacken.
Kedjelängd får du inte från scott utan från shimanos manual.
Skum bild eller skum växel.

Ja, börja om. Se till att den sitter rätt på klacken.
Kedjelängd får du inte från scott utan från shimanos manual.
Skum bild eller skum växel.
Hur många gånger ska man börja om? Har hållit på i över 3h. Ska iväg och köpa en en ny vajer och hölje bara för att se att den köper fritt. Dock förklarat det inte problemet med att kedjan blir trög och det binder när koppling är på och den är på största drevet. Jag har smörjt lagret men det avhjälpte inget. Ända som hjälper är att släppa trycket på kopplingen men då fyller den knappt någon funktion.
När den är skriv är det ju även sjukt trögt att växla.

Hur många gånger ska man börja om? Har hållit på i över 3h. Ska iväg och köpa en en ny vajer och hölje bara för att se att den köper fritt. Dock förklarat det inte problemet med att kedjan blir trög och det binder när koppling är på och den är på största drevet. Jag har smörjt lagret men det avhjälpte inget. Ända som hjälper är att släppa trycket på kopplingen men då fyller den knappt någon funktion.
När den är skriv är det ju även sjukt trögt att växla.
Funkar det med koppling av? Det missade jag.

Kopplade loss vajern och den känns som att det går lite trögt. Kör jag den manuellt genom att trycka på armen funkar det fint med och utan koppling. Så känns spontant som att det är vajern eller reglaget. Att den binder kedjan på högsta drevet med koppling får bli problem nummer 2 känns det som.

Fler bilder tack! :)
Har du pillat på kedjan? Sitter den åt rätt håll? Texten utåt brukar man väl säga

När du tog av växlare för rengöring släppte du då på växelvajern?
Om kedjan ligger på största kugghjulet och inte vill hoppa ner på första klicket är vajern för spänd

Fler bilder tack! :)
Har du pillat på kedjan? Sitter den åt rätt håll? Texten utåt brukar man väl säga

När du tog av växlare för rengöring släppte du då på växelvajern?
Om kedjan ligger på största kugghjulet och inte vill hoppa ner på första klicket är vajern för spänd
Jo det är jag med på men hur jag än släpper på vajern hoppar den inte ner. Så lutar ju mer åt att det går trögt för vajern alternativt växel väljaren vid styret.

"Hur lång bör min cykelkedja vara?

För att kedjan ska växla ordentligt måste den vara tillräckligt lång. Det finns olika sätt att bestämma längden. Vi arbetar här med riktlinjen stor-stor: detta innebär att kedjan ska täcka det största kugghjulet på kassetten (bak) och drevet (fram).

Har du en full fjädring mountainbike? I så fall måste du ta hänsyn till fjädringen av den bakre triangeln. Då är tumregeln: stor-stor + 2 länkar. För kedjans båda ändar mot varandra. Dra sedan åt kedjan så att bakväxeln pekar nästan rakt framåt."
Källa: https://www.mantel.com/se/blog/hur-byter-man-en-cykelkedja

Ny shimano optislick och den växlar perfekt. Men när kopplingen åker på är lite strul på drev 4a räknat från det stora. Justerar jag vajern inte ens 1/8 varv får jag problem uppåt eller neråt. Så känns som att det är något jag får leva med.

Det ser ut som om du lossat växelörat och hela växeln. Det finns två markeringar som visar läget för växelörat, det ska alltså sitta emellan markeringarna. Missar man det får man precis det felet du har.

Det ser ut som om du lossat växelörat och hela växeln. Det finns två markeringar som visar läget för växelörat, det ska alltså sitta emellan markeringarna. Missar man det får man precis det felet du har.
Nej växelörat satt rätt och allt är rakt. Det var en kombination av kärvande vajer och bristande underhåll. Jag köpte den begagnad. Efter en ny premium vajer och en riktig rengöring av hela växel armen funkar det nu perfekt.

Nej växelörat satt rätt och allt är rakt. Det var en kombination av kärvande vajer och bristande underhåll. Jag köpte den begagnad. Efter en ny premium vajer och en riktig rengöring av hela växel armen funkar det nu perfekt.
Vad bra. Det är egentligen inte så knepigt. Som du skriver så är du van vid att meka så du fixar säkert framtida underhåll galant.

Vad bra. Det är egentligen inte så knepigt. Som du skriver så är du van vid att meka så du fixar säkert framtida underhåll galant.
Testade på tubeless idag. Det var spännande med vanlig pump. Men när man kom på tricket var det busenkelt.
Jag har rivit dämpare osv innan. Men växlar verkar vara något många har problem med. Känns så enkelt men det förutsätter också att allt är ok innan man försöker sig på det.

Tillbaka
Topp