Idiotbilister... vad göra?

pavement

Aktiv medlem
Jag tycker det är underbart skönt att cykelpendla till jobbet och har en vacker landsväg på dryga milen dit. Det är härligt med frisk luft och att för röra på sig - särskilt på morgonkvisten. Jag tycker det är så skönt att jag cyklar varje dag och året runt. Detta har jag gjort i snart tre års tid och jag upplever att jag är avsevärt friskare och piggare nu än innan jag började cykla.

Det är inte så mycket trafik heller, oftast är det riktigt lugnt på vägen. Låter det idylliskt? Det är det! Om det inte vore för... idiotbilisterna!

Min erfarenhet säger mig att det går en idiotbilist på 50 vanliga bilister. Vem är då idiotbilisten? Jo, genom lång tid av observation i trafiken har jag kommit fram till följande:

* De kör alltid 25 - 30 km/h över hastighetsbegränsningen.
* De kör gärna ännu fortare...
* De gillar att accelerera fort och svänga tvärt.
* De anser att blinkers är onödiga
* De måste kör om alla andra trafikanter
* De kör förbi cyklister utan att sänka hastigheten.
* De kör förbi väldigt nära cyklister
* De kör förbi även på smala vägpartier, vägpartier med skymd sikt eller när det kommer mötande trafik.
* De är totalt livsfarliga för alla andra trafikanter och i synnerhet cyklister.

Så vad ska man göra tycker ni? Finns det något man kan göra? Jag känner mig uppgiven och funderar på att sluta cykelpendla för några alternativa vägar utan idiotbilister finns inte.

De allra flesta bilister är alltså inte idiotbilister utan uppför sig som sig bör i trafiken. Men statistiskt sett så har jag "nära incidenter" med idiotbilister ungefär två gånger i veckan. Är det motiverat att cykla då? Jag är dessutom nybliven farsa.. och tja.. jag har ju bara ett liv och det vill jag försöka vara rädd om - eller åtminstone inte offra för en idiotbilist.

Hjälp!

Nybliven farsa? Då har du fört generna vidare så det är bara att fortsätta cykla!
Delar för övrigt din uppfattning om att 2% av bilisterna är idioter. Tyvärr märks de av så tydligt så man lätt får intrycket att alla bilister är idioter =/

Jag orkade inte läsa vad du skrev, men angående ditt nick: gillar du Pavement (bandet) eller bara asfalt i allmänhet?

Malkmus är as-cool. Än idag. ****-s***ing fool at a *****-l***ing school, som det stod på en skiva.

Förlåt att jag skriver sånt där, men det var bara ett oskyldigt nonsens-citat från Pavements nonsens-texter. Jag censurerade lite självmant.

Någon annan som gillar Pavement?

Jag förstår din känsla. Iom att jag kör lastbil kommer jag ofta i kontakt med dessa bilister som du kallar "idiotbilister" också. Det är inte skoj att panikbromsa med lastbilsekipage för att nån ska försöka hinna före en själv i en korsning osv osv.

Jag har som tur är klarat mig från olyckor men många undanmanövrar har man fått göra som kunde ha slutat illa, iofs en gång var det en bilist som vek ut framför mig på en byaväg som inte såg ett helt larstbilsekipage men det gick så sakta så det blev bara nån mindre buckla på hennes bil, dock fick jag 10min extra arbete att ta mig därifrån iom att det var halt och hände i uppförsbacke, tur man hade sand med iallafall ;-)

Men vad ska man göra åt dom? Ja jag vet inte, kan man enns göra nått åt dom? Det är nog bara att försöka hålla sig undan så gott det går. För dig är det i huvudsak du som blir lidande om det sker en olycka med en sådan bilist, för mig som kör betydligt större fordon klarar jag väl mig oftast fysiskt bättre... men psykiskt sett är en helt annan sak som ofta glömms bort tyvärr.

Försöka att föregå med gott exempel är nog det enda man själv kan göra som bilist, tyvärr är det inget som ändrar på trafiken över en natt.

pavement skrev:
-------------------------------------------------------
>
> * De kör alltid 25 - 30 km/h över hastighetsbegränsningen. Check
> * De kör gärna ännu fortare... Check
> * De gillar att accelerera fort och svänga tvärt. Check
> * De anser att blinkers är onödiga Nope
> * De måste kör om alla andra trafikanter Check
> * De kör förbi cyklister utan att sänka hastigheten. Bedöms från fall till fall
> * De kör förbi väldigt nära cyklister Nope
> * De kör förbi även på smala vägpartier,vägpartier med skymd sikt eller när det kommer mötande trafik. Nope
> * De är totalt livsfarliga för alla andra trafikanter och i synnerhet cyklister. Nope
>

Hmm, jag är alltså 50% "idiotbilist"... Det kunde ju varit värre. :-)

/CJ

pavement skrev:

Du glömde: de överskattar grovt sin förmåga att köra bil.

Du glömde också:

* De kan inte fickparkera
* De kan inte köra med släp
* De har inte lärt sig högerregeln
* De zick-zackar ständigt i bilköer
* etc, etc, etc...

Den här tråden är inget bra, nu kommer snart Micke-Dee vara igång igen... ;-)

/CJ

cjmax skrev:
> Du glömde också:
>
> * De kan inte fickparkera
> * De kan inte köra med släp
> * De har inte lärt sig högerregeln
> * De zick-zackar ständigt i bilköer
> * etc, etc, etc...
>
> Den här tråden är inget bra, nu kommer snart
> Micke-Dee vara igång igen... ;-)
>
>
> /CJ

lol

> Den här tråden är inget bra, nu kommer snart
> Micke-Dee vara igång igen... ;-)

Jag kan ta över istället:
> Så vad ska man göra tycker ni?
En uppåtriktad sprängladdning i alla nya bilar, monterad under sätet och kopplad till GPS-systemet. När GPS-systemet registrerar att man kör för fort (finns redan!), avlägsnas man från denna världen snabbt och effektivt. Bilen automatbromsas sakta till stillastående (finns redan!), där den fickparkerar själv (finns redan!) och anmäler sig till skrotning via SMS (finns redan!) till närmaste bärgare.

Det är alltså bara sprängladdningen som skall till! En låg och rimlig kostnad för samhället för att skydda miljön och andra trafikanter.

(:-{)

För övrigt har det gjorts lite vägverksforskning på idiotbilisterna. Dom räknar hela tiden med att alla andra väjer för dom, vilket de flesta andra också gör. Det smäller oftast inte förrän dom möter en annan idiotbilist. Då smäller det ordentligt.

Det är nog inte mycket att göra förutom att hålla sig undan så gott det går och föregå med gott exempel, som du säger Öviksmicke. Jag försöker gestikulera "håll ut" (hur man nu gör det) till idiotbilisterna när de passerar, och ibland får de långfingret ska jag erkänna.

Jag har också funderat på hur långt till höger jag ska ligga i körfältet. Cyklar jag precis intill vägrenen känns det som jag frestar fler bilister att köra om mig i högre hastighet och vid mötande trafik. Å andra sidan känns det ibland läskigt att ligga en bit längre in i körfältet. Hur gör ni?

Castrello: Japp, jag gillar bandet Pavement, härlig och spontan musik! Läs nu mitt inlägg.. jag har verkligen ansträngt mig när jag jag skrev det :)

En sak kan vara leta tag på sådan där spade eller vad det man nu hade förr på pakethållaren. som man vek utmed reflex . har själv provat cykla med sådan och jag tycker helt klart bilisterna hållde ut mer än vanligt..

cgo skrev:
> En sak kan vara leta tag på sådan där spade
> eller vad det man nu hade förr på
> pakethållaren. som man vek utmed reflex . har
> själv provat cykla med sådan och jag tycker helt
> klart bilisterna hållde ut mer än vanligt..

Sjukt oæro

cjmax skrev:
> Lågflyga, du kom faktiskt inte riktigt upp i
> Mike-Dee klass, sorry. :-)
>
>
> /CJ

Tusan också! Jag är nog påverkad av att min far och min bror är idiotbilister. Jag har alltid hjärtat i halsgropen när dom envisas med att skjutsa mig och familjen till och från saker. Tack och lov bor dom långt borta - är det sällan vi hälsar på.

pavement skrev:
> Jag har också funderat på hur långt till höger
> jag ska ligga i körfältet. Cyklar jag precis
> intill vägrenen känns det som jag frestar fler
> bilister att köra om mig i högre hastighet och
> vid mötande trafik. Å andra sidan känns det
> ibland läskigt att ligga en bit längre in i
> körfältet. Hur gör ni?

What? Du kör på en "vacker landsväg" som du kallar det. För mig betyder det 70 eller 90 väg. Troligen 70. Vad har du ute i vägbanan att göra på en sådan väg? Rekommenderad fart är 70, du lär ju hålla runt max 30 - 35. Tacka fan för att det uppstår "situationer" om du ligger i vägbanan och kryssar. Håll dig så långt till höger du kan I VÄGRENEN så ska du se att din nervositet lindras.

Och ja, jag har cyklat mycket landsväg jag med. Utan att få skrämselhicka.

örgelgörgel skrev:
> Varför är inte Mike-dee i denna tråd?

För att Vlile glömt bort passwordet

cjmax skrev:
> pavement skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > * De kör alltid 25 - 30 km/h över
> hastighetsbegränsningen. Check
> > * De kör gärna ännu fortare... Check
> > * De gillar att accelerera fort och svänga
> tvärt. Check
> > * De anser att blinkers är onödiga Nope
> > * De måste kör om alla andra trafikanter
> Check
> > * De kör förbi cyklister utan att sänka
> hastigheten. Bedöms från fall till fall
> > * De kör förbi väldigt nära cyklister Nope
> > * De kör förbi även på smala
> vägpartier,vägpartier med skymd sikt eller när
> det kommer mötande trafik. Nope
> > * De är totalt livsfarliga för alla andra
> trafikanter och i synnerhet cyklister. Nope
> >
>
> Hmm, jag är alltså 50% "idiotbilist"... Det
> kunde ju varit värre. :-)
>
>
> /CJ

Fräckt, nåt att skryta om

Åh Peter, jag gillar dig! Vilken lysande idé! Jag slutar genast med mitt pacifist-trams!

Läste annars nyligen Pestens Tid av Stephen King. Blev ordentligt upplivad, ett sådant scenario löser de flesta problem.

// jag har vatt utanför datorvärlden.

Bilar, ja, jag vill säga följande till trådskaparen pavement.

Håller med dig i stort, bara att jag anser att 100% av bilisterna är idiotbilister, dvs, ingen skall behöva hotas av skrot som far fream i 70 på en landsväg eller i stan.
Vi har gått igenom innan varför alla bilister är idiotbilister, därför att dom är allihopa potenciella mördare. Varesig dom följer lagen eller itne, märk att 95% av olyckorna som sker, sker under ORDNADE former där alla "följt" lagen, det händer olyckor endå.
Dessutom är de mördare allihopa, dom dödar flugor som fan på sommaren!

Som svar på idiotbilister... vad göra. Avskaffa alla fordorn, bilar allt, cykla fram allting! Cykla på 4 hjulingar o 3 hjulingar som i indien.!.
Cykla på räls, avskaffa tågen, sätt cyklar på räls.

Sunkmaster2000 skrev:
>
> Fräckt, nåt att skryta om

Missade du min smiley...

Nä, men jag påstår mig i alla fall inte vara bror-duktig som följer precis varenda trafikregel som finns, utan kan faktiskt erkänna att jag tycker om att stå på lite ibland. Däremot så gör jag det med viss försiktighet och har aldrig varit inblandad i några större olyckor. Jag har kvaddat en bil i singelolycka (snö, is och jävligt halt) men detta var nästan 20 år sedan då omdömmet inte riktigt hade infunnit sig till 100%. Om någon är mer intresserad av min olycksstatistik, trafikvana eller körförmåga så kan vi ju ta det via PM... :-)
I denna typen av diskussioner så slår det mig hur duktiga och rättfärdiga många är, näst intill ofelbara kanske, vilket nog är långt ifrån sanningen, tror det kallas skenhelig. ;-)
Med detta sagt så menar jag inte att Pavement själv skulle köra som en idiot eller att ämnet inte är viktigt, men debatten skulle kunna vara lite mer nyanserad ibland. Sedan så är ju detta Happy, det får man inte glömma... ;-)
Dessutom är det nog jävligt skönt att få skriva av sig lite när man kommit hem efter att nästan blivit ihjälkörd.

Tillbaka till trådämnet, de sakerna som jag svarade Nope på anser jag vara mycket värre än fart, men det är ju mina 5 cent. Sen så vill jag tillägga att alkohol och andra droger i trafiken anser jag vara betydligt värre än att köra lite för fort, änna.

/CJ

cjmax

Du glömmer totalt bort att 90% av alla dödsolyckor, olyckor med trauma o allvarlig skada sker under "vanliga" bilisters framfart, alså itne de som är fulla eller drogade, kör för fort eller är olagliga i trafiken.
Olyckan kommer den som minst anar det: PANG : kör man bil skadar man eller dör man.
Kör man cykel, händer typ HÖGST någon mindre lätt skada. DVS bryten arm tillhör lätt skada, tanden ur lätt skada osv.

Själva bilens varande och essens är död och lidande. Man kan aldrig rättfärdiga sig närman kör bil.

Kudos för dig att du erkenner dig vara sådär, idiotbilist, tycker jag va modigt gjort.

You gotta love the driver, make sweet, sweet love to the driver . You got to caress the driver, make the driver feel special. THe driver is filthy, filthy little skank. The driver needs to be spanked, he likes it! Yes, yes the driver likes to be spank good. mmmhhhmmm....

Mike_Dee skrev:
> cjmax
>
> Kudos för dig att du erkenner dig vara sådär,
> idiotbilist, tycker jag va modigt gjort.

Mike_Dee, jag älskar dig också.

/CJ

Öviksmicke skrev:
> Jag förstår din känsla. Iom att jag kör
> lastbil kommer jag ofta i kontakt med dessa
> bilister som du kallar "idiotbilister" också.

Heders åt lastbilschaffisarna! när jag korsade landet på cykel i somras så märkte jag tydligt att de höll absolut bäst avstånd. När det var regnit och taskig sikt på en 90väg med 2-1 växelvisa körfält så höll lastbilarna bättre avstånd än de flesta bilisterna. Absolut sämst var husvagnsgubbarna och bilburen ungdom med spoilers.

Timothy

Tycker även taxichaffisar e bättre i trafiken, yrkeshafförer vet väl ungefär va de sysslar med. Visst dom kanske är lite framfusiga men aldrig oartiga.

Sämst är fetgubbar som har najsig fin bil, dom vill inte samsas med nån.

ja vad ska man säga, sk "idiotbilister" i all ära. Beror nog mer på hur känsligt man ser på saker.
Jag både pendlar till jobbet med bil och cykel blandat i veckorna och jag tycker då att det finns en hel del "idiotcyklister" i trafiken även när jag själv kommer cyklandes.

Jag vill nog påstå att oavsett man kör bil eller cykel finns det folk som överskattar sin förmåga, vinglar, gör konstiga beslut i sista sekunden. Placerar sig dåligt på vägen, kör utan framförhållning osv. Listan kan göras lång oavsett färdsätt.

Som en "rolig" grej att tillägga så sker minst antal trafikolyckor i Sverige enligt statistiken i nån gammal undersökning jag läst för längesen, vid omkörning i just skymda kurvor vid krön ;)

Bror

"Som en "rolig" grej att tillägga så sker minst antal trafikolyckor i Sverige enligt statistiken i nån gammal undersökning jag läst för längesen, vid omkörning i just skymda kurvor vid krön ;)"

kasnke det dom menade i denna tråden, överst ang ämnet i sig. jag håller med att det kan vara så, där man "anar" fara kanske man skärper sig extra. Eller? orkar vi diskutera det igen?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/978552/page=1

Haha jisses. Orka ta allt som skrivs så seriöst. Läs med glimten i ögat.
Är ju bara ett jäkla gnällande fram o tillbaka på sånna här trådar i stora drag. Ut och cykla och ha roligt istället =)

Helt rätt =) jag hade tänkt hoja till jobbet idag men försov mig dock rätt ordentligt så det blev bilen. Det finns bara dåliga kläder!

Sant.

min tjej har poncho, fast hon glömde den idag.
Dock e jag för cool för poncho, fast jag har en sån löstagbar stänkis! ett måste för den veke.

Ouch.. lite off-topic nu kanske men glömma ponchon idag kan inte vart roligt.
Ja skärmar är ju faktiskt bra, men jag står bara inte ut med hur fult det ser ut. Kommer aldrig någonsin befläcka min vackert vita Fuel Ex9 med skärmar =)

Frolicc skrev:
> jag är bara idiotbilist när jag kör
> motorcykel...

He he, så sant som det är sagt, det blir man på nått lustigt sett automatiskt när man hamnar på en motoriserad tvåhjuling, i alla fall de jag brukade sitta på... :-) Det var faktiskt en av flera anledningar till att jag sålde av, efter ca 15 år i sadeln.
Emellanåt blir man ju dock sugen på att köpa hoj igen, fast det suget kommer väl inte igen på ett par månader nu antar jag.

/CJ

Tillbaka
Topp