jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> K ristian skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mot cyklister är att cyklisters
> > existensberättigande i trafiken är liksom på
> > nåder. Oavsett om man cyklar på vägen eller
> > gång/cykelbanan. Varför är det så?
>
> Tycker inte att det genomgående är så. Brukar
> träna en slinga i förorten (50 begränsning) med
> både bilar och framförallt rejält med bussar,
> och det är väldigt sällan det blir några
> konflikter, trots att jag helt struntar i
> CG-banorna och kör på vägen som ibland är
> ganska trång. Det hjälper förstås till att jag
> kan rutten utan och innan, tex varje brunnslock
> och potthål, och vet hur jag ska bete mig på
> varenda del av banan, vilket spår jag ska hålla.
> Inte ens med bussarna har det varit nåt problem
> en enda gång som jag kan minnas under åratals
> träning. Kanske hjälper det till att det är ett
> område med villor&radhus, dvs bra inkomster och
> god utbildning, vad vet jag?
>
> Heller inte ovanligt att man träffar på
> hundägare på CG-banor som är enormt tacksamma
> för att man plingar i god tid så att de får tid
> på sig att hala in linan och ställa sig på
> samma sida som jycken.
>
> Ibland på smågator genom villakvarter händer
> det att lekande barn på tomten spontant hejar på
> mig. Sånt är ju väldans kul och en påminnelse
> om vilket positivt fordon cykeln är. Jag tror de
> flesta barn relaterar bättre till en cykel än
> till en bil, och så var det även för mig när
> jag var barn; bil kunde vara roligt men cykeln var
> kung.
Min tolkning av det du skriver är att du är ett föredöme i trafiken, trots att du inte alltid väljer cykelbana alla gånger.
Utstrålar man ödmjukhet, lugn och trygghet i trafiken så smittar det oftast omgivningen.
Det finns många cyklister som inte plingar, saktar in, håller avstånd och hejar glatt när dom passerar någon på CG-banor eller på stigar, och inte heller gör det smidigt för bilar att passera när dom cyklar på vägen, vissa cyklister väljer att cykla i bredd på smala vägar trots att det finns cykelbana bredvid vägen, många bilister har dessutom blivit skrämd av cyklister som kört om både till höger och vänster inne i stan, för att direkt efter det kört mot rött.
Rikspuckon med bilar, hundar eller handväskor på vägar och CG-banor eller flanörer i skogen kan gå och bära på ganska många minnen från situationer som fått det att koka inombords, och när dom får chansen att visa sitt missnöje så gör dom det.
Självklart har dom ingen rätt att hota, skada eller utsätta andra människor för fara, men rikspuckon finns det överallt och ibland behövs inte så mycket för att dom ska få hjänsläpp.
Så det är nog bara att inse att "cyklisters existensberättigande i trafiken är liksom på nåder" i deras ögon.
Jag tror att gott föredöme från cyklisterna, och att vissa lagar och regler borde ses över samtidigt som infrastrukturen förbättras, och att körskolorna skulle ge mer utbildning i hur man hanterar cyklister skulle kunna förbättra trafiksituationen i sverige.
Tyvärr är det så att vissa personer inte ens kan hantera en sådan enkel sak som att det är slut på batterierna i en fjärrkontroll, och ska man skydda sig mot dom personerna när man cyklar i trafiken, så kan man försöka att inte utmärka sig på ett för dom negativt sätt och hoppas att ingen annan cyklist retat upp dom tidigare heller.
Att sadla om till internetcyklist skulle kunna vara ett alternativ annars. Men även där kan man bli överkörd av dom som gärna hävdar sin rätt på ett aggressivt sätt.
.
torch skrev:
-------------------------------------------------------
> Man undrar hur bilisten resonerar. "De där
> cyklisterna ser ut att ha det alldeles för
> ofarligt och trevligt, fy f-n. Det måste vi
> ändra på. Om jag kör tillräckligt nära.. så
> är det som att jag säger 'titta vad farligt det
> är att cykla på vägen, bäst att låta bli
> kanske?'..fast vänta.. då blir jag ju en del av
> problemet.. oj försent.."
Eller så resonerar han såhär.
"De där cyklisterna ser ut att göra något alldeles för farligt och riskfyllt, fy f-n. Det måste vi ändra på. Om jag kör tillräckligt nära.. så är det som att jag säger 'titta vad farligt det är att cykla på vägen, bäst att låta bli kanske?' Tur att jag inte upptäckte er försent.. då hade det ju blivit problem.."
Hur han än resonerar, och vad som än triggat det resonemanget, så gör han fel då han utsätter andra för en onödig fara.