Idre värt ett besök på roadtrip?

ante74

Medlem
Ska i vanlig ordning besöka någon/några bikeparks i sommar med mina vuxna söner. Åre (var där senast förra året), Järvsö och Trysil är ju säkra kort som alltid är skoj (i mina ögon) men att testa nya banor är ju också skitskoj. Har siktet inställt på Lofsdalen då vi aldrig varit där och utifrån youtubevideos verkar det finnas några banor som ser roliga ut. Nästa ort möjligen Lindvallen där det främst är banan "Charter" som lockar lite, för att sist landa i ett stensäkert kort: Trysil. Hade velat testa Hafjell också men tiden kommer inte räcka till. Funderar dock på hur man ska tänka kring Idre? Är det värt att stanna till där på väg från Lofsdalen?
Ser ju rätt trist ut på bilder och videos från nätet - berms, berms, berms, vilket ju kan vara trevligt då jag gillar grävda banor men det verkar ju vara NOLL features(?). Dom ska ju dock satsa mycket pengar så dom kanske lanserar något intressant i år - nån som vet? "Straight rhythm" och pumptrack lockar förövrigt inte.

Svaret är nej. Lägg hellre lite mer tid i Lofsdalen, riktigt trevligt ställe, även om jag inte cyklat utförslederna där på några år nu. De två röda stöklederna var fantastiska då, 4-5 år sedan. XC parken testade jag förra året och det var riktigt fint med.

Förra året hade Idre Sveriges och sannolikt Skandinaviens dyraste liftkort. 400kr. De har i praktiken bara en enda led, med 2 avstickare. Leden är grön och övergår i blå, doserade kurvor och inga hopp, med Straight Rythm som en avstickare i början och en kort röd och en lika kort blå avstickare lite längre ner. Straight Rythm har alldeles för mycket lösgrus och vindutsatt = inte särskilt kul.

Idre passar sig för de som har små barn som kan cykla runt i teknik/barn-området inklusive pumptrack och som inte bryr sig om att betala deras alldeles för dyra ledpass, som dessutom är jättekrångligt att köpa.

Så, där fick jag ur mig den sågningen.

Svaret är nej. Lägg hellre lite mer tid i Lofsdalen, riktigt trevligt ställe, även om jag inte cyklat utförslederna där på några år nu. De två röda stöklederna var fantastiska då, 4-5 år sedan. XC parken testade jag förra året och det var riktigt fint med.

Förra året hade Idre Sveriges och sannolikt Skandinaviens dyraste liftkort. 400kr. De har i praktiken bara en enda led, med 2 avstickare. Leden är grön och övergår i blå, doserade kurvor och inga hopp, med Straight Rythm som en avstickare i början och en kort röd och en lika kort blå avstickare lite längre ner. Straight Rythm har alldeles för mycket lösgrus och vindutsatt = inte särskilt kul.

Idre passar sig för de som har små barn som kan cykla runt i teknik/barn-området inklusive pumptrack och som inte bryr sig om att betala deras alldeles för dyra ledpass, som dessutom är jättekrångligt att köpa.

Så, där fick jag ur mig den sågningen.
Håller med!
Synd att de inte lyckats bättre med tanke på alla pengar som satsats i Idre på cyklingen.

Det bästa med Idre tycker jag var pump/hoppleden "Straight rythm" på toppen, den asfalterade pumptracken och vattenrutchbanan.

Men utan att provat, tror jag att XC-cyklingen kan vara finare än utförscyklingen (som jag provat).

Skulle tänka mig att för barnfamiljer med barn under 10-år och stor budget är Idre en femstjärnig destination.

Håller med @Startgas och @Emil777 - Idre är oslagbart att åka till med barn, men jag skulle inte åka dit själv eller med vuxna kompisar om det bara var för att cykla. Verkar som att de har expansionsplaner som ev kan locka mer framöver.

Ok, tack för svaren. Det låter som att Idre iaf i nuläget inte är värt det för mig. Hade jag haft med min 8-åriga dotter hade jag kanske resonerat annorlunda.

Tillbaka
Topp