Igaro D1/D2, tips, tricks och upplevelser.

nieves

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en D2 Pro https://www.igaro.com/ och tänkte höra med er andra om hur ni har fäst fast denna på cykeln? Jag tänker mig att sy upp ett litet fodral i cordura som jag kan fästa i ramen eller annan detalj med ett velcroband.

emilh

Aktiv medlem
Den där var ju riktigt fin och gör nästan att jag blir sugen på att uppgradera från min Igaro D1 till en D2 :)
Beskrivningen av fodralet är dock lite missvisande, D2:n är visst vattentät, men som med alla USB-portar så kommer vatten sätta sig i kontakten och orsaka korrosion på kontaktytorna.

nieves

Aktiv medlem
Tänkte ha en kort "fastmonterad" usb-kabel på enheten tätad med exempelvis sugro eller annan tätmassa så minimerar jag risken för oxidation på enheten.

Jocke77

Aktiv medlem
Vad är skillnaden mellan de tre modellerna eller är det ingen skillnad i funktion utan bara garantitid och tillbehör? Hittar nämligen ingen beskrivning på hemsidan...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jadu, tråkigt. Tur man fick reda på det nu iaf mellan säsongerna :)

Btw, jag märkte att det fungerar ju askasst med min nya setup SON28/IgaroD2/Anker. Ankern tar inte laddning förrän man cyklar i minst 18 km/h ungefär. Det är ganska svettigt att cykla så fort med touring-rigg :) har beställt en annan powerbank som är gjord för att laddas via solcell som också har väldigt varierande inström (Goal Zero för att vara exakt)

_A170344.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
D2Pro ja.
Nej, jag köpte inte direkt från dem så då får man inget mail. Skulle kolla specen på deras hemsida bara också råkade jag se det där.

nieves

Aktiv medlem
Ok, samma här. Hoppas på en snabb lösning för oss som inte köpt direkt. Det står inte ngt om modell på min heller fast det är en promodell, tydligen skiljer bara färgen på limmet.
Hör jag ngt mer så uppdaterar jag på direkten 😀

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det är färgen på pottningen och diodfärgen som skiljer. Det står hur man identifierar de olika på hemsidan :)
Ja återkom om du får höra nåt, jag köpte av SJS Cycles, känns som de är bra att ha att göra med iaf.
(ps, jag lade till en bild ovan)

nieves

Aktiv medlem
Det är färgen på pottningen och diodfärgen som skiljer. Det står hur man identifierar de olika på hemsidan :)
Ja återkom om du får höra nåt, jag köpte av SJS Cycles, känns som de är bra att ha att göra med iaf.
(ps, jag lade till en bild ovan)
Tack för bilden som alltid säger mer än 1000 ord😀

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tack för bilden som alltid säger mer än 1000 ord😀
ja :)
kan ju berätta lite mer om vad jag kom fram till när man ändå är igång. Som sagt är det bra med en powerbank som klarar varierande laddström och inte lägger av när den blir för låg. Vissa kanske inte laddar när det understiger 500 mA medan andra bara laddar på.
(sådana gjorda för att laddas från solcell är typiskt sådana bra)

Sedan är det bra med en som klarar "pass through charging", dvs kan ladda inkopplad enhet medan den själv laddas. På så vis sparar man lite verkningsgrad (~20% läste jag) eftersom det laddas direkt. Nackdelen är att det påfrestar powerbankens batteri, men jag tror nog livslängden duger bra om man köper bra grejer.
Brukar ändå ladda något medan jag cyklar så det är ju bra att kunna göra såhär.

Tycker det fungerade bättre allt på min förra budgetsetup. Det var nog inte bra verkningsgrad men grejerna blev laddade. Den kanske gav lite mer ström vid låg hastighet. Eller så hade jag starkare ben då :) (det vet jag att jag hade iofs men sådan stor skillnad tror jag inte det var). Det här ska ju dock vara det bästa (rent generellt) som går att finna så jag tror nog det blir bra om man har rätt powerbank också. Med lyse enbart fungerar det ju vid låga hastigheter. Rullmotståndet är verkligen försumbart också.

(ps, läste nånstans att det ska komma en Igaro C1 med smart USB-kontroll)

Crocko

Aktiv medlem
Ursäkta min ignorans eller ovilja att plöja ytterligare en produktsida, men vad är det för egenskap som gör att man vill köpa denna produkten som känns som ett ”halvfabrikat” när man för mindre pengar kan få en:

Har den någon unik egenskap?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Ursäkta min ignorans eller ovilja att plöja ytterligare en produktsida, men vad är det för egenskap som gör att man vill köpa denna produkten som känns som ett ”halvfabrikat” när man för mindre pengar kan få en:

Har den någon unik egenskap?
Halvfabrikat!? Bara för den inte kommer i en fräsig CNC-svarvad kapsling :)
För min del var det var för just formfaktorn. Jag kan inte ha något på styr cap'en, har den i en väska istället. Då passar denna lilla burk perfekt. Sedan ska den vara riktigt bra enligt recensioner på nätet.

Crocko

Aktiv medlem
Halvfabrikat!? Bara för den inte kommer i en fräsig CNC-svarvad kapsling :)
För min del var det var för just formfaktorn. Jag kan inte ha något på styr cap'en, har den i en väska istället. Då passar denna lilla burk perfekt. Sedan ska den vara riktigt bra enligt recensioner på nätet.
Syftningen på halvfabrikat är ingen negativ anspelning utan bara vad ordet anspelar, att det behövs fler moment innan det är en fullt användbar pryl, men min nyfikenhet är hur det kommer sig att just denna lilla sak motiverar ett sånt intresse och det pris som den verkar betinga.
Vad jag ser så är det ju inte så mycket annat än just storleken som skiljer den från andra etablerade produkter, när det gäller effektivitet så kan jag ha viss förståelse att man vill ha bästa möjliga laddning även om den praktiska skillnaden känns lite oklar.

Om man cyklar långt utan uppehåll så har man ganska många ljusa timmar att ladda en powerbank som sedan bör klara de flesta behov tills man har dags ljus igen och kan ladda, dessutom är fördelen under denna sorts cykling att man inte direkt konsumerar mängder med el då användningen av annat än cykeldator och telefon är ganska begränsade.
Cyklar man inte så långt så brukar det ju ges tillfälle att ladda under pauserna och ett vägguttag är ju så mycket mer effektivt än en dynamo.

Men jag är ju oxå en förtappad tekniknörd så om det fakitiskt finns någon bra praktisk vinning med denna lilla pryl så är jag ju naturligtvis nyfiken.

nieves

Aktiv medlem
Jag vill ha laddaren +powerpack undanstoppade i styrväskan. Jag vill ha en lösning som lätt och snabbt kan flyttas mellan olika cyklar racer/rando/mtb/n+1.
En (1) sladd till/från dynamo, valfri lampa, kablage med stift mellan enheterna (split box). Inget extra på styret, styrstammen mm då där inte finns plats.
Igaron blev därför mitt val då andra lösningar kändes betydligt sämre .

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Syftningen på halvfabrikat är ingen negativ anspelning utan bara vad ordet anspelar, att det behövs fler moment innan det är en fullt användbar pryl
Jaha, menade du det där med powerbank. Det är samma problem med typ alla, de innehåller ingen eller minimal egen buffert så det får man ha externt. Bra lösning tycker jag för då får man det modulärt. Om man inte vill ladda saker så behöver man inte alls bry sig om detta utan kan bara koppla den rakt på lyset. Schmutt!

nieves

Aktiv medlem
Vad för powerbank ska man köpa? Alla jag köpt är slut efter ett par säsonger. Egentligen tror jag på att köpa 2-3 stycken istf 1 stor. På LEL (+1500km) så hade jag 1 på hojen och 1 i varje bagdrop (2). På en 60-milare behövs ju bara 1 och på en touring kanske 2 ifall en av dom eller ngt annat händer (vilket det alltid gör).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vad för powerbank ska man köpa? Alla jag köpt är slut efter ett par säsonger. Egentligen tror jag på att köpa 2-3 stycken istf 1 stor. På LEL (+1500km) så hade jag 1 på hojen och 1 i varje bagdrop (2). På en 60-milare behövs ju bara 1 och på en touring kanske 2 ifall en av dom eller ngt annat händer (vilket det alltid gör).
köp en med utbytbara batterier då kanske

Crocko

Aktiv medlem
Mitt krav på nästa blir att den skall klara både användning och laddning samtidigt så att jag kan ha utrustning ansluten medans jag laddar under dagtid. Men på UTU gick det fint med en 10.000 i ramväskan som laddar hela dagen sen på dygnets mörka timmar får dator och tfn gå på eget batteri när lampan lyser.

Hade dessutom en liten nöd PB i fall något skulle skita sig men den behövdes inte. Tyckte att det var smidigt att ha tfn och cykeldatorn anslutna till PB så att man vet att de är 100% har själv inte gjort jämförelsen men vissa påstår att Wahoo drar ur långsammare om man kan ger den jämn och konstant försäljning.

nieves

Aktiv medlem
Mitt krav på nästa blir att den skall klara både användning och laddning samtidigt så att jag kan ha utrustning ansluten medans jag laddar under dagtid. Men på UTU gick det fint med en 10.000 i ramväskan som laddar hela dagen sen på dygnets mörka timmar får dator och tfn gå på eget batteri när lampan lyser.

Hade dessutom en liten nöd PB i fall något skulle skita sig men den behövdes inte. Tyckte att det var smidigt att ha tfn och cykeldatorn anslutna till PB så att man vet att de är 100% har själv inte gjort jämförelsen men vissa påstår att Wahoo drar ur långsammare om man kan ger den jämn och konstant försäljning.
Jag upplever Wahoon (Elemnt) som betydligt mer snabbladdad än Karoon. Därför använder jag just Wahoon till "färdiga" gpx-spår och Karoon till vart-ska-vi-sen navigering.
Därför är behovet av en laddare större vid touring och det bekymrar mig lite om man behöver ligga på hastigheter över 20kph med en SON28 ffa i backig terräng med tung packning.
Jag hoppas på en snabb fix här men är luttrad så det blir nog svårt att få till något med Igaron till våren.

Edit. Som jag tolkar texten
distributors’ customers can email in a copy of their purchase receipt. There is no time-limit and scope is international
så är det bara att leta fram kvittot och mejla.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kolla denna sida, väldigt intressant. Det skiljer mycket på vilken kombo av prylar man har OCH vad man kopplat till dem:

---

Vilken Powerbank ska man ha? Jadu, det är ju en bra fråga. Ska du ladda samtidigt som den laddas måste den klara Pass-through charge. Dessutom är det kul om den klarar laddning vid låg matningsström, inte alla som gör det.

Jag hittade några olika alternativ när jag letade lite snabbt igårkväll:

1) Voltaic, verkade svårt att hitta här i Sverige

2) Cinq Smart PowerPack, den var löjligt dyr annars hade jag köpt

3) Goal Zero, sådan blev det som sagt, (Flip 20)

4) Igaro har listat några som sägs fungera bra, kolla längst ner:

5) Lygte-Info har en drös tester:

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har ingen som helst koll på dynamodrivna USB-laddare, men åtminstone för några år sedan var väl
Forumslader den "bästa"?

Vad för powerbank ska man köpa?
Exakt vilken modell har jag ingen aning om, men jag tycker att det bör vara en(eller flera) som klarar snabbladdning (QC3.0)
Komplettera gärna med en nätansluten USB-laddare med QC3.0 för snabbladdning vid pauser.
Det finns små, lätta QC3.0-laddare tex denna BlitzWolf BW-PL3 som har dubbla QC-utgångar och har fått bra testresultat:
https://lygte-info.dk/review/USBpower BlitzWolf 36W Quickcharger BW-PL3 UK.html
Den kostar endast 126 SEK här: https://www.banggood.com/BlitzWolf-...ech-p-1347573.html?ID=521800&cur_warehouse=CZ

Banggood säljer även BlitzWolf QC Powerbanker
BlitzWolf BW-P11 20000mAh 390g https://www.banggood.com/BlitzWolf-...862.html?rmmds=search&ID=224&cur_warehouse=CN
BlitzWolf BW-P9 10000mAh 200g https://www.banggood.com/BlitzWolf-...986.html?rmmds=search&ID=224&cur_warehouse=CN
BlitzWolf BW-P7 5000mAh 140g https://www.banggood.com/BlitzWolf-...l-left-hotproducts__7&ID=233&cur_warehouse=CN

nieves

Aktiv medlem
Uppdatering!
Fick svar från Igaro och utbytesprogrammet börjar i slutet på november. Så det ser ljusare ut till våren, hoppas.....

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Fick nya powerbanken idag! Tog en kort testtur bara för att se så den laddade vid låga hastigheter som ju var den stora anledningen till att jag köpte denna.

_A220001.jpg

Den har en udda finess, ladd-ingången är en vinklingsbar USB-A. Riktigt bra för mig, för då kan jag ansluta min USB-C-adapter rakt på bara. Den väger 137 gram för övrigt.

IMG_20201022_131559.jpg

Sammanfattningsvis kan sägas att det fungerade ju hur bra som helst! Jag cyklar en längre sträcka i låg hastighet, den laddar på bra, Igaron lyser rött som ju den gör när den ger ut ström (=laddar). Testade att gå ner så lågt som 10 km/h, låg så en stund och det var inga problem det heller, se foto (blåa dioderna på powerbanken indikerar laddning). Lägre testade jag inte för det kändes inte aktuellt ändå.

Testade med mina andra två och det fungerade ju inte bra alls, de måste upp i närmare 20 km/h för att de ska ladda. De är lite kinkigare med deras interna laddkrets då helt enkelt, kräver mer ström för att laddningen ska dra igång.
_A220013.jpg
(klicka för stor bild på jämförelse mellan mina andra powerbanks, en 5400mAh till från AliExpress och en Anker 10050mAh)

Testade inte pass-through charge, vet inte om jag kommer använda det heller. Brukar ju alltid ladda powerbanken och sedan laddar man upp grejjerna över natten i tältet. Eller nåt. Men det är ju bra att det går iaf. Då kan man ju ladda medans man cyklar också. Mer möjligheter är ju alltid bra.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Fick nya powerbanken idag! Tog en kort testtur bara för att se så den laddade vid låga hastigheter som ju var den stora anledningen till att jag köpte denna.

Visa bilaga 449253
Den har en udda finess, ladd-ingången är en vinklingsbar USB-A. Riktigt bra för mig, för då kan jag ansluta min USB-C-adapter rakt på bara. Den väger 137 gram för övrigt.

Visa bilaga 449254
Sammanfattningsvis kan sägas att det fungerade ju hur bra som helst! Jag cyklar en längre sträcka i låg hastighet, den laddar på bra, Igaron lyser rött som ju den gör när den ger ut ström (=laddar). Testade att gå ner så lågt som 10 km/h, låg så en stund och det var inga problem det heller, se foto (blåa dioderna på powerbanken indikerar laddning). Lägre testade jag inte för det kändes inte aktuellt ändå.

Testade med mina andra två och det fungerade ju inte bra alls, de måste upp i närmare 20 km/h för att de ska ladda. De är lite kinkigare med deras interna laddkrets då helt enkelt, kräver mer ström för att laddningen ska dra igång.
Visa bilaga 449252
(klicka för stor bild på jämförelse mellan mina andra powerbanks, en 5400mAh till från AliExpress och en Anker 10050mAh)

Testade inte pass-through charge, vet inte om jag kommer använda det heller. Brukar ju alltid ladda powerbanken och sedan laddar man upp grejjerna över natten i tältet. Eller nåt. Men det är ju bra att det går iaf. Då kan man ju ladda medans man cyklar också. Mer möjligheter är ju alltid bra.
Najs! Vilken kapacitet på powerbanken och pris?
Äsch jag läste ju om den inatt🤪 men den verkar vara slut överallt.
Edit köpte en flip24 istället.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Ok, fint. Ja den är på 5400 mAh. Kanske skulle tagit en större. Men jag tänkte att det borde duga eftersom man laddar den varje dag ändå.

Kanske skulle tillägga att jag har en solcellspanel (också Goal Zero, Nomad 7). Som jag testade på en touring i svensk högsommar, sol varje dag. Men det fungera så otroligt dåligt! Det lär vara samma anledning, gav för lite ström. Det lär funka bättre att ladda denna powerbank.

HåkanC

Aktiv medlem
Vilken kapacitet på powerbanken och pris?
Ja den är på 5400 mAh. Kanske skulle tagit en större. Men jag tänkte att det borde duga eftersom man laddar den varje dag ändå.
Vill de veta den verkliga kapaciteten kan det vara idé att skaffa en USB-testare
Den här skall vara bra

15,74 USD här: https://www.banggood.com/JUWEI-Colo....html?rmmds=search&ID=514801&cur_warehouse=CN
Test av den här: https://lygte-info.dk/review/USBmeter USB Digital Tester J7-c UK.html

Testaren ovan skickas från Kina med allt det innebär av lång leveranstid och xtra avgifter
Banggood har även ett lager i UK där de säljer en liknande USB-testare

Lite billigare tom; 13,99 USD här: https://www.banggood.com/MUSTOOL-UD...-1564949.html?rmmds=category&cur_warehouse=UK
I praktiken ännu större prisskillnad eftersom den skickas från UK
Även för denna modell finns det bett danskt test, här: https://lygte-info.dk/review/USBmeter USB tester Atorch UD18 (Hidance) UK.html

nieves

Aktiv medlem
Vill de veta den verkliga kapaciteten kan det vara idé att skaffa en USB-testare
Den här skall vara bra

15,74 USD här: https://www.banggood.com/JUWEI-Colo....html?rmmds=search&ID=514801&cur_warehouse=CN
Test av den här: https://lygte-info.dk/review/USBmeter USB Digital Tester J7-c UK.html

Testaren ovan skickas från Kina med allt det innebär av lång leveranstid och xtra avgifter
Banggood har även ett lager i UK där de säljer en liknande USB-testare

Lite billigare tom; 13,99 USD här: https://www.banggood.com/MUSTOOL-UD...-1564949.html?rmmds=category&cur_warehouse=UK
I praktiken ännu större prisskillnad eftersom den skickas från UK
Även för denna modell finns det bett danskt test, här: https://lygte-info.dk/review/USBmeter USB tester Atorch UD18 (Hidance) UK.html
Wow vilka prylar det finns. En sån måste jag bara ha hemma, perfekt då man kan se när dom börjar att bli dåliga.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag har en sådan här KCX-017 som ska vara rätt ok enligt Lygte. Testade med solcellerna och nya powerbanken. Det fungerar! Även fast det inte är så soligt just nu. Ger inget utslag på mätaren iofs men den laddar.
(ps, Flip 24 verkar ju vara samma som Flip 20 fast med nyare kraftfullare celler, 1Ah mer! bra köp)
IMG_20201023_101615.jpg

nieves

Aktiv medlem
Hör gärna av dig här i tråden med ett omdöme när du har användningserfarenhet av en USB-testare,
sådant är minst lika givande att läsa som tester.
Absolut, sånt här är lika trevligt att läsa om som att testa nya grejer. Ju mer info man har och får desto roligare. Tänkte också börja grotta ner mig i solcellsträsket, det blir kul att testa ett par.

nieves

Aktiv medlem
Senaste inlägget från Igaro, datumet för retur-programmet finns ej exakt angivet på deras hemsida men här på Facebook.
Så 18:e november är det dags.
Screenshot_20201111-182229_Chrome.jpg

Går allt smärtfritt så kan man börja långresa i mars😀

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer