Igaro D1/D2, tips, tricks och upplevelser.

Hur går det med era laddare? Ser att det bara finns en modell numera, Igaro D2 Pro R2. Är det någon som provat denna? Försöker välja mellan Igaro och Forumslader Pro V6 (eller gamla V5) för att ersätta min B&M Luxos U. Vill ha något mindre struligt som kan gömmas undan i en ramväska.

Hur går det med era laddare? Ser att det bara finns en modell numera, Igaro D2 Pro R2. Är det någon som provat denna? Försöker välja mellan Igaro och Forumslader Pro V6 (eller gamla V5) för att ersätta min B&M Luxos U. Vill ha något mindre struligt som kan gömmas undan i en ramväska.
Min är nu monterad med junction box och delad lampsladd. Laddaren är i en gammal plastburk för film där genomföringar för kablage har tätats i locket med smältlim (inte mitt bygge).
Fungerat felfritt än så länge men jag har inte mätt upp vad den levererar än.

Jag ska ta lite foton nästa vecka.

Körde med en D2 i somras. Fungerade i en dryg vecka. Om det var värme eller en rejäl utförslöpa som fick den att packa ihop är oklart. Har nu fått en ny som jag ej testat än.
De på Igaro sa att de tidigare haft problem med epoxyn och att det kunde bli problem vi hög hastighet. Låt oss hoppas att de fått ordning på det :-) Så länge den var med är den suverän!
Jag har samma set up som Nieves. Igaron ligger i en fotoburk i ramväskan. Kopplar in den via junction box. Funkade utmärkt.

Körde med en D2 i somras. Fungerade i en dryg vecka. Om det var värme eller en rejäl utförslöpa som fick den att packa ihop är oklart. Har nu fått en ny som jag ej testat än.
Samma för mig. Tror den packade ihop i en nedförslöpa!
Behövde du skicka in kvitto eller liknande? Jag köpte min i andrahand...

Edit: Drog iväg ett mail så får vi se var det landar.

Senast ändrad:
Igaro låter som en katastofgrej. Lösa sladdar hit och dit, kräver fotoburk och smältlimskladd, går sönder om man cyklar nerför osv. Har dålig koll på utbudet men har ett visst laddningsbehov, och det känns ju spontant som att det måste finnas något bättre på marknaden..

Igaro låter som en katastofgrej. Lösa sladdar hit och dit, kräver fotoburk och smältlimskladd, går sönder om man cyklar nerför osv. Har dålig koll på utbudet men har ett visst laddningsbehov, och det känns ju spontant som att det måste finnas något bättre på marknaden..

Jovars, det finns några konkurrenter... Det som lockar med Igaro är så hög laddningseffektivitet som möjligt, känns dumt att (som exempel) dra 10 W från hjulet för att bara köra in 2.5 W i det man försöker ladda om man kan få in 4 W med en bättre laddare.

Jovars, det finns några konkurrenter... Det som lockar med Igaro är så hög laddningseffektivitet som möjligt, känns dumt att (som exempel) dra 10 W från hjulet för att bara köra in 2.5 W i det man försöker ladda om man kan få in 4 W med en bättre laddare.
Jo det är klart. Samtidigt verkar ganska mångas Igaros ladda 0 watt. Det är ju förvisso fint för rullmotståndet men inte så effektivt för laddningen.?

Igaro kräver inget av det där, det är ett förslag på att customisera laddaren. Vill man så kan man skita i att ha kopplingsbox och istället dra dubbla kablar eller köpa en Luxos U lampa med inbyggd laddfunktion.
Vill man se minimalt med kabel så bygger man med SON SL med sladdar inuti gaffeln.
Många verkar inte ha bytt ut sina felaktiga, proceduren finns i tråden men det räcker med att skicka ett mejl för att påbörja utbytet.

Vilken annan laddare på marknaden kräver inte en egen kabel till dynamot?

Jag har tittat, sneglat, funderat på klites lampa och laddare. De verkar ligga i paritet med Sinewave, alltså lite lägre än Igaro när Igaro funkar.

Igaro kräver inget av det där, det är ett förslag på att customisera laddaren. Vill man så kan man skita i att ha kopplingsbox och istället dra dubbla kablar eller köpa en Luxos U lampa med inbyggd laddfunktion.
Vill man se minimalt med kabel så bygger man med SON SL med sladdar inuti gaffeln.
Många verkar inte ha bytt ut sina felaktiga, proceduren finns i tråden men det räcker med att skicka ett mejl för att påbörja utbytet.

Vilken annan laddare på marknaden kräver inte en egen kabel till dynamot?
Jag tror mitt bekymmer, vilket alltså ska sägas baseras på ganska dålig insatthet (jag vill också tycka saker!), är att driftsäkerheten och formfaktorn verkar lämna mycket övrigt att önska. Den där odödligheten som ett välinstallerat SON-system med dynamo och fram- och baklampa med standlight utgör förtas liksom helt när man slänger in en massa lösa plastgrejer i ekvationen. Förmodligen så blir det bekymmer så fort man tar med en usb-kontakt i systemet oavsett hur välutformat det är, eftersom en sådan är ganska tveksam när det gäller vattentålighet osv.

Finns det inte system där man monterar en solid dosa (med separat kabel eller påskarvad på lamp-kabeln), ur vilken en vanlig laddsladd sitter monterad? Hela systemet fast installerat och helt fuktsäkert i sig självt, men en lös sladd som man leder in i en väska där man laddar telefonen/gpsen/powerbanken. Om man nu har usb-uttag på vissa grejer och iphone på annat har man en lös liten adapter.

Jag är säkert mest gnällig, men som minsta krav bör gälla att sakerna faktiskt fungerar och har åtminstone flera års livslängd. Att vänja sig vid att all elektronik är skit är ju en dåligt framkomlig väg.

Finns det inte system där man monterar en solid dosa (med separat kabel eller påskarvad på lamp-kabeln), ur vilken en vanlig laddsladd sitter monterad? Hela systemet fast installerat och helt fuktsäkert i sig självt, men en lös sladd som man leder in i en väska där man laddar telefonen/gpsen/powerbanken. Om man nu har usb-uttag på vissa grejer och iphone på annat har man en lös liten adapter.

Jag är säkert mest gnällig, men som minsta krav bör gälla att sakerna faktiskt fungerar och har åtminstone flera års livslängd. Att vänja sig vid att all elektronik är skit är ju en dåligt framkomlig väg.
Det är så jag har monterat min Sinewave. Sladden är fastlödd på lampsladden. Sinewaven har jag dragit in i en vattentät top-tubeväska där jag har powerbank, sladdar och det som ska laddas. Det enda meckiga är att alla mina prylar verkar ha olika kontakter så det blir ett jäkla skiftande av laddsladdar. Ska testa med en sån där sladd som har 3-4 olika kontakter i ena änden.

Det är så jag har monterat min Sinewave. Sladden är fastlödd på lampsladden. Sinewaven har jag dragit in i en vattentät top-tubeväska där jag har powerbank, sladdar och det som ska laddas. Det enda meckiga är att alla mina prylar verkar ha olika kontakter så det blir ett jäkla skiftande av laddsladdar. Ska testa med en sån där sladd som har 3-4 olika kontakter i ena änden.
Låter ju bra! Jag kör själv med powerbank men har dynamo på aktuella cykeln, och saknar laddmöjligheten samt tycker det är lite jobbigt att hela tiden leta vägguttag på pizzerior och annat.?

Jag har lyckligtvis bara två sorters uttag och kör därför en kombinerad sladd för båda som funkat kanon. Vet inte om det finns för fyra olika uttag dock.

Det som är det fina med Igaro tycker jag är att den är väldigt anpassningsbar. Det är ju en liten minimal dosa som man får koppla in där det passar. Den lägger man med fördel vattenskyddat, tillsammans med det man laddar kanske. Powerbank eller Telefonen. Om man inte gillar det konceptet finns det kapslingar att köpa till så man kan sätta den på styret eller något istället. Alternativt välja någon helt annan om konceptet inte tilltalar :)

Om jag också får vara med och tycka verkar det som kanske inte den bästa men åtminstone den enklaste lösningen för dig är en

B+M Luxos U
179U,%20LUXOS%20U%20neu,%20schraeg.jpg

Den har USB-uttaget på en fast monterad sladd
BM-Luxos-U-USB-Anschlusskabel.jpg

Om jag också får vara med och tycka verkar det som kanske inte den bästa men åtminstone den enklaste lösningen för dig är en

B+M Luxos U
179U,%20LUXOS%20U%20neu,%20schraeg.jpg

BM-Luxos-U-USB-Anschlusskabel.jpg
Den fungerar för mig men för t.ex antonlidb så gjorde den inte det 2 ggr och det finns fler rapporter kring täthetsproblem även knutna till gen2.
För övrigt så är lampan kanske inte det snyggaste och en del här på forumet hävdar problem med sidobländning då dess ljusbild sprider ganska mycket i sidorna ngt som jag personligen gillar.

Den fungerar för mig men för t.ex antonlidb så gjorde den inte det 2 ggr och det finns fler rapporter kring täthetsproblem även knutna till gen2.
Det kanske fortf är täthetsproblem med sladdgenomföringen på undersidan?
Dvs skall den monteras på gaffelkronan bör cykeln ha skärmar.
Men Luxos-lampan verkar dessutom vara utgående/redan utgången, åtminstone hittar jag den inte längre på hemsidan
https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo-scheinwerfer.html

B+M Luxos U

Jag har en Luxus U och stör mig en hel del på den. Skulle gärna bli av med den. Den väljer att sluta ladda ibland, och knappen som gör massa olika saker har jag inte listat ut efter ett år. Den tar också upp oförskämt mycket plats på styret eftersom de lagt kablarnas ingång från sidan, och längden på remotekabeln är alltid för lång eller för kort. En gång gav den upp laddningen helt i regnet och telefonen dog någon timme senare som följd. Lampan fungerade dock fortfarande.

Kort sagt så är det en lampa med laddfunktion, inte en laddare. All design ligger i ljusbilden.
Därav att man är intresserad av en riktig enhet designad för syftet.

Jag behöver ny laddmojäng för dynamon. Jag får ingen ny från Igaro (rimligt dock. Ingen skugga på dem) så vad ska jag köpa? Fanns det inte en annan generell tråd i ämnet förresten? Och måste jag punga upp med 2k?

Det blir ju inte lättare att välja när det finns massor av val, men hittade du något eller några som var intressanta?

Det blir ju inte lättare att välja när det finns massor av val, men hittade du något eller några som var intressanta?
Hur snabbt tror du det går här egentligen? ;)
Jag är inte jätteintresserad av att ha något i styrröret eftersom jag vill (enkelt) kunna flytta mellan två cyklar. Kanske ingen stor grej, men just nu funderar jag så.
Dock verkar https://www.cycle2charge.de/index.php/en/ leverera bra siffror både i output och pris.
Annars verkar Sinewave vara alterntivet om jag vill ha en lös dosa.

För tydlighetens skull för de som läser tråden. Det är en Igaro D2 v1 och en Igaro D2 v2 som har gått sönder för mig. Hur senaste versionen (v3 är det väl?) håller kan jag inte uttala mig om.

Om det är just två cyklar så kostar ju cycle2charge hälften av en sinewave, så då har du både redundans och slipper mecket med att flytta.

Hej,

Ursäkta Google -översättningen. En användare hänvisade till den här sidan vid en e -postkonversation och vi läste.

Som flera har upplevt var det många problem med D2: er, vissa gällde produktion med epoxi och andra programvara i naturen (programvara styr hårdvaran som om den inte är perfekt kan skada enheten). Enheten är en avancerad design som ökade riskerna för att misstag skulle göras - och vi gjorde faktiskt några.

Alla D2 har 5 års garanti. Vi ber om köpbevis för att förhindra anspråk på stulna eller demonstrationsenheter. Det finns inga kända problem med nuvarande D2: er och förhoppningsvis är de flesta av de tidigare ersatta och uppdaterade. Om du är osäker på att vi kan kontrollera, mejla oss: warranty@igaro.com

C489EA09-43CE-4082-9384-970942515D4C.jpeg

Fjärde gången gillt?
Så denna gången satsade jag på cycle2charge. Bifogar en bild för att visa storleksskillnaden. Den har större diameter än top cap på styrstammen så jag gissar att den ser ute lite som en svamp om den monteras där. Jag har själv inte bestämt hur jag ska montera eller förvara den. Jag köpte till deras fäste som var väldigt gediget. Hela klumpen känns också väldigt gedigen. Och det gör igaron också för all del.
Så hittills jag har gått igenom:
1: AXA Luxx70 med USB-laddning. Slutade fungera under PBP.
2: Igaro v1. Slutade fungera under Kust-till-Kust-breveten.
3: Igaro v2. Slutade fungera under LoSS.

Senast ändrad:
Jahapp. Chefen erbjöd att bjuda på något "kul till cykeln" inför långresan, så nu drog jag iväg en order på en ny framlampa (B&M IQ X) och passade på att beställa en Igaro. Sitter och läser manualen och det låter som att man klarar sig bra utan en switch - drar man på lampan så ska laddaren känna av det och pausa. Funkar det i praktiken för er?

Perfekt fit ? Min Igaro har funkat bra i 11 dagar nu! Laddningen går segt när det är nära fryspunkten, men det är nog mest på grund av telefonen och lithiumbatterier än laddaren.20220319_085952.jpg

Lustigt att jag precis suttit och läst in mig på Igaro-installtion senaste halvtimmen! Är avskräckt av att det är svårt att få till en gedigen installation. Blir lätt sladdar kors och tvärs, lösa enheter och dålig vattentålighet.. Finns det ingen som tillverkar en laddare med en kabel som sticker ut från laddaren så att laddaren är helt vattentät varpå man leder in kabeln till en väska där man förvarar enheten man vill ladda?

Lustigt att jag precis suttit och läst in mig på Igaro-installtion senaste halvtimmen! Är avskräckt av att det är svårt att få till en gedigen installation. Blir lätt sladdar kors och tvärs, lösa enheter och dålig vattentålighet.. Finns det ingen som tillverkar en laddare med en kabel som sticker ut från laddaren så att laddaren är helt vattentät varpå man leder in kabeln till en väska där man förvarar enheten man vill ladda?

Jo, det finns en del "in-line" chargers, typ Sinewave Revolution. CyclingAbout har en ganska bra lista över dynamoladdare.

Finns det ingen som tillverkar en laddare med en kabel som sticker ut från laddaren så att laddaren är helt vattentät varpå man leder in kabeln till en väska där man förvarar enheten man vill ladda?
En sådan "förpackning" borde väl inte vara några problem att fixa själv med en
Forumslader
Men i praktiken måste det väl bli en byggsats(?) för den som är intresserad
=============================

Lieferzeiten​

Fertiggerät:
ca. 14 Woche(n )

Bausatz:
ca. 3 Woche(n )
=============================

Du har ju Igaron i samma väska :)
Annars låter det som du skulle kika på någon annan typ som är gjord för att sitta i vädret.

Nu måste jag revidera mitt påstående om att Igaron inte klarar ladda alla typer av powerbanks. Med den nya "versionen" fungerar det utmärkt. På den förra fungerade det inte alls bra utan man var tvungen att ha sådana som klarade låg laddström (läs ovan).

Det verkar ha varit något fel på den utgåvan av Igaro som de utannonserade att man skulle byta in till en nyare modell. Det stod inget om detta men det verkar ha varit en bieffekt. Har tyvärr haft fullt upp senaste två åren så det har inte blivit någon cykelsemester. Men nu blev det äntligen dags! Jag testade innan med olika powerbanks och det fungerade med alla. Även min nya budget-powerbank på 10 Ah (INUI Powerpaw). Det tar dock väldigt lång tid att ladda upp en sådan powerbank, så se till att inte försumma en etapp, ladda hela tiden!

Testade att cykla långsamt och laddningen fungerar ungefär från 7 km/h och uppåt. Se bild. Nu kan jag då konstatera att SON verkar riktigt bra. Denna kombon är riktigt smutt. Ser fram emot längre cykelsemestrar när jag får tid. Vilket år som helst.

20221009_131838.jpg 20221009_104306.jpg

Så, om ni har problem med laddning, kolla om eran modell är drabbad och isf se till att byta in den till en nyare "uppdaterad" modell!

Senast ändrad:
@Sambal Oelek , orkar du visa med bilder hur din setup ser ut?
självklart, här kommer en bild direkt från fotolabbet. Nu har jag inte dynamohjulet på plats, och kabeln inte fastsatt då, men ändå. På navet sätter man Igarokabeln, som har en anslutning till (typ såhär). Sedan sätter man kabeln till lyset där också. Sedan på Igaron så sätter man en USB-C kabel till powerbanken.

/edit: den fördelar strömmen själv mellan lyse och laddning. Om man behöver ladda medans man använder lyse så blir strömmen begränsad och i mitt fall, lyset lyser inte med full styrka.

_DSC3842.jpg

Kanske bättre med en skiss:

Igaro_koppling.png

Och som sagt, man placerar Igaro och laddkabel + powerbank i en väska typ som bild ovan ?

Senast ändrad:
självklart, här kommer en bild direkt från fotolabbet. Nu har jag inte dynamohjulet på plats, och kabeln inte fastsatt då, men ändå. På navet sätter man Igarokabeln, som har en anslutning till (typ såhär). Sedan sätter man kabeln till lyset där också. Sedan på Igaron så sätter man en USB-C kabel till powerbanken.

/edit: den fördelar strömmen själv mellan lyse och laddning. Om man behöver ladda medans man använder lyse så blir strömmen begränsad och i mitt fall, lyset lyser inte med full styrka.

Visa bilaga 592226

Kanske bättre med en skiss:

Visa bilaga 592229

Och som sagt, man placerar Igaro och laddkabel + powerbank i en väska typ som bild ovan ?
Grymt, tack!

Latmaskens väg för att själv slippa läsa på: Kommer Igaron med kabel som man kan klippa och skarva om om man vill korta kabeln?

Jag är allergisk mot lösa kablar, och tror dessutom att en dålig installation är något som begränsar systemets livslängd mer än rent slitage av elkomponenter. Vill därför själv kunna ha kontroll på att allt sitter bra/är lagom långt etc.

Hur gör du rent praktiskt med kabeln om du ska köra utan väskan där du annars har Igaron liggandes?

@n3wton : den kommer okontakterad i dynamo-änden, så man själv kan klippa till kabeln till rätt längd och löda på:
https://www.sjscycles.co.uk/dynamos/igaro-d2-pro-r2-dynamo-usb-power-converter/?geoc=SE

Jag gillar när det är modulärt, använder hjulet till fyra olika cyklar så för min del tog jag kabeln som den är bara. Typ 2 dm "för lång" i vissa fall. Men den gömmer jag bara i väskan.

Använder Igaron så sällan så när jag använder den tejpar jag fast kabeln med eltejp bara, tar bort när jag är klar.
Se bilden där, där har jag tejpat fast kabeln till lyset. På cykelsemestern hade jag de tejpade ihop.

MEN... om man skulle ha Igaro-kabeln fast monterad. Då hade man ju kunnat gömma kabeln någonstans, tejpa fast den längs downtuben, tejpa ihop den med lyskabeln. Tejpa den längs bromsslangen. Eller något. Gillar man inte tejp, använd buntband istället. Endast din fantasi sätter gränsen! ?
(personligen hade jag nog då gjort en Y-koppling där uppe istället och dragit EN kabel från dynamon och upp någonstans, vid lyset antagligen. Sedan en piggyback där istället så kan man koppla på Igaron där, hade ju blivit ganska schmütt)
Nu har jag en sådan hipster-hoj med topprörsfäste. Man skulle ju kunna 3D-printa en minimal låda att lägga Igaro+kabel i och fästa där.

Annars finns det SON SL om man vill ha riktigt clean installation:
https://nabendynamo.de/en/products/sl/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp