Igaro D1/D2, tips, tricks och upplevelser.

När folk ändå berättar om sina setups...

Min Igaro-lösning är en SON 28 kopplad till en SON Edelux II som har en junction box på kabeln. Därifrån går en kabel in i ramväskan där det sitter en Igaro monterad mot toppröret inuti en Resorb-tub. USB-C-kabeln leder upp till mobilen på styret, eller till en powerbank i ramväskan om det ösregnar. Inte supercleant men min setup överlevde 3 månader i fält, behövdes bara ett gäng reparationer av mina fula kabelskarvar under resans gång.

Tack för att ni delar med er!?

Jag har på två cyklar SON-dynamo som leder till en Edelux-lampa, i vilken en kabel till SONs baklampa är ansluten.

Den där junction-boxen hade som jag förstår det varit en grym lösning, men sådan saknar jag på mina lampor. Förmodar att man kan ansluta något eftermarknadsaktigt på liknande vis?

Enda fördelen gentemot kabel hela vägen från dynamon är väl en snyggare installation förmodar jag, men som du säger @Sambal Oelek så är det ju inte värre än att man tejpar dit den när det faktiskt föreligger ett behov. Jag är dock ett fan av mer permanenta lösningar, men har hittills upplevt det som att inget laddsystem har varit kompetent nog för att kunna åka med på cykeln i flera år i alla väder (och det gör ju inte Igaron heller, om man inte alltid har en väska på cykeln då - och då dör väskan istället efter ett tag?).

Jag är så jäkla less på att jaga eluttag när jag är ute och cyklar, så behöver lösa något trots ovanstående farhågor. Dessutom hinner man ju knappt ladda när man sitter och käkar i max en timme eller så. Jag är nästan aldrig ute mer än två nätter, men redan där är jag tokslut på batteri vid hemkomst och hade aldrig klarat dag tre när det väl är dags för större äventyr.

Jag är nästan aldrig ute mer än två nätter, men redan där är jag tokslut på batteri vid hemkomst och hade aldrig klarat dag tre när det väl är dags för större äventyr.
Men då klarar du dig nog ganska bra med en 10 Ah Powerbank, så slipper du alla dessa problem ? Skulle det knipa kan du ha med en snabbladdare till den så kan du ladda upp den lite vid behov, typ om du sitter och äter en timme någonstans.

Men då klarar du dig nog ganska bra med en 10 Ah Powerbank, så slipper du alla dessa problem ? Skulle det knipa kan du ha med en snabbladdare till den så kan du ladda upp den lite vid behov, typ om du sitter och äter en timme någonstans.
Det är vad jag kör med idag. Men så fort de blir lite kalla verkar de tappa all kapacitet. Och med "kalla" menar jag typ 10 grader. Vaknade en morgon utanför Halmstad utan ladd på cykeldatorn som varit ansluten hela natten. Jäkligt buggigt, minst sagt. Verkar inte heller finnas några gedigna powerbanks - om det finns tar jag gärna emot tips på vilket märke man letar efter!

Tanken är längre äventyr framöver och då räcker inte entimmespizzastoppen till längre förmodar jag..?

Hmm. För mig var det vanligt att jag lyckades hitta ladduttag på campingar där jag bodde, typ inne vid toaletterna eller bakom någon tvättmaskin osv. Den sista veckan av min resa fick jag tag på en adapter från husvagnskoppling till europlugg, så då kunde jag ladda mobil och powerbank på nästan alla campingar.

När de möjligheterna inte fanns blev det ofta ett lunchstopp där jag prioriterade ställe där jag såg uttag på väggarna. Annars en lång paus på McDonalds (som alltid har uttag någonstans!) med en bok, kolla kartor, leta tältplats och så vidare. Jag hade bara en 10Ah powerbank och klarade mig nästan alltid, men en 20Ah hade känts mycket bättre för att klara längre period utan ström.

Nyckeln för mig var att ha två laddare. Anker PowerPort 3 Nano var den pålitligaste och minsta jag kunde hitta med tillräcklig med kräm. Då man man ofta fylla telefon och powerbank samtidigt och halvera stopptiden!

@n3wton , jaha, såpass, jadu. Batterier är lite kinkiga när det är kallt. Vet inte riktigt vad man ska kika efter då, om det ens finns några som klarar det bättre.
Men ok, du har ju iaf grejjerna. Det är så svårt att säga när man inte vet hur din setup ser ut och vad du kan vara bekväm med att använda för slags material ? du får fila på det där lite. Men jag skulle nog satsat på en lösning man kan plocka bort när man inte använder det. Om det nu inte råkar vara så att du använder den så ofta så det blir bökigt att ta av/på.

Funderar på att införskaffa mig en igaro men blir lite fundersam. Har en SP PD-8X hub till ett 20" framhjul, dynamon är till för 700c hjul, hur kommer det att påverka?

Funderar på att införskaffa mig en igaro men blir lite fundersam. Har en SP PD-8X hub till ett 20" framhjul, dynamon är till för 700c hjul, hur kommer det att påverka?
Eftersom det betyder att hjulet, och då även navdynamon, snurrar snabbare vid samma hastighet (jmf med 622-hjul) betyder det gissningsvis att du kommer kunna ladda vid en lägre hastighet men att du samtidigt får ett (något) högre motstånd från navdynamon.
Det finns de som har gjort tvärtom, tex: SON med deras SONdelux-modell som från början var gjord för mindre hjul.

Tillbaka
Topp