IKEA Folkvänlig Ver 1.0

IKEA Folkvänlig Ver 1.0
Har en IKEA Folkvänlig Ver 1.0 och har några frågor kring denna el-cykel.
Var kan man finna en bruksanvisning till denna el-cykel ?
Finns det reservdelar till cykeln och i så fall var ?
När jag skall starta datorn på cykeln händer ingenting fast batteriet är fulladdat, någon som har en ide` om felsökning ?

IKEA Folkvänlig Ver 1.0
Antar att du redan varit i kontakt med ikea och inte lyckats få någon hjälp där. Om inte så börja i den änden.

Ev kan det vara att batteriets inbyggda bms (battery monitoring system) tycker att batteriet har laddats nog många ggr. Det sitter nämligen ett kretskort i batteriet som håller koll på att cellerna är balanserade mot varann, att de mår bra, och så räknas även antalet laddcykler. Biltemas elcykel har t.ex enligt internet en räknefunktion som verkar gå in alldeles för tidigt. Finns ett reportage på plus om detta. Symtomet är att batteriet verkar stendött fastän laddaren säger att det är fullt. Nollställer man bms:en (dvs man öppnar batteriet och kopplar loss den tillfälligt) så börjar räknaren om. Värt att nämna är att detta inte bör göras av lekman då det faktiskt kan vara så att batteriet inte är friskt. Bms:ens primära funktion är att se till så batteriet funkar som det ska, och i annat fall sätta batteriet ur funktion för att förhindra fortsatt användning.

Kan vara värt att kontakta batteridoktorn om detta. De bör kunna få ordning på batteriet, om det nu är detta som är problemet.

IKEA Folkvänlig Ver 1.0
Jag hade liknande problem med sambons elcykel från Ikea. Jag lämnade in den till www.p-lithium.se och han felsökte och hittade att själva datorn gett sig. Finns inget att byta med utan han bytte hela datorn och styrsystem typ och på köpet fick jag även tumgas. Tror jag betalade 1500kr för allt. Han kan även byta celler i batterierna när det börjar bli dåligt med kräm i dom.

IKEA Folkvänlig Ver 1.0
Hej! Jag har bruksanvisning till Folkvänlig. Tyvärr är den inte så utförlig som jag hade behövt...

Mitt problem är att jag tappat PAS-sensorn. När jag pratar med IKEA säger de att de inte har några reservdelar och kan inte specificera vad det är för typ av PAS så att jag kan leta upp en likadan.

Jag har provat med 5 olika PAS-sensorer som jag besällt från Boxbike och Cyclotricity, men utan att få det att fungera.

Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera PAS-sensorn på en Folkvänlig så att jag kan leta upp en likadan?

IKEA Folkvänlig Ver 1.0
Har en IKEA Folkvänlig Ver 1.0 och har några frågor kring denna el-cykel.
Var kan man finna en bruksanvisning till denna el-cykel ?
Finns det reservdelar till cykeln och i så fall var ?
När jag skall starta datorn på cykeln händer ingenting fast batteriet är fulladdat, någon som har en ide` om felsökning ?

Hej!
Jag lånar denna tråden då jag har exakt samma problem som du beskriver här med samma cykel. Har du lyckats hitta problemet?
Mina föräldrar har också dessa IKEA-cyklar där de fungerar utan problem. Så jag har testat att byta till deras display samt batteri men det fungerar ändå inte. Har flera gånger kontrollerat kontakterna och allt ser ut att sitta bra. Batteriet indikerar att det är fulladdat (och som jag skrev tidigare har jag även testat med andra batteri).

Tillbaka
Topp