Någonstans förstår jag inte riktigt var du vill komma? En hygglig mellanklass elcykel kostar ungefär runt 15-20000kr.
Du har köpt den billigast möjliga prispressade som finns på marknaden, från ett företag som har noll koll på cyklar och vars enda tidigare produkt är ett färdigt inköp med egna loggor. Samma cykel fanns ju på Biltema.
Redan på ritbordet är det kört då man från IKEA prioriterat vikbarhet samt valt fjädergaffel. Den kommer bli tung, vek och vinglig med det priset. För mig som cykelintresserad är det obegripliga prioriteringar, men kanske är det vad IKEA-kunden tror är bra. 36V är iaf bra, en del billiga elcyklar kom med 24V.
Jag har själv haft några elcyklar och cyklat på än fler, den första versionen av Folkvänlig har jag ej upplevt men den tror jag är rätt vettig, ser dessutom rätt ut.
8Ah är OK, jag räknade ut att det räckte till min pendling som är 18km. I praktiken snittade jag ungefär 24km/h med elcykel och 26-27 med vanlig cykel men skillnaden var att jag slapp duscha med elcykel. Väggen var dock total vid ca 25 med el.
Men vad du kan göra... hmm, några förslag:
1: köp bra däck (600kr )
2: fyll dem med luft i rätt tryck
3: gå igenom alla lager, hjul, vev, styre etc fetta in och sätt lagerspänning
4: Spänn upp ekrarna
5: ställ in cykeln ordentligt, körställning för din kropp alltså
6: Byt pedalerna
7: Lås gaffel med en svetsloppa, slangklämma, trolldeg eller annan liknande ghettometod
8: pakethållare/ Packväska; antingen gå till Biltema och såga till deras modell eller beställ en katalog från Rosebikes.se och se vad som finns
Alternativt släng hela ram/gaffel och använd elen till en annan cykel. Antingen nåt billigt från Biltema, Decathlon, XXL eller nåt lite kuligare ram/gaffelkit i stål från tex On-One. Det är nog billigast att köpa komplett dock.
Trimma är väl möjligt men du får med 250W inte så mycket mer fart ändå. De flesta trim brukar koppla in sig på hastighetsgivare och göra om signalen. Begränsningen kan sitta i motorn, kontroller eller displayenhet (termerna är jag osäker på här)
https://www.voltbike.ca/images/Voltbike_Mariner_LCD.pdf
Skulle jag själv göra elcykel blev det någon helstel med stålgaffel och en motor från ciklotek, 250W men inställd för support till knappt 30km/h vid max volt så ungefär laglig. Vet inte exakt hur den skulle se ut, men bildgooglar jag på diy elcyklar får jag bara upp asfula byggen så inspirerad blir man inte - det verkar som det är tvunget att det skall vara fult! :)
EDIt: såg bilderna nu. Sadelvinkeln ser rätt knäpp ut, annars OK. Pluspoäng för att den har aheadset.