IKEA Folkvänlig Ver 2.0 2016

Nej, köp en riktig trampcykel istället, och ät mer kolhydrater om den går för sakta.

Senast redigerad av en moderator:
Jag gillar verkligen min Folkvänlig, så när kontrollern pajade efter 300mil och ingen fanns att köpa så löste jag det på mitt eget sätt.
Ikea erbjöd sej att köpa tillbaka cykeln, men jag skulle få lägga minst 10000:- emellan för en annan elcykel. Plus att jag inte hittade någon vikbar (vilket är ett krav för att få ta med den på SJ. Jag cyklar mycket och långt och alltid i nya miljöer så att ta den på tåg är helt nödvändigt). Dessutom har jag köpt en förhöjning till styrstången och byggt ett stort extra batteri av 18650-celler med snabbkoppling till ikea-batteriet. Plus pakethållare, kedjeskydd mm. Plus att jag verkligen gillar körställningen och de grova däcken vilket gör att man åker bekvämt på grusväg om man släpper ut lite luft.
Jag erbjöd då ikea att jag behåller den trasiga cykeln mot ersättning. De erbjöd 1000:-, vilket jag tyckte var lågt men jag godtog det och köpte en kontroller med display från kina
https://www.elecycles.com/kt-contro...er-electric-bike-controller-with-display.html
Den funkar fint, och jag gömde kopplingshärvan i den gamla kontrollerns ”hus”. Det blev ganska prydligt. Jag behåller batterihållaren.
Cykeln har ändrat karaktär till att nu gå med konstant effekt istället för konstant fart. Högre effekt för varje valt steg (1-5). Jag vet inte om det är bättre eller sämre men det är skönt att den nu slutar driva direkt när man slutar trampa. Elmotorn griper in mjukare nu, vilket är en fördel för det mesta men en nackdel när jag ska smita in i en lucka mellan bilarna när det blir fritt i en korsning. Dessutom är hastighetsbegränsningen på 25 km/h borta, men jag kör sällan fortare för då tar batteriet slut fort. Men det är bra om man ska cykla ifrån någon arg hund........
Jag mekade även sönder den gamla kontrollern för att eventuellt kunna byta transistorerna i den. Men när jag fått bort gjutmassan i den så såg jag att det var ytmonterade trissor som var väldigt små och utan riktig kylfläns, så jag förstår att de gick sönder. Inget att reparera eller bygga vidare på.
FAD29A09-DA5F-4DB4-9157-974004874992.png

A818DDB3-410F-464D-B363-0C4590F3B723.png

Senast ändrad:
Nu är min cykel riktigt risig - men den har gått i många km och mycket i sand så det är inget att klaga över.
Kedjan är kass men det är ny på gång - troligen inga problem.
"Kedjeskyddet" har ramlat av vilket är ett större problem än jag hade tänkt mig. Byxorna blir smutsigare än med plastskivan mellan.
Vevlagret behöver troligen också bytas då det "vinglar" lite. Jag blir bara inte klok på hur man mäter. Biltema har 113mm och 122mm. själva klumpen verkar alltid vara 68 mm men axlarna olika långa. Jag vill ju inte montera bort den gamla innan jag har en ny att ersätta med. Är det någon som har koll?

Bromsarna har jag koll på med reservklotsar så det räcker 10000 km till ;-)
Bakdäcket byttes vid ca 5000 km och det "nya" är rätt så slitet. Framdäcket håller fortfarande.

Kornman sa:
Ver fick du tag på reservklossar?
Jag vet tyvärr inte vilket vevlager den har.

Jag skrev den 5 feb 2018 :
"Tektro E10:11 ska det vara men chat med Cykelkraft.se och lite andra sökningar sa att Chimano B01S nog skulle fungera.
Jag beställde på cykelkraft och dagen efter låg det ett paket i min brevlåda - OTROLIGT SNABBT!"

Man kan justera enkelt med en in-sex men på något av hjulen blir det en kant på yttersidan av bronsklotsen.
Plockar man ut klotsarna och filar bort kanten är det ofta mycket kvar att slita på har jag kommit fram till.

Har varit på Biltema i dag och handlat kedja och främre drevsats men det blir inte tid i helgen att meka cykel.
Det verkar vara det smalare vevlagret men jag skriver mera när jag har demonterat och mätt.

Tack för svaret.
Jag har tillverkat en förlängning till bakskärmen. Cykeln ser lite flimsig ut med längre bakskärm, så jag gjorde den lätt avtagbar. Den skruvas mot pakethållaren med muttrar som har en ”handratt”, så att man kan skruva dit den om det börjar regna på turen.
Det är en bmx-skärm som jag kapat, och sedan yxat till en plåtbit som fäste mot pakethållaren.
Jag har även bytt framskärmen mot en längre.
Båda inköpta i återbruksbutiken för 20:-/st.
5B27F472-88FB-46A5-92B1-4E7FA3D4B27E.jpeg

DC47D286-0611-469C-923F-298EC410AD6A.jpeg

444C6965-BB25-4EC7-895D-8D7B3EB71DDB.jpeg

Hi everyone,
Sorry for my post in English, but my name is Rui and I am from Portugal. 40 years old and a father of 3 small children, I ride a bike every day for commuting. Due to lack of support with this bike in my country, I found this forum with people discussing Folkvanlig experiences. Well, I have since 2016 a Folkanvlig2 bought in IKEA Portugal, with nearly 6000 km. I love this bike, solid, reliable, but unfortunately I am already in the second battery that is dead, or better, the battery turns on but the bicycle computer doesn't turn on. It seems like it's not detecting the battery. Anyone already had this issue? What is the solution?
Thank you once more and hope you guys can help me.
Cheers,

Rui Ventura

Tillbaka
Topp