Illa monterad lagerskål på ny cykel

radarminnet

Aktiv medlem
Fick precis hem två nya cyklar till barnen. På den ena sitter övre lagerskålen i styrlagret inte bra. Den är inte pressad hela vägen in, och sitter snett. Går detta att fixa utan tillgång till lagerpress? Duger det att improvisera med gängstång etc? Lite trist på en ny cykel, men butiken ligger 50 mil från mig, så det är inte så lätt att bara gå tillbaka med cykeln.

AF5359B3-BB07-4B51-814B-B3351BFC5879.jpeg

Edit: stavning

En ganska lång gängstång, brickor och muttrar är allt du behöver. Du kan även sätta en träplanka emellan så att du inte repar skadar lagren eller skålen. Så gör jag alltid vid varje års service av min MTB och har fungerat hittills. Gängstång muttrar finns på Biltema. Träplanka varsom där de slängs eller så köper du en liten bit bara =).

En ganska lång gängstång, brickor och muttrar är allt du behöver. Du kan även sätta en träplanka emellan så att du inte repar skadar lagren eller skålen. Så gör jag alltid vid varje års service av min MTB och har fungerat hittills. Gängstång muttrar finns på Biltema. Träplanka varsom där de slängs eller så köper du en liten bit bara =).
IMG_20190322_185136_460.jpg

Finns ju som verktyg att köpa också. Styr lite bättre än plankan.

en plasthammare och bara ge den en smäll så e den på plats av de hundratals lagerkoppar ja bytt genom åren så är de nog max 20 % monterade genom press då de e bökigt med pressen mycke snabbare o knacka ner med plasthammare och lite skills

edit vad butiken kommer göra som du inte står brevid om du återekommer är just att bara släppa styret o droppa gaffen så pass dom kan ge den en knack me klubban
står du brevid måste dom förmodligen böka o ta fram pressen så anser du det värt o lägga 100 mil resa bara för ett jobb på 3 minuter du lätt kan fixa hemma så.... visst de e surt med en dåligt monterad lagerskål men de e fabriken som missat o inte alltid man i butik märker de
så vida de inte är en yeti dom kommer i molekyler annars e att sån redan förmonterat på fabrik

Senast ändrad:
en plasthammare och bara ge den en smäll så e den på plats av de hundratals lagerkoppar ja bytt genom åren så är de nog max 20 % monterade genom press då de e bökigt med pressen mycke snabbare o knacka ner med plasthammare och lite skills

edit vad butiken kommer göra som du inte står brevid om du återekommer är just att bara släppa styret o droppa gaffen så pass dom kan ge den en knack me klubban
står du brevid måste dom förmodligen böka o ta fram pressen så anser du det värt o lägga 100 mil resa bara för ett jobb på 3 minuter du lätt kan fixa hemma så.... visst de e surt med en dåligt monterad lagerskål men de e fabriken som missat o inte alltid man i butik märker de
så vida de inte är en yeti dom kommer i molekyler annars e att sån redan förmonterat på fabrik
Ja, att cykelhandlare ska behöva titta igenom cykeln innan leverans känns ju överkurs.....

Allmänt gäller att det mesta som säljs är dussincyklar som säljs av dussinbutiker. Orka bry sig om brotschade och planade lagersäten och sån överkurs. Smidigare att byta lager med jämna mellanrum, så får butikerna lite att göra också.

Jag har köpt en enda fabrikscykel (resten har jag byggt själv) de senaste åren, och den var nästan sorgligt dåligt monterad. Fick göra om en massa grejer. Också den köpt på 50 mils distans, så det var inte snack om att åka till butiken och fixa. Om jag inte hade väldigt god kontakt med butiken hade jag aldrig litat på att saker var infettade, dragna med rätt moment, kapade till rätt längd osv osv. Rena turen om allt är bra.

Eller just det, har köpt ett gäng barncyklar också! Frog och Woom var helt utan anmärkningar (men också kollade av pålitliga mekaniker innan leverans). Specialized hade oluftade bromsar, men enligt mekanikern där "är det så de ska vara". Bullshit.

Slut på rant.

Ja, att cykelhandlare ska behöva titta igenom cykeln innan leverans känns ju överkurs.....

Allmänt gäller att det mesta som säljs är dussincyklar som säljs av dussinbutiker. Orka bry sig om brotschade och planade lagersäten och sån överkurs. Smidigare att byta lager med jämna mellanrum, så får butikerna lite att göra också.

Jag har köpt en enda fabrikscykel (resten har jag byggt själv) de senaste åren, och den var nästan sorgligt dåligt monterad. Fick göra om en massa grejer. Också den köpt på 50 mils distans, så det var inte snack om att åka till butiken och fixa. Om jag inte hade väldigt god kontakt med butiken hade jag aldrig litat på att saker var infettade, dragna med rätt moment, kapade till rätt längd osv osv. Rena turen om allt är bra.

Eller just det, har köpt ett gäng barncyklar också! Frog och Woom var helt utan anmärkningar (men också kollade av pålitliga mekaniker innan leverans). Specialized hade oluftade bromsar, men enligt mekanikern där "är det så de ska vara". Bullshit.

Slut på rant.

cyklar kollas alltid igenom i butik men är extremt lätt o missa en sån detalj som lite sned lageskål speciellt om tex en säljare som är ovan har monterat cykeln men även en mäster mekaniker kan missa en sån sak på dussinhoj

men vad mångfaldet komsumenter blundar för just vad som sker i en butik och som du själv säger "Ja, att cykelhandlare ska behöva titta igenom cykeln innan leverans känns ju överkurs....." nej de är inte överkurs de ska göras men du har tid att minutiöst studera o gå igenom hojjen utan tidspress den tiden finns inte

i butiken de är inte bara en cykel i leveransen de kan va allt upp till hundratal som kommer alla ska monteras kollas igenom o ut för att säljas samtidigt som man har butiken öppen serva kunder och reparera kundcyklar i verkstan för att inbringa inkomst...... de är inte så att man stänger butiken stänger verkstadsintag för att i 14 dagar montera hundratalet cyklar och minutsiöst gå i genom detalj för detalj på varje cykel och lägger säg en timme per cykel utan kundavbrott avbrott, verkstadsjobb etc de är en ren omöjlighet i dagens läge

skriver inte detta som en undanflykt utan som en förklaring
en normal vardag så trycker man in monteringarna mellan kunder och verkstadsjobben o ofta avbryter monteringen gång på gång pga de kommer en kund med frågor de kommer ett dropinjobb de kommer en bokning man avbryter och tar en betalning eller utlämning av jobb vilket gör de är lätt hänt att man missar detaljer
den riktiga drömmonteringen är om man fått leveransen bra till i lågsäsong ock kan montera nycykel utan avbrott med mer tid per cykel men de är kanske 1 på 1000 monteringar

en normal montering av dussinhoj är att allt utom styre hjul o pedaler är monterade från fabrik så man monterar hjul styre pedaler kollar alla skruvar sitter justerar bromsar växlar pumpar däcken har man lyxen provkör man den o testar växlarna vilket e ovanligt annars ut i display för försäljning detta på totalt 15-20 min per cykel
och kan säga att ju större butik ju värre blir det ju mer profit baserat de är ju sämre blir jobben o servicen och arbetsklimatet tyvärr. då jag jobbat i allt från litet råtthål i väggen till större kedjor ser ja skillnaden rätt markant

en av de saker som fick mej till karriärsbyte efter årtionden i branschen från min passion som LBS mek. är just den negativa spiral av mångfaldet konsumenters bemötande av butikspersonal som bara blir värre och värre med åren.
då jag började i branchen för ett par årtionden sen så var de kanske 1/100 som hade "dåligt bemötande" i dag är det det omvända 1/100 som har "bra bemötande". detta är nog mest pga de stressade samhälle som vi idag lever
tex. vanan att få allt direkt tex är ett paket 4 dagar att få hem ist för 3 dagar är de katastrof o jordens undergång o man spyr galla på transportföretaget hur dåliga dom är
att kunna beställa cykeldelar från utländska webshoppar för ett pris en normal lbs bara kan drömma om att ens få som inköpspris

Jag skulle vilja plocka bort lagerskålen och kika så att det inte är något som hindrar skålen från att sitta korrekt.

Tråkigt att banka ner den och ett par år senare demontera och hitta en svetsloppa som deformerat koppen och ställt till med något annat bekymmer när garantin gått ut.

En olycka kommer sällan ensam, det kan vara en taskigt monterad kopp eller ett följdproblem av något annat.

Jag skulle vilja plocka bort lagerskålen och kika så att det inte är något som hindrar skålen från att sitta korrekt.

Tråkigt att banka ner den och ett par år senare demontera och hitta en svetsloppa som deformerat koppen och ställt till med något annat bekymmer när garantin gått ut.

En olycka kommer sällan ensam, det kan vara en taskigt monterad kopp eller ett följdproblem av något annat.
Håller med. Som det ser ut så kan det vara så att svetsningen har bränt igenom lite för mycket och skapat en bula på insidan. Då kommer man bara att skada lagerkoppen mer om man försöker banka ner den med våld. Bättre då att ta isär och kolla och slipa bort eventuell bula vid behov.

Eller plocka loss gaffeln, titta underifrån, konstatera att röret är runt och fint och inget fysiskt hindrar koppen från att gå i.
Lägga ramen stadigt med nedrelagerkoppen på lämpligt fast föremål så inte styrhuvudet rör sig när man klappar till övre lagerskålen med den så flitigt nämnda plankan. Jag har hitintills aldrig stött på ett styrrör deformerat av en svetsloppa men håller helt med om att det inte är dumt att kolla för säkerhets skull.

Hmm. Testade att klappa till med gummiklubba och den nu närmast världsberömda plankan.

*PLOPP* sa det så hoppade koppen loss. Ramen är gjord för IZ maskinlager tror jag, och det här är någon slags lagerbana för enklare lager som man stoppar i. Men passformen känns inte 100. Eller? Hade jag bara otur? Slog för hårt? Eller för löst?

F7E045A2-FCFA-4774-8314-3B56376912B5.jpeg

93EB23DD-0D74-4999-B20B-FD5AB2DDB411.jpeg

3927EDAE-3AB4-4492-9DD4-7E2885D60F59.jpeg

Hmm. Testade att klappa till med gummiklubba och den nu närmast världsberömda plankan.

*PLOPP* sa det så hoppade koppen loss. Ramen är gjord för IZ maskinlager tror jag, och det här är någon slags lagerbana för enklare lager som man stoppar i. Men passformen känns inte 100. Eller? Hade jag bara otur? Slog för hårt? Eller för löst?

Visa bilaga 601743

Visa bilaga 601744

Visa bilaga 601745
Orbea använder de där öppna lagren på (de billigaste?) alu-modellerna. Kräver ständig tillsyn och omfettning för att fungera tillfredsställande. Många byter till kapslade IS-lager istället för de öppna ZS-lagren.
Att din lagerbana hoppade lös har jag dock inget svar på. Går det inte att pressa den på plats med gängstång och brickor?

Jag är inget fan av gummiklubban, du vill klappa till med något stumt. Studsfri klubba, hammare osv. Men sak samma, lustigt att den hoppade ur. Lagerskålen ser rätt ut, lägg den rakt på, plankan över, klappa till mittpå. Kolla hur den sätter sig, finknacka ned den sida för sida. Men försök få i den rakt från början.

Visa bilaga 601743

Visa bilaga 601744

Visa bilaga 601745
På sista bilden, ligger den då löst eller har du bankat fast den snett då? Om den fortfarande ligger lös så känns det som att de där två millimetrarna den ska ned inte kommer vara tillräckliga för att den ska sitta fast på ett tillfredsställande sätt. Alltså, insticket i röret räcker inte till för att hålla kvar lagerskålen.

På sista bilden, ligger den då löst eller har du bankat fast den snett då? Om den fortfarande ligger lös så känns det som att de där två millimetrarna den ska ned inte kommer vara tillräckliga för att den ska sitta fast på ett tillfredsställande sätt. Alltså, insticket i röret räcker inte till för att hålla kvar lagerskålen.
Fast givet att den sitter i botten på ena sidan på bild 1 lär inte styrröret vara för grunt?

Visa bilaga 601743

Visa bilaga 601744

Visa bilaga 601745
Lagerbanan ser helt förstörd ut och måste bytas oavsett. Hur det nu kan ha gått till på en helt ny cykel? Tror något är fel här, antingen lagerbanan eller lagersätet på cykeln.

Lagerbanan ser helt förstörd ut och måste bytas oavsett. Hur det nu kan ha gått till på en helt ny cykel? Tror något är fel här, antingen lagerbanan eller lagersätet på cykeln.
Det ser ut som att lagerläget kan vara snett brotchat. Observera den tydliga linjen och skillnaden i ytfinish mellan de olika sidorna av linjen.
6A939504-5CE8-4B51-B115-ECF3ABBD43AF.jpeg

är lagerbanan rentorkad eller är de fett som lurar att den ser vågig ut på bild 3 nackdelen med dessa billiga lagerskålar är dom e så runda och läppen är för låg o rund att dom sitter skit i passform

Du har två likadana cyklar. Våga öppna den andra och visa oss hur den lagerbanan ser ut. Och hur är det med en undre koppen?

Kan du visa på en av bilderna var/hur lagerbanan är förstörd? Precis som n3wton ser jag inte det.
Min killgissning är att ytan vid den högra pilen är från när styrröret svarvades innan det svetsades fast i ramen. Alltså vid tillverkningen av det lösa röret. Ytan vid den vänstra pilen är från ett försök att brotscha. Dock verkar något ha gått fel då endast en del av ytan blivit brotchad. Brotchen verkar ha gått snett av någon anledning. Ett tillverkningsfel alltså.
A55438C3-74E2-4CD4-BA51-0C15492A1BED.jpeg

Min killgissning är att ytan vid den högra pilen är från när styrröret svarvades innan det svetsades fast i ramen. Alltså vid tillverkningen av det lösa röret. Ytan vid den vänstra pilen är från ett försök att brotscha. Dock verkar något ha gått fel då endast en del av ytan blivit brotchad. Brotchen verkar ha gått snett av någon anledning. Ett tillverkningsfel alltså.Visa bilaga 601812
Fast det där är ju inte lagerbanan, snarare ”lagersätet”. Och jag tycker det där ser ut att vara fett, som någon skrev tidigare.

Nu verkar ju TS ha fötterna på jorden, men man kan väl försöka att inte skrämmas.

Fast det där är ju inte lagerbanan, snarare ”lagersätet”. Och jag tycker det där ser ut att vara fett, som någon skrev tidigare.

Nu verkar ju TS ha fötterna på jorden, men man kan väl försöka att inte skrämmas.
Sorry, missade att det stod lagerbanan. Där ser det ut att bara vara vitt fett på bilen. Men det utesluter inte att lagersätet kan vara felbrotchat. Något måste göra att lagerbanan hamnar snett, som ju var huvudproblemet.

Sorry, missade att det stod lagerbanan. Där ser det ut att bara vara vitt fett på bilen. Men det utesluter inte att lagersätet kan vara felbrotchat. Något måste göra att lagerbanan hamnar snett, som ju var huvudproblemet.
de är inget fel på styrröret de är synvilla pga vinkeln fotot är taget
felet är att dom här lagerkopparna e förjävla tricky att montera pga flänsen mellan pilarna e så låg på dessa med lösa lagerringar till skillnad mot IZ som har mycke djupare fläns
93EB23DD-0D74-4999-B20B-FD5AB2DDB411.jpeg

Den kan ju varit dåligt monterad? Om man läser så undrar TS om han slog för hårt/löst/hade otur när den ramlade loss. Och på det svarar jag kanske.

Jag vet inte vad ni andra har för erfarenheter av att montera lagerkoppar, jag har iaf gjort det ett antal gånger under åren. Och min erfarenhet är att det kan hamna snett. En annan är att när man korrigerar kan den lossna helt. Och detta utan att jag märkt några fel på lagerkopp(bana) eller ram (lagersäte). Men rätt vad det är, så lyckas man och så sitter allt som det ska.

Jag kan ju inte garantera att det inte är något fel på TS ram, men inget som syns tydligt iaf.

Innan man mekar själv på en cykel ska man få ersättnings förslag eller ett service förslag på en lokal verkstad och att säljaren betalar jobbet.
Jag hade problem med en så stor firma som Wigly i UK med fel längder på vajer höljen men fick nya längre men ingen ers för jobbet då det belopp som en verkstad skulle göra jobbet för var oseriöst.
Ang fel så skulle jag tagit ett mässingsdorn och en liten hammare och slagit rakt.
Har end mek med dyrare cyklar och ej erf av ev feltilverkade ramar

Tillbaka
Topp