Ja, att cykelhandlare ska behöva titta igenom cykeln innan leverans känns ju överkurs.....
Allmänt gäller att det mesta som säljs är dussincyklar som säljs av dussinbutiker. Orka bry sig om brotschade och planade lagersäten och sån överkurs. Smidigare att byta lager med jämna mellanrum, så får butikerna lite att göra också.
Jag har köpt en enda fabrikscykel (resten har jag byggt själv) de senaste åren, och den var nästan sorgligt dåligt monterad. Fick göra om en massa grejer. Också den köpt på 50 mils distans, så det var inte snack om att åka till butiken och fixa. Om jag inte hade väldigt god kontakt med butiken hade jag aldrig litat på att saker var infettade, dragna med rätt moment, kapade till rätt längd osv osv. Rena turen om allt är bra.
Eller just det, har köpt ett gäng barncyklar också! Frog och Woom var helt utan anmärkningar (men också kollade av pålitliga mekaniker innan leverans). Specialized hade oluftade bromsar, men enligt mekanikern där "är det så de ska vara". Bullshit.
Slut på rant.
cyklar kollas alltid igenom i butik men är extremt lätt o missa en sån detalj som lite sned lageskål speciellt om tex en säljare som är ovan har monterat cykeln men även en mäster mekaniker kan missa en sån sak på dussinhoj
men vad mångfaldet komsumenter blundar för just vad som sker i en butik och som du själv säger "Ja, att cykelhandlare ska behöva titta igenom cykeln innan leverans känns ju överkurs....." nej de är inte överkurs de ska göras men du har tid att minutiöst studera o gå igenom hojjen utan tidspress den tiden finns inte
i butiken de är inte bara en cykel i leveransen de kan va allt upp till hundratal som kommer alla ska monteras kollas igenom o ut för att säljas samtidigt som man har butiken öppen serva kunder och reparera kundcyklar i verkstan för att inbringa inkomst...... de är inte så att man stänger butiken stänger verkstadsintag för att i 14 dagar montera hundratalet cyklar och minutsiöst gå i genom detalj för detalj på varje cykel och lägger säg en timme per cykel utan kundavbrott avbrott, verkstadsjobb etc de är en ren omöjlighet i dagens läge
skriver inte detta som en undanflykt utan som en förklaring
en normal vardag så trycker man in monteringarna mellan kunder och verkstadsjobben o ofta avbryter monteringen gång på gång pga de kommer en kund med frågor de kommer ett dropinjobb de kommer en bokning man avbryter och tar en betalning eller utlämning av jobb vilket gör de är lätt hänt att man missar detaljer
den riktiga drömmonteringen är om man fått leveransen bra till i lågsäsong ock kan montera nycykel utan avbrott med mer tid per cykel men de är kanske 1 på 1000 monteringar
en normal montering av dussinhoj är att allt utom styre hjul o pedaler är monterade från fabrik så man monterar hjul styre pedaler kollar alla skruvar sitter justerar bromsar växlar pumpar däcken har man lyxen provkör man den o testar växlarna vilket e ovanligt annars ut i display för försäljning detta på totalt 15-20 min per cykel
och kan säga att ju större butik ju värre blir det ju mer profit baserat de är ju sämre blir jobben o servicen och arbetsklimatet tyvärr. då jag jobbat i allt från litet råtthål i väggen till större kedjor ser ja skillnaden rätt markant
en av de saker som fick mej till karriärsbyte efter årtionden i branschen från min passion som LBS mek. är just den negativa spiral av mångfaldet konsumenters bemötande av butikspersonal som bara blir värre och värre med åren.
då jag började i branchen för ett par årtionden sen så var de kanske 1/100 som hade "dåligt bemötande" i dag är det det omvända 1/100 som har "bra bemötande". detta är nog mest pga de stressade samhälle som vi idag lever
tex. vanan att få allt direkt tex är ett paket 4 dagar att få hem ist för 3 dagar är de katastrof o jordens undergång o man spyr galla på transportföretaget hur dåliga dom är
att kunna beställa cykeldelar från utländska webshoppar för ett pris en normal lbs bara kan drömma om att ens få som inköpspris