illamående vid cykling

Hästmyran

Ny medlem
illamående vid cykling
Har haft en fundering som jag aldrig har fått ett bra svar på.

När jag cyklar i ett högt tempo eller längre sträckor så börjar jag må illa (dock inte varje gång)
I vissa stunder så illa att det är dax att springa ut i skogen :)
sen efter att ha fått träna låren lite i jägarställning så släpper allt och det går att cykla vidare.

Fick höra av en cyklist att det beror på att man tar i för mycket därav mår man illa.

Har några exempel så ni förstår lite hur jag menar

Vaknar
Äter en normal frukost + vatten väntar ca 1 timme cyklar sedan 4 mil efter 2 mil känner jag hur det bubblar i magen och jag börjar må illa. Efter en kort besök i natur är allt OK och resterande 2 mil kan jag cykla utan problem.

Exempel 2
Har ätit vanlig mat under hela dagen cyklar sedan på kvällen innan middag efter ca 30-60 minuter mår jag illa, desto mer vatten jag dricker ju sämre känner jag mig.
tar det lugnt ett tag rullar mest eller rent av går ett tag om jag har MTB just då.
När pulsen har sjunkigt till normalt så är det bara att köra på sen och känner inga som helst problem. vatten går bra att dricka då igen.

Har provat att äta frukost innan cykling, inte äta, bara vatten , protein drink osv.
Har även provat att cykla lugnt från början men kan även komma den här känslan då.

En av min egen teori är att då kroppen blir varm (pulsen ökar) så måste kroppen kyla av sig men har svårt att tex ta upp vattnet jag dricker för att det tex saknas mineraler eller nått annat skit som kroppen behöver.
men det är bara mina tankar

Mina funderingar är väll om ni har känt samma vid träning.
Eller rent av vet vad det kan bero på.

(Har börjat skriva upp allt jag äter för att se om det har något med gluten eller laktos att göra)

illamående vid cykling
Detta är nog i första hand något du skall ta upp med en läkare innan 400 happyiter skall "lösa det" åt dig. :)

Testa dig för intolerans mot födoämnen (laktos, gluten etc.) och be dem göra en hälsoundersökning på dig. Blodvärden, blodtryck, fettvärden, the works. Du kanske har magsår, du kanske har rabies, det går att spekulera rätt så vilt.

Beskriv dina problem och se till att de inte bara skickar hem dig och ber dig dricka ört-te.

illamående vid cykling
Hade så förr, men bara vid löpning. Jag blev väldigt illamående av värmen och, förmodligen, skumpandet. Spydde många gånger. Det växte bort. Om det beror på vana eller bättre träning, det vet jag inte.

illamående vid cykling
Jepp. Kolla med läkare, gärna idrottsläkare.

Har en kollega som har fått bryta ett flertal Vätternrundor p g a illamående som har börjat under andra hälften av loppet. Han har däremot inga problem med att åka Vasaloppet eller annan långdistanssport, det är just cykel som är problemet.

~K

illamående vid cykling
Jo hade tänkt gå till en läkare men tänkte vara smart att få någo svar här innan jag går till läkaren som bara tar mina pengar.
Men tänkte inte på det du sa nu om "400 happyiter skall "lösa det" åt dig. :)" varav kanske 1 vet vad han pratar om medans 399 st bara försöker låta smarta.
Så jag bokar en tid imorgon så får jag se vad dom säger.

illamående vid cykling
tråkigt att höra höstmyran,krya på dej...ev.kan det kanske bero på vad du dricker...före-under å
efter cyklingen.
Jag har haft nå`t liknande obehag...lite illamående vid intensiv/hård träning,då när jag drack Maxim Recovery Drink , nu när jag dricker Enervite G Sport Drink , så har illamåendet försvunnit helt!
Samt att krampkänning efter träningen har oxå minskat...kan ju bero på att den innehåller fruktos baserade Kolhydrater i Aspartanform Mineraler/salter & Vitaminer.Men som sagt här tidigare...ett snack
med en "farbror Doctor"bör nog tas i akt!

illamående vid cykling
"desto mer vatten jag dricker ju sämre känner jag mig. "

Hur mycket dricker du egentligen? Det kan ju vara så att du dricker mer än magen klarar av att ta hand om. Magsäckstömningen går dessutom långsammare vid hård ansträngning. Testa att dricka mindre. Se till att vattnet inte är för kallt. Lite salt i vattnet kan hjälpa. Vänta också åtminstone två timmar efter en måltid innan du sticker ut och tränar.

illamående vid cykling
Hallå.
Tänkte ge lite tankar angånde detta med illamående.

Själv kan jag känna mig illamående, när magen blir aldeles för kall av fartvinden när jag kör räser.
Men eftersom det låter som du kör mtb så vet jag itne hur kall du blir på magen.
När jag kört ett dödspass är min mage ISKALL även om det är typ som nu 14 grader ute, då känner man sig lite illamående ibland, ibland inbilalr man sig åxå mycket, tex, shit va min mage e kall o så blir man lite illamående. dock itne så akut så det är spyfaktor.
Kan ju vara nån psykisk grej du mår illa av, eller som förstärker det. Tex kan man ju spy av å se nåt äckligt på tv.

en annan sak angående illamående och den enda gågen jag sjävl spytt, är när jag tagit i aldeles för mycket. Tex sprungit 400 meter för snabbt, eller gjort för många spurtintervaller på min räser. :E

illamående vid cykling
ps. jag käkar inga tilskott, inge bögdrycker och inga bögkakor. Kasnke dom som fukkar upp dig helt me sina sjuka inehåll.
PPs undvik medicin dem gör bara saken värre, doktrar är onda! dom vil labra få cash av medicinbolagen THATS A TRUTH!

illamående vid cykling
Mike_Dee skrev:
-------------------------------------------------------
> ps. jag käkar inga tilskott, inge bögdrycker och
> inga bögkakor. Kasnke dom som fukkar upp dig helt
> me sina sjuka inehåll.
> PPs undvik medicin dem gör bara saken värre,
> doktrar är onda! dom vil labra få cash av
> medicinbolagen THATS A TRUTH!

Mike_Dee gott å ha dig tillbaka :D

illamående vid cykling
Mike_Dee skrev:
> ps. jag käkar inga tilskott, inge bögdrycker och
> inga bögkakor. Kasnke dom som fukkar upp dig helt
> me sina sjuka inehåll.
> PPs undvik medicin dem gör bara saken värre,
> doktrar är onda! dom vil labra få cash av
> medicinbolagen THATS A TRUTH!

Inte bara det, läkarna betalar sen bilisterna för att de ska köra på oskyldiga cyklister så att de får fler patienter THATS A TRUTH TOO!!!!111one!eleven

illamående vid cykling
Detta tog jag direkt ifrån http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/13
"
Om man under ett maraton endast fyller på med vatten, får man en skev salt-vattenbalans i kroppen, vilket i extrema fall kan leda till hyponatremi vars symtom bl.a. är kräkningar, svårighet att orientera sig, andningssvårigheter, koma och i värsta fall död."

Hela texten plus ett recept på HemgjortSportdryck.

"Sportdryck

En sportdryck är en dryck som består av vatten, natrium samt kolhydrater i form av enkla sockerarter som glukos och maltodextrin. Du bör dricka sportdryck under din träning om du tränar längre än 60 minuter med hög intensitet, flera träningspass varje dag eller om du har en extrem svettning. Det beror på att du under långvarig högintesiv träning inte bara förlorar vatten, utan också elektrolyter som natrium (är en av två beståndsdelar i vanligt koksalt) via svetten. Om man under ett maraton endast fyller på med vatten, får man en skev salt-vattenbalans i kroppen, vilket i extrema fall kan leda till hyponatremi vars symtom bl.a. är kräkningar, svårighet att orientera sig, andningssvårigheter, koma och i värsta fall död. En sportdryck med isoton lösning har samma lösning av natrium som kroppens celler och binder genom det osmotiska trycket vatten till cellerna.

Positivt med sportdryck är att natriumet stimulerar törsten vilket gör det lättare att få i sig vätskan, vilket många idrottare har svårt med. Kolhydraternas funktion via sportdrycken är att bibehålla en hög glukosnivå i blodet och förse cellen med energi under aktiviteten för att spara på glykogenförråden. På så vis kan man träna längre med en högre intensitet. Mängden kolhydrater som man bör inta via sportdryck ligger på 0.5-1g/kg kroppsvikt per timme. Koncentrationen kolhydrater i sportdrycken bör ligga mellan 3-8 %. Lägre koncentration vid varmare klimat (maratonlöpare i 35 gradig värme 3 %) då man behöver en större mängd vätska och högre koncentration vid kallare klimat (skidåkare 8 %). Kolhydraterna kan vara glukos, sackaros och maltodextrin. Sportdrycken bör inte enbart innehålla fruktos, eftersom det ger magproblem. Om man vill göra en egen billig sportdryck, kan man följa receptet nedan:

Vatten, 1 liter
Semper Energi, 1 dl (50 g) Finns på apoteket.
Dextropur, 2 msk (25g). Finns i livsmedelsaffärer.
Citron, 1-2 msk. För en god smak.
Salt, 1 krm"

Lycka till! ^^

illamående vid cykling
gurano skrev:
> "desto mer vatten jag dricker ju sämre känner
> jag mig. "

+1

Dricker jag för mycket vatten på en och samma gång så mår jag också illa, speciellt om jag kör riktigt hårt. Dricker därför lite mindre vatten per gång men vid fler tillfällen istället.

illamående vid cykling
Hej.

Läste för ett tag sedan om en studie som gjordes på idrottmän, som hade "Intestinal Permeability" problems. Ett antal av dessa blev hjälpta av att ta colostrum.

- Colostrum (=råmjölk) är den mjölk kon producerar under den första veckan efter en kalvning. En fullnäring för den nyfödda kalven och nästan identisk med kvinnans bröstmjölk, dock många gånger kraftfullare.

Kan vara värt att kolla upp.

Hittar inte länken till testet, men jag bifogar några andra länkar med information.
http://www.run247.com/articles/article-449-neovite---the-dairy-functional-food.html

illamående vid cykling
Backträning är oxå jobbigt

20090529-IMG_0865.jpg

Tillbaka
Topp