Inflammation

Distiller

Aktiv medlem
Inflammation
Har fått diagnos inflammerad sena mellan knä och quadriceps som börjar tära på psyket.
Har kört rehab några veckor men har nu fått klartecken att så sakteliga återgå till lätt cykelträning som långsamt ska stegras.
Har fortfarande känningar när jag kör mina fantastiskt stimulerande korta zon 2 pass och undrar om någon här gått igenom detta och kan sätta saker i perspektiv för mig.
Är det normalt att fortfarande få känningar när man återgår till lättare träning?
Finns det några tips om hur man kan påskynda läkningsprocessen eller annat som kan underlätta?
Hur lång tid kan detta ta? Det är ju snart vår!

Inflammation
Senor kan ju ta sjukt lång tid att bli helt bra. Dålig blodgenomströmning bla.
Koncensus är väl att rörelse är bra, men att börja försiktigt och öka belastningen succesivt. Det är ok om det gör lite ont.
Jag överbelastade sena i baklåret när jag körde backintervaller för 1 1/2 år sen. (High hamstring tendonopathy). Kan forfarande känna av den ibland när jag kör hårda löpintervaller.

Inflammation
Senor kan ju ta sjukt lång tid att bli helt bra. Dålig blodgenomströmning bla.
Koncensus är väl att rörelse är bra, men att börja försiktigt och öka belastningen succesivt. Det är ok om det gör lite ont.
Jag överbelastade sena i baklåret när jag körde backintervaller för 1 1/2 år sen. (High hamstring tendonopathy). Kan forfarande känna av den ibland när jag kör hårda löpintervaller.
Tack för svar.
Då ska man bara lära sig vad lite ont är då😩

Inflammation
Kör annan träning. När jag hade opererat korsbandet körde jag hård styrketräning för övriga kroppen. Min läkning var rekordsnabb, jag tror att styrketräningen höjde blodgenomströmningen i resten av kroppen också och snabbade på läkningen.

Inflammation
Tyvärr har jag råkat ut för inflammerad sena vid flera tillfällen. Det man alltid får höra är att det kommer ta lång tid att läka ut. I samband med behandling/rehab av respektive skada har jag fått arbeta enligt en smärthanteringsmodell för att avgöra vad som är en "säker" belastning under rehabträningen. Har du diskuterat med din fysioterapeut om det är ok med smärta och i så fall på vilket sätt? T.ex. om du får kvarstående smärta efter träningen.

För min del har jag fått göra mycket excentrisk styrketräning för att komma till rätta med problemen. Tyvärr har det tagit uppåt två år att bli av med respektive skada. Men det kan ha att göra med min ålder att det går långsammare nuförtiden.

Inflammation
Tyvärr har jag råkat ut för inflammerad sena vid flera tillfällen. Det man alltid får höra är att det kommer ta lång tid att läka ut. I samband med behandling/rehab av respektive skada har jag fått arbeta enligt en smärthanteringsmodell för att avgöra vad som är en "säker" belastning under rehabträningen. Har du diskuterat med din fysioterapeut om det är ok med smärta och i så fall på vilket sätt? T.ex. om du får kvarstående smärta efter träningen.

För min del har jag fått göra mycket excentrisk styrketräning för att komma till rätta med problemen. Tyvärr har det tagit uppåt två år att bli av med respektive skada. Men det kan ha att göra med min ålder att det går långsammare nuförtiden.
Ja, jag har fått till mig att smärta upp till 3-4 på en 10gradig skala är okej. Vad nu 3-4 är😩

Har två övningar (excentriska) och en stretch som jag kör 3ggr/v.

Då får man vara beredd på att detta kan ta tid då.

Tillbaka
Topp