Info om Bike långfärdscykel/ Touringcykel

wildernessbiker

Aktiv medlem
Hejsan, Jag Letar efter lite mer info om cykel till långfärdscykel/ Touringcykel.. ***"hur, var och varför"***

Jag kommer åka en mindre sträcka, "Börja i sthlm sen på något vis komma till Spanien"
så blir väl landsväg, lite grusväx och en eller 2 backar längs vägen.

Jag kommer att ha en Burtley Nomad kopplad till cykeln (L)

*Smala / Tjockare däck? "kommer ha vinterdäck i bakluckan"
*Vilken cykel ras är lämplig för detta endamål?
*Hur mycket reservdelar Bör man ta med sig?
*Vättigt att läsa på om regler i andra länder eller bara köra och hoppas på det bästa?
*Rem eller kedja på cykeln?
*hur mycket spelar vikten roll ? "tror jag ligger ganska mycket överkant i vikt då sist jag vägde möget jag behövde ha med mig så blev det över 105 kilo så kommer nog behäva banta en del grejer som bilbatteriet och tv:n, "ifall jag blev uttråkad kunde jag titta på en film, men kanske tar några böcker ist"
*Vilken ras av "stål" vill man ha Kolfiber, alluminium eller stål.
*Tubeless däck eller "normala"
*Vad bör budgeten vara på en cykel? Vill helst ha en begagnad under 30k "med väskor.
*Behöver man en "Sittkudde" "Hört att det kan bli (Pain in the ass) under längre cykel turer. eller cykelbyxor
*Bör man meddela folk vilken väg man åker eller bara tuta och köra och hoppas på det bästa?
*Cykel dator för rolighetens skull? (PS: inte inräknat i cykelns budget)
*"Garmin Cykelpedaler Racer Rally" "Fast annan ras som är mer lik flats för rolighetens skull" (PS: inte inräknat i cykelns budget)

Finns väl 1 miljon frågor till men detta kommer jag på nu. har du andra tips och idea så är det bara gå lös.

Tack för förhand <3
MVH: Wildernessbiker

Köpte min (mest använda) touringcykel beggad för länge sen (för dryga 6k). Har köpt till väskor och bytt slitdelar. Funkar ff lika bra (och är nog inte så intressant för tjuvar iom bla fälgbromsar).
Ang resandet finns delar att köpa i Europa.
Såklart ska man låta bli att bryta mot lagar.
Cyklar man i civilisationen räcker en powerbank långt.
Ta inte med mer än du behöver. Cykel med väskor fram och bak rymmer det mesta (och lite till) och är smidigare än cykelkärra.
Cyklar numera med cykelbyxor (men har gjort en del mil i shorts/jeans). Individuellt.
Pedaler individuellt (kör kombi-pedaler numera).
Krångla inte till det. Man kan cykla med det mesta (så länge det håller). Man behöver inte cykla i 30 km/h eller 15 mil per dag (10 räcker gott).
Lägg en preliminär rutt (längs saker du vill se). Ta vilodagar på bra ställen. Ändra planen utifall du får feeling för att se andra ställen eller cykla på andra vägar.

Senast ändrad:
Föreslår några 2-3 dagars provturer hemma först, för att prova ut saker innan the Big One.

Kastar in en gammal ride-report igen, kan ge lite info & ideer. Ca 13-15 kg packning på cykeln.

Tillbaka
Topp