Inför vinterpendlingen: Vaxa insidan av skärmar?

Tokig

Aktiv medlem
Funderar på lite fix inför vinterpendlingen. Ett bekymmer som dyker upp varje vinter är att snö byggs upp ini skärmarna så det går trögt.
Nån som testat valla eller pensla på ett lager kedjevax invändigt i skärmarna?

Funderar på lite fix inför vinterpendlingen. Ett bekymmer som dyker upp varje vinter är att snö byggs upp ini skärmarna så det går trögt.
Nån som testat valla eller pensla på ett lager kedjevax invändigt i skärmarna?
Tror isåfall mera på att spraya silikon på dem. Ta bort dem från cykeln först bara så att det inte blir något silikon på bromsar eller nåt annat som behöver friktion.

Tror isåfall mera på att spraya silikon på dem. Ta bort dem från cykeln först bara så att det inte blir något silikon på bromsar eller nåt annat som behöver friktion.
Testade det tidigare men sköljdes bort snabbt. Var inne på ett tjockare skikt med typ kedjevax. Sitter ju bra fast på kedjor iallafall

problem med igenkloggning har jag bara haft på cyklar med för tajt sittande skärmar. en annan faktor är att skärmen bör sitta trängre baktill än framtill.

är det svårt få till kan man montera en skrapare som hindrar snö komma in under skärmen.

Ja, avstånd mellan däck o skärm spelar viss roll. Men även med stora gap så byggs det upp. Nytt i år är bättre skärmar i alu med slät insida. Får se om det funkar. Men ett lager som hindar snön från att fastna ska nog testas. Snart dags :)

Senast ändrad:
Jag har hört om detta fenomen men aldrig lyckats med det själv heller.. Kör väldigt tighta aluskärmar. Funderar på om det är en kombo v däckmönster hur mycket man plockar med sig samt skärmmontering?
Parkerar dock också i värme mellan turerna så hjälper väll garanterat.

Olika typer av snö kloggar ju olika mycket såklart med.

IMG_8206.jpeg

Kanske någon plogformad insats på insidan av skärmen som får ut snön åt sidorna?
gillar iden och den lär funka.

här ses mitt eget arrangemang på min vinterbrompton. syftet i första hand att hindra fuktad pudersnö att klogga igen kedjespännaren och drevet på navet.

sattes dit när jag hade standarddrevet 13t, och gjorde nytta. numera har jag 15t (och kompenserande större framklinga), och inte säkert skraparen behövs. den har dock fått sitta kvar.
.
IMG_1232.jpeg

Ni kanske kan ha däck (eller hjul) så det blir större avstånd till skärmen?
klart användbart förfarande.

man kan t ex för vinterhjulen gå ned till 584-fälgar i stället för 622. med samma syfte har jag ersatt 349-fälgarna med 305 och sedan feta michelindäck på brommien nyss visad:)

en bieffekt är påtagligt bättre rull på cykelbanegruset.

För mig funkar skärmarna bra för det mesta, Men upplever att det är när tempraturen är runt nollan det sätter sig i skärmarna kommer prova spreja skärmarna i vinter kan ju inte bli sämre iallafall.

Tillbaka
Topp