Information om driftstörningar

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Hur mycket data är det i databasen? Hur stor blir sql-filen i komprimerad form...?
/Thomas

Senast redigerad av en moderator:
Per skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Frågan inställer sig om man inte kan göra
> regelbundna backuppkopior? Nu är det ju nästan
> två månaders inlägg som är förlorade. Det är
> trist!

Verkar som Mathias & co fixat det nu enligt vad de skrev tidigare så det låter ju bra. Håller helt med dig om det andra, man ska inte glömma att det ligger väldigt mycket tid och energi bakom många inlägg/mekguider/bildreportage så det är klart att vissa blir betydligt mer ledsna än andra om det försvinner material. Mycket av det värdefulla arbetet sköts ju av forumanvändarna och det är på precis lika ideell basis som drift av tekniken.

Nu blev en första, inte helt rensad, backup 27gb. Oj, det blir 7,5 timmar över 10mbit. Vi har pratat om att ställa dit en firewiredisk eller annan skräpserver istället.

Ni får ett bra pris på dessa. Passa på innan de annonseras på Blocket.

P1030261.JPG.new.jpg

Det finns en hel del annonsörer här på Happy, jag tror knappast att killarna betalar för serverutrustningen ur egen ficka... Jag kan ju ha fel, men i så fall så så undrar jag vart annonspengarna tar vägen?

Det står ju längre upp att annonspengarna går till prylar till de som är admin för forumet, varför tror du att det har legat nere?

Edit:Pucko, läs vad som står i tråden, annonspengarna går ju till datorprylar, dert är personerna bakom som inte får pengar utan jobbar ideelt.

My point exactly.

"Pucko" låter jag passera den här gången...

TiTeX skrev:
> Det står ju längre upp att annonspengarna går
> till prylar till de som är admin för forumet,
> varför tror du att det har legat nere?
>
> Edit:Pucko, läs vad som står i tråden,
> annonspengarna går ju till datorprylar, dert är
> personerna bakom som inte får pengar utan jobbar
> ideelt.

Jag tycker faktiskt att moderatorerna är lata och får för i hellvette ta sitt ansvar och fixa till det här. De kommer ju åt allas inloggningar så de kan väll skriva in alla mess som var?.

OCH GLÖM INTE ATT FIXA MIN SIGNATURN DÅ JAG HAR GLÖMT VILKEN JAG HADE INNAN DET RASADE! ! !

Ville skrev:
> Jag tycker faktiskt att moderatorerna är lata

Precis. Kan inte nån rapportera detta till de ansvariga för sidan så det blir lite ordning här?

JLarsson skrev:
> Jag har PM:at Skogling och anmält
> happymoderatorerna.

Du behlöver inte PMa. Det finns en anmälnigsknapp under varje inlägg!!

Gör om gör rätt!!

Förra servern betaldes med insamling, den nya dellservern är dock helt reklamfinansierad :)

(Gamla servern står fortfarande kvar i serverhallen, vi har kört dubbelt under sommaren. Min tanke är att vi ska använda den antingen för att köra backuper till eller låta den ersätta nuvarande subdomän-server)

Happy är fantastiskt och allt arbete som görs för att få det att funka är storartat!

Jag led svåra kval när jag inte kunde logga in. Jag är Happyberoende och skäms inte för det!

Jag tro också på möjligheten till lite frivillig "avgift" för att sponsra drift och underhåll.

Det finns nog ganska många som skulle skicka in en slant efter en veckas downtid.... =)

Keep up the great work!

;~}

Doktor Englund skrev:

> Det finns nog ganska många som skulle skicka in
> en slant efter en veckas downtid.... =)

Jag tror mer på metoden "betala en peng annars berättar vi för din arbetsgivare hur mycket du är inloggad på Happy"

om det blir en insamling och den går bra så lär det bli nya driftsstop på happy varjegång en moderator behöver nya cykeldelar =)

Insamling av pengar behövs inte, vi har den hårdvara vi behöver och att samla in pengar som räcker till en halvtidsanställd person tror jag inte vi klarar :)

Hårdvara kan alltid gå sönder och även om det är garanti på prylarna så tar det en dag att få det fixat allra minst, kortare avbrott kommer vi alltid att riskera eftersom vi inte har råd att köpa världens fetaste redundanta serverlösning och ännu mindre lust att drifta den. Däremot ska vi förhoppningsvis ha en mera välfungerande backup nu!

haha, Harri den var bra. Nope, ingen backup då blir det mera spännande och dynamiskt här i livet. Extraslang brukar jag ändå ha med mig i skogen :)

Happy var aldrig nere, den var bara avstängd under tiden 'alla' var i Fralperna så de slapp gå igenom alla inlägg nu när de kom tillbaka, så tror jag det var! ;)

Om jag får gissa så tror jag faktiskt att en av diskarna kan ha dött av Singlespeed VC tråden. Det var så jäkla mycket bilder att disken förmodligen glödde innan den dog.

Nu hittar jag inte den man jag har bestämt för mig jag sett en bild på en hårddisk som bokstavligen svarvat i en skiva, med en en fin 'spån'-bit som resultat! :)

Mathias skrev:
> Nu blev en första, inte helt rensad, backup 27gb.
> Oj, det blir 7,5 timmar över 10mbit. Vi har
> pratat om att ställa dit en firewiredisk eller
> annan skräpserver istället.

Nej, det blir det inte. Då har du inte 10 Mbit/s dedikerat. Fast det är det som skiljer från colo till colo leverantör.

Mathias skrev:
> Om jag får gissa så tror jag faktiskt att en av
> diskarna kan ha dött av Singlespeed VC tråden.
> Det var så jäkla mycket bilder att disken
> förmodligen glödde innan den dog.

Dessutom fanns en liknande tråd på WC forumet som låg på samma server:)

Kul att happy är upp igen.
Jag hade ett privat meddelande som väntade på mig, men det försvann i krashen. Den som skrev det reggade sig sent så jag får inte tag på den personen (nicket finns inte kvar)... Om ni har skickat meddelanden och inte får svar, så kanske det inte beror på att mottagaren är stroppig utan att han/hon aldrig fick meddelandet. :)

Mattias L skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu blev en första, inte helt rensad, backup
> 27gb.
> > Oj, det blir 7,5 timmar över 10mbit. Vi har
> > pratat om att ställa dit en firewiredisk eller
> > annan skräpserver istället.
>
>
> Nej, det blir det inte. Då har du inte 10 Mbit/s
> dedikerat. Fast det är det som skiljer från colo
> till colo leverantör.

Just for the record:

Bytes och bits, det är ofta lite lurig... 27GB (gigabytes) är 216 Gigabits, 1 byte är 8 bits.
216Gbits delat med 10Mbit/s ger 6 timmar, vilket skulle motsvara altså 10Mbit/s dedikerat lina, 7,5 timmar är kanske inte så illa?

Ola

For the record så är det exakt den tiden det tog att föra över via FTP, dvs. 7,5 timmar! ;-)

(Jag räknade med en överföringshastighet på c:a 1mb/s och det var precis det vi fick i snitt.
27000mb/3600sek = 7,5tim)

Senast redigerad av en moderator:
Sätt upp ett paypal-konto som man kan donera valfri summa till om man känner att man vill supporta happy (om det inte redan finns!). Jag vet att jag skulle donera nån femma här och där iaf! :)

Tillbaka
Topp