Information om driftstörningar

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Som ni säkert sett har inte alla trådar kommit tillbaka av någon anledning. Feffemannen och Mathias jobbar på det hela och kommer försöka lösa det under helgen. Det man ska försöka göra är att gå tillbaka till backupen från före kraschen.

Allting som skrivs efter kraschen, alltså från klockan 17,30 idag, kommer att försvinna när detta sker. Fortsätt gärna skriva men var medvetna om att det kommer raderas relativt snart.

EDIT: Läget tycks allvarligare än vi trodde. Det verkar som att det är kört och att allt efter 1 juli är borta. Fortsättning följer.

Senast redigerad av en moderator:
Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Min åsikt är att någon med resurser får ta
> hand om Happy.

Vad menar du?

f

Orv skrev:
> Min åsikt är att någon med resurser får ta
> hand om Happy.

Ja, vad menar Du?

Märkte att mitt inloggningskonto inte fanns kvar.. men det var ju bara att regga ett nytt likadant. Behöver inte hävda mig genom inläggsantal. ;)

Nu har jag lagat trerätters middag och druckit mer vin än BigMollo. Min slutsats är att vi har haft tur som fått tillbaks allt fram till den 1:a juli. Vi hade inte ett hårddiskras utan två. Men vi har lyckats återskapa den första disken som kraschade 1 juli utan att vi märkte det. Bakläxa helt klart. Vi får skylla på att Feffemannen, oxr och jag har fått barn samtidigt och Jomper har varit i fralperna och förlustat sig. Bortförklaringar schmotförklaringar, vi ska bättra oss. Sorry.

Ni ta fram almanackona och schemalägga ert pippande så barnalstrandet inte sker sanmtidigt. Inte bra för folkhälsan det här.

Men man får vad man betalar: noll, så jag tycker ni jobbat på bra mellan hårdiskar blöjor och cyklar.

Vi kan i alla fall stryka meningen att allt som skrivs nu kommer att försvinna. Vi har inget att gå tillbaka till. This is it. Eller som man säger på Tüska: Thisch isch ist.

Bra jobbat att få uppp flaggskeppet på torra land igen! En av effekterna av bortovaron är väl att jag har blivit 200% effektivare på jobbet så nu går väl produktiviteten ner 200% igen bland cyklomaner..

Mathias skrev:
> Vi kan i alla fall stryka meningen att allt som
> skrivs nu kommer att försvinna. Vi har inget att
> gå tillbaka till. This is it. Eller som man
> säger på Tüska: Thisch isch ist.

Jag hade forfarande lite förhoppningar att Jonas hade något i rockärmen, men det kanske är kört?

f

Det ska va ett grymmt vasst ess i form av en extern backup, för på de här diskarna finns inget mer att hämta desvärre.

(För er andra, ja vi har pratat om extern backup sjukt länge... men vi har varit för upptagna med att hoja.)

Mathias skrev:
> Det ska va ett grymmt vasst ess i form av en
> extern backup, för på de här diskarna finns
> inget mer att hämta desvärre.

Jo, det var ju det. Jag kan tom ha en liggande på min andra maskin. Ska kolla i helgen..

f

Den ena disken låter ungefär så här: Tjing, tjing, tjing, tjing, tjing, tjing, vääääääs. Den andra har inget mer sparat på sig sen den 2:a juli så där hjälper ingen restore i världen.

Nej, nu går markisen och jag och lägger oss.

markisen.jpg

Fanns det inget RAID system på diskarna ? Oftast brukar man ju sätta upp diskarna i en RAID 1 eller en RAID 1+0 om man har flera diskar ? Borde det inte ha kommit något larm att en disk är trasig ?

/Magnus

Mathias skrev:
> Den ena disken låter ungefär så här: Tjing,
> tjing, tjing, tjing, tjing, tjing, vääääääs.
> Den andra har inget mer sparat på sig sen den 2:a
> juli så där hjälper ingen restore i världen.
>
> Nej, nu går markisen och jag och lägger oss.
>
> http://www.haas.se/mtb/markisen.jpg

vid en snabbkik trodde jag att det var jag men vid en närmre granskning blev jag jag både lättare och mer ångestfri! ;]

Yps skrev:
> Fanns det inget RAID system på diskarna ? Oftast
> brukar man ju sätta upp diskarna i en RAID 1
> eller en RAID 1+0 om man har flera diskar ? Borde
> det inte ha kommit något larm att en disk är
> trasig ?
>
> /Magnus

Jag har för mig att nån skrev nånstans att att flera diskar rök ungefär samtidigt. Inte helt ovanligt tyvärr. Konstigt att ingen nämnt den gamla hederliga RAID-regeln nummer #1:
http://www.google.se/search?q=RAID+is+*not*+a+substitute+for+proper+backup+of+your+system
Jaja, jag vet, men nån var ju tvungen att lägga in den! :P

Mathias skrev:
> Den ena disken låter ungefär så här: Tjing,
> tjing, tjing, tjing, tjing, tjing, vääääääs.

Det fixar säkert Ibas i ett nafs, men det kostar ofta über-muchos dineros.

Visst körde vi RAID och visst tusingen kraschade två diskar ungefär samtdidigt. Det jobbiga är att flytta över alla gigabyte data från en serverhall och vi har varit litet lata att inte genomföra det. Det kommer nu...
Och vi har bättre övervakning på diskarna också.

Så nu blev jag lite osäker på de olika beskeden.
Finns det backup eller inte?
Ska vi anse att allt under juli och augusti är förlorat för evigt?

Skickade själv in 3 diskar som satt i en RAID5 (Dell :)) till Ibas under sommaren, det kostade ju sin slant, men de lyckades återskapa datat. 2 diskar trasiga.

/Magnus

Jag vet inte om folk fattar att happy drivs helt på ideell basis. Vi har varken pengar, tid eller ork/lust att driva servern på ett helt driftsäkert sätt. Sorry.

Bruse: Tyvärr kan du nog betrakta det som försvunnet. Men vi har inte helt gett upp ännu på att hitta en backup någonstans...

f

HappyMTB Garage Sale
One in Stockholm, one in Göteborg
Sometime in October/November
50% of sales go to server upkeep for HappyMTB

What do the rest of you think?

feffemannen skrev:
> Jag vet inte om folk fattar att happy drivs helt
> på ideell basis. Vi har varken pengar, tid eller
> ork/lust att driva servern på ett helt
> driftsäkert sätt. Sorry.

Självklart är det så!

> Bruse: Tyvärr kan du nog betrakta det som
> försvunnet. Men vi har inte helt gett upp ännu
> på att hitta en backup någonstans...

Mao finns det en pytte chans?

Mathias skrev:
> vi ska bättra oss. Sorry.

Skärp dig :o)

Är det någon som betalar för detta forum eller?? Just det.

Gratis e gott men man kan faktiskt inte kräva att jomper och gänget slänger in en massa deg på dyra system om dom inte får in pengar regelbundet, det e iaf min åsikt. Visst e det trist att en massa data försvinner, men so what!! Det finns viktigare saker i livet än det (för mig iaf).

Johan A skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vi ska bättra oss. Sorry.
>
> Skärp dig :o)
>
> Är det någon som betalar för detta forum
> eller?? Just det.

Precis, vi får vad vi betalar; inget. Fast egentligen får vi ofantlig valuta för noll kronor.

Johan A skrev:
>
> Det finns viktigare saker i livet än det (för
> mig iaf).

När är det dags??

Skall se vad jag kan övertyga vår driftschef att stoppa in. En backupserver som suger över data lite nu och då kan man ju alltid donera, och en bra anslutning till internet har vi i överflöd :)

BTW, spelar det någon roll att allt efter datum X är borta? Det är ju inte direkt företagsstrategier eller utveckling som forumanvändarna håller på med.

/Mattias

Oktober. Så nu köper jag saker som en galning. Nya hjul, systemkamera, titansnabbkopplingar, ny pendlarcykel osv.. Sen vete tusan om man kan fortsätta spendera pengar så..

Kul att Happy är tillbaks igen. Fantastisk att en del började cykla när happy gick ner, kanske skulle happy vara nere oftare?

Instämmer med bla Johan A och tycker det är lite märkligt att en del människor har så höga krav på andra. Nej, Happy är vad det är, bla ideellt, ta det för vad det är.

Sen är jag också lite nyfiken på vad Orv menar, vore intressant med en förklaring.

feffemannen skrev:
> Jag vet inte om folk fattar att happy drivs helt
> på ideell basis. Vi har varken pengar, tid eller
> ork/lust att driva servern på ett helt
> driftsäkert sätt. Sorry.

Eftersom det förmodligen finns en hel del datornerdar här så borde det finnas fler som kan hjälpa till på ett eller annat sätt, framförallt om ni inte har tid/pengar för att fixa backupdelen. Om ni vet några konkreta saker ni behöver hjälp med i form av arbetsinsats/bandbredd/hårdvara etc så kanske det dyker upp folk som kan bidra med nåt. Själv har jag inte så mycket tid att donera men däremot kan jag kanske hitta en del dammsamlande hårdvara som skulle duga till backupserver.

Om det nu är så att Ibas kan återskapa hårddisken dår förlorad data ligger, men att det kostar "muchos dineros", föreslår jag att vi upprättar:

"Fonden för återskapndet av alla Happydata"

och att alla Happisar lågger två tjugor var. Hur många reggade finns det 500? I så fall skulle det generera 20 000:-, räcker det?

Oj 3000, ja då blir det helt säkert "muchos dineros".
Om det skulle bli något över, tycker jag helt klart att det skall hamna i en pott så att folket som jobbar med forumet har något att ta av om något annat oförutsett skulle inträffa.

Vad säger ni?

Jag skulle inte ha något emot att donera en fyrtiolapp. Happy är ju det som gör min internetuppkoppling värd pengarna! TACK ni som sköter siten ideellt!

Tillbaka
Topp