Inga namnbyten i Vätternrundan...

Cyklopat

Medlem
Fler än jag som tycker det är skit att man bara kan göra namnändringar fram till 19:e April(tror jag det är) på vätternrundan i år?
Jag har köpt startplats tidigare år av folk som fått förhinder. I år står de med en startplats som inte kommer till användning och jag står utan... de startplatser som finns för tillfäller säljs för högstbjudande och kostar många tusenlappar... lite dåligt av vätternrundan att inte ha något bra system för detta tycker jag. så svårt borde det inte vara...

Just det här tilltrasslandet för deltagare med begränsning av namn- och starttidsbyte har iaf fått mig att skippa Vättern i år.

Samma här, starkt bidragande orsak i alla fall.

Man kan överlåta innan 19 april.
Vilket har skapat lite överpriser på startnummer:
<http://www.cyklavaettern.com/vrforum/forum.asp?FORUM_ID=44>

Senast redigerad av en moderator:
Om man inte kan deltaga bör man lämna sin startplats till förfogande till VR. VR i sin tur delar ut inkommande startplatser till en väntelista som man skriver upp sig på genom att maila VR.

Kan man inte delta får man inte tillbaka några cash eller kanske typ halva och tecknar man en enskild försäkring kan man få tillbaka större delen av startbeviset.

Detta borde inte vara så kostsamt för VR men ger deltagarna en fin service, precis som man får utmed banan.

Andrahandspriset ligger mellan 2-3.000kr och i vissa fall upp till 8.000 för en startplats.
Säljer man sin startplats tycker Jag att det ska vara för att få tillbaka sina utlägg och inte för att tjäna pengar på det! Symboliska summor på någon hundralapp hit eller hit e skitsamma men 4.000 e saftigt då man i många fall kan anmäla sig via olika ornanisationer/föreingar å få Kraftigt reducerade priser typ 800kr. Gör man det å sedan säljer sin startplats för 3.000kr/st så har det lönat sig väl.

Systemet i år känns inte helt hundra genomtänkt :(
Inför nästa år öppnar anmälningen i Sep. Men varför anmäla sig då när man vill starta 04.00? Man måste ändå vänta in noll-fyra-grupperna genom att låta tiden gå och platserna fyllas på..

Jag hoppas det blir bättre nästa år och jag kommer göra några försök till att komma med. Som tur är kommer VR tillbaka nästa år igen.

/B

Wow, 2600 SEK för ett startbevis - börjar likna värsta svarta marknaden. Undrar var priset kommer upp i dagarna närmast den 14e?

Kanske ska skita i sub8 och ta pengarna och sticka - NOT!

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Symboliska summor
> på någon hundralapp hit eller hit e skitsamma
> men 4.000 e saftigt då man i många fall kan
> anmäla sig via olika ornanisationer/föreingar å
> få Kraftigt reducerade priser typ 800kr.

Nehej du, några sådana rabatter får inga klubbar, inte ens den till deltagarantalet näst(?)största som jag körde med förra året. Det är t.o.m. så att det blir en 100-ing dyrare pga att vi måste registreras i grupp. 1.400:- blev årets kostnad tror jag, som jag då dissade pga VR:s nya policy. Extra trist blir det med alla nya cyklister som kommer till klubben på vårarna, och som nu inte kan vara med resten av gänget.

> Systemet i år känns inte helt hundra genomtänkt
> :(
Nä, verkligen inte! Nu har man skapat en riktigt ful andrahandsmarknad som bara påminner om vasaloppets motsvarande (samt alla konsertbiljetter)
>
> Jag hoppas det blir bättre nästa år och jag
> kommer göra några försök till att komma med.
> Som tur är kommer VR tillbaka nästa år igen.
>
+1, eller hur är det man utrycker sig på "ny-happiska"

För rätt pris så är mitt start bevis till salu hehehe o ni som gnäller att ni inte fick tag på något skulle ni ha tänkt på innan dom tog slut men så går de för ni är för snåla ......

blgs, har du läst ovan? Det är väl ingen som gnäller för att vi inte får någon plats, tvärsom är vi flera som dissat VR reda i höstas pga VR:s ändrade policy. Vi är inte bittra över att ha missat att köpa en startplats till något vi rundat flera gånger förut.

Ditt inlägg visar ju lite av den mentalitet som helt plötsligt dykt upp på VR:s egna forum kring köp och sälj. Tragiskt.

Blgs: Snåla? Kan du förtydliga?
Det är väl inte alla som vet redan i dec om de vill cykla Vätternrundan (då de sista platserna gick)?

Det kommer vara ca 20% som inte kommer till start som vanligt (sjukdom, skador, för lite träning etc). Tidigare år har 10% av dessa platser fångats upp av folk som köpt deras dagarna innan loppet, men i år får dessa tusentals som brukar kunna köpa en plats trots att de inte bestämt sig ett år innan loppet att delta.

Som trådskaparen skriver tycker jag det är urkasst system i år.

blgs: Trist inställning...

Har köpt startplats fyra gånger, och sålt en gång. Tyckte att det fungerade bra. Alla inblandade har varit nöjda. Däremot var det ingen lek att köa till namnändringen ifjol. Tog jääätte lååång tid, och varmt var det. Förutom en liten skur.

Jag köper ingen plats i år. Vi får väl se om jag får VR-abstinens...

/Fredrik

Vad för problem skulle det vara om man vid anmälningen fick välja starttid själv, i mån av plats, och sen mot en blygsam avgift (50-100 kr) få avanmäla och lämna platsen till andra, ända fram till exempelvis dagen före loppet? Vill man byta starttid, kan man också göra det, i mån av plats. I dagens datoriserade värld förstår jag inte vad problemet är!?

Att Vätternrundan kan införa de här reglerna vi nu klagar på, och folk kommer ändå, är väl ett tydligt tecken på att spektaklet har blivit för stort.

(ska väl erkänna att man lessnar lite efter 10 varv också)

Göteborgsvarvet är ännu sämre. Där finns inte ens nån bäst-före köpa/sälja startbevis. Uselt! Känns som det kan vara några stycken av de 50 000 anmälda som inte kommer dyka upp vid start.

Jag var tvungen att ställa in Gbg-varvet förra året pga medicinska problem (hjärtat). Jag visste om det långt i förväg, men man har ju inga möjligheter alls, annat än att sälja svart och dels få nån annans resultat som sitt eget, dels riskera att bli påkommen och inte få starta mer. Puckat system! Slöa idioter som inte kan hänga med i teknikens framsteg!

Stampe skrev:
> Just det här tilltrasslandet för deltagare med
> begränsning av namn- och starttidsbyte har iaf
> fått mig att skippa Vättern i år.

+1
Inget VR för min del heller i år pga denna anledning.

Jag köpte min startplats 14 timmar före start i fjol, och alla parter var väldigt nöjda.

Stampe skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Symboliska summor
> > på någon hundralapp hit eller hit e skitsamma
> > men 4.000 e saftigt då man i många fall kan
> > anmäla sig via olika ornanisationer/föreingar
> å
> > få Kraftigt reducerade priser typ 800kr.
>
> Nehej du, några sådana rabatter får inga
> klubbar, inte ens den till deltagarantalet
> näst(?)största som jag körde med förra året.
> Det är t.o.m. så att det blir en 100-ing dyrare
> pga att vi måste registreras i grupp. 1.400:-
> blev årets kostnad tror jag, som jag då dissade
> pga VR:s nya policy. Extra trist blir det med alla
> nya cyklister som kommer till klubben på
> vårarna, och som nu inte kan vara med resten av
> gänget.
>

Jag vet att SLL-anställda som är med i en SLL-ansluten föreing fick anmäla sig för typ 825kr.Det var inte mer än 900kr i allafall å starttien var runt 4 har jag för mig. SLL-anställda har även rabatt på andra motionlopp, såsom Vasaloppet, å nästa alla löptävlingar typ maran, vårruset osv. Ska du springa Vårruset betalar du som SLL-snställd 100kr istället för 180.

Inför nästa år ska jag gå med i en SLL-ansluten förening å gå med i SLL-gruppen. Jag ska även köra vasaloppet också med SLL-rabatten.

/B

Kan man inte starta en SUB Underground-grupp där alla som inte fått tag på startplats kör. Även om man inte är anmäld borde man väl få fara på vägarna? Sedan tar man med sig plastkortet om man nu behöver stanna å fika eller nåt. Sedan har vi det där med säkerheten också...

Nu har jag anmält mig till Vasaloppet i allafall!

Om man nu promt inte är ute efter att köra Vättern för klassikerns skull, eller för att jaga sub-tider, så är ju Siljan Runt 2 veckor tidigare ett betydligt trevligare alternativ! Vackrare miljö, avspänd organisation och rimligare prislapp.

Stampe skrev:
> Om man nu promt inte är ute efter att köra
> Vättern för klassikerns skull, eller för att
> jaga sub-tider, så är ju Siljan Runt 2 veckor
> tidigare ett betydligt trevligare alternativ!
> Vackrare miljö, avspänd organisation och
> rimligare prislapp.

+1.

Har ni noterat att det finns möjlighet att åka VR den 30: maj om man håller på med klassikern?

Att det nya systemet har "sina brister" är ju helt klart. Svartabörshandeln är en.
Dock kan jag förstå att de måste göra något för att hålla nere antalet startande i de
snabba klungorna. Om det är 200st som startar ihop blir det lite väl farligt.
Men jag har aldrig startat vid den tiden så jag vet inte om det är ett faktiskt problem eller inte.
Hur som helst tycker jag att en hel del av dem som satsar så stenhårt på sub8 och liknande borde
satsa på lite riktiga tävlingslopp under säkrare former i stället för att blanda sig med motionärer
på ej avlysta vägar.

Bang: Isbjörnarna går fortfarande runt på gatorna, snöskotrarna smattrar över åkrarna och 08:or på besök har fortfarande Canada Goose-jackorna på.

Nämen för tusan, det är ju Dalarna vi pratar om inte Svalbard. Dalarna i början på juni har väl ungefär samma klimat som övriga mellansverige, dvs alltifrån +8 grader och regn till +28 och stekande sol (som det var sist jag cyklade) ; )

Stampe skrev:
> ...Dalarna i början på juni har väl
> ungefär samma klimat som övriga mellansverige,
> dvs +28 och stekande sol ...

Italienväder!
Du vet att jag dyker upp.

BlackCanon skrev:
>>
> Att det nya systemet har "sina brister" är ju
> helt klart. Svartabörshandeln är en.

En mycket stor sådan!

> Dock kan jag förstå att de måste göra något
> för att hålla nere antalet startande i de
> snabba klungorna.

Har man verkligen gått rätt väg för att lösa detta? Jag har aldrig varit med om någon "hård granskning" av startnumret när man rullar in i startfållan, inte ens när jag startat i en "attraktiv" startgrupp. Där ligger i min mening den enkla lösningen, ha hårdare kontroll på vilka som egentligen startar istället för hela den här cirkusen som skapat så mycket badwill.

Namnbyte och stora startgrupper är två helt olika saker, jag ser inte kopplingen öht. Varför namnbyte skulle göra ont för arrangörerna har jag absolut ingen förståelse för, de yrar om

"Överlåtelse av startplats tillåts inte nu pga att möjligheten har missbrukats; andras startplatser har sålts utan medgivande och startbevisen har inte överlämnats på ett korrekt sätt, vilket leder till att den individuella startplatsen inte kan garanteras."

Det är rent nonsens, det finns ett startbevis, den som har det i handen får starta, mer än så är det inte.

Att startgruppsstorleken hålls på en rimlig nivå är arrangörens ansvar, det är bara att se till att de som har starttid just då får starta, andra ska inte släppas in i fållan. Att de är slapphänta kommer väl knappast lösas genom att man inte kan byta namn.

bng skrev:
> Att Vätternrundan kan införa de här reglerna vi
> nu klagar på, och folk kommer ändå, är väl
> ett tydligt tecken på att spektaklet har blivit
> för stort.
>
> (ska väl erkänna att man lessnar lite efter 10
> varv också)

Håller med, hela Vätternrunde-grejen har bara blivit ett stort geschäft. Körde min tionde - och sannolikt sista - runda förra sommaren. Nu blir det andra och långt mer prisvärda lopp i stället. Visst, Vätternrundan är bra arrangerat, men 1400 kr känns som ett otroligt överpris som man kan ta ut enbart för att man ingår i klassikern och för dess totala dominans bland cykellopp. Utslaget per deltagare borde ju kostnaden för arrangemanget vara betydligt lägre än för andra, mindre lopp.

För min del lutar det åt att jag kör Fjälltur och Retur i stället. Halva priset jämfört med Vättern och då ingår övernattning och käk. Är säkert mycket roligare också.

http://www.fjallturochretur.se/index1.php

Du som cyklist behöver endast tänka på cyklingen. Vi tar hand om allt det pratiska med transport av bagage, depåer, service och maten. Vägen är asfalterad hela vägen och i fint skick. Trafiken är så gles som den någonsin kan vara. Under vårt test 2008 såg vi endast 11 bilar under de 32 milen.

Det lät ju riktigt trevligt!

Bang skrev:
> det jag vet är att man får rabatt. sedan om det
> är sponsring, förmån eller annat är inte så
> viktigt för min del.

Landstingets idrottsförbund sponsrar.

gabbeon: Håller med dig om att det är två helt olika frågor. Där den ena (stora startgrupper) borde kunna lösas med att din tid registreras från din aktuella startgrupp, inte chippets passering, och med en lite bättre kontroll vid inpassage ( så att inte 60 st kommer samtidgt och fått "punka på väg till starten"....)
Namnbytet borde inte vara ett problem över huvud taget. Om man blir av med startbevis i posten är det väl bara att anmäla det till kansliet så får mn plocka ut det med id-kort i stället.

Byte av starttid bara i mån av plats i grupperna.

En enkel förbättring av anmälningen vore väl också att kunna få ge lite mer exakta intervall när man vill starta. 20-22, 22-00, osv. Borde inte vara någon raketforskning som krävs för att fixa....

Efterhandeln av startbevis genererar en rätt pprörd stämning på VRs forum iaf.

BlackCanon skrev:
> gabbeon: Håller med dig om att det är två helt
> olika frågor. Där den ena (stora startgrupper)
> borde kunna lösas med att din tid registreras
> från din aktuella startgrupp, inte chippets
> passering,

Det är så fr o m i år.

Tillbaka
Topp