Inga planer på kategorier?

Hur har TS taggat den här tråden? Syns det om TS har gjort det?
Denna tråd har inga taggar men här en som har två taggar:
Taggarna syns på raden under trådens rubrik.

Ett problem med kategorier som jag ser det är t ex om tråden som startas ligger i en viss kategori men att tråden under tidens gång går över till att handla om något annat. Vad skulle hända då?

Som jag ser det skulle införande av kategorier kräva mycket mer moderering, dvs flytt av trådar som ligger i fel kategori, mycket striktare regler om vad som får skrivas i tråden för att inte tråden ska glida ifrån ämnet osv.

Finns det något annat lika aktivt forum i Sverige tro? Där du kan ställa en fråga när som helst på dygnet och ofta få svar inom 10 minuter (förutom mellan 16-18 när alla ska hem från jobben)?
Det hade kanske blivit mer moderering till en början men tror användaren anpassar sig ganska snabbt

Jag är i lägret inför kategorier. Tror det bara skulle ge happy kvalitet det saknar. Tycker det är extremt jobbigt att vara tvungen att bläddra förbi allt som inte intresserar mig och tusen trådar om samma sak.

spårar en tråd om tex lvg-cyklar ur att handla om däck kan konversationen flyttas till däcktråden osv.

Jag är i lägret inför kategorier. Tror det bara skulle ge happy kvalitet det saknar. Tycker det är extremt jobbigt att vara tvungen att bläddra förbi allt som inte intresserar mig och tusen trådar om samma sak.

spårar en tråd om tex lvg-cyklar ur att handla om däck kan konversationen flyttas till däcktråden osv.
Fel. Den behöver kopieras och ligga i båda. Sen spårar den igen och behöver kopieras till kategorin "SJ" och skall det vara helt rätt skall ju de spårande inläggen inte synas i fel kategori. Och börjas det skrivas om lvg igen, då blir det ett konstigt gap på några sidor.
Och i vilken kategori skall diktatorn vara?
Om den är på sidan tre är det on topic men om tråden spårat då?

Fel. Den behöver kopieras och ligga i båda. Sen spårar den igen och behöver kopieras till kategorin "SJ" och skall det vara helt rätt skall ju de spårande inläggen inte synas i fel kategori. Och börjas det skrivas om lvg igen, då blir det ett konstigt gap på några sidor.
Och i vilken kategori skall diktatorn vara?
Om den är på sidan tre är det on topic men om tråden spårat då?
Ska olika diktatorer ha varsin kategori eller ska dom sorteras per ideologi?

Taggar löser allt om man vill och ser till att taggar bra. Det vore en smal sak att ha en setting för att visa taggarna som kategorier.
Personligen är jag inte intresserad. Har ni läst mycket på cykelforum med kategorier?

Mitt inlägg var ett svar på yonssons inlägg ovanför. Där fanns vare sig Resor eller Övrigt (som någon annan föreslog). Poängen är att diskussionen i denna typ av trådar brukar ofta gå:

1) Relativt ny användare föreslår att kategorisera forumet.
2) Svaren består av ett antal anspelningar på att ämnet har varit uppe en mängd gånger och någon som förbaramar sig och förklarar att det har diskuterats många gånger men att man inte vill ändra då forumet trots allt är betydligt mer levande och grundhypotesen är att det är relaterat till just avsaknaden av kategorisering.
3) TS, eller någon annan, framför förslaget att man kan ha kategorier, men bara några få.
4) Det framförs förslag på några kategorier varpå någon annan (i detta fall jag) föreslår ett trådämnen som kan passa i flera av kategorierna.
5) Ev. görs några andra försök med förslag på kategorier, men det är helt enkelt svårt att få dem tillräckligt träffsäkra för att kategoriseringen ska tillföra mer än det förstör.

Personligen har jag inget emot taggar. För att det verkligen ska bli användbart krävs dock att majoriteten av trådar taggas och taggas vettigt.

Vem ska sitta och a) bedöma vad trådarna handlar om, b) flytta dessa om de hamnat "fel"? Moderatorerna? TS? Vem som helst?

Jag tycker det låter som du vill ha en slags kapitelindelad uppslagsbok som ständigt uppdateras och där du effektivt kan hitta det du vill. Jag tror dock att det är fel att se happy på det sättet. Det har så länge jag varit här inte varit det och jag tror att man skulle tappa många av de som skriver här om det blev det. Och försvinner de som skriver kommer forumet att dö.

Om jag får gissa skulle jag tro att uppsvinget för randocyklingen är något som happy faktiskt i någon mån bidragit till. Genom att det finns gott om trådar om de olika loppen så finns det ofta en chans att någon bara råkar gå in och titta där och kanske tycker det verkar kul. Om dessa trådar legat i en egen kategori Randonnéecykling tror jag inte att någon skulle "råkat" gå in och läsa en tråd om detta.

Jag tycker det låter som du vill ha en slags kapitelindelad uppslagsbok som ständigt uppdateras och där du effektivt kan hitta det du vill. Jag tror dock att det är fel att se happy på det sättet. Det har så länge jag varit här inte varit det och jag tror att man skulle tappa många av de som skriver här om det blev det. Och försvinner de som skriver kommer forumet att dö.

Om jag får gissa skulle jag tro att uppsvinget för randocyklingen är något som happy faktiskt i någon mån bidragit till. Genom att det finns gott om trådar om de olika loppen så finns det ofta en chans att någon bara råkar gå in och titta där och kanske tycker det verkar kul. Om dessa trådar legat i en egen kategori Randonnéecykling tror jag inte att någon skulle "råkat" gå in och läsa en tråd om detta.
Men det är ju det som är så farligt, helt plötsligt behöver man en ny cykel för man råkat titta nyfiket i en tråd?

Helt klart. Utan Happymtb, som det hette då, hade jag aldrig fått upp ögonen för Rando!

De som oftast önskar kategorier har sub 100 inlägg ungefär. Det säger kaske inte att de har fel, men det är klart värt att fundera över.

Stämmer väl med min bild att kategoriivrarna bara kommer in för att hämta den info de behöver och inte är intresserade av att umgås eller bidra. De missar att happy är en mötesplats och inte en faktabank.

Taggar löser allt om man vill och ser till att taggar bra. Det vore en smal sak att ha en setting för att visa taggarna som kategorier.
Personligen är jag inte intresserad. Har ni läst mycket på cykelforum med kategorier?

just randotrådarna är ju en av de få _kategorier_ som markeras i bästa mån med [rando] innan trådnamnet. Men ja visst. Ni som har 1000 inlägg vet såklart bäst. Det var allt från mig.
Ps. Kategoriserad uppslagsbok låter fantastiskt. Utopia. Återgår till cykelforum med kategorier som är levande >> lfgss.com

Om en kategoriserad uppslagsbok är det du vill ha tror jag helt enkelt att happy inte är det du söker.

Jag trodde att det var kategorier i stil med det forum du länkar till som du var ute efter, inte en namngivningskonvention för trådar. Med en namngivningskonvention kommer det fortfarande vara s.a. alla trådar hamnar i samma "hink", elcykeltrådar undantagna.

F.ö. är väl användningen av just [rando] för randotrådar inte så helt genomfört. De flesta trådar kring Randonneur Stockholms lopp skapas utifrån kalendern och har titlar i stil med "[Kalender] Randonnée 600 km Uppsala - 2020-08-22".

Sen förstår jag inte varför du verkar tycka att det är viktigt att ta upp att en del av de som argumenterar emot dig har gjort många inlägg på forumet.

Charmigt forum med kaos. Nackdelen är att det är svårt att hitta den info man gillar. Jag har sparat mängder med bookmarks till intressanta trådar, annars skulle jag aldrig hitta dom igen...

Det känns så otroligt bra att inte behöva gå in i trådar som den här och förklara längre, det är så många som förstått exakt hur det fungerar.

Hade Happy haft kategorier hade vi inte haft någon happy längre.
Bara att byta namn till "ride.se", då. (Vilket f.ö. verkar vara en ledig domän, haha!)

Tillbaka
Topp