Ingen cykel på tåget längre

Obed

Aktiv medlem
SLUT PÅ MÖJLIGHET ATT TRANSPORTERA CYKEL I SVERIGE - ANNAT ÄN MED EGEN BIL ELLER FLYG!

Expressgods AB har informerat oss på Cykelfrämjandet om att man vid årsskiftet slutar med transport av cyklar.
Anledningen till detta är att Expressgods köpts upp av annat bolag, som tagit bort denna möjlighet att godstransportera cyklar.
Från 1 januari 2004 är Sveriges cyklister hänvisade till att antingen ta cykeln på bilen, med flyg eller hyra cykel på destinationsorten. Kvar finns också transport på flyget. På inrikes flyget följer cykeln med gratis inom ramen för 20 kg. (Övervikt ca 6 kr/kg).
Vart tog den miljövänliga transporten vägen? Vad skall alla våra utländska cyklande turister tycka och tro? Runt om oss i Europa har man förstått att cyklingen är på uppåtgående och man arbetar överallt för att underlätta transporterna för cyklisterna. Men inte i "miljövänliga" Sverige!
Vi på Cykelfrämjandet ber att få återkomma i ärendet!
Du kan sända dina synpunkter till: christine@cykelframjandet.se

www.cykelframjandet.a.se/

Obed wrote:

> SLUT PÅ MÖJLIGHET ATT TRANSPORTERA CYKEL I SVERIGE - ANNAT ÄN
> MED EGEN BIL ELLER FLYG!

Absolut urlöjligt, i Schweiz, Frankrike, Italien o Tyskland, har man särskilda utrymmen på de flesta tåg, markerade med en stor vit cykel, vill man ha hojen med sig leder man bara på hojen o låser den o sedan gäller det att vara med när man ska av. Praktiskt och enkelt. Man undrar vad miljöpartiet har för sig, utöver att verka för ökade koldioxidutsläpp. Kan man lagstifta om att man ska ha bilbälten, ej få köpa öl o vin på konsum, o s v, borde det vara en enkel sak att lagstifta om att alla tåg skall ha minst ett utrymme för passagerarnas cyklar. Och det ska vara på samma tåg som man åker med. Vem polletterar en bättre cykel? Eller vill vara utan ögonstenen i flera dagar? Inte jag i varje fall.

Cykelfrämjandet bör agera för att en sådan lag kommer till stånd.

Per
<http://lowdin.nu>

Fånigt så det förslår! Jag som hade tänkt ta med mig cykeln upp till Lapphelvetet på sommaren.

Så här kan det gå när man bara tänker på kortsiktiga vinster :-(

Själv brukar jag åka Swebus express och har då cykeln i en kartong i lastutrymmet. Chauffören har inte sagt nåt om det i alla fall...inte än

Jag har en sån där stor påse från cykelcity jag har haft cykeln i vid tågtransport. Konduktörerna ser ju INTE skitglada ut precis när det är knökapackat med folk på tåget.
Bara av med pedaler, styre, hjul och kanske nåt mer. Småbökigt och onödigt mekande. Det funkar ju....(MEEEEN..... (rosa moln) ack så mkt enklare, vackrare och skönare det vore att få bika till stationen och smidigt kunna parkera sitt ögongodis i vagnen.)

Kanske, sen, när paradiset kommer... om man får vara med då....

(Paradis= När SJ tar sitt förnuft till fånga)

Jag välkomnar faktiskt Expressgods beslut att sluta frakta cyklar. Det var faktiskt både opraktiskt och dyrt, och nu ligger ansvaret återigen hos SJ.
För jag anser att SJ har ett uppdrag från Sveriges riksdag att sköta de här transporterna.
Tyvärr är det väl bara att inse att vi är ett av Europas b-länder på ännu ett område. Och det här är inte bara till nackdel för miljön utan minskar även ett stort antal potentiella turismtillfällen. De cykelvagnar som finns i många eropeiska länder är knökfulla med turister, och det finns ingen anledning att tro att dessa resenärer inte skulle vara intresserade av att resa i sverige om tillfälle gavs.

Pontanello, oxr, SuperApe: Självklart hittar vi sätt att resa och ta med cykeln. Men det handlar ju egentligen om att vi har en rättighet att ta med cykeln på samma tåg som vi själva fysiskt färdas med.

Per L: Visst bör Cykelfrämjandet bör agera för att en sådan lag kommer till stånd.
I det här fallet så tror jag att cykelfrämjandet har någon protestlista på gång , det är väl bara att skriva på. Men det är inte bara Cykelfrämjandet som ska agera. De orter i Sverige som är beroende av turism borde ju också protestera. Fast viktigast är att alla vi enskilda cyklister reagerar på det här. På alla möjliga vis. Om 200 cyklister ringer samtidigt och bokar tågresa, och sen bokar av resan eftersom det inte går att ta med cykeln så undrar jag om det inte har effekt.
Ska man gå ett steg längre så kan man ju boka en kortare (billigare) resa, ta med cykeln på tåget och bli nekad påstigning. Till exempel så försöker Per åka från Uppsala till Stockholm och jag från Stockholm till Uppsala, blir avslängda i Knivsta och ställer till det.
Sista ordet är inte sagt än.

(tänk om det var förbjudet att ta med skidor på tåget till Åre!)

> Till exempel så försöker Per åka från Uppsala till Stockholm och jag från Stockholm till Uppsala, blir avslängda i Knivsta och ställer till det.

Gärna det, Knivsta är perfekt för en episk tur i Lunsen.

Var f ö i kontakt med miljöpartiet om saken, var bekant med en av deras riksdagsmän, som sa att riksdagsgruppen var eld o lågor när han tog upp saken med dem, men sedan hände det ingenting.

Jag tror det behövs en lag: Tåg må ej framföras i Kungadömet Sverige utan särskilt för velocopeder avsatt utrymme.

Per

Markus, läser det när jag kommer hem eftersom jag inte kommer åt det konto du sänt till där jag är nu. Om det inte kan vänta maila till perlowdin@hotmail.com

Per

>Självklart ska vi ha en nationell boka-tåg-med-cykel-dag. Vem vill organisera?
Som jag ser det så behövs det ingen organisation. Det handlar bara om att komma överens om ett datum och sen posta informationen på diverse forum. Sen måste det ju offentliggöras att vi gör det. Men det kan vi ju ha som en fortsättning, alla som gör denna aktion får maila till diverse media individuellt. Det förstärker ju effekten.

>Gärna det, Knivsta är perfekt för en episk tur i Lunsen.
Lunsen. Varför är jag inte förvånad? ;-)

Den här nyheten hörde jag i P1 Hälsosamt.
De sade att SJ hade sålt godshantering och de gillar tydligen inte cyklar. Lyssna på reprisen när den nu går.

Hmm, hur ska jag slingra mig ur det här..
Vad jag menade var att det inte behövs någon organisation för att markera vårt missnöje. Många personer som agerar individuellt kan nog vara mer effektivt än Cykelfrämjandets protestlista. Hur många såna listor dyker inte upp hos diverse beslutsfattare så fort det finns invändningar mot vägbyggen, skolindragningar eller dåliga domstolsbeslut? Allt för ofta tänker man ganska traditionellt när man vill skapa opinion för någonting, och ser sin egen insats enbart som betydelsefull i den meningen att man är en del av ett kollektiv. Det är ju ingenting som hindrar att man ensam sätter igång.
Och agerar man på egen hand så har man ju även den fördelen att man inte behöver komma överens med några andra hur man ska uppföra sig.
Om man vill skälla ut personalen i biljettluckan eller bara ringa upp i telefon och spela otroligt dum och inte förstå vad dom menar när dom säger att det inte går att ta med en cykel på tåget. För att bara ta två exempel.

SJ ska ju numera drivas enligt marknadsmässiga regler, och det värsta för ett sånt företag är individuella klagomål. Det är nämligen väldigt kostsamt. Det tar tid, och måste hanteras av riktig personal i motsättning till de automatiserade bokningssytem som ger dom ekonomiska fördelar.

Cykelfrämjandets protestlista är väntad hos SJ, dom var mycket medvetna om den reaktionen redan för några år sedan när SJ lade ner cykelpolletteringen och hänvisade till Expressgods. Några kostymklädda direktörer kommer att ta emot protesten, och sen slänger dom listan.
Man kan lika gärna skriva av telefonkatalogen.

Post Edited (03-12-06 12:16)

Markus F wrote:

> SJ ska ju numera drivas enligt marknadsmässiga regler,

Det är väl mest retorik. Det enda marknadsmässiga är att det ska vara lönsamt. Någon marknad i vanlig mening finns det ju inte eftersom rälsen skapar något av ett naturligt monopol eller med andra ord det finns ingen utbudskonkurrens. Visst vore det kul om man hade olika tåg som konkurrerade. Skulle gärna åka med indiskt ånglok till Stockholm om priserna vore indiska :)

Per

Håller med om att protestlistor inte betyder någonting, och e-mailprotestlistor betyder ännu mindre. Däremot tror jag att hundra avbokningar på en och samma dag på grund av att man inte får ta med cykel biter, i synnerhet om alla har bokat in sig på samma tåg.

Organiseringen består helt enkelt bara i att bestämma dag för avbokning och sedan sprida infon.

Visst. Det är ingen konkurrens på riktigt. Det är ett argument som vi ska använda. Ett de facto-monopol har skyldighet att ta med våra cyklar. Vi har ju ingen annan transportör att vända oss till. Hävdar någon att det går bra att ta buss så bör tågets miljövänlighet framhållas.
Och Oskar: Det finns ingen motsättning mellan spontana och synkroniserade aktioner. Både och behövs. Och jag kommer att ta kontakt med både Svenska Turistföreningen och Naturskyddsföreningen (är medlem i båda) och be att dom agerar.

Ja just det, vi tar med oss bågfilar nästa gång det är fråga om att resa med cykeln. Att jag inte tänkte på det :-O
Tack för ditt inlägg.

Jag har vid ett flertal tillfällen åkt tåg (och en gång båt) med min cykel nedpackad i en cykelväska inköpt på Biltema för en billig penning. Väskan är inte av någon bra kvalitet men döljer cykeln.

Jag har inte vid något tillfälle haft några problem med konduktörerna. Det är som sagt lite krångligt men å andra sidan gratis.

En lite lustig detalj är att Öresundstågen, som körs av SJ och trafikerar bl. a Skåne och Västkustbanan, har utrymmen för cyklar. De är t o m markerade med cykelskyltar.

synöve wrote:

> En lite lustig detalj är att Öresundstågen, som körs av SJ och
> trafikerar bl. a Skåne och Västkustbanan, har utrymmen för
> cyklar. De är t o m markerade med cykelskyltar.

I Schweiz har nästan alla tåg särskilda cykelutrymmen

hojpatag.jpg

Marcus o jag har fått i uppdrag att i SAMS namn försöka driva frågan på olika sätt.

Per

På väg till tävling för två år sedan tåg jag tåget. Jag blev avslängd med min cykel innan tåget avgått. Trots att jag påpekade för snälle herrn att jag missar min tävling så fick jag inte ta med cykeln på tåget. Den var nystädad inför tävlingen och väl fastsurrad vid bagageutrymmet utan framhjul...

mickeh wrote:

> På väg till tävling för två år sedan tåg jag tåget. Jag blev
> avslängd med min cykel innan tåget avgått.

I Milano höll vi på att bli avslängda innan tåget gick till San Remo. Enligt tidtabellen skulle det vara ett tåg man fick ta cyklar på. Men det fanns inga cykelutrymmen. Precis när vi hade fått på dem kom konduktören och sa att det fick vi inte göra. Vi fick inte åka med det tåget med hojarna.

Vi glömde omedelbart alla språk utom svenska. Han svor rätt ordentligt på Italienska och var väldigt arg, medan vi pratade en massa svenska med honom, men gick till slut för att göra något annat. Tåget gick och vi lyckades klämma upp hojarna i taket på cupén så de inte var i vägen för någon, och när han passerade nästa gång var han idel solsken.

Per

Post Edited (04-01-21 17:27)

Hur kan de vara så kortsiktiga och kundfientliga? Idéen om mass avbokningar är elak, men jag tycker om det.

Mjuka cykelväskor skyddar inte så bra, och hårda är så otympliga när man vill stoppa undan dem efter resan. För några månader sedan hittade jag den här:

front_r2_c2.gif

Läs mer på http://www.crateworks.com/

Jag har tagit hem en till mig själv och den fungerar utmärkt. Om det finns intresse jag vet var jag kan få tag på flera.

Kolla www.roseversand.de Dom har en cykeltransportkartong med rullhjul, handtag och förslutning. Kostar 35 EUR. Kanonbra när man skall resa. Man kan till och med ta cykeln på tunnelbanan när den är packad i den.

/Mattias

Vänner: Det finns massvis med listiga väskor att packa ner sin cykel i när den ska transporteras som bagage. Det är inte där problemet ligger.
Problemet är att i de civiliserade länderna i Europa så kan man på de flesta tåg cykla till stationen, ställa in sin cykel i en vagn för att sedan bara cykla vidare på sin resa när man nått destinationsorten. Det går inte i Sverige, för många år sedan gick det att polletera cyklar (dvs de åkte i en bagagevagn med samma tåg) men SJ slutade med detta och hänvisade i stället till Bussgods som tog tre dagar på sig för frakten. Nu är Bussgods sålt och vill inte hålla på med cykelfrakt längre. Så om jag vill cykla Rallarvägen i sommar så har jag inga möjligheter att få med min cykel om jag inte har egen bil eller tar en miljönerskitande dieselbuss.

Svart sopsäck? Tar minimalt med plats när inte cykeln är i den. Tågvärden har inte att göra med vad säcken innehåller, även om konturerna av en cykel syns. Säg bara att det är lite skrot som ska hem "till gården". ;-)

/Leo

Leo@happymtb.org wrote:

> Svart sopsäck? Tar minimalt med plats när inte cykeln är i den.
> Tågvärden har inte att göra med vad säcken innehåller, även om
> konturerna av en cykel syns. Säg bara att det är lite skrot som
> ska hem "till gården". ;-)

Det sneda är att man ska behöva hålla på så, trots att politikerna påstått (låtsats?) vara miljövänner i tre decennier snart. Varenda tåg borde ha ett cykelutrymme.

Per

Hej!

Nog är det sjutton att man inte kan frakta cykeln på tåget. De som påstår sig vara miljövänner. Visserligen går det på vissa sträckor i södra Sverige, men vad är det för diskriminering, jag bor i Östersund och vill ha cykeln med mig till tjejvättern på lördag. Verkar helt omöjligt om man inte har en bil. Funderar allvarligt på att göra som Leo skrev. Sopsäck och så svänger jag handtaget lite. Snart skiter jag i SJ för gott och tar flyget (trots att jag är miljövän), jag tror nästan de skulle kunna lösa transsporten bättre.

/Cissi

Någon som vet exakt vilka tåg man får och vilka man inte får ta med hojen på?

Öresundstågen funkar det tydligen. Finns ju de där små blå tvåvagnarstågen som har ganska stora utrymmen vid dörrarna och ett flertal andra icke-intercitytåg med stora utrymmen över.....

X-traffik i Gävleborg har till och med en plats som verkar som avsedd för cykeln. perfekt med plats att ställa den längst väggen och ett litet bälte med en krok som man kan hänga runt ramen så står den perfekt.

Men tror ni man får ta med cykeln? nejnejnej! Har gått tidigare men nu är det tvärnit; förklaringen jag fick var "-Om vi måste tvärnita kommer cykeln flyga genom tåget, tänk vilken skada det kan åstadkomma på passagerare" Hallå!!! cykeln sitter fastspänd, något som INGEN passagerare gör då det inte finns säkerhetsbälten.

Tåg i Bergslagen/Tågkompaniet tillåter cykel på deras tåg.

Ska du västerut (från Gävle) är de ett bra alternativ.

/Fedde

cissi hinderson skrev:
-------------------------------------------------------
> Snart skiter jag i SJ för gott och
> tar flyget (trots att jag är miljövän), jag tror
> nästan de skulle kunna lösa transsporten bättre.

O ja, vi har flugit med hojarna ett otal ggr, och har hittills inte haft minsta problem. Funkar jättebra, finns flera trådar i arkivet om hur man bäst packar en hoj för flygtransport.

Per, som köpt bil för att transportera hojarna

Lokaltågen in till Göteborg får man ta med cykeln. Där finns extra plats längsbak och längst fram. Kostar 30kr, men det missar dom att ta ut i bland. Även tågen till Strömstad från Gbg får man ha cykeln med på.
Men att man inte får ha de på tåget till Åre är ju helt sinnessjukt.
Jag ska med tåget till ÅMM och har nu börjat fundera på hur man ska får med cykeln. Att köpa en cykelväskakostar väl ungefär mer än hela resan. :P Men kartonger som man får cykeln i borde ju funka?
Eller?

Tjena, jo det här med att man inte får ha cykel med på tåget har man fått erfara. Skulle ner till Skåne över en helg och tänkte ta cykeln med mig. Dagen jag skulle åka så fick jag dock lite bråttom till tåget och hann inte packa ner hojjen i min cykelcity-väska. Resan ner till Skåne gick bra, jag monterade av sadel + hjul samt ställde hojjen (en cx) på högkant bland alla väskor.
Resan hem gick sämre. Tågmästaren, som hette Göran, ville inte ha med ngn cykel på tåget, och trots mina argument om att cykeln var nedmonterad och att jag kunde montera ner den ännu mer och endast låta ramen stå i väskutrymmet så hade han bestämt sig för att det var en cykel och att den skulle av på nästa station. Följden blev att jag fick knalla av redan i Hässlehom och ta nästa tåg dagen därpå, med ny biljett. (Dvs tog Öresundståg, där cykel är ok, tillbaks till Lund, lånade en cykelväska av polarn där osv) Tågmästare Göran var helt oresonlig, trots att man försökte hålla en trevlig ton mot honom och argumentera om att det egentligen bara skulle komma att handla om avmonterade lösa cykeldelar.

Efter hemkomst mailade jag in mitt klagomål till SJ och förklarade situationen om att det inte handlade om en Kronans damcykel av största modell utan en lättviktsracer som lätt kunde monteras ner. Svaret jag fick var att jag skulle skicka in biljetter, kvitton mm så skulle dom behandla mitt klagomål. Ett hopp tändes om att man skulle få ngn form av ersättning mao.
Efter ytterligare ngra veckor fick jag ett skriftligt svar brevledes om att det var förbjudet att ha cyklar ombord på tåg och eftersom jag hade större cykeldelar med mig så valde dom att avslå mitt klagomål och jag skulle inte kunna få ngn ersättning. Dom hoppades förstås att jag skulle välja och resa med SJ i fortsättningen ändå..
Så var det med, jag har inte haft tid o tjafsa mer efter detta, men tycker att SJ är jkligt usla på att hantera sina kunder. Tyvärr så är man ju ofta tvungen att välja tåget när man reser, men i fortsättningen ska jag förstås prioritera bil,flyg,båt,taxi,helikopter,häst o vagn mm framför SJ.

Skumt saltgurkan, jag har för mig att man får ta med sig cykeldelar men inte hel cykel. Så i princip: av med pedaler så är du hemma. Jag har provat varianten några gånger och det har funkat, ingen tågvärd opponerade sig. Jag har iofs plockat av sadel och framhjul också, framhjulet band jag mot ramen. Styret plockade jag också. Detta funkade hela vägen till tyskland och tillbaka vid ett par tillfällen.

/Alfsomfan

Tillbaka
Topp