Ingen cykel på tåget längre

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Resan ner till Skåne gick bra,
> jag monterade av sadel + hjul samt ställde hojjen
> (en cx) på högkant bland alla väskor.

Jag har fått ryggsäcken nerskitad av sånt på tåget. Inget kul alls fast man är cyklist själv :(

Calle F skrev:
>
> Jag har fått ryggsäcken nerskitad av sånt på
> tåget. Inget kul alls fast man är cyklist själv :(
>
Det argumentet köper jag delvis med tillägget att alla cyklar INTE är skitiga. Jag skulle fullt förstå om allt gods som kunde skita ner, däribland skitiga cyklar, var förbjudet på tågen.
Även om min cykel skulle vara helt ny och totalt rengjord med en kedja man inte blir skitig av om man rör den får jag inte ta med den på tåget...

Hårklyverier! Vill folk jävlas så kan de det.

Jag kraschade ett hjul på räsern på Lilla Essingen. Bor i Årsta - tvärbanan från Stora Essingen blir perfa!

Plockade av hjulen och kom med ramen under en arm och hjulen under den andra. Tvärnobben. Konduktören tyckte det var ok, men inte föraren som *skrek* i högtalaren att han inte skulle köra en enda meter förräns jag var av med cykeln. Inte många argument som biter där inte. Det var bara att gå av och ta en taxi, hjulet var som en åtta.

Spårvagnar är trevliga, men de som håller på med dem är svin (undantag finns Bruse)

mytomspunnen skrev:
> Det argumentet köper jag delvis med tillägget att
> alla cyklar INTE är skitiga. Jag skulle fullt
> förstå om allt gods som kunde skita ner, däribland
> skitiga cyklar, var förbjudet på tågen.
> Även om min cykel skulle vara helt ny och totalt
> rengjord med en kedja man inte blir skitig av om
> man rör den får jag inte ta med den på tåget...

Om SJ ska diskutera smutsighetsnivån på varje cykel blir det nog rätt ohållbart för dom. Eftersom det finns bra väskor att köpa så får man väl göra det tills SJ kanske (Ohh, säkert...) fixar en bättre lösning för cyklarna.

> Om SJ ska diskutera smutsighetsnivån på varje
> cykel blir det nog rätt ohållbart för dom.
> Eftersom det finns bra väskor att köpa så får man
> väl göra det tills SJ kanske (Ohh, säkert...)
> fixar en bättre lösning för cyklarna.

Då borde man ställa krav på att allas väskor är rena, och att de tar av sig skorna och går barfota på tåget!

> Spårvagnar är trevliga, men de som håller på med
> dem är svin (undantag finns Bruse)

Det är ju våra landstingspolitiker som bestämt att vi som vill cykla, ska ta bilen. Allt för att SL ska få ned kostnaderna.

Ställ krav på din landstingspolitiker att SL ska tillåta cyklar på tågen och iaf landsortbussarna dit spårtrafiken ej når. Som Norrtälje, Ekerö osv.

JLarsson skrev:
> Hårklyverier! Vill folk jävlas så kan de det.
>
> Jag kraschade ett hjul på räsern på Lilla
> Essingen. Bor i Årsta - tvärbanan från Stora
> Essingen blir perfa!
>
> Plockade av hjulen och kom med ramen under en arm
> och hjulen under den andra. Tvärnobben.
> Konduktören tyckte det var ok, men inte föraren
> som *skrek* i högtalaren att han inte skulle köra
> en enda meter förräns jag var av med cykeln. Inte
> många argument som biter där inte. Det var bara
> att gå av och ta en taxi, hjulet var som en åtta.
>
> Spårvagnar är trevliga, men de som håller på med
> dem är svin (undantag finns Bruse)
>
Tjena!

Satsa på att ha en kedja med snabblås (förslagsvis KMC eller ännu hellre Connex då =P ) för Connex räknar inte en cykel utan hjul och kedja för en cykel har jag tagit reda på.. (åker ganska ofta t-bana med hoj, inga problem)

bruse skrev:
> > Spårvagnar är trevliga, men de som håller på
> med
> > dem är svin (undantag finns Bruse)
>
> Det är ju våra landstingspolitiker som bestämt att
> vi som vill cykla, ska ta bilen. Allt för att SL
> ska få ned kostnaderna.
>
> Ställ krav på din landstingspolitiker att SL ska
> tillåta cyklar på tågen och iaf landsortbussarna
> dit spårtrafiken ej når. Som Norrtälje, Ekerö
> osv.
>
>
Tjena!

Busschaffisarna som kör till norra Färingsö brukar tillåta cyklar, detta tack vare frirajdkidz.. =D

Nu slår jag säkert in öppna dörrar men är det någon som känner till SJ:s officiella motivation till att vägra ta ombord cyklar??

cerberos; Det svar jag fick när jag mailade dem var att man inte fick ha dem med på grund av platsbristen.

Numer står det på SJs hemsida; "cykeln får du ta med dig på tågen i södra sverige". För mig är Linköping oxå södra sverige, är det det för SJ? Inte vad jag förstår av den här diskussionen. Jag blir upprörd ledsen och irriterad.

Om jag mäter på min karta lite diagonalt så är sverige 7 cm. Hälften är 3.5 cm. Då hamnar man nånstans kring Sundsvall/Hudik (dålig precision i karta och linjal). Allt nedanför måste vara södra sverige, och allt över måste vara norra.

Variant 2: Man delar upp i södra, mellan och norra. 7 cm / 3 blir ca 2.33cm, vilket gör att gränsen mellan södra och mellansverige hamnar kring Uppsala.

Platsbrist, som jag anade alltså... oDet är ju trist att det skall vara så men nog finns det en hel del annat skrymmande gods som åker med utan någon åtgärd från tågvärdar??

Nåväl man får vä lära sig att montera isär cykeln och lägga den i en väska. Det lär nog inte bli aktuellt för mig än på ett tag för SJ:s biljettpriser kan inte konkurrera med bilen i mitt fall. Så det blir till att vara miljöfientlig och brumma bil....:(

att packa ner cykeln i en kartong gör den mer lättförvarad på tåget och ingen reagerar, annat än att man har mycket packning. Biltema hade en utmärkt axelväska för 179 kronor tidigare, funkar skitbra för cykeltransport på tåg.

Södra Sverige är allt söder om Ytterhogdal.

lägg av du driver?

Det är ju otroligt löjligt om det hänger på att man ska ha kedjan i fickan och hjulen i andra handen och remsan i truten. Då kan de väl upplysa om det när man står där med punka eller vafan det kan vara som gör att man tycker att man måste åka "kommunalt".

> Tjena!
>
> Satsa på att ha en kedja med snabblås (förslagsvis
> KMC eller ännu hellre Connex då =P ) för Connex
> räknar inte en cykel utan hjul och kedja för en
> cykel har jag tagit reda på.. (åker ganska ofta
> t-bana med hoj, inga problem)
>
> __________________________________
> Stolt ägare till "Snyggast hoj i stan", vunnet
> under Fyllekattan!

Kneecap (fd Kneecap Frost) skrev:
> Satsa på att ha en kedja med snabblås (förslagsvis
> KMC eller ännu hellre Connex då =P ) för Connex
> räknar inte en cykel utan hjul och kedja för en
> cykel har jag tagit reda på.. (åker ganska ofta
> t-bana med hoj, inga problem)
>
Jag blev minsann inte ens insläppt på perongen på solna station (pendeltåg) vid 15-16 (räknas som rusningstrafik även om det är tomt på tåget) draget trots att jag inte hade någon kedja. Visserligen hade jag hjul på men icke...

bruse skrev:
> Då borde man ställa krav på att allas väskor är
> rena, och att de tar av sig skorna och går barfota
> på tåget!

Inte såååå många jag känner smörjer sin väskor och skor med smörjoljor...

Hur mycket vi gärna än försvarar vår cykelkultur så är en cykel fortfarande en cykel för de flesta icke cykelfanatiker trots att hjulen och ramen har separerats. Man får ingen förståelse genom att fjanta sig på det viset.

Anledningen till att cyklar har speciella regler ombord i passagerarutrymmena på tåg är enligt en lokförare jag frågade en stund sen lort och skaderisk för annat gods/väskor och att det gör j-ligt ont att falla på en cykel om det t ex nödbromsas. Inga konstiga svar alltså utan ungefär vad man kan förvänta sig. Med tanke på vad de flesta lägger ner på sin cykel så är knappast nån form av väska det som fäller ens cykelhobby. Sluta lek offer och acceptera de regler som gäller så blir det MYCKET lättare att förbättra de villkor man idag tycker är fel.

Det vore ännu lättare om SJ skaffade utrymmen för cykelförvaring så slipper man dribbla med specialväskor, kartonger och annat som är svårt att frakta på cykel. Det är inget konstigt med det, det finns i många länder.

Kan du fatta det, eller tycker du jag leker offer nu? :-)

edit. sån där glad gubbe. för jag är inte så förbannad.

Senast redigerad av en moderator:
Att man får transportera barn + barnvagn på tåg framstår för mig märkligt efter att man läst denna tråd. Dom både låter, tar plats och skitar ner ( i alla fall mina ).
/Stefan

SuperApe skrev:
> Kan du fatta det, eller tycker du jag leker offer
> nu? :-)
>
> edit. sån där glad gubbe. för jag är inte så
> förbannad.

Tyckte väl du blev lite väl irriterad, fast här på forumet kan ju å andra sidan vem som helst bli skogstokig för i stort sett inget alls... :)

Givetvis vore speciella cykelutrymmen perfekt. Det är ju en helt annan sak än att jucka in hojen bland väskor och annat bagage. Det skitar ner och är ingen ens jag som cyklist tycker är nåt vidare som sagt. Frågan är ju bara om SJ offrar dom kvadratmetrarna utan ORDENTLIG avgift.

stefan skrev:
> Att man får transportera barn + barnvagn på tåg
> framstår för mig märkligt efter att man läst denna
> tråd. Dom både låter, tar plats och skitar ner ( i
> alla fall mina ).

Persontransporter är väl det primära och våra leksaker rätt sekundära för SJ:s uppdrag. Fast om du smörjar in ungarna med kedjeolja är det nog inget vidare med knoddarna heller :)

Jag håller med Calle, det tjänar inget till att hålla på med hårklyverier. Antingen är cykeln nerpackad, och då är den bagage, som bör vara utformat så att det går att ha i bagagehyllorna. Tänk tanken att andra resenärer börjar plocka med sig utombordsmotorer och hönsburar...

Eller så får man ta med den hel och naken, och då behövs det ett speciellt utrymme. Jag för min del tycker inte det är oskäligt att betala ett tillägg för den tjänsten, och inte heller att det alternativet behöver finnas på alla tåg. Det är det utrymmet som saknas på tågen idag. Argumenten för cykelbefordran på tåg är så uppenbara så det är totalt onödigt att dra upp dom här. Det är mer intressant att diskutera hur det ska genomföras.

Calle F skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan du fatta det, eller tycker du jag leker
> offer
> > nu? :-)
> >
> > edit. sån där glad gubbe. för jag är inte så
> > förbannad.
>
> Tyckte väl du blev lite väl irriterad, fast här på
> forumet kan ju å andra sidan vem som helst bli
> skogstokig för i stort sett inget alls... :)
>
> Givetvis vore speciella cykelutrymmen perfekt. Det
> är ju en helt annan sak än att jucka in hojen
> bland väskor och annat bagage. Det skitar ner och
> är ingen ens jag som cyklist tycker är nåt vidare
> som sagt. Frågan är ju bara om SJ offrar dom
> kvadratmetrarna utan ORDENTLIG avgift.
>
> -------------------------------------------
> Gammalt Dalslänskt djungelordspråk:
> Om man kör hela tiden utan kontroll behöver man
> inte oroa sig för att man ska tappa den.

Att de kan vara ivägen på intercitytåg kan jag hålla med om men på alla mindre tåg som går finns det alltid överflöd av plats...
En cykelväska är knappast något alternativ om man ska cykla till en punkt och sedan ta tåget hem, jag vill nog slippa att ha en sådan på ryggen i x antal mil, och en sådan är Väldigt dyr även om man har haft "råd" till en dyrare cykel :P
En cykelram och ett par hjul som står på skilda ställen lär knappast uppfattas som EN cykel av majoriteten av befolkningen. Tycker knappast att det är fjanteri när reglerna är så pass löjliga, what goes around...
Om en cykel oljar ner eller är ivägen mer än en väska så är det självklart inte aceptabelt.

Per skrev:
> Man undrar vad miljöpartiet
> har för sig, utöver att verka för ökade
> koldioxidutsläpp.
>
> Per
>
MP värnar väl inte för bättre miljö om det inte innebär att dom kan få in miljaders i skatter, vilket kan vara svårt när det gäller cyklar på tåg.

De öresundståg som går här förbi har redan cykelparkeringsplatser. De får användas på andra sidan bron men inte i sverige.

Lyckat va?

noob skrev:
> En cykelväska är knappast något alternativ om man
> ska cykla till en punkt och sedan ta tåget hem,
> jag vill nog slippa att ha en sådan på ryggen i x
> antal mil, och en sådan är Väldigt dyr även om man
> har haft "råd" till en dyrare cykel :P

Därför packar man den i en kartong som man slänger när man väl är på plats vid utgångspunkten. Jätteenkelt faktiskt. Personligen har jag hellre cykeln i en kartong där jag har uppsikt över den än naken och polleterad utan att veta vilket våld den utsätts för.

oxr skrev:
> noob skrev:
> -----
> > En cykelväska är knappast något alternativ om
> man
> > ska cykla till en punkt och sedan ta tåget
> hem,
> > jag vill nog slippa att ha en sådan på ryggen
> i x
> > antal mil, och en sådan är Väldigt dyr även
> om man
> > har haft "råd" till en dyrare cykel :P
>
> Därför packar man den i en kartong som man slänger
> när man väl är på plats vid utgångspunkten.
> Jätteenkelt faktiskt. Personligen har jag hellre
> cykeln i en kartong där jag har uppsikt över den
> än naken och polleterad utan att veta vilket våld
> den utsätts för.

Det låter som en bra ide! Vad för sorts kartong har du användt då, vart får man tag på en?

Mataffärer sponsrar gärna med wellpapp och där finns även sopsäckar och tape

upload0me.jpg

Blev dock snopen då vi kom på tåget och såg att de hade cykelplatser..

/Olle

Alltså, tips om emballage finns det gott om, och det har diskuterats tidigare.Jag tror att det är få på det här forumet som inte är medvetna om att man kan få en kartong i en cykelbutik. Men om man ska leta kartonger även på hemvägen kan det bli problem. Det är inte alla orter som har butiker som är öppna där det går att tigga till sig material, eller köpa ordentligt med tejp osv. Jag vill ha ett system där jag cyklar till tågstationen och kan cykla direkt därifrån, utan att behöva anlända en halv dag i förväg. För det finns ju faktiskt tåg som avgår innan och efter cykelaffärer har öppet. För att inte tala om söndagar. Hitta en lämplig butik i Björkliden...

Men jag pratar inte om heller om polletering, i många länder fungerar det så att man själv bär in cykeln i en tågvagn som har extra utrymme, spänner fast eller hänger cykeln på en krok i taket och själv ansvarar för att den kommer av.

Det närmaste jag har sett i polletteringsväg var på väg från Bolzano till Brenner i Italien där konduktören tog emot cyklarna i vagnen närmast loket, lyfte in dom (med hjälp av ägaren), låste dörren och sen lyfte av dom till cyklisten på perrongen. Cyklarna hängdes på krokar i taket.
Image-38AD2D5ED88111D9.jpg

Edit: Hittade en bra bild.
Och en sak till: Kom inte med några mer fiffiga knep, eller skriv att det är sossarnas fel som sålde ut hela folkets järnväg eller att det blir mycket bättre om marknadskrafterna får råda fritt. Tänk istället till på hur man kan få en förändring till stånd.

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
> Jag håller med Calle, det tjänar inget till att
> hålla på med hårklyverier. Antingen är cykeln
> nerpackad, och då är den bagage, som bör vara
> utformat så att det går att ha i bagagehyllorna.
> Tänk tanken att andra resenärer börjar plocka med
> sig utombordsmotorer och hönsburar...
>
>

Polaren tog med sig en utombordsmotor på tåget. Det var inga problem vad jag vet.

zam skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > Jag håller med Calle, det tjänar inget till
> att
> > hålla på med hårklyverier. Antingen är
> cykeln
> > nerpackad, och då är den bagage, som bör
> vara
> > utformat så att det går att ha i
> bagagehyllorna.
> > Tänk tanken att andra resenärer börjar plocka
> med
> > sig utombordsmotorer och hönsburar...
> >
> >
>
> Polaren tog med sig en utombordsmotor på tåget.
> Det var inga problem vad jag vet.
>

Ha hA HA!

Nja det suger faktiskt att man inte får ta med sig cykeln på tåget....
Så vart tvungen att köpa en cykelväska....Fungerar ju....men inte så jävlans bra.
Håller på transporterar cykeln Ludvika-Strängnäs för är i Är i Strängnäs varnana vecka.
Den är otymplig att bära och ställa nån stans på tågen.....
Blir tokig men slipper snart transportera cykeln på tåget...men fan dom borde ju ändra på den regeln.
Skriva lite klagomål till dom. Se om dom kan ta åt sig nått.

Nej den måste ja ha missat tyvärr :S
Ojoj dags att vakna till liv och slappna av efterdagens backträning och börja läsa.
Men tackar för tipset. Hoppas det kommer gå igenom =))

Jar hade en del kontakter med miljöpartiets uppsalariksdagsmannen, Gunnar Goude, som väckte frågan i mp´s riksdagsgrupp för en del år sedan. Enligt honom blev de eld och lågor: äntligen en fråga där mp kunde göra en insats som inte är kontraproduktiv med avseende på partiets mål. Men sedan hände det ingenting.

Personligen tycker jag man skulle kunna lagstifta. Kan man lagstifta om ölens alkoholhalt, hjältvång för barn, säkerhetsbälten, o s v, finns inget som hindrar att man helt enkelt inför en lag som säger att alla, eller ivf de flesta, tåg ska kunna ta med cyklar.

Per

Obed skrev:
> SLUT PÅ MÖJLIGHET ATT TRANSPORTERA CYKEL I SVERIGE
> - ANNAT ÄN MED EGEN BIL ELLER FLYG!

Jag vill oxå ha eget flyg!

Tillbaka
Topp