Ingen kategorisering på happymtb?

Gubeee

Ny medlem
Hello

Helt ny här på forumet och nybörjare på mtb. Happymtb verkar vara the place to be, men det som slår mig är att det inte finns någon kategorisering överhuvudtaget för alla inlägg. Allt bara ligger huller om buller, och för att hitta något måste man söka och veta vad man letar efter, vilket jag som nybörjare inte riktigt gör.

Har jag helt missat något, eller ska sidan helt enkelt vara så här ostrukturerad? :)

Ha det gott

Gustav

Hej igen,

sorry, såg nu att det fanns massa skrivet om detta redan. Jag utgick från att jag missat någon inställning...

Gubeee skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag helt missat något, eller ska sidan helt
> enkelt vara så här ostrukturerad? :)

Ja vill man det.. Det är frågan.

Klart att man skulle "slippa" vissa trådar som man inte är intresserad av, man skulle även missa massa roliga trådar som man TRODDE man inte var intresserad av. Man skulle dock inte missa någon tråd, av ett ämne man själv var intresserad av.

Generellt tror jag att forumet skulle bli mindre aktivt även om det vore bra med funktioner, sämre respons i trådar etc. Det optimala i ett sådant skede vore att ha forumsinställningar med olika layouts, där man kan välja att inte sortera trådar alls.

Finns massa plus/minus, jag tänker inte lägga mig i den debatten mer än ovanståend, utan låter gammelrävarna(och moderatorer) här bestämma sånt.

Tycker att det låter som en utmärkt ide.

Som ny användare så får man enbart göra inlägg i Cat V. Sedan får man ta poäng för att rankas upp till Cat IV osv.

Sedan när man blivit elitanvändare så kan man röstas upp till Cat I av UHI (International Happy Union).

En Cat V användare får då självklart inte läsa inlägg från högre kategorier.

STIZZE skrev:
> Gubeee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har jag helt missat något, eller ska sidan
> helt
> > enkelt vara så här ostrukturerad? :)
>
> Ja vill man det.. Det är frågan.

Jag använder andra fora, som är kategoriserade.

På dem använder jag funktionene "visa nya inlägg sedan ditt senaste besök" eller liknande.

Det blir då som happy.

Enda gången jag går in i kategorierna är när jag är ny på forat, och letar efter något, eller när jag skall posta nya trådar.

Olby skrev:

>
> En Cat V användare får då självklart inte
> läsa inlägg från högre kategorier.

Jo, det självklara är att man får läsa inlägg från en kategori högre än man får skriva i, utom "överstekategorin" där får bara invigda läsa...

Man skulle kunna ha inställningar som ger en forumet kategoriserat. Men sökfunktionen är ju så vass så det behövs inte tycker jag! Det man använder mest ligger överst i vardagsrummet Happy.

Gubeee skrev:
> Hej igen,
>
> sorry, såg nu att det fanns massa skrivet om
> detta redan. Jag utgick från att jag missat
> någon inställning...

Haha, det är ganska vanligt att nyreggade påpekar avsaknaden av kategorisering. Inget konstigt med det, men jag misstänker att en stor del av Happys styrka ligger i kaoset. Det tvingar användarna att hjälpa varandra, och forumet blir mer socialt. Om man bara ger det lite tid, är Happy nästan bästa platsen på internet. :-P

Men.... Det är ju kategoriserat, tråden med senaste inlägget ligger ju överst! (Om inte någon klistrat en tråd förstås). =)

ähh, det är det som är halva charmen med happy. dessutom, m man kategoriserade, så blir det en massa trådar man missar, som man ändå hade läst annars. vet hur det är på andra forum, som har en uppdelning, jag läser i stort sett bara i en avdelning av forumet och missar troligen en hel del som jag annars hade tyckt varit intressant. varför läser jag då inte de andra delarna av forumet? för att det blir så omständligt att hoppa emellan dem, o skumma igenom varje del om det finns nån tråd jag vill läsa.

sen tror jag att om man delar upp happy i massa delar, så kommer forumet kännas dött stundtals, i nån forumdel kommer det 10 inlägg på en dag, i en annan 50 och i nån tredje forumdel kommer ingen. dessutom tror jag man missar massa kunskap när man ställer en fråga.tänk er att det är många som kanske inte bemödar sig gå i på t.ex. en forumdel om racer (bara ett exempel), för de är inte intresserade av racer, därmed läser de inte en tråd som kanske har en rubrik som inte säger nått om racer, o svarar därmed inte på en fråga de kanske hade kunnat svara på.

för att inte tele om det administrativa arbetet för de som driver sidan, med att flytta trådar mellan forumdelar pga. att de hamnat i fel del.

men som redan nämnts, det ä inte första gången detta avhandlas. o detta är ju min högst personliga åsikt :D

En struktur kan skapas och upprätthållas även utan massiv pågående insats av administratör/moderator

Några kanske känner till begreppet "Tag Cloud" som ju nått viss spridning: http://en.wikipedia.org/wiki/Tag_cloud

Tänk om det som folk skriver inom klamrar först i trådtiteln automatiskt tolkas som en tag, och presenteras i ett "moln"...

MR hyde skrev:
> Är delade meningar om detta ;P
>
> // *Känner mig kluven * Svein

Ja Happy kan gärna delas upp i meningar.

Taggar (multipla) = Bra.
Uppdelning = dåligt.

cantsomeoneelsedoitsimpsons.png ht=199

En uppdelning skulle säkert bara resultera i att alla skrev i Övrigt-delen och alla andra kategorier skulle vara helt döda och då kan vi ju lika gärna strunta i en uppdelning

Finns det något svenskt cykelforum som ens är i närheten av
det antal inlägg och trådar som Happymtb har?

Jag skulle inte tro det.

De flesta (alla?) andra svenska cykelforum är "döda" i jämförelse med Happymtb.

/Fedde

Fikasvettot skrev:
> Taggar (multipla) = Bra.

I princip ja, men eftersom folk inte kan skriva vettiga rubriker så tror jag inte att dom kommer bemöda sig med att sätta vettiga taggar i någon större utsträckning heller.

också ny på forumet och tyckte det var väldigt förvirrande, nu har jag mer eller mindre accepterat det och tycket det är ganska ok.
Däremot skulle det vara skönt om som sagt "ämnet" och kanske första raden i posten "taggades" bättre av folk för att förbättra sökfunktionen. Jag exempelvis är bara intresserad av Downhill och i mitt fall hade det underlättat OTROLIGT om exempelvis alla poster som gjordes inleddes exempelvis med;
-----------------------------------------------------------------
Ämne: @DH Vilka bra ställen i GBG

taggs DH Downhill Rutter GBG

Hejsan,
bla bla bla bla
-----------------------------------------------------------------

dvs. att alla "ämnen" leds exemplvis med cykeltypen precis på samma sätt som folk brukar sätta OT för Off Topic.
Hade räckt långt tycker jag varje fall.

Sökfunktionen skulle kunna utvecklas med en funktion där man skickar PM till 42hz och ber honom leta rätt på det man söker. Det vore den optimala sökmotorn, garanterat träff varje gång.

Med tanke på hur många miljoner cykelforum det finns på internet så förstår jag inte varför människor som inte tycker om upplägger envisas med att skriva här. Det är ungefär som de som flyttar till bromma och sedan klagar på att det ligger en flygplats där. Eller folk som flyttar in till vallhallavägen och klagar på biltrafiken.

Senast redigerad av en moderator:
Happy är redan kategoriserad. Det finns redan ett antal rubriker längst upp och övrigt, dvs Forum. Frågan är om Happymtb skulle fungera bättre med ytterligare en rubrik till som tex Happyrides. Men antagligen inte så många skriva i den.

e. skrev:
> Med tanke på hur många miljoner cykelforum det
> finns på internet så förstår jag inte varför
> människor som inte tycker om upplägger envisas
> med att skriva här. Det är ungefär som de som
> flyttar till bromma och sedan klagar på att det
> ligger en flygplats där. Eller folk som flyttar
> in till vallhallavägen och klagar på
> biltrafiken.

+1 Inte ofta vi tänke likadant, men idag är det verkligen +1 T

e. skrev:
> Med tanke på hur många miljoner cykelforum det
> finns på internet så förstår jag inte varför
> människor som inte tycker om upplägger envisas
> med att skriva här. Det är ungefär som de som
> flyttar till bromma och sedan klagar på att det
> ligger en flygplats där. Eller folk som flyttar
> in till vallhallavägen och klagar på
> biltrafiken.

+1 Inte ofta vi tänker likadant, men idag är det verkligen +1 T

Är inte helt ny här men finner det oerhört rörigt. Självklart ska man inte ha för mycket kategorier och uppdelningar av ett forum men det finns ju också en gräns för när det börjar behövas. Själv missar jag nog många trådar då jag inte har tid eller ork att läsa en massa rubriker, man får liksom ingen överblick då trådarna hoppar upp och ner på sidan (och ibland till andra sidan) då det skrivs rätt så friskt i de.

Sökfunktionen fungerar men jag saknar en funktion som visar sökresultatet som trådar där rubriken innehåller min sökterm, inte varenda inlägg.

Det är ju fritt att avstå happy men det tycker jag är ett tråkigt argument. Nåja, jag kommer iaf fortsätta läsa här men med detta upplägg så får man nog räkna med att samma frågor kommer att ställas ganska så frekvent.

Nä låt bli att förbättra Happymtb så att det skulle intressera fler personer som vill cykla i skogen,uppför eller nedför. Vi måste ta hänsyn till alla som vill skriva om cykelpoltiska eller inlägg och om vinägerchips.
Är du mer intressrad av DH så finns det ju trots allt bättre forum för detta som Pushbike.
För övrigt så kör jag de flesta turerna nu för tiden med hjälp av tjänsten SMS.
Try it, you like it.

hafah: Gäller att läsa här konstant, då blir det lättast att hänga med :) Kan hålla med dig om att man borde fixa till sökmotorn lite

hafah skrev:
> Är inte helt ny här men finner det oerhört
> rörigt. Självklart ska man inte ha för mycket
> kategorier och uppdelningar av ett forum men det
> finns ju också en gräns för när det börjar
> behövas. Själv missar jag nog många trådar då
> jag inte har tid eller ork att läsa en massa
> rubriker, man får liksom ingen överblick då
> trådarna hoppar upp och ner på sidan (och ibland
> till andra sidan) då det skrivs rätt så friskt
> i de.
>

de hoppar ju upp o ner beroende på om du läst dem eller om nån skrivit nått nytt efter att du läst. vad är det som är så svårt med det. skulle du söka igenom alla kategorier på forumet om det delades upp? för annars kan du ju missa saker med ett sådant forum med. istället för att söka igenom 3 sidor på forumet som det är nu, så söker du igenom 1,5 sida i två uppdelade delar av ett forum, slutresultatet blir ju detsamma :D

ända jobbiga är ju när man varit borta i flera dagar o det är typ 8 sidor att skugga igenom :D men det skulle ju bli liknande med uppdelat forum, i alla fall för mig :D

men man måste ju inte läsa allt?

jag läser mindre och mindre eftersom det mesta ändå bara är upprepningar och annan skit...

Mårten skrev:
> men man måste ju inte läsa allt?
>
> jag läser mindre och mindre eftersom det mesta
> ändå bara är upprepningar och annan skit...

+1

Mårten skrev:
>

Och vad kan det bero på?

Jensen skrev:
> hafah skrev:
> -----
> > Är inte helt ny här men finner det oerhört
> > rörigt. Självklart ska man inte ha för
> mycket
> > kategorier och uppdelningar av ett forum men
> det
> > finns ju också en gräns för när det börjar
> > behövas. Själv missar jag nog många trådar
> då
> > jag inte har tid eller ork att läsa en massa
> > rubriker, man får liksom ingen överblick då
> > trådarna hoppar upp och ner på sidan (och
> ibland
> > till andra sidan) då det skrivs rätt så
> friskt
> > i de.
> >
>
> de hoppar ju upp o ner beroende på om du läst
> dem eller om nån skrivit nått nytt efter att du
> läst. vad är det som är så svårt med det.
> skulle du söka igenom alla kategorier på forumet
> om det delades upp? för annars kan du ju missa
> saker med ett sådant forum med. istället för
> att söka igenom 3 sidor på forumet som det är
> nu, så söker du igenom 1,5 sida i två uppdelade
> delar av ett forum, slutresultatet blir ju
> detsamma :D
>
> ända jobbiga är ju när man varit borta i flera
> dagar o det är typ 8 sidor att skugga igenom :D
> men det skulle ju bli liknande med uppdelat forum,
> i alla fall för mig :D

Jag förstår hur du menar, men på samma sätt hoppas jag du förstår min poäng att det finns en gräns då ett forum utan kategorier orsakar ett större antal missade trådar än ett forum med kategorier. Annars kan väl hela sverige ha ett enda forum om ALLT och man kommer inte missa ett skit! Extremt exempel men ville vara lite övertydlig. ;)

hafah skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > men man måste ju inte läsa allt?
> >
> > jag läser mindre och mindre eftersom det mesta
> > ändå bara är upprepningar och annan skit...
>
>
> Och vad kan det bero på?

att folk inte orkar söka innan de frågar?

Senast redigerad av en moderator:
Eftersom de flesta cykelrelaterade frågor redan är behandlade och att folk antagligen använder sökfunktionen så är det bara de mest retarded-inläggen som vi ser. När sedan de mer seriösa inläggsförfattarna har börjat tröttna på inläggen eller gjort något annat i livet, typ barn, så tar andelen skitinlägg över.

Så är det. Jag har räknat på det....

Robert skrev:

> För övrigt så kör jag de flesta turerna nu
> för tiden med hjälp av tjänsten SMS.
> Try it, you like it.

Hur funkar sms-cykling? Kommer ihåg en gång i tiden då jag använde telefon för att skramla ihop folk så att man vågade sig ut i skogen.

Mårten skrev:
>

och ändå sitter du och läser denna upprepningarnas moder till forumfråga...

Jag har hängt på Happy till och från under nu en lång tid. Cykelsäsong = mer.
Tyckte som dom flesta "nya" att det bara är ett surr och man hittade inte ett skit, i början.
Men idag- super!
Happy är som en dålig såpopera på tv, man kan missa flera veckor och det är fortfarande samma tugg. Superhärligt! Man har inte missat ett dugg.
Även en sjysst jargong överlag.
Håller med vissa ovan. Det är mycket roligt man skulle missa med kategorisering.
Läser och läst mycket intressant som man annars skulle missa.

Gillar den sköna mixen av inlägg från alla typer, Svetton, mtb, lvg, ss, fixie, dh, o allt vad det heter.....

Finns visa ord från übermästarna:
- Sök och forska i en vecka innan du slänger ut en fråga på happy, det mesta finns under läsvärt.

Sökmotorn - bra

Happy - MVG!

fredrikw skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > men man måste ju inte läsa allt?
> >
> > jag läser mindre och mindre eftersom det mesta
> > ändå bara är upprepningar och annan skit...
>
> och ändå sitter du och läser denna
> upprepningarnas moder till forumfråga...

Muerto försöker bara göra sig märkvärdig.

Tillbaka
Topp