Inget ramnummer på cykeln?

solo

Ny medlem
Fick/lånar brosans cykel när han är ute och reser (1-2år) och tänkte kolla över den/småfixa lite saker. Vänder på den och ser att det inte sitter något ramnummer på undersidan där det alltid brukar sitta ett. Cykeln är i kolfiber och på andra cyklar i stål eller aluminium så kan ju numret vara etsat/bränt in i metallen. Antar att det blir lite svårt på kolfiber så finns det inget ramnummer eller har det suttit en klisterlapp som lossnat? Finns ramnummret på något annat ställe kanske? Vill minnas att när jag 10-15 år så tog mina föräldrar min cykel till något ställe där dom märke cykeln med mitt personnummer för att kunna identifiera den vid ev. stöld. Kan man fortfarande göra detta och hur funkar det med kolfiber?

Pratade med min bror och han hade absolut ingen aning, ingenting som han ens tänkt på sa han.

Tack för svaren, har kollat lite överallt på cykeln och hittat ett nummer. Kan kanske lika gärna vara ett serienummer från tillverkning? Det sitter på gaffeln, högst upp där "benen" fäster i varandra. Innan själva ramen. På innsidan står ett nummer: 03M00083257. Inte dom siffrorna men samma uppbygnad. Kan detta vara ramnummret?

darkforce skrev:
-------------------------------------------------------
> de är nog snarare gaffelns nummer ramnummer
> sitter nånstans på ramen dvs inte på nån
> löstagbar del

Ja, tänkte nästan det. Men då verkar det inte finnas något ramnummer kvar på cykeln. Var väl en klisterlapp som har lossnat eller tagits bort helt enkelt.

eller så är lacken så pass tjock att den döljer numret testa ta en stark ficklampa o lys efter ramen så kan du kanske lyckas hitta ramnummer genom att "skugga" efter lacken eller så är de en kinakopiaram som helt enkelt saknar ramnummer

Provade precis med en ficklampa och såg ingenting alls, cykeln är en Scott Scale och det mesta verkar vara original så antar att det inte är en kinakopia dom satt på? Tror mer på att numret suttit på en lapp och sedan lossnat.

Lyfter denna tråd lite jag har problem att hitta numret på min hoj. En scott spark 35 kolfiber.
Tittat runt överallt men hittar inget :( under vevhuset så finns det en liten nerskjutning i kolfibern som det ser ut att suttit någon sort av klisterlapp då det finns klisterrester. Kan det varit där den suttit? eller har moderna cyklar inga numren längre som förr?

Jo, klisterlappar är ganska vanligt. Det är rätt ovanligt att ramnummer efterfrågas. När jag har fått cyklar stulna har det inte efterfrågas av varken polis eller försäkringsbolag. Jag har kommit i kontakt med det i samband med någon reklamation, men det lär ju gå att ordna oavsett.

Jag har fått uppge ramnummer för att kunna försäkra cykeln.
Kollade på en allebike och där fanns inget heller. Den var 2019... Men samtidigt är det ju bara klistermärken på mina andra.

Hej
Sorry för extremt sent svar men ändå. Visade sig sitta klisterlapp under kedjeskyddet? konstigt ställe kan jag tycka?

Men men allt slutade gott till slut :)

Tillbaka
Topp