Inget tryck i framdämparen efter vinteruppehåll på ny hoj (Trek Fuel 9.7)

Suedish

Medlem
Plockade ut hojen från förrådet häromdagen, en heldämpad Trek Fuel 9.7, och märkte att (ja nu förklarar jag säkert med helt fel ord) det inte är något motstånd i framdämparen, om jag låser den så är det marginellt mer än om jag har den olåst helt enkelt. Jag köpte cykeln sommaren 2021 så den är relativt ny, är det något man kan förvänta sig efter ett par månaders stillastående över vintern så jag behöver pumpa upp det på något vis, eller är det nåt som är galet?

Har givetvis garanti och service som ingår men ville kolla här först bara så jag inte missar något uppenbart.

Senast ändrad:
Om den förvarats kallt så ändras lufttrycket beroende på temperatur, så börja med att pumpa och se vad det är för tryck och om det blir bättre.

Kan du utveckla det resonomanget lite bättre.
Håller med om att det är långsökt, och förmodligen inte orsaken, men om temperaturen sjunker så sjunker även trycket.

det inte är något motstånd i framdämparen
Jag tror tyvärr att det läcker. Har en cykel som används ytterst sporadiskt men där dämparen är som jag förväntar mig att den är. Sist jag fyllde är nog i samband med service för ca 4 år sedan...
Har även en TopFuel 2021 som jag använder regelbundet men tror inte att jag fyllt luft sedan i höstas och då var det för att jag tömde och fyllde för att anteckna mitt börvärde ;-)

Det är väl skillnad på att kontrollera och att fylla för att det inte är någon dämpning?
Har man kontrollerat så behöver man väl inte fundera på om det ska pumpas eller inte?

Jag kanske missförstår frågan. Om dämpare är mjuk och jag inte vet om det är tryck i så hade jag kollat

Fast trycklöst efter ett vinteruppehåll på en ny cykel är inte normalt.

Om min nya cykel skulle uppvisa ett sådant beteende hade jag reklamerat den omedelbums.

Sedan får säljaren bevisa för mig att det är normalt.

Jag har nog inte cyklat sedan december på min med en SID jag köpte typ i mars 21, 70 av 81psi kvar som sannolikt pumpades i någonstans under november. (Sprang ut i garaget och kollade)

Ja, är det för jobbigt att pumpa upp den och se om den håller tryck så är det service som gäller.

pumpa går ju men den kommer antagligen inte att hålla tryck. för något är fel. enl liten minskning av trycket efter några kvartal är normalt, men inte att det går ned påtagligt vid stillastående snarare är det vid flitig användning man kan behöva fylla på emellanåt.

temperaturen under vinterförvaringen kan man fullständigt bortse ifrån

men om temperaturen sjunker så sjunker även trycket.
Det är ganska marginellt.
Låter mer som läckage i mina öron.

En enkel sak att kolla är att ventilkäglan är iskruvad som den ska, och inte lös. Möjligen kan det ha läckt ut den vägen.

Tillbaka
Topp