Inhägnader i Änggården?

Inhägnader i Änggården?
Lyfter denna tråden igen för att informera er om att vi, GSC, nu har kontakt med ansvariga på Botaniska. Vi fick ett mycket positivt svar från dem där de skriver att de väldigt gärna ser ett samarbete och dialog med de som vistas i Änggården.
De ansöker om tillstånd från Jordbruksverket för att installera färister på hägnet så att man skall kunna färdas fritt. Tydligen handlar det om "närkontakt med djur" på något vis. De har även ansökt om pengar för att åtgärda stigar som slits för mycket men fått avslag. Åtgärderna är föreslagna tillsammans med Komet Club Rouleur. Detta kände jag inte till men är ju väldigt positivt. Under hösten startar ett arbete för att ta fram 3 lämpliga områden för mountainbike-cykling i den gröna kilen Slottsskogen-Sandsjöbacka. GSC kommer vara med i de diskussionerna.

Jag vill samtidigt passa på att påminna om att det till stor del är upp till oss som cyklar i Änggården, och andra områden naturligtvis, att vara rädd om vår arena. Cykla med förstånd låter ju lite halvkul men det är viktigt.

Nedan följer en liten text om vad som gäller och vad man kan tänka på:
"Anpassa cyklingen efter naturen. Det går bra att cykla skonsamt och genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att:
- undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
- undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
- anpassa körsätt efter underlag
- grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark

Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde."​

Läs gärna på lite också: http://www.hsr.se/startsidan/om-kampanjen-var-radd-om-din-arena

Själv tycker jag det kändes riktigt skönt och kul att få en så positiv kontakt direkt.

Inhägnader i Änggården?
Utmärkta nyheter på alla sätt och vis! Väntar med spänning på GSCs utveckling
så att man kan gå med nån gång och visa sitt stöd för just sådant här arbete.

/Morgan

Inhägnader i Änggården?
Kanon! att någon tar initiativ och startar en dialog med stigmarodörerna.

freebasse skrev:
-------------------------------------------------------
> Under hösten startar ett
> arbete för att ta fram 3 lämpliga områden för
> mountainbike-cykling i den gröna kilen
> Slottsskogen-Sandsjöbacka. GSC kommer vara med i
> de diskussionerna.
>

Ni får gärna framföra att stigarna för mountainbike-cykling behöver vara varken sandade, grusade, flisade, asfalterade eller handikappanpassade, och nedfallna träd är utmärkta hästhinder.. de som gjorde jobbet med vildmarksleden förstörde den rätt så rejält bitvis med allt grus.

Inhägnader i Änggården?
Jättebra Basse!

Jag tror det finns något sorts missförstånd hos en del (som själva inte cyklar) att MTB-cyklister vill ha släta "banor". Vi får släpa med dom ut på nån rejält stökig stig och visa vad vi gillar helt enkelt. Naturligt och stökigt. Så kanske vi slipper fler grusningar sen.

Inhägnader i Änggården?
"- grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark"

Sorry men [citation needed] Det låter lite orelevant och missledande. Semi slicks kommer att slida mer vid bromsning än grovmönsterade däck på nedförsbackar, särskilt på branta delar, destå större chans att förstöra stigen. Det som är viktigare är att däck med små mönster är mer sannolika att slida på rötter (uppför)och skala deras ytan mellan grovmönster grepper med mindre skada till trä... Visst vid dålig teknik grovmönster gör säkert större skador men detta är en del av utbildning och sunt förnuft. Någonting som GSC kommer säkert att förbättra genom att organisera lovade kurser i cykling. Kunde resonera att grovmönster ökar körning förtroende hos nybörjare och då blir de bättre cyklister snabbare.

May Strava not straighten the path

Med vänliga hälsningar Den som alltid tänker för mycket:
Wacek

Senast ändrad:
Inhägnader i Änggården?
Rattnalle skrev:
> Just när det gäller Vildmarksleden är det nog
> en skopa allmän okunnighet. Som att de fällt
> träd för att förhindra erosion... ehhh...

Menar du de träden som ligger rakt över leden som gör att de satans jordfräsarna till fyrhjulingar inte kommer fram?

Inhägnader i Änggården?
Roy Mance skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Just när det gäller Vildmarksleden är det
> nog
> > en skopa allmän okunnighet. Som att de fällt
> > träd för att förhindra erosion... ehhh...
>
>
> Menar du de träden som ligger rakt över leden
> som gör att de satans jordfräsarna till
> fyrhjulingar inte kommer fram?

Nej, det är nog en sträcka jag inte varit på nyligen. Men det är ett ställe i en sluttning där de fällt alla träd inom någon meter från leden och öst på smågrus. Det är nog bortregnat redan, jag har inte varit där sen i höstas. Fungerade säkert jättebra mot erosion.

Inhägnader i Änggården?
Kan ju inte vara så jävla svårt och snickra själv.

kaj a skrev:
> Kolla med ansvariga om dom kan sätta upp färist
> vid stigarna,
> http://www.cykelmotion.se/images/2007/mtbtur070526
> /DSCN4028.JPG-for-web.jpg

Mr B skrev:
> Så attans svårt kan det ju inte vara att ta
> måttet på hur högt staketet är, och så bygga
> ett par in / utfarter med färist, som moduler, ta
> med dem dit, och ställa dem på lämplig plats
> för att kunna följa befintliga stigar... Men jag
> håller med, det är jävligt dåligt att inte det
> gjorts från början.
> B!

Jag kan inte annat än anta att tråden enbart är teoretisk i dagsläget, och att man klagar för ro's skull. Ni har så klart löst problemet med färister för in och utfart redan...
B!

Inhägnader i Änggården?
Jag har fått ytterligare information kring fårhagen idag och den lyder som följer:

- Fåren släpps prel. den 27 maj.
- Det börjar byggas cykelbara färister denna veckan. Jag tänkte höra med dem om de har bestämt var dessa placeras eller om de vill ha lite förslag. Har ni några önskemål, förutom längst ner i Ättestupan?

Inhägnader i Änggården?
freebasse skrev:
> Jag har fått ytterligare information kring
> fårhagen idag och den lyder som följer:
>
> - Fåren släpps prel. den 27 maj.
> - Det börjar byggas cykelbara färister denna
> veckan. Jag tänkte höra med dem om de har
> bestämt var dessa placeras eller om de vill ha
> lite förslag. Har ni några önskemål, förutom
> längst ner i Ättestupan?

Låter bra! Längst ner i Ättestupan, vid ingången från Ljungheden samt på "baksidan" där Roy Mances bild är tagen. Egentligen finns det två nerfarter från toppen där på baksidan, så helst på båda (ca 20m mellan dom). Om jag inte ser fel är detta den vänstra när man kommer från toppen, den högra är lite mer stenig.

filename=20140412_150913_1_.jpg

Inhägnader i Änggården?
Jag har skickat över 3 förslag men troligtvis har de redan bestämt placeringar. Jag erbjöd mig att möta upp och diskutera placeringar. Sätter man en i botten på ättestupan lär det bli rejält förstört pga broms precis innan, eller en jävligt platt landning på grusvägen. Höhö

Inhägnader i Änggården?
Westman skrev:

> Låter bra! Längst ner i Ättestupan, vid
> ingången från Ljungheden samt på "baksidan"
> där Roy Mances bild är tagen. Egentligen finns
> det två nerfarter från toppen där på baksidan,
> så helst på båda (ca 20m mellan dom). Om jag
> inte ser fel är detta den vänstra när man
> kommer från toppen, den högra är lite mer
> stenig.

Yes. Det där är vänstra men så länge åtminstone en av de stigarna blir farbara så blir det ju ett enormt lyft för framkomligheten men det ideala är ju såklart om alla etablerade stigar får en övergång.

Här är en länk till de mappade stigar som finns samt var de korsar staketet. Ättestupan är inte med av någon anledning.
http://osm.org/go/0YSAEkM39--?m=

Bra dialogat!

Inhägnader i Änggården?
Hej
Jag skickade över 3 förslag till Mats och fick 100% tillbaka. Det var de stigar jag tagit mig ut från "kullen". En på södra sidan, om man håller höger vid hällarna. En på östra sidan, om man håller vänster vid hällarna och en vid ättestupans slut.

Kul med positivt.

Inhägnader i Änggården?
freebasse skrev:
> Hej
> Jag skickade över 3 förslag till Mats och fick
> 100% tillbaka. Det var de stigar jag tagit mig ut
> från "kullen". En på södra sidan, om man
> håller höger vid hällarna. En på östra sidan,
> om man håller vänster vid hällarna och en vid
> ättestupans slut.
>
> Kul med positivt.

+1^100

Inhägnader i Änggården?
Lysande! Nu är det bara att hoppas att den som snickrar gör dom breda nog att de går att cykla över. Du kanske för säkerhetsskull ska bifoga en bild på en modern hoj och bifoga spec på ca 785mm frigång på X mm höjd. :)

Inhägnader i Änggården?
Det händer grejer! Inte den bästa bilden (nån idiot ställde en cykel i vägen), men nog borde det gå att cykla över när staketet väl är tillfixat?

IMG_20140520_181201-001.jpg

Kan bli spännande om det sitter en likadan i slutet av ättestupan dock :P (orkade aldrig hjula runt och kika).

Edit: Glömde säga - Bra jobbat ni som snackat med Botaniska! Kan inte påstå att jag saknat stigarna som funnits innanför inhängnaden, men det är ju alltid trevligt med nya (gamla) alternativ.

Senast ändrad:
Inhägnader i Änggården?
freebasse skrev:
> Hej
> Jag skickade över 3 förslag till Mats och fick
> 100% tillbaka. Det var de stigar jag tagit mig ut
> från "kullen". En på södra sidan, om man
> håller höger vid hällarna. En på östra sidan,
> om man håller vänster vid hällarna och en vid
> ättestupans slut.
>
> Kul med positivt.

Fantastiskt!

Inhägnader i Änggården?
zinkpasta skrev:
> Det händer grejer! Inte den bästa bilden (nån
> idiot ställde en cykel i vägen), men nog borde
> det gå att cykla över när staketet väl är
> tillfixat?
>
>
>
> Kan bli spännande om det sitter en likadan i
> slutet av ättestupan dock :P (orkade aldrig hjula
> runt och kika).
>
> Edit: Glömde säga - Bra jobbat ni som snackat
> med Botaniska! Kan inte påstå att jag saknat
> stigarna som funnits innanför inhängnaden, men
> det är ju alltid trevligt med nya (gamla)
> alternativ.

Jag begick färistpremiär över just den där i fredags. Det var oväntat kul!

Är det imorrn fåren kommer?

Inhägnader i Änggården?
Va roligt att läsa om hur de verkr ha hittat en lösning som verkar fungera för alla parter! Bra jobbat ni har varit engagerade och sett till att det blev bra!

Tillbaka
Topp