Inköp av ny cykel (nybörjare)

• Trådstartare Trådstartare Patrick.B
  • Start datum Start datum
P

Patrick.B

Guest
Är nybörjare och funderar på att köpa en ny MTB i typ 6000-8000 kronors klassen..
Har funderat på en KHS Alite 2000 ( http://www.khsbicycles.com/04_alite_2000_07.htm ),
är detta ett bra köp eller rekommenderar ni nån annan? Kom gärna med tips, har suttit
och kollat runt på Internet i snart 2 veckor, är ju sjukt svårt att välja!

/Patrick

På evaldsmtb.se har dom testat KHS team elite 4000 och den fick bra betyg. Om det är någorlunda samma ramgeometri så verkar det vara en bra ram iaf.

En kompis köpte en Nishiki xc team (eller vad den nu heter) för 9000 och den är han nöjd med, förutom bromsarna hayes sole, som han inte helt kommit överens med. Tyvärr tror jag den är slut i nästan hela landet.

Tänk på att inte kolla dig blind på komponenterna på cykel, ramen är även den ganska viktig.

Jupp stödjer poppigs tankesätt där, ramen är något man vill kunna bygga vidare på och delarna är saker som samtidigt som de skall vara bra och fungera som man vill, lätt kan bli sönderkörda eller bytas ut.

poppig skrev:
-------------------------------------------------------
> På evaldsmtb.se har dom testat KHS team elite
> 4000 och den fick bra betyg. Om det är
> någorlunda samma ramgeometri så verkar det vara
> en bra ram iaf.
>
Jag har en sådan och har haft sedan juli 2005.
+ramen är lätt (vägde själv, exakt 1400 gram med flaskställskruvar och växelöra monterat)
+har bra geometri
-något flexig
-dålig finish

Nyköpt ram:
khs1a.jpg

khs1b.jpg

khs1c.jpg

Hmm.. Funderar fortfarande, trodde inte alls det skulle va så här svårt att välja!
Vart nästan det svåraste beslutet i mitt liv :)

/Patrick

Tillbaka
Topp