Inköp racer

VicNic

Ny medlem
Inköp racer
Hej! Jag och min far tänkte börja cykla lite på västkusten under somrarna, framför allt landsväg. Han är ca 189 cm och jag uppemot 200, därav kanske inte helt lätt att hitta cyklar. Vi har förstått att 15-20k är det man kan räkna med att behöva lägga per cykel, är det rimligt? Är det bäst att satsa på nytt? Hur ska man tänka vad gäller aluminium kontra kolfiber? Har ni på rak arm några cyklar med ramstorlek 62-64 som ny rekommenderar? Tror det svåraste blir att hitta en passande till mig, 58-60 räcker nog för farsan.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Inköp racer
Tack för era svar! Har kollat på olika varianter de senaste dagarna och har uppkommit några frågetecken. Är det någon väsentlig skillnad mellan en "komfortracer" och "racer" som t.ex. Rose och Canyon delar in sina landsvägscyklar i? Är medveten om att det finns ramgeometri på respektive företags hemsida, men med mig som nybörjare säger inte det jättemycket.

Inköp racer
Komfortracer och racer skiljer huvudsakligen på hur långt styrhuvudet är (räcker kortare) och hur långt överröret är (läser längre).
Givetvis är det fler skillnader men de är väl de två mest uppenbara.
Till nybörjare är nog komforträcer vettigast - speciellt om det är norra västkusten där det är mycket backcykling.
Men har inte sommarn snart gått?

Inköp racer
emmer sa:

Snart är det jul, snö och elände?

I segmentet runt 15’ får man mycket för pengarna om man köper alu. Bra kolfiberramar är dyra och ryms inte inom budget.
Billiga kolfiberramar är även tyngre än bra alu.
Jag saknar djupt den Rose SL jag sålde i vintras. Värt att titta på!
Sen finns ju begagnatmarknaden.

Inköp racer
emmer sa:
Komfortracer och racer skiljer huvudsakligen på hur långt styrhuvudet är (räcker kortare) och hur långt överröret är (läser längre).
Givetvis är det fler skillnader men de är väl de två mest uppenbara.
Till nybörjare är nog komforträcer vettigast - speciellt om det är norra västkusten där det är mycket backcykling.

Okej, tackar för den lilla genomgången. Känns helt klart som att komfort är grejen. Får väl hoppas att det fina vädret håller i sig, men du har en poäng. Blir väl i runda slängar en månad jag kommer kunna utnyttja cykeln, och sen eventuellt en vecka i höst. Lutar åt en Rose Pro SL 105 om jag köper i år, nog en rimlig summa för mig att lägga. Om något år kommer jag väl vilja uppgradera i vilket fall (är nyss fyllda 17), och verkar som att skillnaderna mellan en Pro SL och en cykel för det dubbla inte är enorma för en färsking som mig.

Tolkar din sista mening som en uppmaning att vänta med inköpet till nästa år, eller? ;)

Inköp racer
Pfaff sa:

Det verkar vara en gedigen pjäs och är särskilt aktuell för mig med tanke på dess stora storlekar, behöver nog 63 eller 65 ram. Hur skulle du säga komforten är på Rose SL? Mer komfort än prestanda, eller?

Inköp racer
VicNic sa:
Pfaff sa:

Det verkar vara en gedigen pjäs och är särskilt aktuell för mig med tanke på dess stora storlekar, behöver nog 63 eller 65 ram. Hur skulle du säga komforten är på Rose SL? Mer komfort än prestanda, eller?

Komforträser. Eller med en mer välljudande fras, granfondohoj. :-)
Roses storlekstabeller har visat sig vara passande, åtminstone för mig. Annars får man mycket god hjälp av deras säljare. Showroom finns i Stockholmstrakten.

Inköp racer
Väldigt tacksam för hjälpen, får bli att kontakta Rose imorgon och höra mig för, framför allt vad gäller storlek. Återkommer när inköpet är gjort, om inte förr :)

Inköp racer
Liten uppdatering: Blev en pro sl 105 i storlek 65, den svarta varianten. Förutom att postnord igår felsorterade paketet har allt gått smidigt.

Angående all nödvändig utrustning, såsom kläder, skor och pedaler - finns det någon hemsida som är rekommenderad här på forumet? Är det bikester många köper ifrån?

Inköp racer
Om du i stort sett nästan har cykeln skulle jag nog åka till XXL och köpa det mest nödvändiga - eller så beställerr du från Tyskland eller UK (men ibland tar det mer än en vecka - kosta på er en snabbare frakt?). Köp ett underställ i mesh från Castelli, Craft, Rapha eller någon annan. (skönt när denna varma sommar forstätter) byxorna skall vara små men om du är två meter är väl även hängsellängden värd att fundera över. Sedan är allt töjbart, men stora brallor är inte kul.
När det gäller Bikester verkar många missnöjda, jag har ingen egen erfarenhet. XXL har bra leveranser och ofta bra erbjudande. Mn köp inga pösiga och /eller fula kläder.
Lycka till!

Tillbaka
Topp