Givetvis beror det på vilken handlare vi pratar om.
XXL? De har bra marginaler eftersom de köper centralt och lyfter stora volymer.
LBS som inte är en kedja och bara gör lokala inköp? De backar nog ganska snabbt på en affär med rea-procentsatser.
Vid lansering av ny serie i.e. 2016 --> 2017 finns eventuellt någon form av stöd från tillverkaren till att göra utförsäljningen för att snabbare möjliggöra ny order på nya serien.
Sen finns det väl andra saker som hjälper till med vad butiker kan förhandla för priser.
Synlighet i butiker, hur mycket officiella tillbehör och kringutrustning man rangear i sortimentet, vad man har för utbildning bland sina säljare, vilken form av service man erbjuder för att hjälpa kunden till en bättre "xxxx-varumärkes upplevese", har du hemsida och vad för trafik passerar där? and so on and so forth. Jag jobbar inte i cykelbranschen men jobbar med inköp inom detaljhandel och det finns många faktorer som påverkar vilken typ av marginal man kan förhandla sig till. Men kan inte svära på att cykelbranschen är samma som min egen.
Skulle gissa att en vanlig liten LBS ligger runt 20-30% marginal.
-Andy- sa:
Vad jag har hört och läst så har flera cykeltillverkare rankingsystem som påverkar inköpspris. Ju fler cyklar butiken säljer desto högre ranking vilket innebär ett lägre inköpspris, snabbare leverans, osv. Men högre ranking kan också innebära motkrav t.ex. att butiken måste köpa in specifika modeller.
Låter inte orimligt. Men tror mest att det är stormärken som Spesh och Scott som har sådant system, men det är en gissning.