Inköpsråd: Ny minipump?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har sedan ett tag gått och funderat på Lezyne Alu Drive, som är en variant med slangstumpsnippel som underlättar att behålla presta-ventilerna hela.

lezpfryr.jpg

Efter att gången helg pumpat av en UST-ventil i fält har jag bestämt mej för att släppa på snålheten och göra slag i saken.

Någon som nyligen har gjort pumpinköp som har någon nyttig info i ämnet?

Har en road drive och den är underbar. Ville ha en pump som funkade till både lvg och mtb och då prioriterade jag en med small kolv för att underlätta vid höga tryck. Att det tar ett par extra pumptag då jag punkar på mtbn tar jag gärna.

Har ahft en sån som du länkar till, ( http://www.bike-discount.de/shop/k609/a64370/alloy-drive-small-black.html?mfid=501 ), nu har jag en sån här istället, typ likvärdig i samma storlek men lite smidigare med slangen då amn inte behöver skruva fast den i pumpen utan bara drar ut den ur skaftet så sitter den där den ska, coh man behöver inte vända på den om man ska skifta mellan schrader och påresta utan man skruvar bara ut munstycket lite så är det kalrt.

http://www.bike-discount.de/shop/k609/a42396/race-rocket-mt-black.html?mfid=73

JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Har sedan ett tag gått och funderat på Lezyne
> Alu Drive, som är en variant med
> slangstumpsnippel som underlättar att behålla
> presta-ventilerna hela.
>
> http://www.coloradocyclist.com/img/product/full/l/
> lezpfryr.jpg
>
> Efter att gången helg pumpat av en UST-ventil i
> fält har jag bestämt mej för att släppa på
> snålheten och göra slag i saken.
>
> Någon som nyligen har gjort pumpinköp som har
> någon nyttig info i ämnet?

Har exakt den. Mkt nöjd.

Ska du ha den till MTB eller till racer? Alloy Drive är mer för hög volym och stora MTB-däck, åker du racer så finns det en motsvarande som heter HP Drive tror jag som är mer för små volymer och lite högre tryck...

Ett par råd angående Lezyne minipumpar. Föj dom annars kan pumpen bli helt värdelös i fält.

1 Säkra "gummihatten/hattarna" med en stump isoleringband. Dom halkar gärna av i terrängen och man får grus och lera som går in i gängen och ventilerna.

2 Lägg på lite fett i gängen till slangen, den korriderar gärna i pumpen fast och sitter som berget, allra helst på hösten med kalla blöta fingrar.

3 Dutta till på racerventilen innan du pumpar för pumpen fömår inte alltid öppna dom.

annars är pumparna bra dom små rackarna.

Ett annat råd gällande pumpslangar som man skruvar fast i ventilen: lägg lite gänglåsning på ventilinsatsen om det är en sådan. Den kan följa med ut när man skruvar av pumpen annars.

JPL skrev:
> Har sedan ett tag gått och funderat på Lezyne...

Jag köpte just den pumpen innan Mallis. Jag fick inte en enda punka under veckan.

Rekommenderas!

Skogling skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har sedan ett tag gått och funderat på
> Lezyne...
>
>
> Jag köpte just den pumpen innan Mallis. Jag fick
> inte en enda punka under veckan.
>
> Rekommenderas!

Det avgör saken, pumpskrället är beställd inom ett par ögonblick!

Va fa.. det finns ju två olika storlekar!!
Ska man ha medium eller small?

Skogling, spelar storleken någon roll för att slippa punka?

För eventuella andra idioter utöver mej i jakt på minipump och som i framtiden läser tråden så dokumenterar jag härmed en snabbutredning:

Small: 185 mm lång
Medium: 230 mm lång
De flesta skriverier pekar mot att det är small som säljer mest och är mest poppis. (Verkar sannolikt även vara den modellen som är på bilden i tråden och som Skogling har undvikit punka med. Jag är en död fisk, så jag följer strömmen och köper en sådan.)

Edit: felstavning.

Senast ändrad:
Skogling skrev:
> Idiot? Idot heter det väl. Idot.

Ja fan, man börjar tappa greppet... kanske har med att göra att andelen idoter här har ökat de senaste åren.

Tillbaka
Topp