Inkörstid, ny sadel?

Valhalla_

Aktiv medlem
Inkörstid, ny sadel?
Hej,

Köpte en ny sadel till min xc hoj, då jag upplevde den gamla som lite för smal. Jag gick till cykelaffären och fick sittbenen uppmätta. Jag hade tydligen en "medium" röv, och skulle ha en 143 mm sadel. Jag lånade hem en specialized phenom SL 143, och körde på den i några dagar. Den kändes ok, lite hård dock. Men byxorna fastnade när man skulle ned bakom sadeln och det funkar inte för mig. Jag vill inte handikappas i min åkning av att sadeln är i vägen. Så den gick bort. Fick upp ögonen för specialized Henge istället. Den har aningen mer stoppning och en bättre rundning bak, så man utan vidare kommer ned bakom. Det slutade med att jag köpte en sådan istället, utan att låna hem (fanns ingen sådan lånesadel). Blev bara en kort provtur innan. Den kändes bra. Nu har det gått en vecka och jag har inte hunnit köra så vansinnigt mycket, 3 turer. Jag tycker det känns som att sittbenen tar i stort sett all last, till skillnad från förra sadeln där det kändes som att sittbenen gick i "split". Idag fick jag en ruskigt obekväm känsla i sittbenen när jag transporterade mig till skogen, dvs platt-mark-nötande med häcken planterad i sadeln. Väl inne i skogen försvann detta, eftersom man ändrade position och/eller ställde sig upp ofta.

Detta blev ett långt inlägg, men frågan är: Har röven en inkörningsperiod och isåfall hur många turer bör man räkna med obehag i sittbenen? Som sagt känns sadeln som att den gör det den ska, dvs avlastar det runt omkring, men sittbenen blir möra om man inte står upp lite nu och då eller byter position. Jag gissar att jag med min förra sadel inte byggt upp någon "hård hud" på sittbenen eftersom den fördelade lasten även på mjukdelar.

Senast ändrad:
Inkörstid, ny sadel?
Plastsadlar har kort eller ingen inkörningsperiod.
Tråkigt nog passar nog den sadeln inte dej.

Gör dem ont så snart blir det bara värre...

Inkörstid, ny sadel?
Så länge det bara handlar om ömma sittben känns det som att röven anpassar sig. Känns ju alltid lite när man kör första längre turerna på våren, så det borde ge sig tycker jag. Men den stora frågan är ju vad din röv tycker!;)

Inkörstid, ny sadel?
Precis så som ovan. Är det rätt känner man det direkt tycker jag. Lite öm kan man vara direkt i början men det tar max ett par dagar att bli av med och skall inte komma tilbaka om sadeln är rätt. Detär min erfarenhet i alla fall.

Inkörstid, ny sadel?
Har man inte haft Specialized sadel förut kan man räkna med ca 1 veckor cyklung innan sittbenen i rumpan har aklimatiserat sig till den nya sittpositionen... En modern sadel med plaststomme körs inte in speciellt mycket, det är därför rätt viktigt att pröva om möjligt innan köp :-) T

Inkörstid, ny sadel?
Tack för svaren. Verkar vara lite blandade åsikter. Men tror jag testar att köra kanske 5 turer till. Kanske det blir bättre. Det är ju trots allt i sittbenen det är obekvämt, inte mjukdelarna runt omkring. Jag får inte domningar eller så. Eller, möjligtvis i vävnaden under sittbenen :-). Nä, jag avvaktar nog litegrann. Blir det inte bättre så är plan B att prova någon av de enklare sadlarna från specialized, typ indie eller format. De liknar mer min gamla sadel, men går att få i 143 mm bredd.

Sadeln är inte justerad med vattenpass, men den är justerad i stort sett i våg. Justera med vattenpass tror jag blir svårt. Mellan vilka punkter ska man göra det? Den är ju inte helt plan på ovansidan.

Inkörstid, ny sadel?
Det där med vattenpass är ju en grundinställning, och i regel är sadlar designade för den vinkeln med LVG/XC-Race inställning på styrhöjd osv. Släng på modernt riserstyre och 130mm gaffel med kort styrstam t.ex så kan du kasta vattenpass-tumregeln åt skogen...

Jag säger inte att perfekt horisontal sadelvinkel är rätt eller fel, bara att tankegångarna kring att det alltid skulle vara rätt tillhör en jävligt förlegad generation cyklar från tiden när alla MTB's såg ganska lika ut.

Om du sitter bra i en ställning och börjar höja styret så är det bara naturligt att tilta upp nosen också eftersom du sitter annorlunda på sadeln när du sitter mer upprätt.

Vad gäller inkörstid på plastsadlar så kan väl ingen rakt av säga att det inte är en sjuhelsikes skillnad på en ny och en 10 timmar gammal SLR? De sätter sig rätt rejält den första tiden, jag ha haft många och samma varje gång.

Inkörstid, ny sadel?
Jag gjorde något snarlikt TS, lite snopet:
lånade en testsadel, rullade några rundor och kände att det här blir bra. Köpläge!
Sen när jag skulle köpa sadeln fanns det bara en nyare årsmodell än den jag testat, som kanske även var lite "inrumpad" som testsadel? Dyra pengar. Kändes inte alls lika skön när jag kom hem och monterade den på min hoj... surt!

Men nu håller vi på att bekanta oss, min rumpa och den nya sadeln! Håller med övriga, det är ungefär som när man inte cyklat på ett tag. Öm på sittbenen första dagarna, sen har knölarna fattat galoppen.
Lycka till!

PS: När jag köpte sadeln "varnade" säljaren att tänka på kvaliteten blöj-byxorna också, ibland kan det vara dumt med _för mycket_ stoppning också.

Inkörstid, ny sadel?
Jag hade samma problem med en för smal sadel. Köpte en bredare, av annat märke, och redan första turen var det himmelriket! Ingen inkörningstid alls.

Inkörstid, ny sadel?
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där med vattenpass är ju en
> grundinställning, och i regel är sadlar
> designade för den vinkeln med LVG/XC-Race
> inställning på styrhöjd osv. Släng på modernt
> riserstyre och 130mm gaffel med kort styrstam t.ex
> så kan du kasta vattenpass-tumregeln åt
> skogen...
>
> Jag säger inte att perfekt horisontal sadelvinkel
> är rätt eller fel, bara att tankegångarna kring
> att det alltid skulle vara rätt tillhör en
> jävligt förlegad generation cyklar från tiden
> när alla MTB's såg ganska lika ut.
>
> Om du sitter bra i en ställning och börjar höja
> styret så är det bara naturligt att tilta upp
> nosen också eftersom du sitter annorlunda på
> sadeln när du sitter mer upprätt.

+1
Det är ju individuellt som så mycket annat. Personligen fick jag en mycket behagligare känsla genom att tilta sadeln nedåt/framåtlutad istf vågrätt läge. Lite mer tryck på händerna mot styret, men i mitt fall en perfekt sittställning totalt sett inklusive tryck på sittbenen.

Att testa olika vinklar/sadelplaceringar är som att testa olika sadlar tycker jag, så det kan vara läge att göra det innan man köper på sej andra sadlar.

Inkörstid, ny sadel?
Jag har nu kört några turer till men har fortfarande svårt att avgöra. Det känns betydligt bättre än innan i sittbenen, men jag misstänker att mina cykelbyxor inte riktigt lirar ihop med nya sadeln. Känns lite som att de "korvar sig" precis under sittbenen och man måste hålla på och dra i dem lite nu och då.

Tillbaka
Topp