Inomhuscykling från förr

GoranS

Aktiv medlem
Inomhuscykling från förr
Under städaktivitet igår hittade jag en pärm som jag fick med när jag köpte en begagnad Monark för tjugotalet år sen. Pärmen innehöll en del reklam/informationsmaterial som jag tänkte kunde vara lite intressant, om inte annat som närmast ”historiska dokument”.
IMG_4563.jpeg

IMG_4564.jpeg

IMG_4565.jpeg
IMG_4566.jpeg
IMG_4567.jpeg

IMG_4568.jpeg

IMG_4569.jpeg

IMG_4570.jpeg

IMG_4571.jpeg

IMG_4572.jpeg

IMG_4573.jpeg

IMG_4574.jpeg
IMG_4575.jpeg
IMG_4576.jpeg

IMG_4577.jpeg

IMG_4578.jpeg

IMG_4579.jpeg

Inomhuscykling från förr
Kul. Så pjåkiga var väl inte de där. Vi krängde faktiskt nyss iväg en liknande fast nyare Kungs med *digital display* och skumgummi ”bar ends” ;p
Enda är att sadeln är så otroligt obekväm. Men annars så...

Inomhuscykling från förr
Inomhuscykling från förr
Jag är ju också från förr. Satt på trainern och vevade in mina timmar stirrandes in i väggen lyssnandes på P3. Det var nödvändigt ont och gick bara om man hade tydliga mål…

På onsdag kör mina grabbar nordisk ungdomscup i Zwift med samma motståndare som på sommaren. Är veckans höjdpunkt tycker de. Allt var ändå inte bättre förr.

Senast ändrad:
Inomhuscykling från förr
Jag bedömer sannolikheten för att någon skulle ha ett intresse för detta band som försvinnande liten.
Jag tror det finns ett intresse för kassettbandet helt klart! Man skulle ju kunna göra MP3 filer av det med hjälp av datorn.
Jag hade tyckt det var skitkul med ett träningsprogram för cykel från , kan det vara 80-talet?

Senast ändrad:
Inomhuscykling från förr
Tack för erbjudandet. Tyvärr saknar jag uppspelningsmöjlighet. Lägg gärna ut det på "Stora yardsaletråden" så att fler får chansen.
Jag tror det finns ett intresse för kassettbandet helt klart! Man skulle ju kunna göra MP3 filer av det med hjälp av datorn.
Jag hade tyckt det var skitkul med ett träningsprogram för cykel från , kan det vara 80-talet?
Har uppspelningsmöjlighet själv men tyvärr inte någon utrustning för att digitalisera så jag la som @ADD föreslog upp det för bortskänkande i "Stora yardsaletråden".

Inomhuscykling från förr
För 60 år sedan. Inget nytt under solen. För mycket mat, fysisk inaktivitet och stress. Mer pengar över till njutningsmedel som sprit och tobak. Och en stabil testcykel. Titta på det ungdomar.

Inomhuscykling från förr
Jag antar att det inte är nån större fara att dela med sig av kassettbandet nu?
Så här ca. 40 år senare? Jag tänker på upphovsrätt osv....

Inomhuscykling från förr
För 60 år sedan. Inget nytt under solen. För mycket mat, fysisk inaktivitet och stress. Mer pengar över till njutningsmedel som sprit och tobak. Och en stabil testcykel. Titta på det ungdomar.

Nästan ännu bättre, men finns det bara ett avsnitt? Ska ju hålla på i 16 veckor! Och är, vem är Sixten Järnberg, han med smörgåstårtan?

Inomhuscykling från förr
Det här var ju kul! Nu har jag testat att spela in lite från kassett till datorn, använde ett gratisprogram som heter Audacity, fint program som man kan enkelt kan ställa in nivåer osv. Kopplade kassettbandspelaren till line-in på datorn, och det blir ju ritkigt bra ljud :)
Sparade till wav 16-bit PCM (CD kvaitet?) och 8 min blev en ca 86MB stor fil.
Men man kan även spara till MP3 i Audacity för att få mindre filer.
Fanns fler format att spara i såg ja nu, bla FLAC och Ogg.

Senast ändrad:
Inomhuscykling från förr
Det här var ju kul! Nu har jag testat att spela in lite från kassett till datorn, använde ett gratisprogram som heter Audacity, fint program som man kan enkelt kan ställa in nivåer osv. Kopplade kassettbandspelaren till line-in på datorn, och det blir ju ritkigt bra ljud :)
Detta kommer att bli det nya svarta.
Du den nya Susanne Lanefelt?

Inomhuscykling från förr
Jamen lägg upp en liten snutt här då så man får vara med och dela glädjen vetja! :)

Inomhuscykling från förr
Ahh, glömde ju att säga att jag bara testat lite med mina egna kassetter än så länge.
Just nu dånar Neil Young Weld i datorn, jäkla bra platta!

Senast ändrad:
Inomhuscykling från förr
Fanns fler format att spara i såg ja nu, bla FLAC och Ogg.
Audacity är grymt! Finns lite bra tips här på hur man får bästa möjliga resultat när man digitaliserar kassettband: https://manual.audacityteam.org/man/sample_workflow_for_tape_digitization.html

256 kb/s mp3 är väl fortfarande rätt optimalt? Ogg är bara jobbigt och flac är overkill för kassetter.

Inomhuscykling från förr
Inomhuscykling från förr
Idag fick jag kassetten från GoranS!
Lyssnade lite snabbt, ljudet är helt OK, och själva musiken och speakerns uppmaningar är riktigt charmigt!
Ska försöka få in det i datorn i helgen.
Neeej!! Kasettbandspelaren har säckat ihop :( Var väl för den inte andvänts på ett bra tag...
Driver inte kassettbandet längre, får se om jag hinner kolla/fixa den, remmar som torkat kanske...

Tillbaka
Topp