Inprejad i staket av vingelgubbe på cykel

Frostyfog skrev:
-------------------------------------------------------
> 1) bromsarna är oftast inget fel på.. att kunna
> låsa hjulen gör inte stoppsträckan kortare

Att inte kunna låsa dom gör den längre :)

> 2) kunna läsa trafiken... det är en evigt dålig
> undanflykt

För att "läsa trafiken" krävs kunskap och fantasi, vilket ju alla inte har nåt vidare. Många som rör sig i trafiken har också extremt lätt att skaffa sig vanor, och när dessa vanor inte stämmer med realiteten så blir det skit. Många av pendlarna här är utmärkta exempel på det. Dom kör gamla infarten då den går snabbare. Att kommunen har satt upp stora j-la betonghinder för att halvera vägbredden och få ner tokhastigheten glömmer dom bort då och då och smaskar in i dom där klumparna. Dom kör 70 knyck på 30-sträckan igenom vårt område då det för 20 år sen var lagligt. När en unge är oförskämd nog att försöka gå över på övergångsstället vid skolan så tutar dom ibland på dom. Så där var det ju inte förr och dom har bråttom. Jag har ingen som helst respekt för folk som lägger över ansvar på andra för att komma fram lite snabbare.

Jag håller med om att vissa använder sig av att dom kan "läsa trafiken" som en dålig undanflykt, oftast som argument för att t ex anse sig kunna köra lite fortare än andra. Det är ungefär lika korkat som att påstå att många års "prickfri" körning bevisar att man kör bra. För mig är det girighet och inget annat. Dom som anser sig köra bra gör det oftast inte, och det är dessutom att köra säkert som är nån mening med. Inte att köra "manligt". Även om man själv klarar att gasa på eller trampa jättefort på cykelbanan så kanske andra gör misstag. Att inte räkna med det är dumt.

> man vet att det finns en risk att barn går ivägen,
> men gör dom det ÄR det deras fel (se trafikregler
> angående filbyte och kom ihåg att människan
> faktiskt inte har någon "död vinkel")

Klart det är deras fel i så fall men samtidigt är det vi vuxna som har ännu större ansvar att i så fall inte nagga marginalerna i kanten genom att t ex köra för fort. Den som t ex upprepade gånger inte klarar att respektera hastighetsbegränsningar vid en skola ska inte få ha nåt körkort alls imho.

maLinka skrev:
> Finns det någon annan sport som har detta
> problem?

Bilsport. Båtsport. Orientering. Det finns nog fler aktiviteter som får anpassa sig till omgivningen ;)

andematt skrev:
> Rätt intressant att ingen i tråden nämnt
> pensionärer.. Speciellt de med rullator. Lägg
> därtill en knähund i koppel som springer i gräset
> på motsatta sidan gång/cykelbanan människan går.
>
> Hur tar man sig förbi ett sånt ekipage? Jag har
> försökt lära mig hoppa utan ramp men har ännu inte
> vågat mig på rörlig ribba i den höjden.. Nån med
> erfarenhet av ett sånt läge?

Har hänt mig en gång, men ingen pensionär, men en hundägare på ena sidan vägen som via ett svart tråd-koppel hade en hund på andra sidan vägen i några buskar. Det var kväll och nerförsbacke. Typ nån meter innan ser jag kopplet. Tur att man kan bunnyhop... Och det var hon med hunden som var arg!

andematt skrev:
> Rätt intressant att ingen i tråden nämnt
> pensionärer.. Speciellt de med rullator. Lägg
> därtill en knähund i koppel som springer i gräset
> på motsatta sidan gång/cykelbanan människan går.
>
> Hur tar man sig förbi ett sånt ekipage? Jag har
> försökt lära mig hoppa utan ramp men har ännu inte
> vågat mig på rörlig ribba i den höjden.. Nån med
> erfarenhet av ett sånt läge?

Nu funkar ju inte sökfunktionen men jag har i en tidigare tråd beskrivit hur man "draggar tax".

Det är dock inte pensionärerna som är värst utan dom där hurtiga j-la promenerande 40-talisterna som tror att allt kretsar kring dom och deras fula lopp-pälshögar. Varenda #"&%¤=x% söndag driver dom omkring här som zombier med en sån där äcklig överviktig hund av spanieltyp i ett minst 30 meters koppel. Dom försöker göra av med lördagens överkonsuption av vuxen-Festis (lådvin...), större mängder fett (lyxig mat...) och den virtuella lobotomering som t ex Lasse Kroner har orsakat dom :D

Jag har pratat med några rullator-pensionärer om varför dom låter hunden dra iväg med kopplet så där långt och flera av dom har förklarat att dom inte orkar rasta hunden tillräckligt på annat sätt längre. Dom gillar ju sin hund men dom tänker sig väl inte för alltid, antar jag. Precis som barn har dom inte alltid totalkoll på det omkring :)

Calle F skrev:

>
> För att "läsa trafiken" krävs kunskap och fantasi,
> vilket ju alla inte har nåt vidare. Många som rör
> sig i trafiken har också extremt lätt att skaffa
> sig vanor, och när dessa vanor inte stämmer med
> realiteten så blir det skit. Många av pendlarna
> här är utmärkta exempel på det. Dom kör gamla
> infarten då den går snabbare. Att kommunen har
> satt upp stora j-la betonghinder för att halvera
> vägbredden och få ner tokhastigheten glömmer dom
> bort då och då och smaskar in i dom där klumparna.
> Dom kör 70 knyck på 30-sträckan igenom vårt område
> då det för 20 år sen var lagligt. När en unge är
> oförskämd nog att försöka gå över på
> övergångsstället vid skolan så tutar dom ibland på
> dom. Så där var det ju inte förr och dom har
> bråttom. Jag har ingen som helst respekt för folk
> som lägger över ansvar på andra för att komma fram
> lite snabbare.
>
> Jag håller med om att vissa använder sig av att
> dom kan "läsa trafiken" som en dålig undanflykt,
> oftast som argument för att t ex anse sig kunna
> köra lite fortare än andra. Det är ungefär lika
> korkat som att påstå att många års "prickfri"
> körning bevisar att man kör bra. För mig är det
> girighet och inget annat. Dom som anser sig köra
> bra gör det oftast inte, och det är dessutom att
> köra säkert som är nån mening med. Inte att köra
> "manligt". Även om man själv klarar att gasa på
> eller trampa jättefort på cykelbanan så kanske
> andra gör misstag. Att inte räkna med det är
> dumt.
>
> > man vet att det finns en risk att barn går
> ivägen,
> > men gör dom det ÄR det deras fel (se
> trafikregler
> > angående filbyte och kom ihåg att människan
> > faktiskt inte har någon "död vinkel")
>
> Klart det är deras fel i så fall men samtidigt är
> det vi vuxna som har ännu större ansvar att i så
> fall inte nagga marginalerna i kanten genom att t
> ex köra för fort. Den som t ex upprepade gånger
> inte klarar att respektera hastighetsbegränsningar
> vid en skola ska inte få ha nåt körkort alls imho.
>
> -------------------------------------------
> Den som innehar licens är icke fri...

Ibland skriver du riktigt vettiga saker Calle:-)

Ted_B skrev:
> Ibland skriver du riktigt vettiga saker
> Calle:-)

Jag säger som min alkoliserade tyskbördige lärare när jag träffade honom utanför min trappuppgång strax intill systembolaget, bärande välfylld kasse, för tredje gången på två dagar: "Teeet ääääär ein schlumpf, Teeet ääääär ein schlumpf!"

:D

Det var förmodligen mig du mötte, om du hade en blonderad clownperuk på huvudet. Din cykel såg ut att härstamma från en cirkus den också.
Jag förstår verkligen inte vad en sån som du gör på ett seriöst cykelforum. Att du inte kan uppföra dig i trafiken har jag redan fått bevis för. Du har ju visat det i praktiken för mig, och har tydligen inte någon indsikt i att du är farlig för andra genom att skryta vitt och brett om vilka trafikfarliga situationer du tidigare har orsakat.

Jag beklagade mig för min syster om incidenten i söndags, och hon visade mig den här diskussionen på Ert forum. Att de ansvariga inte sänger ner den här diskussionen är för mig oförklarligt. Ni som inte kan sköta er i trafiken försör för oss andra som vill träna och hålla oss i form. Dessutom hör en väl fungerande cykel och ändmålsenlig och proper klädsel till den nödvändiga utrustningen för en cyklist.

Med vänlig hälsning,
Erik Friibergh

(från Jessicas dator)

Kneecap skrev:
> Oooh.. En sån mötte jag i söndags.. Han höll
> duktigt för hög fart i en blind kurva under
> essingleden vid kristineberg.. Och blev arg på mig
> för att jag prtade i telefon när jag cyklade (med
> handsfree).. Att han höll sig i fel körfält och
> hade på tok för hög fart hade ingeting med saken
> att göra..
> Han måste hetat Fredrik och ägt ett slott eller
> nånting stog typ det på hans rödsvartvita
> cykeltröja..

Jessan skrev:
> Det var förmodligen mig du mötte, om du hade en
> blonderad clownperuk på huvudet. Din cykel såg ut
> att härstamma från en cirkus den också.
> Jag förstår verkligen inte vad en sån som du gör
> på ett seriöst cykelforum. Att du inte kan uppföra
> dig i trafiken har jag redan fått bevis för. Du
> har ju visat det i praktiken för mig, och har
> tydligen inte någon indsikt i att du är farlig för
> andra genom att skryta vitt och brett om vilka
> trafikfarliga situationer du tidigare har orsakat.
>
>
> Jag beklagade mig för min syster om incidenten i
> söndags, och hon visade mig den här diskussionen
> på Ert forum. Att de ansvariga inte sänger ner den
> här diskussionen är för mig oförklarligt. Ni som
> inte kan sköta er i trafiken försör för oss andra
> som vill träna och hålla oss i form. Dessutom hör
> en väl fungerande cykel ...

Som kneecap lade fram det så var det ju du som var trafikfarlig och gjorde fel? Var inte fallet så?

> och ändmålsenlig och
> proper klädsel till den nödvändiga utrustningen
> för en cyklist.

Så man måste köra lycra för att kunna cykla? Där försvann allt mitt förtroende för dig.

Erik Friibergh skrev:
> Det var förmodligen mig du mötte
//klipp//
> och har tydligen inte någon indsikt i att du är farlig för
> andra genom att skryta vitt och brett om vilka
> trafikfarliga situationer du tidigare har orsakat.
//klipp//
> Ni som inte kan sköta er i trafiken försör för oss andra
> som vill träna och hålla oss i form. Dessutom hör
> en väl fungerande cykel och ändmålsenlig och
> för en cyklist.
>
> Med vänlig hälsning,
> Erik Friibergh
>
> (från Jessicas dator)

ok..
1) det är praxis att hålla den text man citerar överst i inlägget, gör det enklare att förstå vad du pratar om

2) vem som orsakade trafikfarlig situation är svårt att avgöra, era berättelser skiljer sig åt på den punkten - att prata i telefon när man cyklar är helt ok (om man fortfarande har bra kontroll på cykeln), att ta en blind kurva i fel körfält är trafikfarligt (oavsett kontroll)

3) ändamålsenlig och proper klädsel.. tja.. jag cyklar i kavaj, nystrykt skjorta och byxor när det behövs, tror inte du gjorde det vid det omtalade tillfället (det är ingen lag på blöjbyxor för cyklister)

4) fungerande cykel... av någon anledning så tror jag att Kneecap inte använder "icke-fungerande"

5) inte säker, men ditt inlägg verkar vara lite oartigt formulerat, jag hoppas verkligen att det ine tolkas som personangrepp

Senast redigerad av en moderator:
Precis så ska man reagera. Istället för att bemöta något av vikt, exempelvis påståendet om bristande hastighetsanpassning eller huruvida sverige har infört högertrafik så går man direkt på personangrepp...

Lita inte på hur folk beter sig... Någonsin!!!

Det kanske farligaste var när jag o tjejen var på semester i polen och cyklade på en kombinerad cykel/gå väg nära havet. Vägen var helt jämn o uppdelad för cykel o gående så det gick att hålla 30-40 lätt eftersom underlaget var betong o den var helt utan backar så nära havet.

Vädret var fint o jag växlar upp till högsta växeln för ett "maximum speed attempt" då det är väldigt lite trafik på cykel delen av vägen o sikten var grym eftersom det inte finns några backar o vägen är rak. Framför mig såg jag en pappa o hans ungen på trampbil o cykel på 200 m, precis när jag börjar närma mig början ungen på trampbilen sitt "max speed attempt" - problemet är att han spårar ur o börjar komma över på min sida. Det slutar med att jag får panikbromsa från max fart samtidigt som jag väjer för honom då han korsar banan parallelt med mig o då prejar ut mig på gå delen av vägen. Jag har dåligt grepp på mina däck o närpå kör över hans trambil bara för att sekunderna senare få möte av några överviktiga fotgängare - inget val farten är för hög för att stanna i tid så jag väljer spår o liggandes på bromsarna sicksackar mig genom alla faror. När jag väl har stannat insåg jag att jag i paniken råkat låsa bakbromsen o gjort en lakritsrem säkert 50 m lång eftersom greppet var så dåligt - betongen slipade ner mitt bakdäck till en spillra av sitt forna jag. Pappan stog o skällde ut sin unge o bad mig om ursäkt - jag vara bara glad att inte körde på nån.

Det är ofta man råkar ut för idioter på en cykelväg som hoppar i en slumpmässig riktning när de hör en komma - problemet är ju att när de hör en så är man kanske 20 m ifrån dom o det räcker inte för att bromsa ned om man kör fort. Jag har ingen cykel som man kan ha ringklocka på då jag kommer att få problem med stilpolisen o jag undantagsvis kör på vägar, men har märkt att det funkar att på ett ganska långt avstånd låsa däcken ett par gånger får dom att höra en. Det saktar inte ner farten så mycket o de vat att man är på väg.

Annars är det näst största problemet okopplade hundar i leden som har attityds problem samt folk som kopplar sina hundar men går på en sida av cykelvägen o jycken på den andra. Ni kan ju fatta vad som händer i en situation där det är mörkt på vägen, husse bestämmer sig för att gå över - hunden med. Korsar varandra o precis då kommer jag o inte ser kopplet. Det ända jag känner är ett lätt ryck och hör något som gjäfser... Hundar tål mycket stryk lärde jag mig - fast det som nog räddade den var att kopplet var ett sånt där som går på en spole. Shit - det var nästan som i dom där fiske programmen när man hör ljudet av spolen o fisken nästan sliter sig...

Så nu kör jag med en sån där super lampa på kvällar o nätter - men tro inte att problemet är löst för det. Strålen är så stark att det nästan verkar trollbinda folk på vägen - nästan hypnotisera dom till att göra idiotiska saker som att dansa i stålkastarljuset eller gå ut i det o sånt.

Hundbajs är ett helt eget kapitel...

Ett annat bra sätt jag tidigare arbetat med för att få folk uppmärksamma på att jag är på väg att hinna ikapp dem, jag menar då gående i första hand, är gnissel. En taskigt smord kjedja, knirrkande och rasslande växlar alternativt skrigiga bromsar brukar få en ganka lagom effekt. När jag däremot började använda en sportex-plinga som säger "pling" reagerar pedestrianer på samma sätt som är beskrivet ovan. Rasslet av växlar i ngt slags mellanläge är, tror jag det mest effektiva, då folk på ngt sätt inser att "bakom mig är det nån som måste växla ner eftersom jag går mitt i vägen".. Det istället för "bakom mig kommer nån i hög fart och tutar och vill köra om".. Tror det är en viss skillnad i acceptansen.

Jessan skrev:
> och ändmålsenlig och
> för en cyklist.
>
> Med vänlig hälsning,
> Erik Friibergh
>
> (från Jessicas dator)

Tjena!

Hej min gode Erik.. Visst skulle jag kunna klä mig i lycra.. Det passar min vältränade kropp ganska bra.. Du borde däremot ta och gömma fettkulan under nått anant än en lycra tröja.. ser ju fan ut som en bratwurst med tillverkningsfel..
Och förövrigt kan du inte cykla överhuvudtaget så sluta klaga på folk du inte känner.. jävla Mong0...

Är Erik kompis med han som skrev kåseriet över styggelsen stigcyklister med vatten i ryggsäcken på Kadens/Velo/Whatevers hemsida tro?

Hej Kneecap.
Jag är hemma från besöket hos min syster (som för övrigt hälsar, ni har uppenbarligen träffats under sommaren)
Jag ska försöka bemöta ditt svar, även om det skapar en viss irritation att läsa det du skriver.

Först hänger du ut mig för mitt sätt att agera i trafikne och hånar mig för min klubb dräkt och börjar sedan kalla mig för elaka saker när jag svarar dig på samma nivå.
(dessutom indikerar ditt inlägg att min klubb skulle bestå av dåliga cyklister)

Det var bara du och jag där, så jag är förvånad över att alla andra utan kommentar tar dina ord för givna om denna situationen som uppstod. Vad gäller min kropp så har jag övervikt, troligtvis på grund av alltför många puböl i ungdomen. Vem vet, en dag kanske du inte längre är så smärt?

Vad gäller klädsel så har vi olika uppfattningar, det är klart. Men även om min cykleklädsel avslöjar min mage så täcker ju byxorna åtminstone stjärtskåran, vilket dina inte gjorde. Det såg jag klart och tydligt när jag vände mig om efter att du hade prejat mig.

Och vad gäller cykel: En gammal tempocykel ( jo, jag såg nog vad det var du färdades på, även om du hade gjort ditt bästa för att förstöra den) ska användas för sitt ändamål. Den låga positione gör den olämplig på annat än indivuella TT-tävlingar. Jag antar att du har en specialutrustad cykel för offroad? då förstår du vad jag menar. Känn dig däremot välkommen på en tempotävling när du respekt fullt har resturerat den, och då kommer du också att förstå varför man har speciella cyklekläder.

Att du kallar mig mongo visar dock bara på din egen omognehet.

Med vänlig hälsning

Erik Friibergh

Men Erik, ger man sig in i leken får man den tåla.

Trots personangrepp på en stammis är du varmt välkommen att registrera dig och uppehålla dig lite i vårt lilla sorl-hål.

erfri skrev:
>
> Det var bara du och jag där, så jag är förvånad
> över att alla andra utan kommentar tar dina ord
> för givna om denna situationen som uppstod.
>

Förvånad, hur kan du vara det? Har du givit någon allternativ version av historien? -Nej.
Du kommer in på ett nytt forum och skriker och gormar och kallar en gammal stammis för clown det första du gör. Det är inte speciellt strategiskt om du vill ha folk på "din sida", för att uttrycka sig milt.

erfri skrev:
> Hej Kneecap.
> Jag är hemma från besöket hos min syster (som för
> övrigt hälsar, ni har uppenbarligen träffats under
> sommaren)

Tjena!

Aha.. Det är där ditt agg mot mig ligger.. Du är sur för att din syster hoppar i säng med skitiga freeriders.. Är det mitt fel att hon är lätt på foten??

> Jag ska försöka bemöta ditt svar, även om det
> skapar en viss irritation att läsa det du
> skriver.

Ungefär som att läsa det du skriver

> Först hänger du ut mig för mitt sätt att agera i
> trafikne och hånar mig för min klubb dräkt och
> börjar sedan kalla mig för elaka saker när jag
> svarar dig på samma nivå.
> (dessutom indikerar ditt inlägg att min klubb
> skulle bestå av dåliga cyklister)

Jag hängde inte ut dig för fem öre, jag hade inte nämnt nånting mer om dig än vilken komplett j*vla idot du är och vilken tröja du hade på dig.

> Det var bara du och jag där, så jag är förvånad
> över att alla andra utan kommentar tar dina ord
> för givna om denna situationen som uppstod.

Du gör ju ett sånt bra intrrykc fetto, så dom kommer säkert tro på dig nån gång i framtiden.

> Vad gäller min kropp så har jag övervikt, troligtvis
> på grund av alltför många puböl i ungdomen. Vem
> vet, en dag kanske du inte längre är så smärt?

Med tanke på min kosthållning och levandsätt så kommer jag fortsätta vara smärt..
Att du inte kan låta bli att äta chips framför tipsextra varje lördag, och tycker att din runda fram ochh tillbaka till Drottningholm en gång i månaden på en cykel som du inte utnyttjar till 5% av dens kapacitet..

> Vad gäller klädsel så har vi olika uppfattningar,
> det är klart. Men även om min cykleklädsel
> avslöjar min mage så täcker ju byxorna åtminstone
> stjärtskåran, vilket dina inte gjorde. Det såg jag
> klart och tydligt när jag vände mig om efter att
> du hade prejat mig.

Jag prejat dig?? Låt mig HÅNLE!! Sen att du fluktar in min stjärt känns lite gay.. Är det så att du är svartsjuk på syrran???

> Och vad gäller cykel: En gammal tempocykel ( jo,
> jag såg nog vad det var du färdades på, även om du
> hade gjort ditt bästa för att förstöra den) ska
> användas för sitt ändamål. Den låga positione gör
> den olämplig på annat än indivuella TT-tävlingar.
> Jag antar att du har en specialutrustad cykel för
> offroad? då förstår du vad jag menar. Känn dig
> däremot välkommen på en tempotävling när du
> respekt fullt har resturerat den, och då kommer du
> också att förstå varför man har speciella
> cyklekläder.

Jag tar aldrig på mig lycra, och du är avundsjuk att jag har lättare cykel än vad du har.

> Att du kallar mig mongo visar dock bara på din
> egen omognehet.

Oj.. Förlåt din intellektuellt hämmade klotskalle..

> Med vänlig hälsning
>
> Erik Friibergh

Puss på dig Erik Fisberg..

konstig%20katt.jpg

Magnus! Jag uppskattar inte att du pratar öppet på ett internetforum om mig!
Sen tycker jag att angripa min bror på det sättet är väldigt lågt.
Ni är lika barnsliga bägge två. Så skaka hand nu.
(Ja Erik borde inte ha dragit in mig heller)

Mange, det där var lite överdrivet. Ta och redigera, det blir trevligast så.
Du behöver inte dra in utomstående.

Edit:(förresten, du har PM.)

Edit igen: Min PM-funktion hängde sig.

Tjena!

Hmm. ber om ursäkt.. dumt av mig att dra det så långt.. sorry jessan, en kopp te hemma hos mig?

Inget pm i min inbox..

Mange, om du vill verkligan ber om ursäkt redigera allt som damen kan tänka vara stötande.

Erik, du kunde har förblivit anonym och förebyggt att din syster hade sårats genom att förbli tyst. Att någon skriver att en cyklist med klädsel från "hovet" cyklade fort och på fel sidan av en cykelbana runt en blind kurva är mer gäspframkallande än skandalös.

Respekt till Jessan, stackarn som har visat klass och mognad trots att hon har en sådan bror och kill-kompisar.

We really didn't need to turn this into yet another Lycra v. Baggies thread, but it seems to be as good a time as any for one of these:

soma6.jpg

Tack Dane. Det var verkligen på tiden med en bra bild på en snygg singlespeedad stålram i den här tråden, de flesta började bli verkligt löjliga.

Dessutom håller jag fullständigt med dig om det pajasaktiga hos kontrahenterna, både clownfrissan och bratwursten.

Tjena!

Tror inte jessan tar så jätteilla upp egentligen.. Vi har prtaat via telefon..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Tror inte jessan tar så jätteilla upp egentligen..

det tror jag :P

Det är en fixie, och bilden är tagen dagen innan ägaren cyklade Davis Double Century på den. (322km, 2250m klättring)

Den hojen var riktigt stilren, nästan lika snygg som Davids (även fast han åker omkring med ett par billiga SUN Rims fälgar tillhörande min frus cykel nu ;o)) Nu när vi alla e kompisar igen så återstår väl bara frågan om NÄR Markus' Surly är klar..... Det har stått nästan nästan för länge nu.... ;o)

Trodde/hoppades att nivån i tråden inte skulle dyka lägre än Eriks första inlägg (med slag någonstans i undre bälteskanten)
men djupdykning blev det, skrotumslag underifrån med full styrka resp rejäl knäning av klumpigare kaliber, med klart onödiga skador som följd.
plåster och ispåsar åt kombatanterna!

Johan: Borde kunna bli klar i veckan.

Jag har ju länge tillämpat principen att låta oxr och rikard sköta snickrandet på mina cyklar. Nu upptäckte rikard att det behövdes ett 113mm vevlager i stället för det 121mm som jag hade köpt, så jag beslutade att gå ett steg längre och lät oxr sköta inköpet av nytt vevlager. Vevlagret är just nu någonstans mellan Nordirland och Sverige, in the lousy and uncaring hands of Schenker.

Johan A skrev:
> Den hojen var riktigt stilren, nästan lika snygg
> som Davids (även fast han åker omkring med ett par
> billiga SUN Rims fälgar tillhörande min frus cykel
> nu

Wtf.. Jahapp. =Þ

Daner skrev:
> Det är en fixie, och bilden är tagen dagen innan
> ägaren cyklade Davis Double Century på den.
> (322km, 2250m klättring)

OK, men varför är den döpt efter drogen i Aldous Huxleys "Brave new world"? Är den SÅ bra? =)

Det var inte Aldous Huxley som kom på ordet Soma, det är ett mycket gammalt ord. På sanskrit är det namnet på en berusande dryck som tillreda av växten med samma namn. S användes (används?) vid Vediska ritualer.

S betecknar även på grekiska en (död)kropp och betyder i teologiska termer kroppen i motsats till själ och ande. Somatologi är vetenskapen om organiska kroppar, speciellt mänsklig anatomi och fysiologi.

Markus F skrev:
> Det var inte Aldous Huxley som kom på ordet Soma,
> det är ett mycket gammalt ord...

Nä, men är inte droger alltid skojigare? :D

Calle F skrev:

> Nä, men är inte droger alltid skojigare? :D

Jo. Alltid.

Jag tycker det är på tiden att någon nämner Eriks och Jessans MAMMA!

Tillbaka
Topp