Input om köpråd av Trihoj

Om nu hjul inte var med i ekvationen så är ju Canyons ramkit betydligt mer integrerat och enligt senaste norm vad gäller aerotrender. Enda nackdelen jag ser där är hur din kropp hanterar droppet i tempobågarna men det utgår jag ifrån att du vet. Planet X hade lite finare komponenter men det är väl mindre viktigt på en tri-hoj.

Jag tycker Planet-X har gått från att vara prisvärda till rätt dyra. Jag hade valt Canyonen. Men för 40 tusen måste det väl finnas massa kul hojar?
Specialized Shiv är ju populär bland triathleter. Cervelo P2/P3? Trek Speedconcept?

Tackar för input Ething
Vet inte om den är mer integrerad det är ju lillebror cykeln med utanpåliggande bromsar, och ingen flaskintergrering mm vet inte om det gör så mycket dock.
Droppet är väl lite väl litet om något då den är mer en ingångsstegshoj.

Det stora dilemmat skulle vara enkelt och välja om man fick prova dom med egna inställningar.
Exo3an har ju ruggigt kort överrör.

Canyonen har bra bromsar (Direct Mount) som sannolikt gör sitt jobb bättre än Planet X TRP v-bromsar.
Canyonen har fler fiffiga lösningar för förvaring/dricka. (Ex bentobox på överröret och fäste bak på sadelstolpen.) Planet X ser inte ut att ha fäste för bentobox på överröret.
PLanet X har satsat på ett lösttagbart lock över frambromsen vilket är en bra lösning när man ska meka med integrerade bromsar som annars kan vara trixigt.

Jag har instegsmodellen av Canyon:en, mycket nöjd.

Stora inställningsmöjligheter så lätt att hitta rätt position.

Ett par finare hjul står högt på listan men man måste dra gränsen någonstans.

Tycker den för 29' är mest prisvärd, börjar dock ta slut verkar det som.

Inget ont om Planet X, ser fin den med.

Vilka egenskaper är du ute efter?
Jag skrollade igenom bikester just. De har flera hojar från Giant/Orbea för under 20000 som ser fina ut. https://www.bikester.se/fynd/cykel/roadbike.html
Eftersom mesta aero-vinsten är i sitpositionen vet jag inte hur mkt jag skulle jaga "det senaste" inom ramdesign. Med det sagt tycker jag dock "bajonett"-gaffel som tilsammans mer ett rakt överrör är snyggt! Som tex den dyra Canyon-modellen eller den dyrare Scott Plasma https://www.scott-sports.com/se/en/products/250239022/SCOTT-Plasma-Premium-Bike

El växlar, snabb men skön ska kunna sitta i aero position i ca 180km :-) med en hastighet av ca 36,5 - 38km/h i snitt.
Vill inte ha billigare cyklar än dom jag tittar på. och scotten tar jag vilken dag som helst om den kostar 40k som den är kittad som på bilden :-)
Jo om jag hade haft pengen så hade jag nog redan beställt dyrare canyon hojen bara för att den är riktigt fin.
Tyvärr så tror jag inte att den kommer gå så mycket snabbare än den billigare.

Fuji norcom straight tycker jag ser fin ut och överkomlig i pris. ( norcom blev för övrigt motvind i mun auto correct)
Skälv cyklar jag canyon speedmax och är väldigt nöjd med den?

Tillbaka
Topp