Inredning av din cykelverkstad/garage

Aktiv medlem
Jag håller precis på att riva ut gammal skit i mitt garage för isolering. Allt ska rivas ut så jag kommer stå där med ett gäng med tomma väggar.

Så jag måste ha en arbetsbänk och praktiskt förvaring av verktyg. Man lär ju även behöva ett rejält skruvstycke och kanske ett riktigt parktool riktställ.....för det e inte komplett innan va?!

Jag startar i varje fall denna tråd för att få lite tipps och idér på vad man kan ha och vad man bör ha i sitt garage. Ni får gärna visa bilder från era egna tillhåll och lösningar.

Jag kan tipsa om en sån där hurts med hjul för att ha verktygen i, superpraktiskt att kunna flytta med sig alla verktygen beroende på var i verkstaden man håller till. När man sitter på sin parktool pall så är dom dessutom i bekväm höjd:-)

Samt takmonterade mekställ...
för bättre arbetsyta under cykel.

Att en kompressorslang skall fram är väl kanske för självklart att nämna.
(pumpnippel,och blåsa rent handtag)

R

Jag har en sunkig soffa nu, men den åker ut..får se hur det blir sen:) ett kylskåp kanske..=D

Jag komemr ivf har bra med ljud. och en dator täntke ajg för alla manualer.

Sen har jag lite planer på att köpa rostfria köksbänkar lite dessa att mecka på.
http://www.purus.se/upload/Purus Sv...yrer/Rostfritt/Rostfria arbetsbänkar_mail.pdf

Men e de för vingliga?

Jag tänkte tom ha en bänk med en diskho utan avlopp, Där man kan öppan gafflar fulla emd olja och skit som man sedan kan låta rinna enr i en behållare under bänken..Vad tror vi om detta?

Ahh, kompressor var fan bra!

Mekställer har jag ett 15 år gamamlt retro parktool som får hänga med ett tag till. Går att vika undan lätt:)

Beofred skrev:
-------------------------------------------------------
> En Boxboll att slå ut frustrationen på när man
> gör fel är nog praktiskt.

Varje riktig verkstad behöver en sk "moaning chair"

"The boatbuilder is well advised to place a comfortable chair within easy walking distance, but out of sight of the project. When the builder has done some damn fool thing, like cut two left garboards, or put a drill bit through a newly varnished Honduras mahogany panel, they must immediately retire to the moaning chair, until the period of moaning is complete, lest they turn the whole project into firewood."

eller:http://www.marisystems.com/ellipticat/moaning.htm

Titta, nu kommer förslagen!

Ser helsnyggt ut! Jag kan nog bara hoppas att få det så bra.

men jag vil nog ha lite emr arbetsytor. En racer har ju inte så mcyetk hydraulolja som jag kan spruta ut i rummet.

Det e sant!

Dock e jag av den typen som ogärna har platts för altl, då sparar ajg allt. Bättre att ha ltie mindre platts och rensa tu den skiten ajg inte behöver. Detta kan även översättas till hårdiskar och jag och bjorre har ganska så olika syn på just detta :)

Men ett bra st'älle för alla däck måste finnas. Och så ett altare för alla gammla ramar och gafflar som jag e för lat för att sälja!

the_TnT skrev:
> Bra belysning är också viktigt.

+1!

Det e ett KRAV.

bigmollo skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gillar Källis:
> >
> >
> http://kraftwerketsblogg.blogspot.com/2009/04/tran
>
> > ingsfronten-intet-nytt.html
> > och
> >
> http://kraftwerketsblogg.blogspot.com/2009/06/ett-
>
> > par-timmar-cykelmeck.html
>
>
> Jag skulle just leta upp de inläggen. Där
> snackar vi mekrum.
> /J

Äh, var är skruvstycket, arbetsytorna, pelarborren, järnspettet, kofoten, tvåmeters rörtången, svetsen, åttiotalskalendern med bilder på kvinnor i jättestora bikinis och jättestort hår etc?

En rejäl arbetsbänk som tål att man bankar på prylar med hammare, och som är stadig nog att vålda loss vevlager i skruvstädet i är bra att ha. Det verkar saknas i Källis annars snygga meklokal, och diskbänken ovan lär inte hålla för det.

Där ahr du nog rätt Magnus, Får ha ett rejält arbetsbord coh så kanske en mindre diskho. Ska se vad som får platts.

diskbänk med behållare/tomfat under är mycket bra när man sölar med gafflar, bromsar eller bara ska hälla ut lösningsmedel mm..

men köp en gammal diskbänk på blocket för en trehundring istället, folk som renoverat kök brukar ju försöka sälja sin gamla skit.

När vi ändå pratar om farligt avfall och skit som ska tas om hand. Någon som vet om det rä dumt att blanda lösningsmedel, dotolja och gaffelolja i samma bytta när man lämnar itne det til miljöstationer?

Med 8 ben borde den väll klara ltie anfall med gummiklubban?

Får väll gjuta en stabilar plint till de riktigt dåraktiga sakerna. Sånt sysslar amn väll iof bara emd i FBK i varje fall....

En gammal kraftigt dimensionerad hyvelbänk gillar jag att ha till lite allt möjligt. Om inte annat sitter skruvstycket stadigt i dem.

Jag har tittat på en sådan här AmPro arbetsbänk till mitt garage. Den känns väldigt stadig. Finns på Swedol, men jag kunde inte hitta den i webbkatalogen. De har en massa fina verktygsvagnar od från AmPro också. Någon som känner till AmPros kvalitet?

snabbsvar:

köp ikea kök bänkskåp eller lådor, lägg en skiva ovanpå. plus fäll in diskho som du nämner. varför inte ha en dubbel diskho, en ho för olja en för vatten! det skall inte vara finare i köket än i garaget.

jag har ställt kompressorn i ett av köksskåpen, lagt in kompressorslang i taket, och har en rulle med kompressorslang monterad mitt i taket, så man bara drar ut som en dammsugarkabel. Samma sak för el - jag har en vinda med sladd (10 m) så att det är lättillgängligt att dra fram när man behöver och visp åker den in igen.

kompressorn har en timer - trycker på en knapp så går den igång 2 timmar.

Jag gillar hyvelbänk, har en gammal rejäl sak själv. Problemet är att allt hamnar ovanpå den så jag har aldrig bordyta kvar att greja på men det är väl en disciplingrej kan jag tro... *slarver* Fick min av polarna när jag fyllde år en gång, ett blocket fynd för några hundruingar, funkar klockrent! Bra med träskruvstäd, inte lika elaka som metallskruvstäd (har ju ett sånt också förstås) så de är bra till att klämma fast cykeldelar. Tex pressa in styrlager i ram, utmärkt!
arbetsbnk.jpg ht=543

Dessa bänkar kan finnas beggade för ca 500:-, det gör inget om de är sargade med såg, kniv och färg när man inte ska hyvla och finsnickra tycker jag. Min är superstabil och bonka hammare är inga problem. Mina grannar är väl kanske mindre förtjusta när jag hyvlar en ulk klockan 23:14...

He he, Ville, jag ska skicka in bilder på "facit" här om sådär 6mån-1år när jag e färdig i mitt garage... ;-)

Angående Källis, ser lite väl sterilt ut va? Är det ljudisolerat också? Lite psykovarning, nån som har sett Män som hatar kvinnor... :-)

Sen tycker jag du skall skaffa dig ett rejält kar där du kan köra "oil-wrestling" med dina gafflar, http://www.blocket.se/goteborg/Rostfritt_kar__130x180cm__Onlineauktion_22001204.htm. :-D

/CJ

Håll ögonen öppna på blocket efter bänkar från Werba , jag hittade en i nyskick för 2000:- och den är riktigt rejäl och bra.

1246460016..jpg ht=425

Sen behöver du en smådelstvätt också... hittar du på Jula

229151_d.jpg

när du ändå gör det ordentligt, passa på att fixa golvet.. finns specialfärg, har jag för mig, som gör det lättare att hitta små saker som man tappar.. för tappar små saker, de gör man:)

Många bra idér.

golv blir en senare historia, Vet inet om jag orkar betala för att dra in avlopp än och då tar jag golvet då.

Fan vilken bra tråd Ville! Jag behöver också ideér till min cykelverkstad. Någon som vet hur man enklast monterar in en bubbelpool?

Tillbaka
Topp