Installera pressfit bottom bracket - ska man smörja?

McAdam

Aktiv medlem
En fråga som säkert har diskuterats tusen gånger tidigare. Det märkliga är att det inte verkar finnas något konsensus.

Fram till nyligen trodde jag att man alltid skulle använda fett innan man pressade in lagren. När jag börjat läsa om det hittar jag dock alla möjliga rekommendationer.

GCN säger t.ex. att man bör använda fett eller gänglåsning ("locking compound") om man har en ram i metall, och ingenting alls om man har en ram i kolfiber. Det gäller dock bara för BB86 - har man BB30 ska man använda fett säger de. När jag frågade Canyon sa de att de själva använder "anti-seize" i sina kolfiberramar medan Partool skriver på sin hemsida att anti-seize funkar, men att deras "retaining compound" kallad RC-1 funkar bättre för just pressfit. Youtubern Rides of Japan använder en japansk "brake protector" och har aldrig haft några problem medan en kompis till mig, som bygger cyklar som hobby, hävdar att han alltid använt "carbon fiber grip" med stor framgång.

Så frågan är: Spelar det överhuvudtaget någon roll vad man använder? Funnkar Milda Culinesse? Epoxy? Hårbalsam? Vad använder ni och varför? Varför skulle det vara någon skillnad mellan BB86 och BB30 som GCN säger?

Jag följer "Zinn and the art of road bike maintenance" slaviskt för min aluminium BB30. Han säger använd fett, och om det inte fungerar "göra rent och applicera loctite 609". Har bytt lager (ca) 3 gånger med fett som alla börjat gnissla inom 12 mån, och har nu kört dagligen mars-november, ca 3 år, med mina loctite säkrade lager.

I en BB30 ram fixeras vevlagret säkrast genom att man först byter till en ram med BSA.

Men är man snål skulle jag använda loctite, dvs "retaining compound", i lämplig hårdhet. Man kan ju börja med en lite snällare variant och sedan om det lossar eller gnisslar så byter man till hårdare. Om du har kolfiberram ska det dock helst vara en loctite som inte reagerar med plast, finns sådana. Är det stål, alu eller titan kan man nog ta lite vad man vill bara det är lämplig hårdhet.

BB86 verkar ha färre problem än BB30, men på min Canyon Aeroad har BB86-lagret börjat knarra. Funderar på att införskaffa någon sorts Loctite. Sorten som Partool säljer är tyvärr jävligt dyr, och kräver dessutom en primer som är ännu dyrare. Att betala 600-700 kr för några droppar gänglåsning och primer gör att smålänningen i mig gråter.

en kompis till mig, som bygger cyklar som hobby, hävdar att han alltid använt "carbon fiber grip" med stor framgång.
Just friktionspasta är nog det absolut sista jag skulle använda. Jag skulle använda fett om bägge sidor (dvs lager och ram) är metall, annars använder jag Morgan Blue Aquaproof Paste.

Retaining compound kan hjälpa om ramen är skadad/måndagsexemplar och utanför angivna toleranser för dess vevlagerstandard. I normala fall skall det dock inte behövas och jag skulle inte använda det slentrianmässigt.

Senast ändrad:
I den vanliga värden använder man tunn olja vid pressning/montering av detaljer med interferenspassning. Är passningen dålig kan man behöva använda ett lim för ändamålet, typ Loctite 630, 638 eller 660.

För cyklar kanske något annat gäller...

Cylindrisk låsning funkar väl bara metall mot metall?
Skall byta vevlager på racern (aluminium) innan säsongen drar igång, har ett SM-BB92-41B och de har ju plastkoppar precis som det SM-BB72-41B som sitter där för närvarande. Har inte haft något knarrande ljud (förutom när klingbultarna behövde ansättas).
Fetta kopparna?

Jag har jobbat med presspassningar inom fordon och motorsågar, och där gäller absolut INTE fett.

Om man ser en instruktion där det nämns fett så misstänker jag att det är en felöversättning av "grease", som inte nödvändigtvis betyder fett.

Jag använde sram butter sist, plastkoppar och kolfiberram. Resultatet blev ett knäpptyst lager, alltså funkar det bra. Krångligare än så behöver det inte vara, passningen på en cykel för lager är ju i regel usel ändå.

Jag har jobbat med presspassningar inom fordon och motorsågar, och där gäller absolut INTE fett.

Om man ser en instruktion där det nämns fett så misstänker jag att det är en felöversättning av "grease", som inte nödvändigtvis betyder fett.
Jo, men enda alternativet på svenska är väl smörjmedel...inte heller särskilt exakt. Grease på engelska kan ju också betyda allt från brylcreme, stekfett till mekaniskt smörjmedel.

jag har de senaste åren använt en montagepasta (https://www.bike-components.de/en/r-s-p-/Creak-Freak-Assembly-Paste-p61491/) för plastkoppar i kolfiberrram och för alu-koppar i kolfiberram, bägge de har fungerat bra. Det har hållt sig knakfritt och den verkar inte torka nämnvärt heller utan ser likadan ut när man tar isär det ett år senare.

Nackdelen är att det är rätt kladdigt så man får blå fläckar över hela cykeln när man håller på med det...

BB86 verkar ha färre problem än BB30, men på min Canyon Aeroad har BB86-lagret börjat knarra. Funderar på att införskaffa någon sorts Loctite. Sorten som Partool säljer är tyvärr jävligt dyr, och kräver dessutom en primer som är ännu dyrare. Att betala 600-700 kr för några droppar gänglåsning och primer gör att smålänningen i mig gråter.
Köp ett wheels-mfg-lager för samma pengar så håller lagren betydligt längre och du byter bara själva lagren när det väl behövs om 100 år.

Köp ett wheels-mfg-lager för samma pengar så håller lagren betydligt längre och du byter bara själva lagren när det väl behövs om 100 år.

Har funderat på ett sådant, men tycker det är lite dyrt. Man får rätt många Shimano-lager för samma peng. Nu har jag dessutom ett Shimano lager liggande hemma, så jag tänker att jag monterar det och hoppas att det håller så länge som möjligt.

Edit: Wheels Manufacturing kanske inte var så dyra ändå. Det jag hittade först kostade nästan 1400:- men det var nog en dyrare variant.

Har funderat på ett sådant, men tycker det är lite dyrt. Man får rätt många Shimano-lager för samma peng. Nu har jag dessutom ett Shimano lager liggande hemma, så jag tänker att jag monterar det och hoppas att det håller så länge som möjligt.

Edit: Wheels Manufacturing kanske inte var så dyra ändå. Det jag hittade först kostade nästan 1400:- men det var nog en dyrare variant.

Ja det beror ju på vilken klass av lager som sitter i. De har väll tre nivåer (eller hade tidigare). Sen om de håller bättre och skapar mindre problem så är det ju en viss vinning i det med.

Tillbaka
Topp