Installera vevlager (Shimano Hollowtech threaded) - utan momentnyckel?

Hans Melange

Aktiv medlem
Ska skruva i ett nytt Shimano BB. Har inte någon momentnyckel som klarar ett vevlager.Törs man dra åt ordentligt för hand med Shimanos BB-handverktyg och hoppas att det är close enough i Nm? Hur gör ni? Eftersom Shimano har det enkla handverktyget måste det ju vara många som använder det?

Jag har aldrig använt momentnyckel för vevlager. Är det mycket så dra åt mycket. Sram-vevar är t.ex. sjuka 50nm, då får man dra som satan. Skulle säga det är mer viktigt när det är väldigt små moment.

Menar du det lilla handverktyget som Shimano har för att förspänna utanpåliggande vevlager? I sånt fall är själva syftet med det verktyget att det inte ska bli för hårt draget...

1725006335285.png

Det går bra. Inga 50 Nm på shimano om jag minns rätt. Räcker att dra åt ordentligt
Shimano säger 40. Men det är ordentligt det med
(Sedan kan det bero lite på hur ren gängan i vevlagerröret är. Om fullt med skit eller färg blir det en rejäl skillnad i kraft mot en ren o fin gänga…)

Shimano säger 40. Men det är ordentligt det med
(Sedan kan det bero lite på hur ren gängan i vevlagerröret är. Om fullt med skit eller färg blir det en rejäl skillnad i kraft mot en ren o fin gänga…)
35-50 säger manualen. Tänker göra kirurgirent innan jag skruvar i någonting...

Se till att inte ha gänglåsning på vevlagersgängor! Gärna fett men ingen gänglåsning.

Råkar du ha dragit åt för lite, kan vevlagret börja knarra efter en stund. Det går enkelt att fixa senare.

Se till att inte ha gänglåsning på vevlagersgängor! Gärna fett men ingen gänglåsning.

Råkar du ha dragit åt för lite, kan vevlagret börja knarra efter en stund. Det går enkelt att fixa senare.
Ja, det är ju sant - drar man åt för lite är väl det värsta som kan hända att det knarrar efter ett tag.

Momentnyckel för vevlager?! Är det sådant ni med kokosramar håller på med? ?

Lite överslagsräkning. För att få 40 Nm med 20 cm hävstång behövs 40/0,2, dvs 200 N eller 20 kg.

Glöm inte att säga "klick" när du har dragit färdigt, då kan man lura lagret att man drog med momentnyckel
I ganska många how-to mekarvideos på YouTube använder de inte momentnycklar men kommenterar lite skamset ”I will check the tourqe later, for now…”
Gissar att de går på handledsmomentet?

Jag tror med plast o biltema så är nog 40Nm bra hårt. Ganska exakt.

ska man köra moment så behövs hylsa. Glöm inte att det finns två sidor.

Jag tror man ska köpa parktool hylsa. Den bbb jag har är för grund för vissa cl nav och Shimanos ser ut att ha samma problem

Nu när jag ändå är igång för att byta mitt eget vevlager. Angående att Atakua tycker att fett är bra men inte gänglåsning. Shimano helgarderar med båda på mitt DA.

IMG_3864.jpeg

Som jag spänner med Parktool hylsa och momenthandtag.

IMG_3865.jpeg

Nu när jag ändå är igång för att byta mitt eget vevlager. Angående att Atakua tycker att fett är bra men inte gänglåsning. Shimano helgarderar med båda på mitt DA.

Visa bilaga 723013
Det fungerar! Det värsta som hända är att det rör sig lite under drift och gnager i sig gängorna på ramen. Hellre att det är lite hårt att få loss istället.

Håller med. Med vettig hylsa + skaft och fett på gängorna så kan man dra onödigt hårt och det löser sig ändå när det ska lossas. Fyrkantsvevlager och kassetter är mycket värre.

Vevlager drar ju också fast sig själva by design när man trampar framåt. Men det kan ändå sitta för löst så det knakar ja.

Viktigt att dra tills momentnyckeln eller armbågen klickar däremot är HT2-vänstervevens två skruvar för att klämma fast den på splinesen i axeln. Har två gånger varit för feg där så att den lossat och rappat över splines vilket gjorde sopor av veven en gång, andra gången blev ett besvärligt fältmeck att lösa. Nu drar jag dem hårdare än jag vågade förr.

Vevlager drar ju också fast sig själva by design när man trampar framåt. Men det kan ändå sitta för löst så det knakar ja.

Viktigt att dra tills momentnyckeln eller armbågen klickar däremot är HT2-vänstervevens två skruvar för att klämma fast den på splinesen i axeln. Har två gånger varit för feg där så att den lossat och rappat över splines vilket gjorde sopor av veven en gång, andra gången blev ett besvärligt fältmeck att lösa. Nu drar jag dem hårdare än jag vågade förr.

Tricket där är ju att hela tiden växeldra de skruvarna, när det börjar gå trögt dra den andra lite, sen tillbaka till första igen osv. problemet blir ju snarare när folk drar en i taget och intr är med på att den andra blir lösare igen när man drar åt på andra sidan - har aldrig dragit dem med momentnyckel, inte vevlagret heller för den delen. I bägge fallen ska det ju rätt mycket kraft till för att nå önskat moment om man använder "typiska" handverktygen. De små skruvarna är väl 5mm insexa, en vanlig sådan är typ 6-7 cm lång. Man ska vara bra enträgen om man lyckas dra sönder skruvarna/gängorna med en sån.

Samma på vevlagret, Sram specar som sagt runt 50 nM, har man en vanlig BB nyckel får man ta i för att nå 50 nM.

Börjar man greja med längre hävarmar osv. blir det så klart en annan femma, men med normala handverktyg är det bara dra åt hårt, men inte så man blir blå i ansiktet typ :)

Tillbaka
Topp