InstegsMTB för sambo att prova på

t.mo

Medlem
Hej!
Jag täntke se om jag kan få min sambo att bita på denna hobby. Hon kommer nog vilja cykla lite lugnare (egentligen som alternativ till skogspromenader) så någon värsting behövs inte. Dessutom är det bra om det är så billigt som möjligt ifall det inte biter (men inte så det är tråkigt att cykla på). Jag tänker mig en budget på upp till 3000 för denna cykel, ny eller beggad. Ni tandläkare och arkitekter som tänker flika in med "man får inget som är värt att cykla på för under 40 000 80 000" undanbedes :-)

Hon är 163 cm lång så jag funderar på om det ska vara 27,5 eller 29? TÄnker ramstorlek på ca 40cm.

Några alternativ jag tittat på:

Ser något klen ut med sina V-bromsar men med tanke på användningsområdet bör det ju inte vara några problem?

För lite fjädring?

Ser ok ut?

https://www.biltema.se/en-se/bike-e...bike-mtb/mountainbike-275-18-speed-2000045540
(begagnad)
Osäker på storlek och geometri?

Hjälp mig, ni kunniga!

Senast ändrad:
Hej!
Jag täntke se om jag kan få min sambo att bita på denna hobby. Hon kommer nog vilja cykla lite lugnare (egentligen som alternativ till skogspromenader) så någon värsting behövs inte. Dessutom är det bra om det är så billigt som möjligt ifall det inte biter (men inte så det är tråkigt att cykla på). Jag tänker mig en budget på upp till 3000 för denna cykel, ny eller beggad. Ni tandläkare och arkitekter som tänker flika in med "man får inget som är värt att cykla på för under 40 000" undanbedes :-)

Hon är 163 cm lång så jag funderar på om det ska vara 27,5 eller 29? TÄnker ramstorlek på ca 40cm.

Ser något klen ut med sina V-bromsar men med tanke på användningsområdet bör det ju inte vara några problem?

För lite fjädring?

Ser ok ut?

https://www.biltema.se/en-se/bike-e...bike-mtb/mountainbike-275-18-speed-2000045540
(begagnad)

Hjälp mig, ni kunniga!
Den där Rockville 15 ser väl bra ut för priset, den hade jag valt. Fyndpris.

Annars begagnad med chans till finare/roligare cykel.

De s k tandläkarhojarna ligger nog på 80.000:- och upp, 40.000:- är väl vad branschpressen brukar beskriva som övergången från instegs- till mellansegment.

Cyklarna du listar är för mountainbike-cykling ungefär vad dessa skidor är för utförsåkning:

5CF4781B-63C4-4CF0-9612-D9383D35CD33.jpeg

Med det sagt, skall man bara komma ut och njuta av den friska luften på grusvägar så funkar vilken som helst av de cyklarna du föreslår bra, och är mycket bättre än ingen cykel alls. Jämfört med skogspromenader får man se mera och det finns goda möjligheter att förbättra sin kondition, i synnerhet när man har en cykel på 15 kg i uppförsbacke.

Kan ni inte testa att hyra cykel? Finns ju tex i Järvsö. De cyklar du länkar till är ju mer ”MTB-stil” för att cykla till skolan etc. Tror inte man blir ”biten” av att cykla om kring på en sådan i skogen.

Gjorde det misstaget för tio år sen, köpte en MTB till frugan för närmare 10kkr, vilket var cirka halva marknadspriset på den hojen.

Borde sålt den direkt för den har inte rullat många meter. Bättre med en beater för 3kkr som kan användas till kiosken och låsas vid busshållplatsen om intresset inte tar sig.

Ja, som sagt. Om alla har likadana cyklar är det inga problem.

Det beror väl på kassan och hur desperat man är att intresset ska infinna sig. Jag är tydligen väldigt desperat av dotterns cykel att dömma

Försöker få min att köra MTB, hon hade själv köpt en tung Kona MTB med aluminium ram. Hon älskar asfalt racer och verkligen avskyr MTB då hennes kompisar dragit med henne på icke nybörjar MTB banor flera gånger. Eftersom hon är van med raksträckor och långa sådana i och med tävlingar på asfalt, försökte jag dra med henne på en så rak MTB sträcka det var möjligt med så få lutningar det går. Dessutom lånade jag ut min MTB kolfiber till henne där jag körde hennes övertunga Kona. Det blev lyckat, efter det var hon mer villig att köra MTB. Drog med henne på en 4,5 Mil MTB bana mot Färgelanda skogarna (rätt rak bana med minimal lutning). Bred bana = lyckad tur. Då körde hon sin tunga Kona utan problem. Med detta vill jag säga att det spelar egentligen ingen roll vad för MTB som köps för nybörjare, så länge man lägger sig på rätt nivå kring MTB banor för nybörjare. Men 29” hjul underlättar och likaså fullfjädring och kolfiber. ?

försökte ge mig på MTB cykling 2013 med en 6000kr Cube hardtail. Var inte det minsta kul.

Tog fram till 2019 innan det blev ett nytt försök på en billig FS hoj. Då var det betydligt roligare!

Vill du ge det hela ett seriöst försök så köp en vettig begagnad hoj. Kan vara en avgörande faktor om det går hem eller inte. Lätt med luftgaffel är vad jag skulle kolla efter.

Hej!
Jag täntke se om jag kan få min sambo att bita på denna hobby. Hon kommer nog vilja cykla lite lugnare (egentligen som alternativ till skogspromenader) så någon värsting behövs inte. Dessutom är det bra om det är så billigt som möjligt ifall det inte biter (men inte så det är tråkigt att cykla på). Jag tänker mig en budget på upp till 3000 för denna cykel, ny eller beggad. Ni tandläkare och arkitekter som tänker flika in med "man får inget som är värt att cykla på för under 40 000 80 000" undanbedes :-)

För lite fjädring?

Ser ok ut?

(begagnad)

Hjälp mig, ni kunniga!
Serious Rockville 10 är den enda Rockville som är okej. Acera/Tourney 3x8, Suntour XCE 80mm & Shimano MT200 hydrauliska skivbromsar.
För 2505kr är det mycket cykel.
Finns i lager i 42cm, som Bikester säger är rätt för 163cml.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds cyklar på 29" och 4150mm reach, tror jag, och är 164 cm lång. Min sambo är också 164 cm lång så det var en bra referens.

Hur som haver så investerades 1500 pix i en cykel när hon ville vara med och rulla ner för de lokala endurostigarna. Jag hittade en 27,5" Scott-nånting med 3x9 delat, SR Suntour framgaffel med rebound justering och 2-kolvs bromsok och inget mer att hurra för. Rejäla Magic Mary och Hans Dampf köptes beg på forumet.
Storlek small på denna hoj var på gränsen till för liten till hennes 164 cm. Tror det är strax under 400 mm reach, kanske skulle 420ish vara mer optimalt.

Upplevelsen av att cykla lite på mer tekniskt utmanande terräng, nått hon inte gjort på över 20 års tid, kan kanske uttryckas som "barnsligt kul".

Iallafall så blir cykeln kvar som en beater och barntaxi och då får den snälla däck. När ekonomin återhämtat sig efter två täta graviditeter så ska jag leta på en heldämpad cykel med ca 120-140 mm slag för ca typ 10 000 kr så hon kan vara med när grabbarna ska ut och cykla stig och park, men det är ju några år dit än. Fram tills dess är det inte för oss ekonomiskt försvarbart att köpa en annan cykel. Scotten har hittils blivit använd två gånger, kanske kan vi få till några vändor till nästa år.

Edit:

Rissveds cykel hade 2022 en reach om 415 mm ser det ut om enligt en bike check från 2022 och geometrygeeks databas. Jag skrev först 435 mm, men det lät lite väl stort och var värt att dubbelkolla.

Senast ändrad:
Nu är det lätt för mig att säga då min fru är helt ointresserad och ingen cykel kommer att rädda det, men OM man ska cykla med fru så får man skaka fram samma budget för båda cyklarna

Edit. Billigast är så klart att skaffa fru å barn som är rimligt långa. Vi kan båda cykla medium istället för small o large

Nu är det lätt för mig att säga då min fru är helt ointresserad och ingen cykel kommer att rädda det, men OM man ska cykla med fru så får man skaka fram samma budget för båda cyklarna
...eller så downbikar du när det skall cyklas med familjen. Jag har kört CX:en på en del indoktrineringsrundor med barnen.

Billigast är så klart att skaffa fru å barn som är rimligt långa. Vi kan båda cykla medium istället för small o large
Det är tyvärr alldeles lätt att vara efterklok, men ibland är läxorna dyra.
Jag har en fäbless för något kortare kvinnor men det är så fruktansvärt opraktiskt. Hon kan knappt låna min sportutrustning och det är ett jävelskap att ta sig in i bilarna efter att hon haft dem och så ska speglarna riktas vettigt på det.
Om det blir en "nästa" så ska jag välja mer med hjärnan istället!

...eller så downbikar du när det skall cyklas med familjen. Jag har kört CX:en på en del indoktrineringsrundor med barnen.
Ja, det är enklast så klart. I alla fall för xc. Beroende på vad man menar med enduro slingor är jag lite tveksam.
Nu finns det säkert fruar som blir taggade på enduro efter att testa med 69° hta....

Tyvärr valde jag kone efter kona honzo esd storlek medium och inte efter OTB tålighet.

Visst är det skillnad på stig och stig. I vårt fall försökte jag styra om utflykten till något enklare men det verkade ju tas som en utmaning. ?

Men det ska väl förberedas mentalt på rätt sätt också, kanske.
"Mina cykelpolare undrar varför du envisas med svåraste partierna i stan." ????

I efterhand skämdes jag lite över att ha tagit fincykeln, det är mer värdigt att lida tillsammans.

Tillbaka
Topp