Instegsracer

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Börjat kika efter en pendlarcykel och någonstans på vägen fastnat vid tanken på cykling som motion. Ni kunniga, var finner man en bra racer att testa hobbyn på utan att ruinera familjeekonomin?

Bengt-re

Aktiv medlem
Instegsracer
Satsa på något som duger som både pendlare och enkel racer. Skall du cykla i regn avsiktligt så satsa på cykel som tar skärmar, lite bredare däck och skuvbromsar.

Är du primärt solskenscyklist så köp en ny eller begagnad vanlig fälgbromsad racer mef 25-28mm däck - det är roligare att cykla på så länge det inte regnar.

Spar budget till ämdamålsenliga kläder, pedaler, hjälm, bra däck och grundläggande verktyg. En cykeldator kommer du troligen att vilja ha tids nog.

bellasoda

Aktiv medlem
Instegsracer
Börjat kika efter en pendlarcykel och någonstans på vägen fastnat vid tanken på cykling som motion. Ni kunniga, var finner man en bra racer att testa hobbyn på utan att ruinera familjeekonomin?
Absolut billigaste cyklar har jag sett på Facebook marketplace, men det finns rätt mycket på blocket också. Happyride har ju självklart bäst cyklar, men kanske inte så många under 5000kr.

Ett tips om du vill ha något billigt, leta efter någon riktigt gammal cykel som någon köpt till Vätternrundan och sen glömt bort i ett förråd i tio år. Lite olja på kedjan och nya däck, sen är det bara att köra. Om cykeln har några fler mil bakom sig och är sliten så kan det bli dyrt att serva för att få ett gammalt härke i skick. Att kunna se skillnad mellan dessa är inte alltid helt lätt.

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Här har du ett klockrent exempel:
Storleken kanske är fel förstås, och lite långt från där du bor. Men det finns bra deals om man letar.
Som du säger, hade varit perfekt om jag inte vore 1) skåning 2) 180cm kort. Får hålla ögonen öppna och hoppas att det kommer ett fynd i skåneområdet.

Även tipsat om cx för utökad möjlighet att cykla höst och ev vinter. Men kanske blir att önska för mycket

rois

Medlem
Instegsracer
Som du säger, hade varit perfekt om jag inte vore 1) skåning 2) 180cm kort. Får hålla ögonen öppna och hoppas att det kommer ett fynd i skåneområdet.

Även tipsat om cx för utökad möjlighet att cykla höst och ev vinter. Men kanske blir att önska för mycket
Trek'en som du diskuterade i en annan tråd kan vara intressant. Du fick ned priset från 4000 till 3000, och det ingår ju en del tillbehör. Tillbehören som du inte vill ha kan du sälja på Blocket, Tradera (allt går att sälja på Tradera), eller här.
Skicket är svårt att avgöra på bilderna, men det ser ut som om vevpartiet har lite hajtandsformade kuggar.
Oklart också om det går att fästa praktiska saker som skärmar, pakethållare och stöd.
Dessutom ser pedalerna ut att vara spd-sl (tror jag det heter). Lite opraktisk på en pendlarhoj, men det finns billiga pedaler om du vill hålla en stram budget.
När jag googlar ser det ut som om modellen är från ca 2006-2008. Mycket har hänt sedan dess, men då var det säkert en bra cykel. Nu motsvarar komponenterna snarast en instegsracer. Dock verkar den ha en kolfibergaffel.
Lite hög utväxling också, så du får ta i i uppförsbackar, istället för att jobba med kadens. Men pendlar du för motionens skull gör det inte något.
Den kommer att fungera som vackert väder cykel, men cyklar du på vinterhalvåret får du räkna med en del fälgslitage.
Jag tycker att skivbromsar är att föredra för pendlingscykling, men det är min åsikt.

Annars brukar XXL ha någorlunda regelbundna kampanjpriser på sin White's cykelcrossar. Instegsvarianten brukar då ligga på ca 5000, och har mekaniska skivbromsar. Om du anmäler dig till XXL, kommer du att få mail med deras erbjudanden. XXL finns i Malmö, så du kan ju kika in där för att se och känna på deras cyklar.

jonte987

Aktiv medlem
Instegsracer
Trek pilot 1.0? Jag kollade på den. Verkar tveksamt efter att ha googlat. Kanske mest eftersom det inte riktigt framgick av annons att den är snart 15år gammal.
Men jag vet inget om vad den bör kosta. Funderade mest på om det finns nåt billigt att ställa på trainern.

Instegsracer
Jag beställde en Brand X racer på wiggle för 3400:-med fri frakt, skall pendla till jobbet ett par dagar i veckan, väldigt enkla komponenter, men jag tror den kommer funka bra till ändamålet. Den har fått övervägande bra recensioner

rois

Medlem
Instegsracer
Tyvärr bara S kvar och jag behöver en M. Annars har jag ögonen på dem.

Hur stor skillnad är det mellan mekaniska och hydraliska skivbromsar?
Mina erfarenheter. I teorin bör det bara vara att mekaniska kräver justering, hydrauliska justerar sig själv. Men jag tycker att hydrauliken gör att det blir klart bättre bromsverkan också. Jag jämför då två cyklar jag har, en med mekanik, Avid BB7 som anses vara bra. Och någon av Shimanos billigaste hydrauliska bromssystem. Och där är det hydrauliska systemet klart bättre. Men det finns förespråkare för mekaniska system också. En fördel är tydligen att bromsoken inte kärvar när det saltas. Men där du kommer att cykla är det grus som gäller vid halkbekämpning, inte salt.
Tyvärr blir det ett ganska stort prispåslag om man vill ha ett hydraulisk system tillsammans med bockstyre.
På hybridcyklar sitter hydrauliska system på relativt billiga modeller.

Bengt-re

Aktiv medlem
Instegsracer
Tyvärr bara S kvar och jag behöver en M. Annars har jag ögonen på dem.

Hur stor skillnad är det mellan mekaniska och hydraliska skivbromsar?
Mekaniska skivbromsar kräver bra höljen, vettig dragning och bra ok samt måste justeras då och då. Trots det så har de sämre känsla. Belöningen är att de fungerar i salt, skit och kyla.

Dåliga mekaniska ok är ofta nästan farligt dåliga.

Skall man köra hydrauliska skulle jag föredra system med DOT väska eftersom den genom sin absorbation av fukt minskar risken för "rost" i oken - om man bytet vätska regelbundet.

rois

Medlem
Instegsracer
PS. Såg också att small har C-T mått 53. Det borde väl vara medium ungefär. En del på happy har klagat på White's storlekar, dom tenderar att vara för stora, så man skall kanske gå ner i storlek. Då blir small rätt.
Geometrimåtten finns här, http://whitebikes.se/cyklar/gx-ltd-apex-1x11-18/, hoppas att någon expert kan ge vägledning mha. geometritabellen.

Swemurse

Medlem
Instegsracer
PS. Såg också att small har C-T mått 53. Det borde väl vara medium ungefär. En del på happy har klagat på White's storlekar, dom tenderar att vara för stora, så man skall kanske gå ner i storlek. Då blir small rätt.
Geometrimåtten finns här, http://whitebikes.se/cyklar/gx-ltd-apex-1x11-18/, hoppas att någon expert kan ge vägledning mha. geometritabellen.
Får slå ett öga på det. Mest gått efter deras egna angivelser på hemsidan. Borde ta mig i kragen och dra till en butik för att testa storleken

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Mina erfarenheter. I teorin bör det bara vara att mekaniska kräver justering, hydrauliska justerar sig själv. Men jag tycker att hydrauliken gör att det blir klart bättre bromsverkan också. Jag jämför då två cyklar jag har, en med mekanik, Avid BB7 som anses vara bra. Och någon av Shimanos billigaste hydrauliska bromssystem. Och där är det hydrauliska systemet klart bättre. Men det finns förespråkare för mekaniska system också. En fördel är tydligen att bromsoken inte kärvar när det saltas. Men där du kommer att cykla är det grus som gäller vid halkbekämpning, inte salt.
Tyvärr blir det ett ganska stort prispåslag om man vill ha ett hydraulisk system tillsammans med bockstyre.
På hybridcyklar sitter hydrauliska system på relativt billiga modeller.
Kikat på det med och insett att även tämligen billiga hybrider verkar ha ok växlar och bra bromsar. Oinvigd som jag är så känns det lite udda. Bara så man undrar om man ska ge upp racer för ett tag och nöja sig med en stabil hybrid för att inte spränga budgeten och ändå klara huvuduppgiften (pendling)

bellasoda

Aktiv medlem
Instegsracer
https://www.facebook.com/marketplace/item/523140761655865/

Vad anser ni om denna? Åter igen V-bromsar men det är vad de äldre modellerna verkarha
Det är vanliga racerbromsar. Nya cyklar har också sånt, även dyra modeller:

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Men då är en mer begränsad till bra väder? Tänker att cx med skivbroms är bra för blandat väder (behöver kunna cykla även i måttligt regn men kommer ställa cykeln vid halka) men är kanske inte så strikt

rois

Medlem
Instegsracer
Men då är en mer begränsad till bra väder? Tänker att cx med skivbroms är bra för blandat väder (behöver kunna cykla även i måttligt regn men kommer ställa cykeln vid halka) men är kanske inte så strikt
Det går givetvis att använda fälgbromsar vid dåligt väder. Men slitaget blir större. Har själv bromsat ned två fälgar, och man får byta bromsklossar oftare. Jag cyklar ofta den väg jag tror du kommer att cykelpendla, och i båda riktningarna kommer man bitvis lätt upp i över 40 km/h utan att trampa. Då är det skönt med bra bromsar. Vid slaskväder kan jag slita ned en omgång v-broms klossar på en månad. Cyklar man där det är plant så blir ju inte bromsslitaget så stort.

Om du redan har flyttat, så kan det vara ide att köpa något billigare för att komma igång direkt, och sedan avgöra vad du verkligen vill ha. Racercyklarna du hittat är avskrivna på lite mer 3 månader jämfört med Skånetrafikens priser på månadskort. Om du redan har en cykel så kan du testa hur det fungerar i båda riktningarna, och se vad du vill förbättra på den cykeln. Exempelvis bromsar, utväxlingsomfång, vindmotstånd etc.

Både morgondagen och måndag kommer f.ö att bli blåsiga med vindstyrkor på 10-16 sekundmeter. Så du får en känsla för vilka krav du skall ställa på din cykel.

Bengt-re

Aktiv medlem
Instegsracer
Självklart så går det att cykla fälgbromsat i oväder, men det fungerar sämre och sliter på dyra fälgar. Vet jag att det är oväder så väljer jag skivbromsad skärmförsedd cykel. Tror jag på uppehåll så föredrar jag något piggare och börjar det regna så är det inte hela världen - jag har bytt några enstaka fälgar på över 30 år cykling med bockstyrecyklar varav flertalet milen har varit med fälgbroms. Det är ingen jätteissue - men det är ofta lättare att få dit skärmar på skivbromsade cyklar så dubbel fördel för missärcykling.

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Då låter det som en god plan att hålla ögonen öppna efter en ok begagnad landsvägsracer och uppgradera därefter. Tusen tack för alla svar

Swemurse

Medlem
Instegsracer
För att låna mer expertis.
Jag antar att dessa är... inte värda kronorna? Eller?

jonte987

Aktiv medlem
Instegsracer
Det är ju rätt tunga grejor. Hur är claris/ tourney och hur är en racer som närmar sig eller passerat 10kg?
Är det som att köpa en mtb på Biltema eller var ligger vi?

Edit.
Vitus har också claris men väger mer än cuben. Kanske är gaffeln.

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Antar att priset visar sig i bristen på bra delar.
För mig är det en djungel att hitta något inom rimliga kostnader. Inser att det skulle vara enklare om jag la mitt tak på 10k istället för 6k.

Och sen ställt mig frågan; bör jag fundera på en cyclocross eller klarar jag sträckan (lund dalby) enkelt med ren racer.
Annars kikat på denna;
med önskan att pruta ner den något

Bengt-re

Aktiv medlem
Instegsracer
Det är ju rätt tunga grejor. Hur är claris/ tourney och hur är en racer som närmar sig eller passerat 10kg?

Edit.
De fungerar nog. Dock 11-32 på 8-delat ger tämligen stora steg. Det borde att gå hitta en bättre cykel för 10kSEK!

jonte987

Aktiv medlem
Instegsracer
Beggad är väl bäst. Kollade du annars vitus på wiggle? Ligger på budget och med claris växlar. Fast om jag inte är snett på det så är väl 105 det billigaste av riktiga grejor.

bellasoda

Aktiv medlem
Instegsracer
Antar att priset visar sig i bristen på bra delar.
För mig är det en djungel att hitta något inom rimliga kostnader. Inser att det skulle vara enklare om jag la mitt tak på 10k istället för 6k.

Och sen ställt mig frågan; bör jag fundera på en cyclocross eller klarar jag sträckan (lund dalby) enkelt med ren racer.
Annars kikat på denna;
med önskan att pruta ner den något
Köp begagnat, annars kommer du bara ha en cykel du blir missnöjd med som har dåligt andrahandsvärde.

Shimano Sora är en bra undre gräns tycker jag, tourney och Claris är inte superbra. 105 är ju givetvis bättre, men klart dyrare.

Sen tror jag inte du behöver en cyclocross för att cykla asfalt med, då är en racer alltid bättre, förutom några få dagar om året.

Bengt-re

Aktiv medlem
Instegsracer
Beggad är väl bäst. Kollade du annars vitus på wiggle? Ligger på budget och med claris växlar. Fast om jag inte är snett på det så är väl 105 det billigaste av riktiga grejor.
Nja. Sora är bra. Fungerar utmärkt och 9-delat duger om man väljer kassett med lite eftertanke.

Merlin är väl inte hetast, men på pappret ser detta ut som en prisvärd cykel och med vettig kassett dessutom.

bellasoda

Aktiv medlem
Instegsracer
Nja. Sora är bra. Fungerar utmärkt och 9-delat duger om man väljer kassett med lite eftertanke.

Merlin är väl inte hetast, men på pappret ser detta ut som en prisvärd cykel och med vettig kassett dessutom.

Den hade bra pris, men undrar hur deras ”Merlin brake caliper”-bromsar är? Det är iofs en billig uppgradering på några få hundralappar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Instegsracer
Den hade bra pris, men undrar hur deras ”Merlin brake caliper”-bromsar är? Det är iofs en billig uppgradering på några få hundralappar.
Troligen inget vidare. Men säkert oki ändå. "although better brake blocks would help with the latter. The current ones stop you safely enough but without the modulation of the best rim brakes."

Även om man lägger 700 pix på ett par 105 5800/7000 bromsar så är det ju hanterbart prismässigt.

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Låter ju ändå som ett ok lågbudgetalternativ att starta vid. Som ni skriver, de värsta skavankerna kan åtgärdas inpm ramen för en billig peng.

Sen är inte målet att köpa nytt men det känns för lätt att köpa fel i begagnatdjungeln

moros

Aktiv medlem
Instegsracer

Swemurse

Medlem
Instegsracer
En Tiagra och en 105-hoj till bra pris, i Skåne, och kanske rätt storlek. Utan att detaljstudera så verkar det prisvärt (såvida de inte är plockade från gatan någonstans)

[URL unfurl="true"]https://www.blocket.se/annons/skane/nishiki_criterium_str_m/88522386[/URL]

kul att vi spanat samma

moros

Aktiv medlem
Instegsracer
Bevakningen på racer i skåne är rätt snäv :)

Sen kan jag kanske hålla med lite av de övriga argumenten i tråden, är det primärt pendling, året om, i misärväder och tråk, då är inte en ren racer kanske det mest lämpliga. Många äldre cyklar har väl som mest plats för 25, kanske 28 däck. Skärmar brukar funka men sabbar ibland för breda däck. Men visst, nu är ju vår och sommar på väg :)

Swemurse

Medlem
Instegsracer
Bevakningen på racer i skåne är rätt snäv :)

Sen kan jag kanske hålla med lite av de övriga argumenten i tråden, är det primärt pendling, året om, i misärväder och tråk, då är inte en ren racer kanske det mest lämpliga. Många äldre cyklar har väl som mest plats för 25, kanske 28 däck. Skärmar brukar funka men sabbar ibland för breda däck. Men visst, nu är ju vår och sommar på väg :)
Lite därför jag kikat på cyclocross som alternativ. Bredare däck och mer utrymme för ev stänkskydd. Även slagit ett öga på Hybrid men blir så ofantligt osugen då jag inte ser någon glädje i att vardagspendla med dessa

bellasoda

Aktiv medlem
Instegsracer
Utan någon cykel-Yoda att vägleda mig i kraftens dunkla vrår så tycker jag ändå dessa ser vettiga ut.

https://www.blocket.se/annons/skane/trek_2_1/88522228

Baserat på skick iofs
Bra pris helt klart. :) Värt att notera är att du antagligen kommer behöva byta styrstam, det gäller väl även för nyköp från butik. Den ena cykeln har en ovanligt kort styrstam, den andra har en lång vinklad styrstam. Men du kan ju alltid provcykla och se vad du tycker?

SGS

Aktiv medlem
Instegsracer

Edit.
Modern Claris är väldigt mycket trevligare än dylik Tourney enligt egna erfarenheter. Skulle aldrig kunna tänka mig Tourney ens på en pendlare. Claris har jag däremot ingenting emot förutom vikten.

En racer på 10kg är förövrigt nära på provocerande snabb och alert, oavsett utrustningsnivå och initial kostnad. Särskilt i jämförelse med en MTB även om den nu också skulle råka vara i samma viktklass.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer