Intag under BST?

• Trådstartare Trådstartare Fredde72
  • Start datum Start datum
F

Fredde72

Guest
Intag under BST?
Ska cykla BST till helgen för första gången och det är första gången som jag kommer att cykla över 3 timmar. Hur tusan gör man med energi under loppet. Kanelbullar och saft ;-D

Är det någon mer som har tänkt på detta och har en bra lösning?

Mvh Fredde

Intag under BST?
energigel var 40:e minut om du kör hårt eller energikaka var 60:e minut om du kör lite lugnare, skölj ned med vatten! Vatten eller energidryck intag var 10-15:e minut. själv kör jag med både energi resp vatten och varvar...

mitt tips men individuella skillnader finns alltid... LYCKA TILL!

Intag under BST?
Att det är ett motionslopp innebär att det finns matkontroller, där du får föda och dryck. Är det inte BST som har punchpraliner?

Kör du motion stanna och ät och drick. Tävlar du hade du väl inte frågat här.

Intag under BST?
Väldigt individuellt.
Tidigare har jag cyklat igenom depåerna och bara ryckt åt mig en mugg vatten och en bananhalva i farten. Så på ett lopp kanske jag fick i mig några deciliter vatten samt 1,5 banan och det funkade. Nu har jag helt plötsligt ett behov av att konstant tillföra energi och vätska och behöver ett upplägg liknande det carl spårvägen skriver om, annars tar jag slut ganska snabbt.

Så vad som passar dig är ju svårt att säga dock är det nog vanligare med energibrist under loppen än att man drabbas av energiöverskott....så ät och drick ordentligt (lite och ofta).

Intag under BST?
Själv dricker jag sportdryck (Maxim electrolyte) från 15 min efter start och sedan var 15-20 min hela loppet. En flaska (7 dl) per timme. Käkar en energkikaka ungefär halvvägs och klipper en energigel vid 2/3 av loppets längd. Det centrala är att se till att blodsockret inte sjunker för mycket, vilket kräver kontinuerligt intag av glukos. Funkar för mig i alla fall.

Intag under BST?
Kan styrka att det serveras punchpraliner och , hör och häpna, saltgurka!

Allt enligt tävlings-PM.

Undra om man kan få köttbullar, mos och brunsås till sin saltgurka...hmmm...

Intag under BST?
Halva bananer och saltgurkebitar är vanligt på alla lopp med längre distans... uppstötningar med saltgurka är fullkomligt vidrigt -sportdryck/elektrolyt rekomenderas för saltbalansen :-)

Intag under BST?
Körde FMT på 1 liter Vitargo, 2,5 liter Vatten i camelbak och 1 gel, fick dessutom 1 mugg sportdryck i sista 2 depåerna och då var det varmt så jag hoppas klara mig på samma eller mindre på BST.

Intag under BST?
Tack för alla råden.

Har varit och surfat lite på Enervits hemsida. De har ett paket för en 5-timmars tur. Funderar på det upplägget men har hört att Powerbars är jobbiga att äta när man är sliten. Funderar också på att köpa lite mer gel då det verkar vara långtidsverkande.
Vatten i ryggsäcken och sportdryck på ramen.
Funderar även på att ta med smörgås med mycket jordnötssmör men det kanske pajar mer än det hjälper. Några åsikter?

Intag under BST?
Jag ska också köra men allt jag har tänkt är att fylla ryggan med sportdryck och kanske ha med en powerbar av något slag. På en normal tur på 2-3 timmar dricker jag inte alls mycket och äter max en enda bar. Jag resonerar så här: ju mer jag har med mig ju mer måste jag bära och ju tyngre blir jag. Det finns ju depåer så egentligen borde man inte behöva ha med sig något om man liksom jag skall köra motionsklassen.

Intag under BST?
Då är frågan om man ska ta med sig lite grejer, hur ska de transporteras bäst?

Jag har kört med vattenflaskor i flaskställen och väska under sadeln på träning men sadelväskan slammrar ganska mycket. Ska jag ta vätskeryggan till transport av grejerna? Slang, kedjebrytare, bars och gel tänkte jag ha med så det får inte plats i ryggfickorna. Vattnet på ryggen är jag tveksam till för mig som långsam motionär.

Hoppas ingen tar illa upp av denna "trådkapning".

Intag under BST?
Det är ingen höjdare att aldrig ätit energibars eller gel innan själva loppet och sedan börja experimentera på loppet. Dels har man ingen aning om när/hur/vad under loppet man ska käka, men ffa så vet man inte hur magen reagerar på olika bars/gel. Man bör ha testat under träning i förväg vad man tål och vad man tycker funkar. Själv har jag fått träna på att få i mig bars under ansträngning och i början tyckte inte magen det var nån bra idé alls. Gel är lättare att få i sig, men effekten är märkbart kortare.

Intag under BST?
mangan77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan styrka att det serveras punchpraliner och ,
> hör och häpna, saltgurka!
>

Ingen kombo som rekommenderas. Tro mig :-)

Förra året så var det saltgurka först på slutet så det kan vara bra att grunda med t ex GT tabletter innan.

///A

Intag under BST?
Jag har börjat blanda Powerbar gelen i flaska,funkat kanon! 2-3st/50cl vatten

Så för min del blir det 2*50cl powerbar sportdryck+ 1.5l camelbackvatten+ 5st 60g Snickers

Intag under BST?
Jag har haft en riktigt stabilt energiintag INNAN bst i år. Fet och föräldraledig!

Annars tar jag med mig energi i form av gel som tar mig förbi första depån, och sedan äter jag nån bulle, lite gurka och dricker på de andra.

Sist jag körde långlopp på mtb (bst -04) körde jag konceptet vatten i rygga och sportdryck på hojjen och tyckte det var helt ok.

Är man ovan så är ju tipset att dra i sig mer än vad som känns bekvämt, som redan påpekat är det ju väldigt osannolikt att man trycker i sig för mycket. Det är ju som bekant också självreglerande åt det hållet. Kanske är det bättre att ulka lite än att gå slut på energi.

//Erik

Tillbaka
Topp