[OT] Vad hör du på för pop rock blues?

Stones kunde ju lira Blues själva också!
Det här är väl även den en Robert Johnson från början?

edit: Måste ju bara lägga till att detta Stonesalbum från 1972, Exile on Main ST, är det bästa rockalbum
någonsin i min bok.

Senast ändrad:
Är helt renons på den dessvärre, vilka är de bästa låtarna på den? Är det inte den som spelades in i källaren på det där franska kråkslottet nere på riviäran när de flydde hemlandet pga skatteskulder?
Japp! Den spelades in till stor del i frankrike.
Alla låtar är bra, går inte säga vilken jag tycker är bäst.

Jag kan tyvärr bara Beggars Banquet, det var den enda som fanns hemma i vårt hushåll. Insåg det aldrig då, men Beggars är nästan ett helt akustiskt album, lång innan Unplugged genren hade uppfunnits. Apropå slide så var ju Brian väldigt duktig på det. Gillade särskilt sliden på:

Men visste aldrig vem det var. Långt långt senare blev jag varse att det så klart var Brian och att detta var det sista större bidraget i inspelningsstudion som Brian nånsin gjorde innan han för alltid försvann in i dimmorna.

Det snyggaste soundet på den här låten kommer vid 1:59 där Brians slide blandas med Nicky Hopkins grand piano. Det är ett fantastiskt snyggt akustiskt sound och en fantastiskt snygg och gles mixning! Faktiskt ett av de snyggaste jag kan påminna mig. Suveränt att köra i hörlurar.

På den här rullen kan man se Brian livs levande köra sina slides till den här låten, det är lite sorgligt att se:

Senast ändrad:
Tänk dig att du är Amerikas president. Vad ska du säga till kyrkans församling efter en skjutning inne i deras kyrka under en gudstjänst med resultat nio döda, när du besöker platsen?

Senast ändrad:
Jag kan tyvärr bara Beggars Banquet, det var den enda som fanns hemma i vårt hushåll. Insåg det aldrig då, men Beggars är nästan ett helt akustiskt album, lång innan Unplugged genren hade uppfunnits. Apropå slide så var ju Brian väldigt duktig på det. Gillade särskilt sliden på:

Men visste aldrig vem det var. Långt långt senare blev jag varse att det så klart var Brian och att detta var det sista större bidraget i inspelningsstudion som Brian nånsin gjorde innan han för alltid försvann in i dimmorna.

Det snyggaste soundet på den här låten kommer vid 1:59 där Brians slide blandas med Nicky Hopkins grand piano. Det är ett fantastiskt snyggt akustiskt sound och en fantastiskt snygg och gles mixning! Faktiskt ett av de snyggaste jag kan påminna mig. Suveränt att köra i hörlurar.

På den här rullen kan man se Brian livs levande köra sina slides till den här låten, det är lite sorgligt att se:
Oj oj oj, vilken musik, vilka låtar de gjorde Stones!
Beggars Banquet, Let it Bleed och Sticky Fingers...
Jösses vilka bra album.

Oj oj oj, vilken musik, vilka låtar de gjorde Stones!
Beggars Banquet, Let it Bleed och Sticky Fingers...
Jösses vilka bra album.
Det som bla är slående är hur stabil kärnan Jagger, Richards, Watts varit genom åren. Beatles fanns "bara" mellan 1960 - 1970. Stones startade 1962, och finns väl än som aktiv grupp? En viktig kommersiell ide snodde de dock från Beatles. De såg vilket starkt varumärke det utvecklades till, den här stämpeln "Lennon & McCartney" som sattes som upphovsman till allt som skapades dem emellan. Så de skapade "Jagger & Richards" som en liknande konstruktion och höll fast vid den lika hårt som Beatlarna gjorde över tid.

En i mitt tycke utmärkt självbio är Keiths "Livet" på svenska, med spökskrivaren James Fox. Det som förvånar mig allra mest, givet Keiths omfattande, långvariga och tunga knarkmissbruk, är att han synbarligen aldrig åkte på nån riktig överdos som tog kål på honom.

Det som bla är slående är hur stabil kärnan Jagger, Richards, Watts varit genom åren. Beatles fanns "bara" mellan 1960 - 1970. Stones startade 1962, och finns väl än som aktiv grupp? En viktig kommersiell ide snodde de dock från Beatles. De såg vilket starkt varumärke det utvecklades till, den här stämpeln "Lennon & McCartney" som sattes som upphovsman till allt som skapades dem emellan. Så de skapade "Jagger & Richards" som en liknande konstruktion och höll fast vid den lika hårt som Beatlarna gjorde över tid.

En i mitt tycke utmärkt självbio är Keiths "Livet" på svenska, med spökskrivaren James Fox. Det som förvånar mig allra mest, givet Keiths omfattande, långvariga och tunga knarkmissbruk, är att han synbarligen aldrig åkte på nån riktig överdos som tog kål på honom.
Att Keith ens lever ännu är väl ett rent mirakel.
Med tanke på hans leverne, och substanser.

Senast ändrad:
Nä, nu skojar du...Eller gillar du inte Stones.
Så fruktansvärt roligt. Extremt välgjort också.

Jag gillar absolut en del med Stones. Framförallt de tidiga grejerna innan Exile on Main Street. Aldrig uppskattat deras countryriffande. För gubbigt för mig, tror jag. Det var när Keef fick för stort utrymme som de blev tråkiga. Med det sagt är licksen i originalversionen av Sympathy For The Devil det elakaste som någonsin spelats in på platta.

Med det sagt är licksen i originalversionen av Sympathy For The Devil det elakaste som någonsin spelats in på platta.
Det är en av mina favvosar också! Man känner sig som en sönderstucken nåldyna när låten sent omsider tonar ut. Lyriken är ju guld också: Killed the tszar and his ministers, Anastasia screamed in vain, eller: Rode a tank as a generals rank when the blietzkrieg raged, and the bodies stank, eller: Use all your well learned politese or I'll lay your soul to waste! Och så det det där ljuvliga piano klunket av oförlikneliga Nicky Hopkins. Inspirationskällan? Mästaren och Margerita av Bulgakov!

De hade ju stora problem att få ihop den, den vinglade hit och dit, det var ett ambitiöst projekt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp