Integrerat styrlager, installations fråga. (Fixat, troligtvis?)

Appel

Aktiv medlem
Jag ska till att montera ett integrerat styrlager. Jag tror mig ha koll på hur jag ska göra MEN det följde med 2 tunna brickor jag inte vet vad jag ska göra med. Någon som vet vad dessa (se bilden med pilen nedan) brickor är till för?
headset2.jpg

Senast ändrad:
Det är shims som du lägger överst innan tätnings "locket" om det inte går att få bort glappet i lagret ibland så är lagerskålarna lite för djupa.

Hoppas du förstår min taskiga förklaring

Senast ändrad:
Inget carbon här inte. Alu och stål är det i detta bygge, men jag tänkte prova med en "Hope Head Doctor" ändå bara för att det verkar smidigare...

Jag har en "slitsad" gaffelkrona ala FSA (som man ju kan ana på bilden), så det ska nog gå smidigt att banka dit den.

MEN, hur bra ska lagret passa in i denna lagerbana? Tycker inte att lagret "faller ner" i lagerbanan (gaffelkronan) fullt ut. Men det kanske ska vara så för att gaffeln ska "kilas fast" i lagret???

Attans, hade tänkt att jag skulle klara detta...

Är det någon som vet?

Hur jag än bankar och slår får jag inte ned lagerbanan ända ner mot gaffeln. Jag har inget special verktyg utan har testat med dammsugarrör och gummiklubba och "tjörnare" och gummi klubba. Vad jag förstått är det viktigt att man får ner lagerbanan ända ned mot gaffeln, men det lyckas jag alltså inte med. Se bild:
styrlagerkrona1.JPG

Jag tycker det ser ut som om det är en "grad" mellan gaffelrör och gaffelkronan. Ska inte den vinkeln vara 90grader? Se bild:
stylagerkrona2.JPG

Ramen kommer från Kinesis och styrlagret följde med. Lager banan som jag fösöker banka dit har en slits ala FSA, men jag lyckas ändå inte...
styrlager.JPG

Hade hoppats slippa lämna in till expert för att fixa detta. Någon som har några tips...

Hmm, låter som det är avrundningen som ställer till det, det är inte avfasat på insidan av den slitsade ringen?

Du har inget du skulle kunna använda som "bricka"?

Hmmm...

Tror nog att det är en "crown race cutter" jag behöver. Känns lite overkill att skaffa en för detta enda tillfälle. Blir nog till att leja bort...

Senast ändrad:
Om lagerbanan /crownrace sitter fast trots att det är ngn mm kvar så hade jag testat att montera ihop. På bilden ser det ut att sitta helt rakt också.

Montera och kör. Om det är meningen att lagerbanan ska längre ner så kommer den att röra sig och då märker du att du får ett glapp i lagret.

Konstigt att där inte är en radie på lagerbanan! Jag hade oxå monterat ihop det och kört.

Skönt att ni tror det kan funka ändå. Jag ska nog försöka hitta en distans som passar. Det skulle kännas bättre så...

Jörn, jag tror inte det. Hålet i dom är för litet för att kunna träs ända ned till gaffel kronan.

Just nu är jag faktiskt inne på att fila av insidan på lagerbanans nederkant så att man kan få ned den ända till gaffeln. Det är bara ca 1mm kvar och det borde inte påverka någonting map funktion.

Verkar lite svårt att hitta en bricka som passar...

Kan du inte fila bort den lilla kanten på gaffelkronan istället?

Jag hade nog svarvat/filat av lite på lagerbanan! att ha en radie på gaffeln gör den bara starkare! =)

Det var ju billigt och bra. Jag tänkte på den lilla kanten längst ner och låta den tjocka halvcentimetersbiten vara så orörd som möjligt.

Jag tror radien på gaffelkronan skall vara där.
Skulle du fila ner den skapar du en brottanvisning vilket kan försvaga gaffeln kraftigt.

Fila på lagerbanan istället.

Filade lite i helgen och det ser bra ut. Det här ska nog gå att skruva ihop!

Filad lagerbana
bild-1.jpg

Glad gaffel
bild-2.jpg

Återstår att se om jag kan få till en glappfri installation.
Ska börja bygga ordentligt nu. Hoppas att de 22 campa växlarna ska komma från Tyskland idag..

Fick du ordning på styrlagret efter filandet? Misstänker att jag kommer stöta på samma problem på min gaffel om jag bestämmer mig för att behålla den.

Tillbaka
Topp