Integrerat vevlager

jonasbe

Ny medlem
Integrerat vevlager
Hej alla cykelkunniga
Jag köpte nytt vevparti med integrerat vevlager till min pendlarhoj förra året.
Nu har jag rejält glapp i lagret, men vevpartiet är helt OK.
Kan man byta bara vevlagret på vevpartier med integrerat vevlager ?

//Jonas

Integrerat vevlager
Hej,

Jag har kontinuerliga problem med Shimano Hollowtech II på min scale 40. Lagren har som längst hållit 9 månader. Vevhus har planslipats och man tycks ha gjort allt men det knakar och knirkar och glappar inom kort tid (3 månader nu sist). Detta har hållit på i över 4 år, minst 5-6 lagerpar har bytts... Minst 1 års livslängd tycker jag inte är orimligt krav - utan underhåll? Inga andra lager krånglar.

Jag funderar på alternativ, såg bla detta:
http://www.mountainbikecomponents.co.uk/items.asp?CategoryID=237&Name=Hollowtech+II+bearing+upgrade

Finns det ngt som rekomenderas av er? Andra tips?

Mvh
Lars

Integrerat vevlager
Har ingen egen koll på de här men intressanta, Token har sjukt mycket olika produkter, i princip hela cyklar med egenkomponenter. De har på kpl. hjul, navsatser, vevparti/vevlager, rulltrissor, styrlager något som de kallar TIRAMIC lager med titaniumbelagda rullytor och keramik i kulorna som ska ge både lätt rull och lång livslängd.
http://www.tokenproducts.com/htm/products.php
http://www.tokenproducts.com/htm/feedback.php
Finns ett par olika modeller 540- resp. 795- samt en del hemtagningsfrakt.

Bilagor

• TOKEN p-486710392cfe7.jpg
    TOKEN p-486710392cfe7.jpg
    19.4 KB · Besök: 24
Integrerat vevlager
Min (någorlunda kvalificerade) bedömning är att Token-lagren mest är en marknadsföringsgrej.

Titanbelagda ytor låter rätt dumt, troligen menar de att de är belagda med titannitrid (ser ut så på bilden). Det är jättebra i vissa sammanhang, men den nötning som tar kål på lager brukar inte kunna lindras med hårda beläggningar. I vissa fall snarare tvärtom.

Keramiska kulor kan också vara jättebra i vissa fall, men jag tror inte att cykelkomponenter är ett av dem. Man vinner dessutom väldigt lite på den minskade vikten vid så låga rotationshastigheter.

Jag tror mer på vanliga kullager med extra fokus på bra tätning.

Integrerat vevlager
rispalt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Jag har kontinuerliga problem med Shimano
> Hollowtech II på min scale 40. Lagren har som
> längst hållit 9 månader. Vevhus har planslipats
> och man tycks ha gjort allt men det knakar och
> knirkar och glappar inom kort tid (3 månader nu
> sist). Detta har hållit på i över 4 år, minst
> 5-6 lagerpar har bytts... Minst 1 års livslängd
> tycker jag inte är orimligt krav - utan
> underhåll? Inga andra lager krånglar.
>
> Jag funderar på alternativ, såg bla detta:
> http://www.mountainbikecomponents.co.uk/items.asp?
> CategoryID=237&Name=Hollowtech+II+bearing+upgrade
>
> Finns det ngt som rekomenderas av er? Andra tips?
>
> Mvh
> Lars

Vem monterar lagren? Är det samma person varje gång kanske han drar lagerspänningen för hårt?

Det kanske är en feltillverkad ram med en vevlagerhylsa där gängorna ligger ocentrerat eller snett i förhållande till varandra? Går vevaxeln lätt igenom lagret eller måste du knacka igenom den?

Något knas verkar det ju vara iallafall.

Integrerat vevlager
+1 på låter skumt.

Har ett HT II på min hoj och det har utan några som helst bekymmer hængt med 3-4 år nu...noga med att tvætta cykeln efter varje tur i och før sig, men bara plockat ner och rengjort lagret en gång under den tiden. Jag ær istællet lite impad att det hållit som det har gjort och før så mycket lera och elænde det har utsatts før.

Integrerat vevlager
Jag tror Shimano varit lite snåla med fett på en del batcher, var åtm så på mina första XT.
Men de har ju prissatt klingor och lager så att det knappt är lönt att byta ut delarna jämfört med att köpa helt nytt vevparti.
Klingor slut: köp nytt vevparti från ze germanz..

Integrerat vevlager
dr7 skrev:
> Att det står "do not disassemble" på lagren
> betyder inte att man inte ska ta isär och fetta
> in dem regelbundet...

Precis, det lärde jag mig på första vevpartiet!

Integrerat vevlager
Ja konstigt och oacceptabelt är vad jag tycker också.
Min verkstad säger typ olika varje gång. Ett är säkert att det är jag som är felet:
- bytte utan knorr första gången.
- Undrade om jag använde högtryckstvätt andra gången (vilket jag inte gör).
- tyckte att man ska acceptera 9 månader om man cyklar året runt om man cyklar som jag (typ 800mil/år). Fram till dess vårdade jag cykeln. Jag slutade då helt tvätta cykel, samma resultat (förståss) så har det fortsatt...

Nu i början på december tycker verkstad att jag ska underhålla lagret ca var 3:e vecka. Vilket för mig tyder på en kass konstruktiom om det är sant. Verkstad putsade, kontrollerade planing, smörjde och satte sedan in samma lager. Bedyrade att det var felfritt. Misskötsel var anledningen.
En vecka senare låter det igen så här:

Lagren var nya 15September...

Det ska sägas att cykeln får gå i ur och skur, men det har mina tidigare cyklar också.

Jag skulle vilja byta verkstad eller göra det själv men anser att så länge det inte håller 1år så får man fxxxn fixa det. Den dagen jag passerat 12.00 månader ska jag aldrig mera klaga! Shimano har visat intresse och stor förvåning över mina problem. De är mitt hopp just nu. Men jag tror felet inte ligger i lagret i sig själv även om konstruktionen verkar vara ofattbart känslig.

Glad att höra att det finns positiva erfarenheter också! Även det tyder på ngt märkligt i mitt fall.

Senast redigerad av en moderator:
Integrerat vevlager
dr7 skrev:
> Att det står "do not disassemble" på lagren
> betyder inte att man inte ska ta isär och fetta
> in dem regelbundet...
>
> http://happymtb.org/forum/lasvart/out.php?s=409
>
> http://happymtb.org/forum/lasvart/index.php?cat=7&
> hide=0

TACK. Vilka grymma besrkrivningar! Imponerade av den kunskap och "dela med sig" anda som finns. MKt användbart - uppenbarligen.

Tyvärr verkar det då som om hollowtech II har riktiga problem - vilket var värre:(

Integrerat vevlager
Ja, shimanos HT-II är kasst tätade, men:

För det första så är ju shimanos lager så billiga att även om man betraktar dem som förbrukningsvara så står de sig hyffsat i konkurrensen.

För det andra så har det påståtts att livslängden blir bättre om man fyller på med bra fett i tid (eller t om när de är nya). Jag har inte haft mina lager länge nog (c:a 200 mil/140 timmar i skogen och en service) för att ha någon uppfattning.

Edit: snavfel

Senast redigerad av en moderator:
Integrerat vevlager
Även om det ör billigt så är det inte ok med så kort livslängd för min del. Så lite fett kan det inte vara så att ett vevlager ska låta som mina efter bara 3-9 månader. Ngt felexemplar, barnsjukdomar kan jag tänka mig men inte som i mitt fall, minst 5 lagerpar på 4 år!

Jag hittade lite internationella diskussioner som befäster det jag nu förstått av er.
http://www.cyclechat.co.uk/forums/showthread.php?t=24011

Min slutsats är att lagertypen har mer eller mindre problem pga av sin konstruktion.

Jag ska ge mitt måndagsexemplar en sista chans med ett par lager från annan leverantör om inte Shimano kommer med ngn ide. Sedan blir det fyrkant. Återigen tack!

Tillbaka
Topp