Allvarligt talat, för att höja nivån lite i tråden så har du hittat två bra cyklar som är rätt olika. Även om användningsområdet är detsamma. Kortfattat:
Bullit: Single pivot, enkelledad baksving. Fördelar: Hållbar, kräver minimalt med service. Nackdel: Ger brakejack, men går att lösa med flytande bakbroms om så önskas. Single pivot är en gammal konstruktion, som dock många tillverkare fortfarande använder sig av. Cykeln är även känslig för trampgung, om man inte använder en bakdämpare med SPV(stabil platformsdämpning) som "filtrerar" bort lågfrekvent tramp men släpper igenom högfrekventa rörelser. Har kört med en 5th Element coil sen jag köpte cykeln för fem år sen, funkar fint överallt fortfarande.
SX Trail: Horst link, flerledad baksving. Fördelar: Ska ge mer aktiv bakdämpning även under bromsning, mindre eller ingen(?) brakjack alltså. Är inte heller lika känslig för trampgung. Nackdel: Många leder, många lager, mer service kanske?
BB höjden som vi svamlar om är på ren svenska: höjden på vevaxeln/vevpartiet över marken. Dvs det påverkar pedalernas markfrigång. En del anser att hög BB är dåligt, men det beror helt och hållet på var och hur du ska cykla. Jag tycker hög BB är bra, så jag kan fortsätta trampa där det är som stökigast/stenigast, även uppför. Men det beror på att jag inte kör 4X eller tävlar i DH med min Bullit, där vill man ha lägre tyngdpunkt och låg BB är vägen dit. Sen sjunker ju BB höjden ner när man sätter sig på en heldämpad, på min Bullit går den ner runt 5cm när jag sitter på cykeln.
Båda två cyklarna tar dig nerför berget utan problem. Vilken du än väljer tror jag du blir nöjd. Vilket av cyklarna som är bäst/snabbast/grymmast? Det hänger nog mer på cyklisten. :-)
/Leo