Intense 6.6 vs SC Nomad vs Giant Reign X

• Trådstartare Trådstartare JT
  • Start datum Start datum

JT

Ny medlem
Vilken ram är "the shit"? SC Bullit eller Spec SX Trail?
Eller vad finns det mer för alternativ i samma prisklass? Det blir dock ingen jävla Kona.

Gaffeln kommer vara en Fox 36 TALAS RC2 (160 mm alltså), den har jag redan.

Senast redigerad av en moderator:
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför frågar du? Det slutar ändå med att du
> köper ytterligare en Specialized

Mycket möjligt. Men nu har jag ju iaf låtsats som att jag inte är fullständigt insnöad i Spec-träsket.

Jag kan intyga att SX-trailen verkligen är the shit. Den är faktiskt helt grym. Jag fattar inte att jag funderade på att byta bort den mot någon sunkig Da Bomb för 48 timmar sedan.

Den går grymt bra nedför och är förvånansvärt effektiv även på platten.

Cakeman skrev:
> Jag hade valt bort både kebabpizza och grovsnus
> för resten av mitt liv för en sånhär:
> http://www.yeticycles.com/Bikes/BikesSeven.cfm

Hmmm... den där såg skojig ut. Vet dock inte hur pigg jag är på att köpa nåt som inte funnits ett tag där eventuella barnsjukdomar framkommit.

Bullen håller väl möjligen för lite mer, om du kör stort och hårt, men annars finns väl ingen anledning att inte välja SX Trailen.

Jag vet inte om det är fysiskt möjligt att motstå något som ser ut såhär:

pbpic1664930.jpg

JT skrev:
> Det blir dock ingen jävla Kona.

Om det är detta som oroar dig:
pbpic1614589.jpg

så löses det genom att inte ha reflexer

HAHA!
Men då är det en Spec du skall ha JT för chansen att se lyckra-människor lär ju vara störst i den nedre bilen!

Med tanke på att åkstil inte nämns alls och du inte heller nämner vad du vill ha ut av hojen blir de svårt att säga exakt.

Men lyssna här! Jag som alltid har varför för många mm dämpning både fram och bak och renodlad DH eller dropmaskin måste säga att jag har fallit jäkligt hårt för Santa Cruz Nomad. Skulle lätt kunna tänka mig att rulla på en sån med en klinga fram, dhx 5.0 air och sedan avsluta det hela med en Lyrik i fronten. Sure, lite mindre dämpning bak men fy tusan vilken busig/allsidig hoj. Lite lättare än en Bullit också. Annars har ju Giant ett bra alternativ, tror nog du kan räkna ut vilken ram jag tänker på. :)

// Fischer

JT skrev:
> Gaffeln kommer vara en Fox 36 TALAS RC2 (160 mm
> alltså), den har jag redan.

Är inte den gaffeln lite i kortaste laget både för SXT och Bullit? Jag klämmer till med Giant Reign så får du ytterligare ett alternativ att klura på.

Peter_K skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Gaffeln kommer vara en Fox 36 TALAS RC2 (160 mm
> > alltså), den har jag redan.
>
> Är inte den gaffeln lite i kortaste laget både
> för SXT och Bullit? Jag klämmer till med Giant
> Reign så får du ytterligare ett alternativ att
> klura på.

Specialized levererar sina fabriksspecade SX Trail med den gaffeln (nåja VAN-varianten av FOX 36 men samma slag).

Aha, där ser man. Jag hade för mig att det var 170 eller t.o.m. 180 mm slag på SX Trail. Jag har som vanligt inte cyklat nån av cyklarna jag uttalar mig om men om priset är ungefär detsamma hade jag köpt en SX Trail, annars en Reign.

(lite surfande gav att SXT har 170 mm slag bak)

Bullit is da shit, håller i längden och ger många smiles per krona. :-) Är helnöjd med min gamla, som jag haft sen hösten 2003:

bullit2006.jpg ht=544

/Leo

ps. Fast SX Trail är fina de också, om man vill ha en något vanligare hoj.

Alternativ till SX Trail är ju förstås Canyon Torque som är grymt prisvärd.

Personligen gillar jag Ironhorse (har en 7point7) men kan hända att de är lite dyrare, vet inte riktigt vad de kostar nuförtiden dock...

Har inte provat Bulliten, men kört mycket på en SX-trail.

Sx-trailen är en helt underbar cykel som fungerar i stort sett överallt, jag körde längre "xc"-turer i hellas samtidigt som den är fruktansvärt bra som downhillhoj. Lågt topprör/tyngdpunkt gör den smidig, och den känns stabil även i höga farter. Man känner alltid att cykeln klarar så mycket mer än man själv.

Mitt öga säger SX-Trail men tror dom är likvärdigt bra båda två, själv ska jag köpa en Torque om några månader. tycker den värkar rätt skysst :P

Jag äger ju faktiskt både en Bullit och en SX-Trail så jag behöver inte tro eller gissa eftersom jag VET att SX-Trailen är den bättre ramen.

Varsågod.

Leo skrev:
> BB är drygt 14" högt, så jag kör lätt ifrån
> folk där det är som stökigast/stenigast... ;-)
>
> /Leo

Du menar att du kör ifrån folk som inte kan hålla upp pedlaerna över stenarna?..ja dne är ju svår....tills det börjar svänga och du sitter som en styllta i grsäet...;)

Leo skrev:
> BB är drygt 14" högt, så jag kör lätt ifrån folk där det är som stökigast/stenigast... ;-)

Vilka, folk i den dära eliten i DH, de som numera vänder uppåner på länkagen och byter dämpare för att få ner BBt ÄNNU längre än den redan låga originalhöjden?

erik h skrev:

>
> Vilka, folk i den dära eliten i DH, de som numera
> vänder uppåner på länkagen och byter dämpare
> för att få ner BBt ÄNNU längre än den redan
> låga originalhöjden?

Det måste vara da shit, om man gör så bland DH eliten.
Dock en DH hoj är kanske inte optimal för blandad skogkörning, till som Leo använder Bulliten för.
Har 35 cm BB höjd på min Heckler, slår pedaler på marken ändå då och då, skulle inte vilja ha lägre.

Ola

Senast redigerad av en moderator:
Ola skrev:
> DH hoj är kanske inte optimal för blandad skogkörning, till som Leo använder Bulliten för.

Nä... fast det är väl inte Bulliten heller, hyllandet av den där dinosauriehojen får väl lugna ner sig någon gång tycker jag. Fast jag ska ju inte tala om för folk vad de ska hoja på.

Däremot om jag stod i köpetankar om just de två ramarna så skulle jag lyssna på folk som av egen erfarenhet vet skillnaden, t.ex. Patrik, innan jag brände en såpass redig summa pengar.

Får ju säga att jag tycker den nya Bulliten (from 2007) är riiiktigt skön efter att ha kört Jesaros ett par gånger.. Har dock inte provkört specen..

Får ju också tillstå att den nya bulliten är rejält snygg också, har tidigare ogillat länkaget, men det har de ordnat nu..

Möjligtvis att svingen är lite bred, ibland får man den i hälarna om man är ovan, mne det tar ca 2 minuter innan det är över. Dessutom är det ibland störande att det är lögn att se vilken växel man har i om man sitter på, kan också störa ibland om man har ett minne som är gott men kort (som jag tex...)

håller med erik, låt bulliten dö nångång. OK om du bara ska rulla utför men för allt annat så vinner ju specen

sernevi, varför måste du se vilken växel du kör på ?

JLarsson skrev:
> Äh, han bor ju i polen. Där kör man chopper
> oavsett ht eller fs.
>
Det är 445 km till Polen från Göteborg och 234 km till Estland från Stockholm. Som en liten parantes vid förbi farten ;-)

Peter E skrev:

>
> sernevi, varför måste du se vilken växel du
> kör på ?

om man rullat en bit, stått stilla, gått, osv. Jag tänker aldrig på att jag växlar eller håller koll på vad jag kör för växel, kör på det som känns bra. Om man då trampat över ett krön och rullar igång på en nerfart så har det hänt nån gång att man glömt växla upp, eller att man rullat ner och ska upp igen eller stått stilla och har tyngsta växlarna i...

Allvarligt talat, för att höja nivån lite i tråden så har du hittat två bra cyklar som är rätt olika. Även om användningsområdet är detsamma. Kortfattat:

Bullit: Single pivot, enkelledad baksving. Fördelar: Hållbar, kräver minimalt med service. Nackdel: Ger brakejack, men går att lösa med flytande bakbroms om så önskas. Single pivot är en gammal konstruktion, som dock många tillverkare fortfarande använder sig av. Cykeln är även känslig för trampgung, om man inte använder en bakdämpare med SPV(stabil platformsdämpning) som "filtrerar" bort lågfrekvent tramp men släpper igenom högfrekventa rörelser. Har kört med en 5th Element coil sen jag köpte cykeln för fem år sen, funkar fint överallt fortfarande.

SX Trail: Horst link, flerledad baksving. Fördelar: Ska ge mer aktiv bakdämpning även under bromsning, mindre eller ingen(?) brakjack alltså. Är inte heller lika känslig för trampgung. Nackdel: Många leder, många lager, mer service kanske?

BB höjden som vi svamlar om är på ren svenska: höjden på vevaxeln/vevpartiet över marken. Dvs det påverkar pedalernas markfrigång. En del anser att hög BB är dåligt, men det beror helt och hållet på var och hur du ska cykla. Jag tycker hög BB är bra, så jag kan fortsätta trampa där det är som stökigast/stenigast, även uppför. Men det beror på att jag inte kör 4X eller tävlar i DH med min Bullit, där vill man ha lägre tyngdpunkt och låg BB är vägen dit. Sen sjunker ju BB höjden ner när man sätter sig på en heldämpad, på min Bullit går den ner runt 5cm när jag sitter på cykeln.

Båda två cyklarna tar dig nerför berget utan problem. Vilken du än väljer tror jag du blir nöjd. Vilket av cyklarna som är bäst/snabbast/grymmast? Det hänger nog mer på cyklisten. :-)

/Leo

erik h skrev:

>
> Nä... fast det är väl inte Bulliten heller,
> hyllandet av den där dinosauriehojen får väl
> lugna ner sig någon gång tycker jag. Fast jag
> ska ju inte tala om för folk vad de ska hoja
> på.
>

Med tanke på att Leos Bullit är från 2003 och fortfarande håller måttet enligt vad jag har sett på happyrides tycker jag att Santa Cruz har gjort någonting rätt med den. Är kanske inte helt opartiskt, kör själv som sagt med Heckler och är toknöjt med den.

> Däremot om jag stod i köpetankar om just de två
> ramarna så skulle jag lyssna på folk som av egen
> erfarenhet vet skillnaden, t.ex. Patrik, innan jag
> brände en såpass redig summa pengar.

Bäst är om man kan prova själv förstås.

Peace, Ola

Argumentet med mindre service på en single pivot är ganska irrelevant i praktiken. Dom flesta hojar behöver inte byta lager mer än en gång under sin livstid innan dom skrotas ändå, så sett till livslängden spelar väl tiden det tar för lagerbyte ingen roll.

Prova båda om du kan.

Tillbaka
Topp