Intense 6.6 vs SC Nomad vs Giant Reign X

• Trådstartare Trådstartare JT
  • Start datum Start datum
just livslängden verkar annars vara bullitens stora fördel. Leos har ju fått duktigt med smisk samtidigt som de flesta med endurohojar i bekantskapskretsen fått reklamera sina

Tjena!

Hur var det nu med Patrik Bs Bullit? Den var hel och fin va?

Rikqard
Jag känner till SX-Trail ramar som fått klart mer smisk än Leos Bullit och fortfarande är i toppskick.. Lite svårt att jämföra EN bullit med jag-vet-inte-hur-många-sx-det-sålts-i-sverige-men-det-är-fan-så-mycket-mer-än-vad-det-sålts-bullits-iallafall..
Isåfall så jämför jag med Patriks och säger att ALLA BULLIT GÅR AV!!!

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför frågar du? Det slutar ändå med att du
> köper ytterligare en Specialized

Tänk att Plumse redan i andra inlägget kunde förutspå vart det barkade hän... :-)

Fjärdebrunn skrev:
> Ja vad säger man, happy i ett nötskal :)

Tjena!

Slänger in lite mer ved i brasan och säger jag med, ALLA CYKLAR GÅR SÖNDER, förr eller senare. Jag föredrar senare... Godnatt! :-)

/Leo

Leo skrev:

> Ger brakejack, men går att lösa med
> flytande bakbroms om så önskas.

Cykeln
> är även känslig för trampgung, om man inte
> använder en bakdämpare med SPV(stabil
> platformsdämpning)

eller så köper man en som funkar från början utan extra tillval och tillbehör och slipper pedalfeedback på köpet.

Peter E skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ger brakejack, men går att lösa med
> > flytande bakbroms om så önskas.
>
> Cykeln
> > är även känslig för trampgung, om man inte
> > använder en bakdämpare med SPV(stabil
> > platformsdämpning)
>
>
> eller så köper man en som funkar från början
> utan extra tillval och tillbehör och slipper
> pedalfeedback på köpet.

Tjena!

har hört ett ord för sån cykel.. Tror det var hardtail..

Haha, hardtail är så sant som det är sagt!

Länkage hit å dit, Singlepivot, multilänk osv osv. Om Steve Peat kan bli världsmästare på en Orange singlepivot och inte på en VPP Santa Cruz så börjar man fundera. Det kanske har med mer än bara teknologi att göra? Jag kör uselt på min Ironhorse med DW-link och är supernöjd. Skulle jag varit nöjd på en Bullit? Garanterat. Provcykla och bestäm sen vad du gillar bäst, det finns massor med bullits och SX i Sverige. Personligen skulle jag valt SX för att den är snyggare. Fast eg hade jag nog skaffat en Canyon Torque som är rätt lik SX:en då priset ä ett helt annat...

Bullitlovers, jag kom på ytterligare ett tillbehör ni bara måste ha. Ett freecoaster hub ! Så blir ni av med pedal feedback. Viss risk att ni får klara er med 3 växlar dock

Men helt ärligt. jag förstår inte det här tankesättet att bara för att leo är snabb på en bullit så betyder det att det är värdens bästa hoj?!?!..Patrik B var oxå snabb på sin bullit men han har ju testat något som inte är 5 år gammalt och insett att bulliten inte var lika bra som hans SX-trail.

BB-höjden har väldigt lite med om du slår pedalerna i stenar eller inte. Pedalerna kan du flytta från stenarna. Värre med vevpartiet. Men väldigt få med en AM hoj kör ju med stora klinga så då får man ett gäng centrimetrar där.

Och man behöver knappast tävla i 4X eller DH för att känna födelar med en lägre tyngdpunkt.

Det går att cykla över både betongsuggor och picknikbord med lågt bb utan att slå i vare sig pedaler eller kransar.

Men det är klart. en annan lösning på problemet är ju 1 meter högt BB..;)

Örgel har tokhögt BB(troligen samma som leos), det har man på alla modärna trialhojjar. Men de svänger å andra sidan aldrig heller.

Men för att komma fram till det jag tror du fiskar efter. Den hojjen går nog jävligt långsamt i skogen. Men den lär garanterat köra över högre stenare än vad leos bullit gör..;)

Finns bara ett sätt att lösa detta, en tävling med båda hojjarna i olika disipliner och sedan byta och köra samma banor igen med varandras hojjar! ;)

JLarsson skrev:
> Vi pratar inte om samma hoj ville :)

HAHA....näää, jag såg det...men för sent.;)

Lotta B skrev:
> Men kan inte aningen pedalfeedback vara
> önskvärt? Så att man känner vad som händer
> under bakhjulet.

Hur tänker du nu?!

Hm, alltså att man vid t ex en klack känner när det är dags att lätta på vikten på bakhjulet för att komma upp. Om man får dålig koll på det där genom degig fjädring blir det svårare att få rätt timing tycker jag. Nåt i den stilen...

Jo, jag tycker absolut att en smula pedalfeedback kan vara positivt.
Det ger som du säger lite info om underlaget.

En smula pedalfeedback är dock inte vad det handlar om på Bulliten.

Hmmm, den ram du har absolut bäst kännsla i är ju i sånna fall en HT. och hur mycket pedalfeedback har en sån.

Jag tror att pedalfeedback aldrig är bra. Dock finns det ju annat som kan bli sämre om man jobbar bort det.

Ett liknande exempel är ju dessa antigungvarianter som finns på bakdämpare. På min Fox RP 23 så gungar det klart mindre om jag sätter på antigungen men hojjen fungerar inte lika bra över rötter och sten.

Så även om det kanske går att ta bort både gung och feedback så kanske man väljer att inte göra det hela vägen för att något annat blir lidande.

> Om Steve Peat kan bli världsmästare på en Orange singlepivot och inte på en VPP Santa Cruz
> så börjar man fundera. Det kanske har med mer än bara teknologi att göra?

Ja. Det är ju inte så att man ställer upp tre cyklar på podiet, korkar upp tre flaskor Moet
och sprayar det över racingsundays, customdesignade konahojar och snabba commencaler.
Det handlar lite om vem som är snabbast, inte vad han har för cykel.

Gillar man att trampa sig över stockar sittandes i sadeln och att klättra upp för branta backar
med stenar, så är nog en bullit kanon. Frågan är vad man ska med 7" slag till då.

Vill man istället ha en hoj som känns och beter sig som en liten downhillmaskin bör man
snegla på SX Trail och liknande ramar med bra länkage, rätt geometri och en tålig ram.

Men frågan var ju "Vad är the shit?".

nolltid skrev:
> Men frågan var ju "Vad är the shit?".

MBK213.super.bike-400-90.jpg

Halo-fälgar, vita diety-vevar och dirtsadel är iaf inte the shit...
Men ram och gaffel är ju rätt nice.

Jag håller med dig jonzén.

Lite som att jämföra happy genarp ride med Downhill-VM i Commezzadura Val-di-Sole 2008. Så att säga.

Det är nästan så det är värt att köpa en SX Trail och sen börja hylla den till skyarna som Göteborgstrailbike. Undrar hur lång tid det skulle ta innan alla tröttnade på de hyllningarna från mig? ;-) Det verkar ju vara mer retsamt vem det är som trampar på cykeln, än cykeln i sig, ju mer man läser i denna skruvade tråd... :-D

/Leo

Ville bara tillägga att den nya Bulliten har lägre vevparit än den gamla... men sluta nu inte diskutera i denna tråd bara för det :)

Leo: Det är bara att inse att vi är passé - happyhypen har sprungit ifrån Bullit:-(

Fast den har klarat sig länge jämfört med flera andra ramar som blinkat förbi snabbare än snabbt på skärmen - tänker på nån modell av Turner, Giant Reign mm.
Få se hur länge SX Trail hyllas innan tåget marscherar vidare?
Men när nästa generation happyhypare vuxit upp finns nog Bulliten kvar så de har nånting att komma tillbaks till:-)

jonzén skrev:
> detta är den skummaste tråden nånsin?

Huvudsaken är att vi fått in HALO-fälgar och Deity-cromovevar iallafall! Optimal kadens på dem.

MickeS skrev:
> Få se hur länge SX Trail hyllas innan tåget
> marscherar vidare?

Det har det väl redan gjort?

JojjeM skrev:
> Högt vs lågt BB. Det senaste religionskriget :)
>
> /Johan

Ja, men lägg märke till att tom SC har insett att högt BB inte var en sådan hitt. Ivf om man skal llita på Fässberg:)

Micke S. Kan inte annat än att hålla emd om det du skriver. Och sx trailen är ingen superhyp på happy. Bara att många tycker det är ett bättre alternativ än bulliten.

Leo, jag har aldirg gillat bulliten, Inte enns innan jag kände dig och din bullit.

*micke* skrev:
> MickeS skrev:
> -----
> > Få se hur länge SX Trail hyllas innan tåget
> > marscherar vidare?
>
> Det har det väl redan gjort?

Aj då, missade avgången tydligen:-)
Vi får ta en återträff till sommaren, vi dinosaurier, och jämföra reliker igen:-)

jonzén skrev:
...
> lite som att jämföra lekis mattelektioner med
> den linjära algebran jag tentade i för nån
> månad sen (och körde)

Men, snälla. linjär algebra ÄR lekismatte. Hur är det möjligt att köra den???

Typiskt CSN-bratz.

MickeS skrev:
> *micke* skrev:
> -----
> > MickeS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Få se hur länge SX Trail hyllas innan
> tåget
> > > marscherar vidare?
> >
> > Det har det väl redan gjort?
>
> Aj då, missade avgången tydligen:-)
> Vi får ta en återträff till sommaren, vi
> dinosaurier, och jämföra reliker igen:-)

Du menar som en såndär fixiträff?

MickeS skrev:
> Aj då, missade avgången tydligen:-)
> Vi får ta en återträff till sommaren, vi
> dinosaurier, och jämföra reliker igen:-)

Ja det tycker jag absolut. Och göra tyska tester på pedalfeedback, bb-höjd, downhillability och exakt hur stora stenar man kan sitta och trampa över med respektive cykel :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp