Intern kabeldragning i styret

TallguyPalm

Medlem
Hej
Frågar mest av nyfikenhet men har inte så bra koll. Är det möjligt att dra alla kablar internt i styret på sin cykel? Just nu går kablarna internt till mina växlar och bakbroms genom ramen, men det är fortfarande kablar framme på styret. Undrar om det går att få ett mer "rent" styre genom att på något vis dra kablarna genom styrstammen eller liknande. Har en racer med shimano 105 komponenter om det spelar roll!

Såhär ser mitt styre ut idag.
IMG_7255.jpeg

Mvh Sebastian

Hej
Frågar mest av nyfikenhet men har inte så bra koll. Är det möjligt att dra alla kablar internt i styret på sin cykel? Just nu går kablarna internt till mina växlar och bakbroms genom ramen, men det är fortfarande kablar framme på styret. Undrar om det går att få ett mer "rent" styre genom att på något vis dra kablarna genom styrstammen eller liknande. Har en racer med shimano 105 komponenter om det spelar roll!

Såhär ser mitt styre ut idag.
Visa bilaga 498914

Mvh Sebastian

Jag är intresserad av samma grej fast för MTB.
har hittat en del snusk om det hela:

Jag är intresserad av samma grej fast för MTB.
har hittat en del snusk om det hela:

Såg ju väldigt trevligt ut, men bygger på att man har ram och styrstam som går med på att man drar kablarna internt?... och även diskbromsar ser det ut som.

Tror det funkar bäst med hydrauliska bromsar och elväxlar. Med vajrar blir det för snäva böjar för att broms och växling skall funka bra.
Dessutom kommer du hellre slänga cykeln på tippen och köpa ny när det är dags för service med nya höljen vajrar. ?

Tror det funkar bäst med hydrauliska bromsar och elväxlar. Med vajrar blir det för snäva böjar för att broms och växling skall funka bra.
Dessutom kommer du hellre slänga cykeln på tippen och köpa ny när det är dags för service med nya höljen vajrar. ?
Haha jag har förstått att det är klumpigt att serva och laga när allt är internt ? kanske bäst att bara vara nöjd helt enkelt ;)

Såg också den tråden på reddit. Har fälgbromsar så det kanske inte är lika jobbigt.. Så nytt styre och styrstam kanske är "allt som krävs" för att få till det!
Om du har intern vajerdragning i ramen måste du komma från gaffelröret till ramen på något sätt också. Det kräver förmodligen en specialtillverkad ram och gaffel.

Visserligen snyggt det här med fullt integrerade kablar men för någon som sköter service och underhåll själv känns det lite onödigt, möjligen som @Lingon skriver med trådlösa elväxlar.

Jag tycker det dessutom är bra att ha möjlighet att ändra höjd/längd på styrstammen ibland.

Tanken var elväxlar, men det går ju inte att få tag på i år.
Trots att styre, gaffel och ram är förberett för invändig dragning, så tog det lång tid och många svordomar innan det var inklämt. Växlingarna funkar perfekt, trots lite skarpa svängar. Hoppas ha fått tag på DI2, innan höljena blivit dåliga.

Snyggt blir det iallafall.

IMG_20210703_100247.jpg

Jag är ganska efterbliven när det gäller att köpa ny cykelteknik, men jag "lyckades" nyligen köpa en ny hoj där både växelvajrar (japp, inte trådlöst utan helt mekaniskt) och bromsslangar försvinner in i ramen ngn stans vid det övre styrlagret.

Har märkt lite konstiga egenskaper ibland när jag svänger, och trodde först att jag bara var ovan vid geometrin men börjar nu bli alltmer övertygad om att det är vajrar och slangar som "spjärnar emot" lite. Är dett ngt som känns bekant och vilka åtgärder rekommenderas?

Har släppt styrlindan ett par cm på båda sidor av den raka delen för att vinna lite slack mellan stället där kablaget kommer ut från styrlindan fram till hålet där de försvinner in i ramen. Tror det hjälpte lite.

Skall man dessutom spraya silicone in i ramen (aluminium) så kablarna glider lättare när man svänger?

Tillbaka
Topp