[Internetcykling] Visa Jofas rejsbajk för enduro/stora berg

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har en stortå som inte fungerar p.g.a. ett ganglion. Detta är en unik njutning då det är tröntigt, men fortfarande mycket handikappande. Det tar också jättelång tid att fixa, så jag har månader av internetcykling framför mig i väntan på reparation av mitt lekamen.

Som vill alla förstår är det tid att köpa cyklar och fundera mycket på saker som gör ganska liten skillnad.

Nu har jag en väldigt bra DH för liftassisterad cykling och en Orange Five som jag använder till allt där man behöver trampa. Dvs stigcykling, SBR och enduro. Fiven har en massa bra komponenter och det är en cykel jag verkligen gillar. Det blir däremot alltid en kompromiss att stigcykla och rejsa samma cykel. När det kommer till Sverige så är den största grejen att kompromissa däck mellan stigcykling och rejs, eller att behöva lägga en massa tid på att byta grejerna på cykeln.

Jag tänkte möblera om i cykelparken så att jag har en cykel för stigcykling/SBR och en rejscykel för enduro. Då kan jag har lättrullade roliga däck på stigcykeln och alltid ha köttiga däck på rejscykeln. Uppenbarligen behöver jag en cykel till. Sedan är det en fråga om jag ska behålla Fiven för något av funktionerna, eller sälja den och köpa två cyklar.

För sticykling/SBR

Fiven känns riktigt bra för Hellascykling. Jag är jättenöjd med geometrin, storleken och hur den är att trampa runt. Om jag fick ändra något så skulle jag klara mig med mindre slaglängd och jag skulle gärna ha ett progressivt länkage så står emot mer vid supertuffa hellashuck. Det vore också fint att ha ett flaskställ så att man kan skippa ryggsäck.

Om jag ska köpa en ny stigcykel så är hetaste kandidaten en Commencal Meta TR v 4.2 Essential. https://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=22592794
Den är väldigt lik Fiven, men har de ändringarna jag skulle vilja ha.

För Enduro:

Fiven är helt okej till det som finns i Sverige, men jag är snabbare nedför på DHn. Om jag slapp tramsportera DHn skulle jag antagligen vara snabbare på DHn så länge vi har enduron där man faktiskt cyklar nedför saker. Att ha jättestabil, styv och tung cykel med mycket slaglängd passar min åkning mycket bättre. Jag har ingen finess utan jobbar bara på att försöka hålla fast mig i en kapabel cykel som jag försöker rikta i hyffsat rätt riktigt.

Jag är också intresserad av att rejsa lite större enduron utomlands där banorna är brantare, längre och mer krävande. Då funderar jag på att helt enket skaffa en kralligare endurocykel. Jag funderar på något i stil med en Nukeproof Mega 275, YT Capra 27,5, Commencal Meta AM v. 4.2.. Jag tror att det är på den nivån jag ska hålla mig om jag inte ska börja rejsa sticykeln.

Annars finns det ännu grövre cyklar. T.ex. Commencal Meta SX eller Propain Spindrift.

Jag vet däremot inte om man faktiskt orkar köra riktiga enduron på 180 mm-cyklar. Jag kan tänka mig att det är rätt surt att släpa runt dom cyklarna över längre transporter.

Så, vad är det man ska ha?

Senast ändrad:
Hur många ”köttiga” enduron har du tänkt att köra?
Känns onödigt att köpa en ny hoj så kanske inte är det roligaste för stigcyklandet om det bara blir 1-2 utlands tävlingar.

I bikeparken har du ju DHn så....

Mycketvillhamer sa:
NP mega 275 carbon funkar ju för Sam Hill, borde väl funka för dig med? :)

Megan lockar helt klart. Jag skulle däremot inte bry mig om att betala en massa extra för att ha en framtriangel i kolfiber.

Paco sa:
Hur många ”köttiga” enduron har du tänkt att köra?
Känns onödigt att köpa en ny hoj så kanske inte är det roligaste för stigcyklandet om det bara blir 1-2 utlands tävlingar.

I bikeparken har du ju DHn så....

Jag tror helt klart cykeln skulle användas tillräckligt. Det blir ju kanske 5 ESS på en säsong. Sedan om man kan köra 2-3 resor om året till stora berg eller enduron. Jag skulle också använda cykeln i t.ex. flottsbro. Det skulle också göra det hela mycket smidigare eftersom jag kan ha lätta stigdäck och inställningar för stigcykling på Fiven. Det blir mycket meckande annars.

Jag har lite svårt att hitta en cykel som är kitad som jag vill. Jag vill helt klart ha en utväxling som som jag klarar att cykla upp för berg med. Det betyder att jag behöver 30/46 eller 32/50 som lättaste utväxling.

Senast ändrad:
Propain kommande trenduro ser lovande ut, oklart bara varför du skulle välja den framför Capra’n som borde passa dig ”som hand i handsken”
https://happyride.se/forum/read.php/1/3332076
Till listan bör du ju även ställa Bird Aeris 145 LT och AirDrop Edit v2.
Men igentligen funderar jag på varför du inte redan beställt en heldämpad Peru’an, vet att du vill... ;)

larsaw sa:
Propain kommande trenduro ser lovande ut, oklart bara varför du skulle välja den framför Capra’n som borde passa dig ”som hand i handsken”
https://happyride.se/forum/read.php/1/3332076
Till listan bör du ju även ställa Bird Aeris 145 LT och AirDrop Edit v2.
Men igentligen funderar jag på varför du inte redan beställt en heldämpad Peru’an, vet att du vill... ;)

Jag vill ha en välbyggd styv cykel som är enkel att leva med. Capran ser jättebra ut och jag har bra erfarenhet av YT. Jag är däremot inte såld på deras val att använda TRS+-kassetten.

Jag såg just en Nukeproof Mega 275 och den ser väldigt välbyggd ut. Ramen ser riktigt bra ut för vad man betalar. Jag har kollat på http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-mega-275-pro-bike-2018/rp-prod159399 Den har däremot väldigt konstigt speccade dyra hjul.

Birden är lite intressant, men jag inbillar mig att både Capran och Megan är mer bombsäkra.

Någon Perun blir det inte till detta :D

jofahjalm sa:
Rattnalle sa:
Är capran utbytt nu eller är det fortfarande den som börjar bli gammal?

Jag tror den är ny för 2018. Detta är första gången jag hittar en som har tillräckligt lång reach med tillräckligt kort sadelrör.

Den uppdaterades väl i och med att den även fick stora hjul?

Ska du inte ge dig på en 29a för stigcykling?

Annars gillar jag dom cyklar du föreslår. Men varför inte bara köpa ett extra hjulpar till fiven? En för stig och en för tävling.

Jag är inte såld på 29. Nu har jag inte testat jättemycket, men jag känner att hjulen kan vara lite väl stora när man är kort. Det har aldrig inträffat att jag har önskat mig större hjul till min DH. Det känns däremot som mindre arbete på plattstig.

Om jag bygger Fiven för stigcykling funkar den jättebra till det. Jag har faktiskt dubbla hjulpar till Fiven, men det är fortfarande lite omständigt. Om jag ska åka utför vill jag också ha mer cykeln än vad Fiven är.

Jag förstår.

Menade du inte Supreme SX längre upp?
Om det är den, den skulle nästan kunna ersätta din DH också. Jag tror inte att 180mm slaglängd blir ett problem att släpa runt, den ska vara ganska trampeffektivit enligt detta https://mrblackmorescorner.blogspot.se/2017/07/commencal-supreme-sx-2018.html?m=1
Däremot är vikten runt 16kg...
Jag gillar konceptet iaf och det finns också craftworks ENR med 160mm slag i samma stil och om man gillar udda fåglar! ;)

happymtb.fr sa:
Jag förstår.

Menade du inte Supreme SX längre upp?
Om det är den, den skulle nästan kunna ersätta din DH också. Jag tror inte att 180mm slaglängd blir ett problem att släpa runt, den ska vara ganska trampeffektivit enligt detta https://mrblackmorescorner.blogspot.se/2017/07/commencal-supreme-sx-2018.html?m=1
Däremot är vikten runt 16kg...
Jag gillar konceptet iaf och det finns också craftworks ENR med 160mm slag i samma stil och om man gillar udda fåglar! ;)

Jo, det var Suprme SX jag menade. Det är en superspännande cykel, men jag är tveksam till om man orkar göra heldagar med klättring på den. Den är också dyr och kräver ganska mycket modifikation innan jag klättrar på den.

Luthman Photography sa:
29" är bra om man vill åka vårdslöst med dåliga linjeval.

Detta med korta ben och fenomenet credit card swipe är en grej. Jag tror inte 29" och mycket slaglängd är lösningen på den grejen.

Jag tror Aeris 145 LT är en het kandidat för det du vill göra.

Nu har de om jag fattat rätt inte livstids ramgaranti längre men de ska ju vara bra och snabba att ha att göra med när den behövs och det borde vara en aktuell parameter för herrn :-)

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
Är du på flaskan igen? ?

Bara 3,5%. För att åka fort och stabilt kombinerat med dåliga linjeval så är ju stora hjul grejen.
Det finns flera faktorer än stora hjul där. Bra dämpare t ex.

Ja, har man en Manitou kan man köra 24" och få lika bra överrullningsförmåga som med 29" med RS.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
Är du på flaskan igen? ?

Bara 3,5%. För att åka fort och stabilt kombinerat med dåliga linjeval så är ju stora hjul grejen.

Ja, har man en Manitou kan man köra 24" och få lika bra överrullningsförmåga som med 29" med RS.
Typ så, ja. :-)

Jag skulle säga att det sämsta med föreslagna alternativ är att dom inte har en Manitougaffel. Undrar om en Mattoc skulle vara flexig i 170 mm slag?

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
Är du på flaskan igen? ?

Typ så, ja. :-)
För att förtydliga lite så är det lite andra parametrar som känns relevanta på platt stig a la Hellas eller Göteborg jämfört med när man ligger och matar nedför ett brant berg och undrar varför det inte finns sexkolvsok. Bra dämpning som orkar hålla en uppe är rätt högt på den listan för mig.

Santa Cruz hightower CC har vunnit mycket priser sen den släpptes. Jag har vanliga 135mm modellen och är alltså inte alls färgad.

AX3L sa:
Santa Cruz hightower CC har vunnit mycket priser sen den släpptes. Jag har vanliga 135mm modellen och är alltså inte alls färgad.

Jag vill inte ha kort slagigt. Jag villl inte ha 29. Jag vill inte ett länkage med en massa kullager om hävstångskurvan sedan är sämre än vad den är på en Orange...

Tycker också att nya Capra'n verkar vara en fet hoj.
Enda negativa är pf-BB och ingen plats för flaska.
Men om man nu hellre kör med väska så är det ju lugnt med det.
Mina pf-BB har hållt bra och utan att knaka det minsta på andra cyklar jag ägt (Norco och Spesh)
Är väl mest att det är omständigt värre att byta själv när det väl är dags...

Verkar i vanlig ordning vara jävligt mkt cykel för pengarna ??

Vad är det förresten för fel på TRS+ kassetten?

Var det inte du som köpte Remedy 29, den funkar väl som utförshoj?

Edit: snavfel

Senast ändrad:
Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå den här allergin mot pressfit... Är ju bara att knacka ur gamla och pressa i nya? Går ju nästan lättare än att gänga i ett lager.

jofahjalm sa:
AX3L sa:

Jag vill inte ha kort slagigt. Jag villl inte ha 29. Jag vill inte ett länkage med en massa kullager om hävstångskurvan sedan är sämre än vad den är på en Orange...

Nomad? 170mm, 27.5+. Finns som alu för en vettig peng, på bikester tom. Lagren har livstids garanti.

Klavikel sa:
Mina pf-BB har hållt bra och utan att knaka det minsta på andra cyklar jag ägt (Norco och Spesh)

Stort pluspoäng att de inte förstört ramens utseende genom att lämna ett stort hål för flaska mitt i imho.

Klavikel sa:

Den kassetten är dyrt, ska växla dåligt och lär slitas fort med så få kugg. Genomgående dålig design.

Jag har ingen remedy 29a.

Tillbaka
Topp