[Internetcykling] Visa Jofas rejsbajk för enduro/stora berg

Om du nu vill ha en bombproof hoj för enduro så måste du ju se på en Nicolai G16, helst Mojo versionen. 155 eller 175 slag bak och hanterar 160 - 180 mm gaffel. Bra dämparkurva är det också, och inga konstigheter med länkage :)
Beställer du från Geometron direkt kan du få helt custom komponenter til ok pris.

Torque har för långt sadelrör 44 cm, så det går bort.

Radon swoop ser bra ut. Där är sadelröret just på gränsen, 43 cm.

Megan och Capran har 42 cm, då är jag säker på att få in en 160 mm Revive-stolpe om jag vill.

jofahjalm sa:

Radon swoop ser bra ut. Där är sadelröret just på gränsen, 43 cm.

Megan och Capran har 42 cm, då är jag säker på att få in en 160 mm Revive-stolpe om jag vill.

Jag påminner om att i vissa kulturer opererar man bort ena testikeln för att bli snabbare.

För långt sadelrör alltså när stolpen är slammad och det höga läget är för högt.

YT fattade till denna modellen att det är en grej. Canyon jobbar fortfarande på det...

jofahjalm sa:
För långt sadelrör alltså när stolpen är slammad och det höga läget är för högt.

YT fattade till denna modellen att det är en grej. Canyon jobbar fortfarande på det...

Lätt fixat om du vill ha större utbud... ;)

Bahco-238-Mini-Baagfil.jpg

H. sa:
jofahjalm sa:

Vad har du för konstiga proportioner?

Går stolpen att slamma så räcker väl det?

Torque kommer väl dessutom med en 150mm Lev SI, de har väl runt 1,5 cm lägre stack än en Reverb. Känns som att det borde funka ganska bra för det du är ute efter?

(Jag får dock säga att även om nya Torque och Spectral ser fina ut så skulle det ta emot att köpa en Canyon, det känns som något man köper om man kör en Volvo V70 med "Sportpaket" och spelar Kent på högsta volym)

theBrand sa:
H. sa:
jofahjalm sa:

Vad har du för konstiga proportioner?

Går stolpen att slamma så räcker väl det?

Torque kommer väl dessutom med en 150mm Lev SI, de har väl runt 1,5 cm lägre stack än en Reverb. Känns som att det borde funka ganska bra för det du är ute efter?

(Jag får dock säga att även om nya Torque och Spectral ser fina ut så skulle det ta emot att köpa en Canyon, det känns som något man köper om man kör en Volvo V70 med "Sportpaket" och spelar Kent på högsta volym)

Det där kan vara den bästa beskrivningen av Canyonköpare hittills. Även om jag håller med om att de ser fina ut (synd bara på småhjulen).

Det är väll bara att slå till på en np mega
i Medium så får du 15mm längre reach och typ 20mm längre wb än på capran fast ändå 420mm sp
Köp köp!!

Ja Megan verkar vara en fullträff.
Finns ju även som lös kolram för 20tkr ?

Annars tycker jag Capran verkar jävla ball. Är ju bara att sätta dit en billigare/hållbarare klinga när den är utsliten.

Edit:
Nya Nomad är ju klockren för den typen av cykling också. Alu-ram på bike24 för typ €1800 har jag för mig (länge sen ja kollade)

Edit:2
Nya Devinci Spartan?

Edit:3
Kan man nämna NP Mega så kanske även Vitus Sommet är ett alternativ?

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Stort pluspoäng att de inte förstört ramens utseende genom att lämna ett stort hål för flaska mitt i imho.

Håller väl med om det rent estetiskt ja.
Men sen är det även jävligt skönt att kunna köra utan rygga ibland också.
Särskilt på sommaren under kortare turer på typ 1,5 max 2 tim.

dnleriksson sa:
Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå den här allergin mot pressfit... Är ju bara att knacka ur gamla och pressa i nya? Går ju nästan lättare än att gänga i ett lager.
Hjälper det när det börjar knaka och gneka mellan lager och ram? För det är väl det folk irriterar sig på med fitpress.

Klavikel sa:
larsaw sa:
Slänger in en badass-bubblare i form av Identity Mettle:

Hell yeah!!!
Jävligt snygg hoj ?

Jo och dessutom byggd av ett BMX-märke, dom brukar inte pruta på byggkvalitén!'
Möjligen gör det hojen lite tyngre, men hellre det när det ska ut o brakas runt bland alptopparna...
Möjligen är kanske priset en till nackdel, £1699, men man får ju vad man betalar för.

Sen var det ju det här med herns korta lekamen... ;)

Här är några reviews:
http://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/identiti-mettle-review
https://singletrackworld.com/2017/11/review-identiti-mettle-gx-eagle/

EDIT: Lägger till geometri-tabellen också :)

IdentityMettleGeo.JPG

Senast ändrad:
Magnus.Bovall sa:
Det är väll bara att slå till på en np mega
i Medium så får du 15mm längre reach och typ 20mm längre wb än på capran fast ändå 420mm sp
Köp köp!!

Dina siffror är inte rätt. Här är geometrierna:

Capra
capra.jpg

Mega
mega.jpg

Geometrierna är väldigt lika. Capran har längre reach (skillnaden är större än 5 mm eftersom stacken är högre).

Knä-Ola sa:
Om du nu vill ha en bombproof hoj för enduro så måste du ju se på en Nicolai G16, helst Mojo versionen. 155 eller 175 slag bak och hanterar 160 - 180 mm gaffel. Bra dämparkurva är det också, och inga konstigheter med länkage :)
Beställer du från Geometron direkt kan du få helt custom komponenter til ok pris.

Jag vill inte ha en så lång cykel. Baserat på en 590 mm stack så tycker jag runt 440 mm reach är bra. Jag vill inte ha en hjulbas som är långt över 1200 mm.

Fredrik Z sa:
Köp min banshee efter säsongen. Klart.

Att den inte redan är av är något av en skandal.

larsaw sa:
Slänger in en badass-bubblare i form av Identity Mettle:

Ser ut att palla trycket av hur du tänkt köra med den:
http://enduro-mtb.com/en/pro-bike-check-james-shirleys-identiti-mettle/
https://www.pinkbike.com/news/james-shirley-joins-identiti-bikes.html

Jag är så otroligt inte sugen på något obskyrt skit.

Med Birden får du antingen 458 mm reach med 420 mm ST på medium eller om du vill ha en lite kortare cykel 433 mm med 380 mm seat tube på small. Jag tror det är ganska svårslaget ur just det perspektivet. Hjulbas precis under eller ganska exakt 1200 mm.

Aeris-145-LT-Technical-Data-Sheet-V1.0.png

Senast ändrad:
Jag är 169 cm långt enligt mitt pass. Birden är lite intressant, men jag tycker både Nukeproofen och Megan känns som tryggare köp.

Du får väl snäppet bättre komponenter och typ kilot lättare hoj med Capra'n jmfrt Mega'n...

Var själv bra jäkla sugen på den nya 27.5:an tidigare under våren men slumpen ville att jag skulle köra ibis igen i stället...

Klart grabben ska ha en Mega275 nu när denna replika snart finns.

D98138AB-C22E-4785-A45D-B5C86C9A0DD6.png

På med 4 liter bläck och bli Sveriges svar på Sam Hill???

Klavikel sa:
Ey?? Vad habla du om amigo?
Nukeproof o mega är ju samma? ?

Det skulle ju iof kunna vara Commencal’s Mega Jofa menade (just i stunde iaf... ;)

Men jag tycker nog också att du ska gå på Capra’n, varför inte i plast också ”while your at it” :D

Njäe.. Men däremot den där matt-orangea som fanns i nån byggtråd för ett par månader sedan...

Klavikel sa:
Du får väl snäppet bättre komponenter och typ kilot lättare hoj med Capra'n jmfrt Mega'n...

Var själv bra jäkla sugen på den nya 27.5:an tidigare under våren men slumpen ville att jag skulle köra ibis igen i stället...

Värdet på Capran tycker jag helt klart dras ner p.g.a. deras keffa val att köra en massa E13-prylar. Sedan bryr jag mig inte om cykeln väger 14 eller 15 kg. Jag har suttit på en aluminiummega och den känns lite som en DH i hur styv den är. Den känslan är mycket viktigare för mig än vad cykeln väger. Att jag kan sätta min Avalancheboxxer på Capran är däremot asballt. Rejsa Åre på en dubbelkronad Capra kan inte vara fel.

jofahjalm sa:
Klavikel sa:

Värdet på Capran tycker jag helt klart dras ner p.g.a. deras keffa val att köra en massa E13-prylar. Sedan bryr jag mig inte om cykeln väger 14 eller 15 kg. Jag har suttit på en aluminiummega och den känns lite som en DH i hur styv den är. Den känslan är mycket viktigare för mig än vad cykeln väger. Att jag kan sätta min Avalancheboxxer på Capran är däremot asballt. Rejsa Åre på en dubbelkronad Capra kan inte vara fel.

E13-hjulen har jag ingen koll på så säger ingenting om dom.

Men stolpen har ju fått riktigt bra kritik vad jag känner till.
Mekanisk och enkel samt vettigt reglage.
Eller släng i din Bike Yoke och sälj e13droppern för några tusingar.

Däck o kassett är ju ändå förbrukningsvara så inget att haka upp sig på...

jofahjalm sa:
glitch sa:
Fast alu Nomad känns rätt prisvärd

https://www.komking.de/rahmen/santa-cruz-rahmen/Santa-Cruz-Nomad-AL-Rahmen-170mm-Modell-2018

Även om Capran är svårslagen prismässigt.

Kan du förklara hur du menar att det där är prisvärt? Du får en hel schysst kitet Capra för 25 lök, eller om du bara vill ha en ram så kostar Megan i kolfiber med bättre dämpare ungefär samma.

Det var väl ungefär det jag skrev eller? Svårslaget med Capran.
Dämperiet är väl inte nån jätteskillnad på med Nukepruuuufen? Är väl bara att RC har extralägen man aldrig rattar på ändå.
Så visst för marginellt mer pengar får man en kolram men för Boutique brand känns alu Nomaden ändå överkomlig i min mening.

Alla kan inte köpa katalogtysk ;-)

Tillbaka
Topp