Intervallträning, duger min?

khizzle

Medlem
Inför Hjälmaren runt på lördag så körde jag en 13 milare på halvlugn nivå i måndags och igår körde jag ett intervall pass.

Intervallpasset såg ut som följande: 10 min uppvärmning, 5 min nästan maxtempo, 5 min vilotempo. Jag körde 5 intervaller, dvs 50 min och rullade sedan hemåt 10-15 min väldigt stillsamt.

Är detta ett effektivt intervallpass? Är det lämpligt att förlägga sådana pass samma vecka man ska köra ett lopp eller har man ingen nytta av dem då?

Nu i slutet av veckan kommer jag att pendla till jobbet några mil. Ska jag nöja mig med det eller ska jag rulla något mer med cykeln jag ska ha på lördag?

Det låter som ett fint intervallpass, längden på intervallerna kan man justera efter tycke och smak.

Men det kanske är lite sent att köra intervall samma vecka som man har ett lopp, nytta har man nästan alltid av träning men se till att du hinner vila ordentligt innan loppet, det är viktigt att kroppen hinner läka ut alla småskador ordentligt.

Nu är det så sent i veckan så det hjälper nog inte med mera träning, det räcker nog med jobbpendlingen.

Lycka till, vi ses på Hjälmaren runt.

Senast ändrad:
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är viktigt att träna "rätt". Jätte
> viktigt. Om man är elit ...
>
> //Skogling

Skogling är "le ametuör" han pallar inget långlopp, honom ska du inte lyssna på :-)

:)

Man kan väl träna rätt även om man inte pallar att vara elit. Jag vill ju prestera så bra jag har möjlighet till.

Stewe: Vad ska jag spana efter för cykel på lördag? Vad har du för tidsambitioner?

Jag kör en röd cannondale, mina ambitioner är att komma runt, troligtvis mellan 4,5 och 5 timmar.

He he... Min intervallträning är "automagisk". Jag står på för allt jag kan uppför. Rullar nedför och trampar på däremellan men god fart. Det har jag gjort hela vintern. Det har givit mig lite starkare ben än förr iaf. ;o)

//Skogling

Tror man ska ta det rätt avslappnat med förberedelser men det är ju kul att satsa lite i alla fall. I höstas sprang jag min första organiserade mil och jag och löpkollegan laddade med trevliga mängder whisky och nattvaka kvällen före.

Han sprang under 40 och jag under 45 min och för mig var det personbästa i alla fall.

I något av de senaste numren av "Outside" var det ett reportage om ett svenskt multisportpar. De låg typ och hade ångest för att de inte hade titanskruvar på cyklarna och ojade sig över hur det skulle påverka deras liv.

De var absolut inte nykterister, det var bara det att de inte drack alkohol :)

Absolut. För min del så tar pulsklockor och andra krav udden av det roliga. Jag cyklar helt enkelt efter kroppen. Jag behöver ju inte precis köra träning a la "rocker science". Jag hojar för at det är kul och cyklar man hela tiden både i skog och lvg samt pendling. Ja,då får man starka ben och flås.

Kolla på Ville t.ex. Ha sopar banan av de flesta på sin mini ss. Han cyklar hela tiden !

Beträffande alkohol så har lite av min lust att dricka försvunnit. Vet inte vad det beror på men jag får sånna kickar av cyklingen att det räcker. Men det är klart att jag dricker lite öl och vin ibland.

//Skogling

Öl och vin är alkohol! :)

Jag har mest pulsmätaren för att kolla så att jag inte ligger för högt, jag vill ju komma hem också. Det är lätt att pumpa på för hårt när cykeladrenalinet pumpar igång. Det är ju grymt kul att köra hårt i uppförsbackar.

På MTB´n kör man ju enbart på den roliga känslan att vara i terrängen, där behövs ingen pulsmätare.

khizzle skrev:
> Inför Hjälmaren runt på lördag så körde jag
> en 13 milare på halvlugn nivå i måndags och
> igår körde jag ett intervall pass.
>
> Intervallpasset såg ut som följande: 10 min
> uppvärmning, 5 min nästan maxtempo, 5 min
> vilotempo. Jag körde 5 intervaller, dvs 50 min
> och rullade sedan hemåt 10-15 min väldigt
> stillsamt.

Intervallträningen gör mer nytta om du hinner vila lite innan loppet. Inga intervaller samma vecka som tävlingen alltså.

Tycker att 5 intervaller a 5 minuter på maxtempo låter väldigt saftigt. Klarar du verkligen det?

Mr Handley skrev:
>Tycker att 5 intervaller a 5 minuter på maxtempo
> låter väldigt saftigt. Klarar du verkligen det?

I mitt maxtempo, kanske inte i ditt :)

Igår gick det bra i alla fall. Måste vara mina nyrakade ben som satte psyket på elit.

Så här såg pulskurvan ut i alla fall:

intervallkr.JPG ht=447

Att köra ett hårt pass 3-4 dagar före tävling är bra om tar det lungt efter så kroppen hinner återhämta sig. Det passet du körde tar c:a 4 dar för full återhämtning om du kör lätt (up till 72% av maxpuls) träning fram till lördag eller vilar helt men dagen före tävling bör man köra ett lättare träningspass. Lycka til på Hjälmaren runt

Maxtempo... max vad?

men visst. det är ett effektivt träningspass. men max vo2, max laktat osv är inte samma sak. så beroende på vad du tränat kommer du förbättras olika på. syreupptaget kommer inte förändras, däremot kan du få till en viss förbättring av enzymkapaciteten på så kort tid.

du kommer inte märka av någon förättring av ett pass, men sett över tid så är det nyttigt för prestationsförmågan.

Micke S skrev:
> Maxtempo... max vad?

Jag är alltså inte så haj på all avancerad träningsterminologi men vad jag menade var att jag körde så fort och hårt jag förmådde och som trafik/kupering tillät. Vad ska man kalla det?
Det var förbannat skön träning för vilan kändes som himmelriket och jag bara åkte och log...tills cykeldatorn började pipa igen :-)

E Merckx skrev:
> I just say : Ride a lot - that will make your legs
> fast!

Jag vet vem du är tror jag=), ja att bara cykla för att bli bäst i världen kanske funkar om man har världens bästa genpool för cykling. Vi andra får nog träna "rätt" istället

kalla det högintensiva intervaller ovan mjölksyratröskel. just ordet "max" för tankarna till riktigt hård träning, och då brukar inte pulskurvan se ut så där.

Skogling skrev:
> Kolla på Ville t.ex. Ha sopar banan av de flesta
> på sin mini ss. Han cyklar hela tiden !
>

Mmmm, men Ville löptränar faktiskt....även om han gör det barfota...

Ville skrev:
> Och så går jag på gym och käkar spenat!!

Går du på gym Ville?
Ok, en löprunda nu och då kan jag väl accpetera men gym? Fi f*n...

Ja, jag springer ju hem från gymmet, hur skall jag annrs få in löponingen..HAHA

Jag har en söt flickvänn som tycker om att gå på gym, Så jag går snällt emd henne. Bara för att hålla henne sällskap då alltså..=D,.. Annrs skulle jag vara biff vid det här lagret.

Men helt ärligt, cyklar hela tiden, springer och gymmar...Ni skulle nog bli ganska förbånade om ni fick veta min träningsdos i veckan. Om jag nu är snabb så är det knappast min träningsdos som gör det.

khizzle skrev:
> Tror man ska ta det rätt avslappnat med
> förberedelser men det är ju kul att satsa lite i
> alla fall. I höstas sprang jag min första
> organiserade mil och jag och löpkollegan laddade
> med trevliga mängder whisky och nattvaka kvällen
> före.
>
> Han sprang under 40 och jag under 45 min och för
> mig var det personbästa i alla fall.

Med den tiden otränad och bakis på milen ska du väl inte fråga oss (mig) om råd.

Vila nu och gå hem och käka pasta men ta inte i så så magen brakar ihop. Ät mycket av allt. Lämna intevallerna och använd dom för träning till 2008.

Koncentrera dig på födan, och kom ihåg att äta och dricka mycket under loppet.

Lycka till

khizzle skrev:

> I något av de senaste numren av "Outside" var det
> ett reportage om ett svenskt multisportpar. De
> låg typ och hade ångest för att de inte hade
> titanskruvar på cyklarna och ojade sig över hur
> det skulle påverka deras liv.

Ja, det klart. Eller vaddå, jag fattar inte, finns det något lättare?

Hur som. Angående träning har jag resignerat inför båda sidors argument faktiskt och kommit fram till att det lite väl förnumstiga och snusförnuftiga "den bästa träningen är den träning som blir av" gäller som generellt tips.

Med andra ord är de 5-minintervaller du körde bra givet att du tyckte de var tillräckligt roliga för att upprepa 1-2 gånger i veckan under en längre tid. Visst kan man ingenjörsträna på exakt 89,7% av maxpuls i 13 intervaller om 93 sekunder, för att på så sätt frigöra de endokrina endorfinenzymsmuskelförstärkarsyreupptagningsmolekylerna, men ledsnar man och det inte blir av lika ofta är det föga givande. Eller så tycker man att pulsklocka och detaljerade scheman är kul, och då håller man sig till det.

Något som dessutom slagit mig är att många är så förbannat noga med vilken puls dom ska ligga - vi pratar enstaka procent - och sedan har de uppskattat maxpulsen med 220 - ålder, vilket inte är särskilt exakt. Känns som att väga maten med en laboratorievåg när man bantar utan att veta energiinnehållet per viktenhet. Därtill läggs att pulsen, åtminstone för mig, vid olika muskelansträngning kan variera ganska kraftig beroende på en rad inparametrar som sömn, stress, träningsvärk och hur vackert vädret är.

puls är ett rätt trubbigt verktyg som tillsammans med kunsap och egenkroppskännedom kan användas för att gissa sig till de egentliga viktiga faktorerna som laktat/effekt.

vet man däremot inte vad man gör så kan man med hjälp av pulsstyrd träning pricka ganska rätt ändå. så helt dåligt är det ju naturligtvis inte.

under de intervaller som finns ovan så sjunker ju pulsen stundtals under intervallerna. det gör däremot inte laktatet, så att pulsen sjunker stundtals är rätt obetydligt för träningseffekten. det enda de säger är att intervallen inte varit särskilt mycket över tröskelnivå rent laktatmässigt sett. så pulsen både berättar och kan felinformera.

Man lär sig mycket häromkring. Jag tolkar det i alla fall som att det var ett hyfsat bra upplägg och det kändes bra i kroppen så jag fortsätter väl framöver och ser om det sker någon märkbar förbättring.

Nu blir det matvrakande i 2 sköna dagar.

Micke S: Jag hänger inte med på allt men jag har skrivit ut din träningsguide och har placerat den där man läser bäst, på toa. Får se om det klarnar något. Även om det är för avancerat för min satsning så är det ju roligt att läsa in sig på något i detalj.

Hur ser eran (ni som tränar intervaller) intervall träning ut? Kör ni slvaviskt på klockan eller kör ni tid blåá vägskyltar, eller vad?

Jag brukar köra intervaller på samma ställe för att ha lite koll... börjar första intervallen på samma ställe varje gång och kör sen 5*5 minuter tröskelpuls med lika lång aktiv vila (lugn cykling) som intervallen.
Ibland brukar jag köra 3*10 minuter med lika lång aktiv vila, men brukar lägga in dom mitt i ett längre pass där man kan spinna ur benen länge efteråt.
Jag tycker att det är viktigt att verkligen hålla tröskelpuls i så stor del av intervallen som möjligt för att de ska ge resultat av träningen.
Ibland kombinerar jag in igångdrag också (igångdrag är typ maxfartökning i ca 10-12 pedaltag och jag brukar köra 5st med en minut imellan och sen 5 minuter lugn cyklig till nästa set om 5 st, totalt 5'5 igångdrag).
Det är en mycket bra träning bla för varv och gp-lopp :-)

Tillbaka
Topp