Intryck av Specialized Diverge

Foss

Aktiv medlem
Nu har jag haft min Diverge ungefär en månad och måste säga att jag är jättenöjd. Har modellen med Tiagraväxlar och aluminiumram. Kom precis in från en 37km tur blandat asfalt och grus och är jättenöjd med hur cykeln beter sig på båda underlagen. Jag sitter väldigt bekvämt och tycker att den dämpar vibrationer på ett bra sätt, dessutom känns den trygg på grusvägen. Jag har bytt däcken mot Schwalbe G-one 35mm och styret mot ett med platt ovansida. Det jag kan tycka är lite negativt är följande; Utväxlingen, hade hellre haft en 50-kaka fram och en något mer tätstegrad kassett. Ibland ligger jag i ett läge där jag antigen får en för lätt eller tung växel, något som jag inte upplever på min landsvägshoj med 105 11-delat. Hjulen, jag upplever att cykeln känns lite död och tung vid accelerationer. Till alla som funderar på gravel bike så kan jag varmt rekommendera att prova en Diverge, var lite skeptisk till Specialized innan men nu har jag blivit en fan boy.

Har samma modell som du tror jag och har liknande erfarenheter. Tog nyss bort lillklingan och kör nu bara med 50 taggaren fram. Bytte till en Sunrace11-36 kassett och nu känns det perfekt. Kör med Schwalbe G-One 35 mm allround däck och de är grymma!

Hej
Intressant, står i valet och kvalet mellan en Sport 2016 (Sora) eller en Elite 2016 (båda på rea) alternativt en 2017 Elite, verkar ju inte vara någon större skillnad på 2016-2017 och därför lutar det åt en 2016 A1 Sport för 10000 med livstids service hos cykloteket.
Tröttnar jag på växlarna kan man ju riva bort bort det mesta och sätta på en 10 delad ultegra växel/kassett men då måste jag byte reglage också? Dvs om jag går från 9->10

Hjul verkar ju folk byta både på Sport och Elite

Jag har 2017, då är det 48 framklinga (iaf på Tiagra). Tidigare satt det 50. Innan jag köpte noterade jag även att en modell hade 15mm axel fram med den enklare hade "vanlig" QR. Jag fick med genomgående axel, kolla vad A1 sport har och bestäm hur du vill ha det.

Jag gillar inte dom två billigare modellerna pga deras växlar, tycker mycket bättre om nya Tiagra då den har intern vajerdragning istället för dom där fula rackarna som sticker rätt ut från reglagen och stör utsikten :)

Tror dom billigare har sämre bromsar också.

Tillbaka
Topp